X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak zdecydować, którą z umiejętności rozwijać?

Erika Andersen  · 3 min

Jak zdecydować, którą z umiejętności rozwijać?

Większość z nas wie, że obecnie sukces zawodowy wymaga nieustannego rozwoju i podnoszenia kwalifikacji. Nie można po prostu bazować na dotychczasowej wiedzy i doświadczeniu, jeżeli chcemy dotrzymać kroku zmianom - nie mówiąc już o rozwoju. Jak jednak identyfikować te obszary, gdzie wysiłek włożony w rozwój przyniesie najlepszy zwrot z inwestycji?

Pracując od lat z menedżerami wyższego szczebla, doszliśmy do wniosku, że osoby rozwijające się w sposób, który najlepiej wspiera ich sukces, poszukują punktów styku między tym, czego potrzebuje ich organizacja, a tym, co przynosi im najwięcej satysfakcji. Zauważyliśmy, że klientom pomaga posługiwanie się ideą jeża w wersji Jima Collinsa (Good to Great). Collins zaobserwował, że najlepsze organizacje koncentrują się na trzech rzeczach: na tym, co jest motorem ich rozwoju; na tym, w czym mogą być najlepsze na świecie; oraz na tym, co jest ich największą pasją. Collins zwraca uwagę, że podejście to jest również skuteczne, kiedy chcemy ustalić, jak dążyć do wielkości indywidualnie. Działa to następująco:

Harvard Business Review Polska to prestiżowy magazyn dla tych, którzy są głodni sukcesu. Inwestując w wiedzę harvardzką, robisz krok w dobrym kierunku. Sprawdź teraz!

Czynniki wzrostu

Zachęcamy menedżerów wyższego szczebla do tego, by w pierwszej kolejności skoncentrowali się na tym elemencie. Jak można się rozwijać, by jednocześnie pomóc organizacji odnosić sukcesy? Na przykład jeżeli odpowiadasz za działalność operacyjną, możesz zidentyfikować kilka krytycznych biznesowo obszarów, które należy usprawnić. Ucząc się lepszego zarządzania wielkimi projektami, które są indywidualnie dostosowywane do poszczególnych klientów, można znacznie skrócić czas cyklu i realizacji. Zdobywając więcej wiedzy na temat pozyskiwania materiałów, można obniżyć wydatki. A poprawiając umiejętności komunikacyjne i wyznaczając precyzyjniej kierunek działań pracowników, można doprowadzić do zwiększenia produktywności. Wszystkie wspomniane działania mogą wpłynąć na ostateczny wynik finansowy firmy.

Najlepsi w...

Po ustaleniu, które możliwości najlepiej doskonalić, należy się zastanowić, czy można je opanować do perfekcji. Można to zrobić, na przykład, zastanawiając się, czy jest się już dobrym w czymś pokrewnym. Jeżeli jesteście już całkiem dobrze zorganizowani i wykonujecie działania w określonej kolejności, realizując poszczególne zadania, jest to pozytywna przesłanka świadcząca o tym, że jesteście w stanie opanować zarządzanie złożonymi projektami. Jeżeli zaś nie macie już wątpliwości odnośnie tego, co trzeba zrobić i kto się najlepiej do tego nadaje, prawdopodobnie możecie nauczyć się dzielić tą wiedzą w zespole. Z drugiej strony, jeżeli dobrze sobie radzicie w działalności badawczej, trudności może nastręczać dochodzenie do perfekcji w pozyskiwaniu materiałów.

Spraw, by Twój biznes był SMART »

Inteligentny biznes. Jak Alibaba uczy działać, konkurować i wygrywać w cyfrowym świecie? 

Inteligentny biznes. Jak Alibaba uczy działać, konkurować i wygrywać w cyfrowym świecie?
Poznaj tajemnice sukcesu giganta internetowego z Chin i dowiedz się, jak wykorzystać je w swojej firmie – niezależnie od jej wielkości oraz branży!

Działać z pasją

Kiedy już wiecie, w jakich istotnych obszarach jesteście najlepsi, należy szczerze ocenić, jak bardzo jesteście nimi zainteresowani. Powiedzmy, że waszym zdaniem możecie być dobrzy w dwóch obszarach - w zarządzaniu projektami i wyznaczaniu jasnego kierunku działania - ale bardziej interesuje was ten pierwszy. Kiedy ktoś specjalizuje się w obszarze działalności operacyjnej, może naprawdę spodobać mu się pomysł podjęcia formalnych działań nakierowanych na stworzenie architektury procesów; nie interesuje go z kolei praca nad umiejętnościami miękkimi. Wtedy nie można zwlekać: trzeba zapisać się na seminarium poświęcone procesom.

Zauważcie jednak, że to wy macie kontrolę nad tym elementem modelu jeża - większą niż ktokolwiek inny. Możecie z łatwością zwiększyć swoją motywację do opanowania konkretnej umiejętności, wystarczy zastanowić się, jak dalece możecie na tym skorzystać, a następnie wyobraźcie sobie rzeczywistość, w której będziecie zbierali owoce swoich wysiłków. Na przykład zwiększenie kompetencji w zakresie rozmawiania z pracownikami na temat celów i terminów realizacji przy jednoczesnym udzielaniu im wyważonej informacji zwrotnej może stworzyć pozytywną kulturę zespołową i pokazać, że zasługuje się na awans na wyższe stanowisko zarządcze. Wyobraźcie sobie, jak wasz zespół będzie dumny i zadowolony, a szef będzie gratulował osiągnięć. Bardzo możliwe, że dzięki temu będziecie bardziej zmotywowani do pracy w kierunku rozwoju tych umiejętności.

Biorąc pod uwagę wszystkie kierunki zmian, do których dochodzi w obszarze miejsca pracy czy organizacji, wcale niełatwo jest określić, na rozwoju których umiejętności należałoby się skupić albo jakie przypisać im priorytety. Najważniejsze, by skoncentrować się na umiejętnościach, które pomogą organizacji w nabraniu impetu rozwojowego i współgrają z naszymi mocnymi stronami, a przy okazji należą do lubianych przez nas czynności.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Gdzie możesz się najwięcej nauczyć? »

Szczęśliwe miejsca pracy to też takie, w których można się czegoś o sobie dowiedzieć 

Emma Seppälä , Kim Cameron

Można być szczerym, a jednocześnie dbać o pracownika – nie ma w tym żadnej sprzeczności.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy