X
Następny artykuł dla ciebie

Jak zdobyć wiarygodność, kiedy brakuje ci doświadczenia

Jake Newfield, Andy Molinsky

Po internecie krąży mem, który trafnie przedstawia dylemat, przed którym stoją młodzi ludzie wkraczający w 2017 r. na niezwykle konkurencyjny rynek pracy. Widać na nim dwóch doświadczonych, starszych rekruterów, którzy patrzą krytycznie na siedzącego po drugiej stronie stołu młodego kandydata, mówiąc: „Szukamy kogoś w wieku 22–26 lat... z trzydziestoletnim doświadczeniem”.

Paradoks wiarygodności stanowi faktycznie podstawowy dylemat, z jakim mają do czynienia młodzi ludzie na rynku pracy. Aby odnieść sukces, młodzi pracownicy – a w istocie wszyscy, którzy zaczynają nową pracę lub karierę, mając zerowe doświadczenie w pracy w danej dziedzinie – muszą być postrzegani jako osoby wiarygodne, zanim będą mieli okazję zdobycia wiedzy fachowej. Nadaje to nowy wymiar powiedzeniu „przystąpić do działania z marszu”. Paradoks wiarygodności polega na tym, że młodzi ludzie nie mają możliwości wcześniejszego marszu; oczekuje się jednak od nich, że zanim zaczną cokolwiek robić, będą już posiadać doświadczenie podczas takiego marszu zebrane.

Jak zdobyć wiarygodność, kiedy brakuje ci doświadczenia

Dla młodych i niedoświadczonych istotne jest przezwyciężenie tego wyzwania. Szybki start kariery zapewni ci dostęp do doświadczeń i możliwości, które pomogą w byciu zauważonym i uznanym za osobę o „wysokim potencjale”. Zdobędziesz też okazję do nauki i rozwoju zawodowego kariery. Na rozwiązaniu tego dylematu skorzystają nie tylko młodzi pracownicy. Ma to decydujące znaczenie dla firm, które wydają tysiące dolarów i poświęcają niezliczone godziny na rekrutację, wywiady, przesiewanie i wdrażanie nowych pracowników.

Jak można rozwiązać paradoks wiarygodności? W nowym programie badawczym prowadzonym przez Perlmutter Institute for Global Business Leadership w Brandeis University badamy właśnie ten problem. Wczesne ustalenia sugerują, że paradoks ten nie jest na tyle poważny, jak by się zdawało. Młodzi ludzie nie zdają sobie sprawy z wielu atutów, które umożliwiają im przezwyciężenie braków doświadczenia. Mogą też podjąć bezpośrednie działania, aby skompensować brak wiedzy fachowej, oraz ją rozwinąć.

Oto pięć zwykłych czynności, z których możesz skorzystać, zaczynając pracę zawodową, aby przyśpieszyć swoją karierę i wejść na ścieżkę przywództwa.

1. Wykorzystaj umiejętności wyszukiwania informacji

Jednym z najlepszych sposobów wyróżnienia się w kontekście korporacyjnym, nawet jeśli masz mniejsze doświadczenie, jest zdobycie unikatowej wiedzy, dzięki której będziesz osobą, do której będą się zwracali po pomoc współpracownicy. Jedną z najskuteczniejszych metod, aby to zrobić, jest wykorzystanie umiejętności wyszukiwania informacji umożliwiającej zebranie i opanowanie konkretnej wiedzy fachowej, poznanie trendów i informacji branżowych.

Prawdopodobnie, jeśli jesteś świeżo po studiach, masz wypracowane umiejętności pozyskiwania wiedzy, które możesz bezpośrednio zastosować w kontekście zawodowym. A jeśli tak nie jest, popracuj teraz nad nimi. Szukaj konkretnej wiedzy, jakiej potrzeba – lub brak – osobom w twojej branży i zbuduj wokół niej swój obszar fachowości. Czytaj odpowiednie magazyny i książki branżowe lub oglądaj na YouTube wystąpienia autorytetów w danej dziedzinie. Jeśli uda ci się zostać niepowtarzalnym zasobem, pomocnym w rozwiązywaniu problemów, szybko zdobędziesz wiarygodność, a współpracownicy będą cię postrzegać jako źródło informacji.

Ten tekst jest częścią projektu HBRP na start kariery. Chcesz przeczytać więcej artykułów pomagających stawiać pierwsze kroki na zawodowej ścieżce? Nic prostszego.

Przejdź »

2. Określ i (wykorzystaj) swój konkretny wkład

Zastanów się i określ swoje mocne strony oraz obszary, w których możesz się przydać. W jakich obszarach najlepiej się sprawdzasz? Za co chwalono cię w przeszłości? Pomyśl, co idzie ci najlepiej, oraz jak możesz to zaprezentować innym. Co mogłoby to być? Wykorzystaj swoje odpowiedzi, aby opisać mocne strony i zasoby, które mogą pomóc ci w pobudzeniu kariery oraz przyśpieszeniu rozwoju zawodowego.

Zastanów się też nad swoim doświadczeniem życiowym. Choć możesz nie mieć wcześniejszych doświadczeń związanych z branżą lub pracą na konkretnym stanowisku, może posiadasz przydatną wiedzę, wyniesioną z miejsca lub środowiska, w którym się wychowałeś. Być może jako 20‑letni profesjonalista pracujący w projekcie badań rynkowych wiesz, jakie pytania zadać respondentom z twojego pokolenia, aby uzyskać najbardziej aktualne i wiarygodne dane lub sposoby ich pozyskiwania. Choć musisz uważać, aby cię nie zaszufladkowano jako osoby o ograniczonym zakresie umiejętności lub doświadczeniu zdobytym wyłącznie w środowisku, z którego się wywodzisz, możesz skutecznie skorzystać z posiadanych atutów, aby wyrobić sobie wiarygodność oraz uznanie, szczególnie jeśli jesteś w organizacji nowicjuszem w tej dziedzinie.

Jak wykorzystać „personal branding”? »

KOMPENDIUM: Jak dobrze zarządzać swoją karierą 

Co sprawia, że jedni profesjonaliści bez problemu pną się po szczeblach kariery, zajmując kolejne wymarzone przez siebie stanowiska, a inni muszą dwoić się i troić, by osiągnąć założony wcześniej cel? Odpowiedź jest prosta: ci pierwsi świadomie kształtują swoją karierę (lub mają niewiarygodne szczęście). Chcesz wiedzieć, jak to robić? Podpowiemy Ci!

3. Zgłaszaj się na ochotnika

Nie zapominaj o potędze determinacji, zdecydowania i chęci podejmowania się niewygodnych zadań. Jeśli pod koniec spotkania zespołu szef działu poprosi o dodatkowe informacje od handlowców na temat omawianej linii produktów, zgłoś się, proponując, że je zbierzesz. Jeśli przełożeni pytają, czy ktoś miałby ochotę przeanalizować duży zbiór danych, aby wyszukać trendy, które mogłyby poprzeć propozycje twojego zespołu, podejmij się tego zadania – zakładając oczywiście, że posiadasz odpowiednie kompetencje. Istnieje mnóstwo możliwości, aby się wykazać. Wykorzystaj je, aby zrobić szybkie wrażenie jako niezawodny i pracowity pracownik.

4. Proaktywnie zarządzaj swoimi obowiązkami

Choć rozwinięcie wiedzy i umiejętności wymaga czasu, możesz natychmiast wyrobić sobie opinię osoby niezawodnej wśród współpracowników i przełożonych. Mądrze zarządzaj swoimi zobowiązaniami oraz obciążeniem pracą. Miej świadomość, kiedy bierzesz na siebie zbyt dużo, i roztropnie mów „nie” (choć jako początkujący pracownik częściej skłaniaj się ku odpowiedzi „tak”, jeśli naprawdę nie jesteś zanadto obciążony pracą). Poza tym proaktywnie się komunikuj. Jeśli przewidujesz kłopoty z dotrzymaniem terminu, jak najszybciej omów to z przełożonymi i poproś o pomoc, kiedy jej potrzebujesz. Nie bój się zadawania pytań.

I nie zapominaj o znaczeniu konsekwencji w działaniu. Doprowadzaj każde zadanie do końca. Nie zostawiaj żadnych niezałatwionych szczegółów lub niedotrzymanych terminów. Nie musisz być najbardziej doświadczoną osobą w pokoju, ale możesz stać się jedną z najbardziej niezawodnych.

5. Buduj sieć bliskich relacji

Twoim celem na dłuższą metę będzie zbudowanie silnej i zróżnicowanej sieci zaufanych współpracowników, którzy zapewnią ci ciągły mentoring, porady oraz informacje zwrotne na kolejnych szczeblach kariery. Początkowo może ci brakować zaufanych kontaktów oraz znajomości, ale zdziwisz się, jak łatwo możesz je nawiązać. Korzystaj z podobnego podejścia jak podczas nauki w szkole i na studiach. Masz krąg przyjaciół oraz znajomych ze studiów i zapewne skorzystałeś z sieci kontaktów, szukając pracy. Wykorzystaj te umiejętności i zastosuj je w obecnej sytuacji. Zaproś współpracowników na lunch. Pomyśl, których przełożonych podziwiasz, i zastanów się, jak nawiązać z nimi kontakt zgodnie z zasadami przyjętymi w twojej organizacji. W niektórych firmach możliwe jest bezpośrednie zaproszenie przełożonych na lunch lub na kawę. W innych musisz poczekać, aż zdobędziesz większe doświadczenie zawodowe, zanim rozwiniesz sieć takich znajomości.

Kluczem jest dążenie do poznania jak największej liczby osób na poziomie zawodowym, a nawet osobistym. Tego typu kontakty i znajomości mogą mieć decydujące znaczenie jako twoi mentorzy, osoby, z którymi możesz podzielić się pomysłami oraz potencjalni rzecznicy ciebie oraz twojej pracy w organizacji. Pokaż im swoją motywację, zaangażowanie oraz odpowiednią wiedzę fachową, a kiedy to możliwe, pomyśl, jak możesz im się przydać i pomóc w ich pracy.

Wiedzy fachowej nie buduje się samodzielnie, a twoi współpracownicy nie będą traktować twojej roli jako kluczowej dla organizacji, jeśli nie udowodnisz, że faktycznie ją posiadasz. Niemniej zdobywając pewność w korzystaniu z tych narzędzi, zasobów oraz posiadanych już umiejętności, możesz przezwyciężyć paradoks wiarygodności oraz wykonać pierwszy poważny krok w swojej karierze.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak być dobrym kolegą »

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy