X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak wykorzystać profil LinkedIn w roli wehikułu kariery?

Jane Heifetz  · 5 min

Jak wykorzystać profil LinkedIn w roli wehikułu kariery?

Nie możesz doczekać się zmian w karierze? Chciałbyś zacząć coś zupełnie nowego, co sprawi, że codziennie z radością będziesz wyskakiwał z łóżka, by pójść do pracy? Marzysz o przekształceniu osobistych zainteresowań w sposób na zarabianie pieniędzy? A może chcesz po prostu zmienić klientelę, rodzaj produktu albo usługi?

Wszyscy wiemy, jak istotną rolę w poszukiwaniu pracy czy rozbudowywaniu sieci kontaktów odgrywa LinkedIn. Ale jak możemy się nim posłużyć, by dokonać zmian w karierze - tak by znaleźć właściwych rekrutujących, menedżerów ds. zatrudnienia, współpracowników - innych niż dotychczasowych, pochodzących z pracy, którą chcielibyśmy wykonywać w przyszłości?

Łatwo ulec pokusie i stworzyć profil, w który wrzuca się wszystko, co tylko może przedstawić nas w pozytywnym świetle, wypisując zarówno kwalifikacje do wykonywania dotychczasowych zajęć, jak i tych, którymi chcielibyśmy się zająć w przyszłości. Zabieg ten jednak wysyła mylną informację do czytelnika i sprawia, że nie zatrzymuje się na naszym profilu, tylko szuka dalej.

Tworząc swój profil, lepiej skoncentrować się na nowym kierunku, tak jak robimy to, pisząc CV, kiedy dostosowujemy je do wymagań konkretnego pracodawcy. W obu przypadkach podkreślamy nasze najbardziej stosowne doświadczenia, minimalizując lub pomijając resztę. Ale jak to zrobić na LinkedIn?

Profil na LinkedIn, który zwróci uwagę rekruterów? »

HBRP Jobs-To-Be-Done „Skuteczny profil na LinkedIn” - ebook 

Platforma LinkedIn coraz częściej zastępuje CV, serwisy rekrutacyjne, czy spotkania networkingowe.
A jak Ty wykorzystujesz LinkedIn i inne platformy społecznościowe w rozwoju kariery? Czy umiesz sprawić, by stał się Twoją przepustką do lepszej pracy i kolejnych sukcesów zawodowych?

Nagłówek zawodowy

Najpierw skup się na nagłówku zawodowym. LinkedIn automatycznie wpisuje w to miejsce nazwę twojego obecnego stanowiska, ale ty nie idź na łatwiznę. Wykorzystaj udostępniane 120 znaków, by napisać własny nagłówek, który przykuje uwagę czytającego.

Dlaczego to takie ważne? Jeżeli szukam na LinkedIn kogoś takiego jak ty, wyniki wyszukiwania pokażą mi tylko twoje nazwisko i nagłówek zawodowy - więc mogłabym je łatwo przeoczyć. Jeżeli jednak napiszesz w nagłówku coś, co nie pozostawia czytającego obojętnym, zachęcisz mnie do kliknięcia na link i zapoznania się z całym profilem.

Spójrzmy, jak pewna osoba, która znajduje się na półmetku kariery, wykorzystała nagłówek zawodowy do zwiększenia zainteresowania swoją osobą.

Kristi Sullivan od 15 lat odnosi sukcesy jako dyrektor ds. marketingu. Choć wciąż bardzo lubi dotychczasową pracę, chciałaby poszerzyć swoją karierę o nowy kierunek: świadczenie usług marketingowych dla małych firm z branży zdrowotnej i wellness. Oprócz tego sama praktykuje jogę i popularyzuje tę dyscyplinę jako instruktorka. Druga część jej nagłówka wygląda więc następująco:

Instruktorka jogi i holistycznego podejścia do zdrowia, konsultantka, łączniczka zajmująca się marketingiem, świadcząca usługi dla małych firm i organizacji non profit.

Jej profil od razu się wyróżnia na tle pozostałych, które należą do ludzi świata marketingu, gdyż zaczyna się od wskazania na zdrowie i jogę. W ten sposób przyciąga zainteresowanie osób posiadających firmy zajmujące się jogą i medycyną holistyczną.

Poszukując osób podobnych do siebie, sprawdź, czy twój nagłówek zawodowy na LinkedIn czymś się wyróżnia. Kristi znalazła całe mnóstwo dyrektorów marketingu, ale żaden z nich nie pisał nic o holistycznym podejściu do zdrowia czy jodze - co było dla niej bardzo dobrą wiadomością.

KOMPENDIUM: Jak zrobić dobre wrażenie. Sztuka Autoprezentacji 

Budowanie własnej marki to dziś nie tylko domena firm. Coraz częściej, mówiąc „marka”, mamy na myśli… siebie. W dobie mediów społecznościowych i coraz większych możliwości w zakresie kreowania wizerunku mamy jeszcze większy wpływ na to, jak postrzegają nas inni. I najwyższa pora, by to wykorzystać. Dowiedz się, jak!

Podsumowanie

Kiedy twój nagłówek wzbudził już zainteresowanie właściwych osób, dalej trzeba postarać się, by chciały one zapoznać się z resztą profilu. Przedstaw ciekawą historię, pisząc w pierwszej osobie liczby pojedynczej. Inaczej niż w CV, podsumowanie na LinkedIn daje ci o wiele więcej miejsca (aż do 2000 znaków), by zwrócić uwagę na osiągnięcia oraz na to, czym chciałbyś się zająć w najbliższym czasie.

Jest to niezwykle istotne, jeżeli już wcześniej zmieniałeś zawód. Należy ułożyć spójną wypowiedź, która scali te elementy, które - w innym wypadku - wyglądałyby jak chaotycznie porozrzucane fragmenty twojej zawodowej przeszłości. Dzięki temu po lekturze twojego profilu czytelnik nie będzie się zastanawiać, czym do cholery ty się chcesz teraz zajmować albo dlaczego sprawiasz wrażenie osoby rozbitej i nieskoncentrowanej.

A oto jak zrobiła to Kristi. Połączyła trzy obszary swojego życia zawodowego oraz prywatne zainteresowania: marketing dla małych firm/organizacji non profit; sukces kobiet w biznesie; instruktaż w zakresie holistycznego podejścia do zdrowia/joga oraz konsultacje dla firm.

Już w pierwszym zdaniu wzbudza zainteresowanie czytającego:

Działam i doskonalę się w trzech uzupełniających się wzajemnie obszarach: zajmuję się marketingiem dla małych firm i organizacji non profit; sukcesem kobiet w biznesie oraz holistycznym podejściem do zdrowia i jogą. Poniżej podaję szczegóły na temat każdego z wymienionych obszarów.

Szukasz inspiracji? Osiągnij zdrową równowagę »

KOMPENDIUM: Jak osiągnąć równowagę w życiu. Work-life balance 

Idealna równowaga pomiędzy życiem osobistym a zawodowym: czy to w ogóle możliwe w świecie zdominowanym przez wieczny pośpiech, stres, piętrzące się obowiązki i kolejne nadgodziny? Jak osiągnąć mityczny work-life balance? Okazuje się, że proste rozwiązania na szczęśliwe życie osobiste i zawodowe są na wyciągnięcie ręki. Wystarczy, że skorzystasz z naszych praktycznych wskazówek.

Dzięki dołączeniu nagłówków dla każdego z wymienionych obszarów ułatwiasz czytającym szybkie zapoznanie się z podsumowaniem. Opis każdego obszaru rozpoczyna się od zdania, które nawiązuje do pozostałych. Na przykład: w sekcji poświęconej sukcesowi kobiet w biznesie Kristi odwołuje się do piętnastoletniego doświadczenia w marketingu w CERC, centrum rozwoju zasobów ekonomicznych, gdzie pracuje:

Ponieważ z pasją wspieram kobiety w dokonywaniu pozytywnych zmian w ich pracy i w gospodarce w ogóle, zaangażowałam się w prowadzenie grupy networkingowej Farmington Valley B.I.G. (Believe, Inspire, Grow - uwierz, zainspiruj, rozwijaj się).

Następnie w części poświęconej jodze i holistycznemu podejściu do zdrowia oraz sekcji opisującej ją w roli konsultantki Kristi łączy to z informacjami o swoim zaangażowaniu w obszarze rozwoju ekonomicznego i działalności biznesowej kobiet, pisząc:

Holistyczne podejście do zdrowia to - moim zdaniem - postawa, która jest niezbędna z punktu widzenia dobrostanu jednostek, społeczności i organizacji.

Podsumowanie kończy zaproszeniem skierowanym do konkretnego typu odbiorców:

Zawsze czekam na kontakt od osób prowadzących firmy, które zajmują się medycyną holistyczną, od kobiet zaangażowanych w biznes oraz osób zajmujących się rozwojem ekonomicznym. Proszę o kontakt drogą mailową.

Doświadczenie

Kiedy już zredagowałeś nagłówek zawodowy i podsumowanie, dostosuj opisy wszystkich stanowisk wymienionych w sekcji doświadczenie. Zrób to następująco:

  • Kontynuuj pierwszoosobową formę wypowiedzi - by zachować ciągłość z tekstem zamieszczonym w streszczeniu.

  • Skoncentruj się na dokonaniach, a nie na zakresie odpowiedzialności, tak jak w każdym życiorysie czy CV. Podkreślaj jednak tylko te dokonania, które w najwyższym stopniu odpowiadają pracy, której poszukujesz. Pisz o nich konkretnie, podając szczegóły podjętych problemów, zastosowanych rozwiązań i uzyskanych wyników.

Kristi zrobiła to następująco, koncentrując się na najistotniejszych dokonaniach w obszarze zbierania środków, pozyskiwania klientów i aktywności w mediach społecznościowych:

Zgromadziłam 0,75 miliona dolarów i pozyskałam ponad 20 nowych klientów... Wzmocniłam obecność medialną organizacji non profit z Connecticut, koordynując jej profile na Facebooku, Twitterze, LinkedInie i YouTube'ie, dzięki czemu powiększyłam ich liczbę obserwujących o 150% w ciągu pierwszego roku. Stworzyłam także elektroniczny biuletyn informacyjny, blog oraz vlog, aby zwiększyć naszą obecność w mediach społecznościowych i w internecie w ogóle...

Rekomendacje

Tak, jak robi się to w każdym profilu LinkedIn, dodaj kilka rekomendacji na wybrane stanowiska - takie, które najbardziej odpowiadają nowej pracy, której poszukujesz. Poproś jedną, dwie osoby, żeby cię poleciły. Możesz im śmiało podpowiedzieć, na jakich informacjach ci zależy - ułatwisz im zadanie i zaoszczędzisz czas, samemu przy tym zyskując. Powiedz im dokładnie, jakiej pracy szukasz i na jakie umiejętności chciałbyś zwrócić największą uwagę.

Obrazy i nagrania

Tak jak przy okazji każdego profilu, aby zwrócić uwagę na swoje najważniejsze dokonania, wykorzystaj do przyciągnięcia uwagi obrazy i nagrania. Dodaj je tylko do tych stanowisk, na których chcesz, żeby skoncentrowali się czytający twój profil. Kristi, na przykład, do sekcji podsumowania dołączyła swoją kolorową wizytówkę, nagranie wideo oraz link do prezentacji poświęconej wewnętrznym strategiom mediów społecznościowych i jej zdjęcie z zajęć, podczas których uczy jogi, stojąc na desce do pływania.

Kiedy poszukujesz nowej pracy, musisz udowodnić, że posiadasz niezbędne umiejętności, choć dotychczas pracowałeś gdzie indziej. Dzięki dobrze zaprojektowanemu profilowi, który przyciąga uwagę i wzbudza zainteresowanie, ustawisz się w odpowiedniej pozycji do dokonania tej zmiany.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak usprawnić sprzedaż? »

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy