X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak wyróżniać i wspierać herosów w organizacji?

James Allen  · 3 min

Jak wyróżniać i wspierać herosów w organizacji?

Podczas jednego ze spotkań forum Founder’s Mentality, zrzeszającego założycieli i inicjatorów największych przedsiębiorstw świata, zastanawialiśmy się nad rolą tzw. herosów w organizacji. Czy nadal istnieją? A jeśli tak, to jak rozwijać szczególnie wybitnych pracowników?

Herosami nazwaliśmy szczególnie wyróżniających się pracowników, którzy swoim zaangażowaniem, kreatywnością i pasją w działaniu osiągnęli niejeden zawodowy sukces, często zapisując się na kartach historii firmy. Z dyskusji powstała koncepcja pozytywnego wzmocnienia, której najważniejsze założenia przedstawiam poniżej.

Zarządzić różnorodnością

Wiele firm, szczególnie w początkowej fazie rozwoju, nie koncentruje się na identyfikacji i rozwijaniu talentów. W tym czasie zresztą to one same dają o sobie znać: wybitni pracownicy (nazywani przez nas herosami) szybko zaczynają wyróżniać się na tle zespołu osiągnięciami zawodowymi czy nieszablonowymi pomysłami.

O ile na początku, gdy zespół jest mały, a firma dopiero buduje swoją pozycję, ma się czas na samodzielne zarządzanie procesami, o tyle wraz z jej rozwojem pojawia się coraz większa potrzeba profesjonalizacji. Na tym etapie niezbędne stają się różnorodne systemy do sprawnego zarządzania firmą – od administracji przez kadry, płace czy księgowość na planowaniu sprzedaży i optymalizacji produkcji kończąc. Technologicznie można więc udoskonalić praktycznie każdy obszar aktywności biznesowej. Pamiętajmy jednak, by zachować w tym równowagę, albowiem nadmiar rozwiązań – zamiast pobudzać – może ograniczać twórczość kreatywnych jednostek.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak nie zapomnieć o swoich korzeniach? »

Jak w drodze na szczyt zachować ducha firmy? 

James Allen

Duch małej firmy powstaje z setek relacji, które z czasem zyskują na sile.

Docenić ryzyko

Faktem jest, że potrzeby ekspansji, rozwoju portfolio czy zdobywania przewag konkurencyjnych inspirują właścicieli firm do wdrażania nowych technologii – wielu z nich jednak z dużą niepewnością i dystansem sięga po te rozwiązania.

Jeden z moich rozmówców był zdania, że to podejście wynika z obawy przed rozczarowaniem obecnych lub potencjalnych inwestorów zbyt nieostrożnym podejściem do ryzyka. Przekonywał:

Na początku współpracy inwestorzy koncentrują się zazwyczaj na identyfikacji ryzyka, ale jednocześnie nagradzają właścicieli za jego ponoszenie. Jednakże wraz z rozwojem firmy oczekują od zarządu coraz większej przewidywalności i konkretnych celów. To właśnie w tym momencie menedżerowie najczęściej decydują się raczej na stałą kontrolę ryzyka aniżeli podejmowanie kolejnych wyzwań.

Rosnąca presja związana z rozwojem firmy, wyśrubowane plany stają się problemem wielu zarządów. Budżet zaczyna wyznaczać kierunki działania, ryzyko bardziej ogranicza, niż inspiruje do pokonywania kolejnych granic czy osiągania celów. Presja na wynik kaskadowana jest więc na niższe szczeble organizacji, tworząc kulturę kontroli i nadzoru, a nie wzmacniania i inspirowania. Poprzez tysiące małych decyzji firma, zawdzięczająca dotychczas sukces swoim herosom i ich zaangażowaniu, zaczyna działać przede wszystkim w oparciu o globalne systemy i plany.

Kolejny rozmówca przyznał nawet, że:

wraz ze wzrostem organizacji często umniejszamy możliwości naszych ludzi. Przekazujemy kontrolę systemom, a zarazem nagradzamy pracowników za posłuszeństwo wobec nich. Nie zachęcamy do zaskakiwania nas, a potem jesteśmy zdzwieni brakiem ich inicjatywy. Rozglądamy się z żalem w poszukiwaniu herosów, a już po chwili gratulujemy sobie wdrożenia kolejnych technologii, niewymagających od pracowników kreatywnych umiejętności.

Wzmacniać wyróżniających się

Na tych aspektach koncentruje się właśnie koncepcja pozytywnego wzmocnienia. Właściciele firm często podkreślają, że rozwój organizacji powinien prowokować do optymalizacji kosztów, ale także do wzmacniania korzyści wynikających z rozwijania pracowników – upoważnianie ich do działania pozwoli bowiem ograniczyć pewną pulę wydatków. Jak często zadajemy sobie pytanie: w których obszarach pozytywne wzmocnienie może być pomocne i jak wykorzystać je do ograniczania ewentualnych ryzyk? Pamiętajmy, że systemy są najczęściej projektowane w ten sposób, by redukować działania niepożądane podejmowane przez pracowników czy klientów, a nie po to, by wzmacniać i nagradzać te, które pozytywnie się wyróżniają.

Zbytnia kontrola nie powinna być celem samym w sobie, zazwyczaj powstaje w efekcie niewłaściwego zarządzania. Może jednak doprowadzić do sytuacji, w której herosi uświadomią sobie, że organizacja, początkowo wzmacniająca ich decyzyjność oraz rozwój, obecnie przez zbytnią kontrolę i nadzór odbiera motywację do pracy.

By rozwiązać ten problem w oparciu o koncepcję pozytywnego wzmocnienia, należałoby wypracować równowagę pomiędzy wolnością działania pracowników a standardami zachowań, których powinni przestrzegać. To z kolei doprowadzi do powstania szeregu pozytywnych skutków – ich lista jest bardzo długa: zadowoleni klienci, zaangażowani pracownicy, szybki i systematyczny rozwój kolejnych pokoleń liderów oraz zdolność do pozyskania i utrzymania jeszcze lepszych talentów.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czym jest mentalność założycieli? »

Pochwała indywidualności 

James Allen

Najlepiej prosperujące międzynarodowe firmy osiągają ponadprzeciętne wyniki, szybko powiększają udziały w rynku i tworzą miejsca pracy na całym świecie. 

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy