X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak zachęcić pracowników do udziału w szkoleniach?

Krishna Savani, Xi Zou  · 2 min

Jak zachęcić pracowników do udziału w szkoleniach?

Szkolenie umiejętności z zakresu przywództwa może odegrać kluczową rolę w przygotowaniu pracowników o wysokim potencjale do awansu, a także w osiągnięciu przez nich sukcesów na stanowiskach kierowniczych. Choć wiele firm oferuje tego typu edukację, nie zawsze spotyka się ona z oczekiwanym zainteresowaniem. W jaki sposób kierownictwo może zmotywować profesjonalistów do uczestnictwa w programach doskonalenia zdolności przywódczych?

Wielu menedżerów HR zakłada, że perspektywa bycia liderem motywuje ludzi do ciągłego rozwoju i zachęca do udziału w tego typu programach. Postanowiliśmy zweryfikować tę koncepcję. Badanie przeprowadziliśmy w Stanach Zjednoczonych na próbie 530 pracowników, którzy nigdy nie uczestniczyli w szkoleniu z zakresu doskonalenia umiejętności przywódczych. Jednym z pierwszych podjętych przez nas kroków było pokazanie zainteresowanym opisu szkolenia. Co istotne, występował on w dwóch wersjach. Pierwsza stwierdzała, że udział w programie umożliwi uczestnikom stanie się liderami, którzy będą podejmować skuteczne decyzje. Drugi wariant obiecywał doskonalenie umiejętności przywódczych takich jak chociażby skuteczne podejmowanie decyzji. Poza wymienionymi czynnikami opisy niczym się nie różniły. W badaniu zapytaliśmy respondentów, na ile trudny ich zdaniem mógłby być kurs i czy byliby zainteresowani udziałem w nim.

Przejmij kontrolę nad swoim mózgiem i wyzwól swój potencjał »

Umysł Lidera 

Umysł lidera (The Leading Brain)
Wykorzystaj przełomowe odkrycia neuronauk, które zmieniają podejście do zarządzania sobą i innymi
Książka dla Trenera 2018 w prestiżowym konkursie Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu.
Najlepsza książka biznesowa 2017 roku w kategorii Zarządzanie wg startegy+business.
Lektura obowiązkowa dla osób, które chcą pokonać swoje ograniczenia i poznać szczyt swoich możliwości!

W porównaniu z osobami, które przeczytały opis koncentrujący się na nauce umiejętności przywódczych, badani, którzy zapoznali się z opisem akcentującym stanie się liderem, uważali, że kurs będzie trudniejszy i bardziej wymagający. Również osoby, które miały styczność z informacjami dotyczącymi szkolenia akcentującego stanie się liderem, były w mniejszym stopniu zainteresowane zgłoszeniem chęci udziału w nim.

Z powyższych danych wynika, że sposób prezentacji szkoleń z zakresu edukacji przywódczej wpływa na chęć uczestnictwa w nich potencjalnych zainteresowanych. Choć nie poprosiliśmy respondentów o dokładne uzasadnienie odpowiedzi, uważamy, że kurs, który koncentrował się na doskonaleniu umiejętności potrzebnych do „stania się liderem”, może zniechęcać do uczestnictwa w nim. Być może winę za taki stan rzeczy ponosi brak jasnego określenia, w jaki sposób miałby zostać osiągnięty założony cel. Nie ma przecież łatwej drogi, która prowadziłaby do stania się liderem. Dla odmiany koncentracja na nauce umiejętności przywódczych może być bardziej motywująca, ponieważ zadanie to wydaje się możliwe do wykonania.

Przeprowadzając dodatkowe próby, odkryliśmy, że sposób sformułowania treści szkoleń również wpływa na ich skuteczność. W jednym z badań zaprezentowaliśmy respondentom treści szkoleniowe opisujące „7 modeli stania się liderem”. Połowa z nich otrzymała materiały akcentujące rolę przywódców (np. „Przywództwo opiera się na kierownikach, na tym, jakie są ich mocne i słabe strony”), w drugiej grupie natomiast podkreślona została rola umiejętności przywódczych (np. „Przywództwo opiera się na zdolnościach liderów, na tym, jakie są ich mocne i słabe strony”).

Oceniliśmy, na ile dobrze uczestnicy zapamiętali treść materiału, z którym się zapoznawali. Okazało się, że osoby otrzymujące treści akcentujące umiejętności przywódcze o 29% lepiej zapamiętały przedmiot rozważań, niż kiedy pokazano im ten sam materiał skupiający się na roli przywódcy.

Reasumując, nasze badania sugerują, że aby zmotywować pracowników do zaangażowania się w edukację przywódczą – w szczególności osoby, które nigdy wcześniej nie uczestniczyły w żadnym szkoleniu z tego zakresu – organizacje powinny wziąć pod uwagę zmianę celu kursu. Powinien się on koncentrować na uczeniu pracownika umiejętności przywódczych, a nie na staniu się liderem. Takie działanie z pewnością pomoże uczestnikom szkolenia w lepszym zrozumieniu i zapamiętaniu poznawanych treści.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak sprowadzić talenty do firmy? »

Czego potrzeba, aby przyciągać najbardziej utalentowanych pracowników? 

Co tak naprawdę jest naszym celem, kiedy chcemy kogoś zatrudnić? Zależy nam na jednej osobie, która naprawdę odpowiada naszym potrzebom, a nie na przyciągnięciu tysięcy aplikantów. Czasem trzeba iść na kompromis.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy