X
Następny artykuł dla ciebie

Jak wybrać i wdrożyć platformę IT dla logistyki? [DARMOWY PRZEWODNIK]

Wdrożenie platformy logistycznej składa się z kilku etapów, przy czym każdy z nich wpływa na ostateczny kształt rozwiązania. Firmy często nie mają doświadczenia w tego typu projektach, a menedżerowie nie są świadomi, że pracowników, którzy będą pracować w danym systemie, trzeba do tego przygotować. Jak przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją mogą dopilnować, aby wdrożenie nowego rozwiązania przebiegło sprawnie, a jego koszt zwrócił się z nawiązką?

Partenerem materiału jest Transporeon.

Wymagania organizacji

W pierwszej kolejności warto się zastanowić, czego potrzebuje zakład w zakresie wdrożenia platformy dla logistyki. Rynek oferuje szereg rozwiązań, które automatyzują procesy logistyczne. W praktyce jednak może się okazać, że dana platforma wesprze proces tylko w określonym zakresie, co przyniesie połowiczny sukces. Jeśli przykładowo dany zakład chce kompleksowo monitorować koszt i poziom realizowanych zleceń transportowych, same okna czasowe, bez modułu do zlecania transportu, mogą pomóc w monitorowaniu realizacji transportu, ale już bez informacji na temat stawek.

Istnieje też pokusa, aby wdrożyć innowacyjne rozwiązanie, które dobrze funkcjonuje w innej firmie. Niestety procesy działające w zakładach różnią się między sobą, przez co pojawia się zagrożenie inwestycji budżetu w platformę, która nie jest potrzebna. Dlatego przed złożeniem zapytania ofertowego warto zebrać informacje od pracowników, którzy będą działać w danym systemie, z jakimi wyzwaniami mierzą się w codziennej pracy oraz jakie mają wymagania wobec takiego systemu.

Doświadczenie konsultantów

Realizacja projektu, jakim jest wdrożenie oprogramowania dla logistyki, to ważna decyzja, która wiąże się z kilkuletnią współpracą z zewnętrznym dostawcą. Należy dokładnie zweryfikować oferty oraz samych dostawców, aby mieć pewność, że organizacja zyska zaufanego i wiodącego partnera. Warto też zapoznać się z wdrożonymi przez dostawców projektami. Pomoże to zweryfikować ich doświadczenie pod kątem znajomości branży i obowiązujących procesów. O solidnym dostawcy rozwiązań IT dla logistyki świadczy zarówno jego oferta, jak i plany rozwojowe na następne lata. Firma musi też nadążać za potrzebami branży i realizować rozwiązania, które eliminują przyszłe problemy. Z raportu przygotowanego przez Transporeon – Dostępność, Stawki &Technologia: Badanie Transportu Drogowego 2019 – wynika, że aż 69% przewoźników przewiduje wzrost stawek za swoje usługi transportowe o 1–5% i ponad 5%1 .

Oznacza to, że w przyszłości negocjacje stawek z przewoźnikami będą zdecydowanie trudniejsze. Aby z jednej strony wesprzeć załadowców w realizacji swoich zleceń transportowych, po korzystnych stawkach, a z drugiej – wspomóc przewoźników w walce z pustymi kilometrami, Transporeon opracował technologię Connecting Load Agent, która bez bezpośredniego kontaktu z firmami transportowymi podpowiada załadowcy, którzy przewoźnicy w danym magazynie (np. pod Warszawą) mają rozładunek i są w stanie zrealizować jego transport. Zyskuje na tym każdy – kierowca unika pustych kilometrów, ponieważ ma dodatkową trasę do zrealizowania, a załadowca uzyskuje korzystniejszą stawkę za przewóz towaru. Na platformach Transporeon pracuje obecnie ok. 90 tys. przewoźników, którzy dostarczają dane o swoich transportach każdego dnia.

Obsługa powdrożeniowa

Realna współpraca z firmą IT zaczyna się po wdrożeniu platformy. Jednak jej zaprojektowanie i prawidłowe wdrożenie to dopiero połowa drogi. Solidną firmę IT można faktycznie zweryfikować poprzez poziom wsparcia, jaki oferuje. Dlatego tak istotna jest dokładna analiza na etapie ofertowania, na jakie wsparcie zleceniodawca może liczyć. Warto pamiętać, że z narzędzi, np. modułów do zarządzania oknami czasowymi czy zlecania transportu, będą korzystać również przewoźnicy, dlatego trzeba zweryfikować następujące kwestie:

  • czy dostawca ma zespół zajmujący się wdrożeniem i obsługą przewoźników?

  • czy firma wyznaczy osobę kontaktową, która pomoże wykorzystać możliwości platformy w maksymalnym zakresie i przełożyć je na wyniki biznesowe (Customer Success Manager)?

  • w ilu językach świadczona jest usługa przewoźników i załadowców?

  • jakie modyfikacje w systemie są realizowane w cenie, a za jakie trzeba dodatkowo zapłacić?

  • jak często aktualizowany jest system i czy wiążą się z tym dodatkowe koszty?

Co dalej?

Wybór platformy logistycznej oraz jej wdrożenie to duży projekt, który wymaga zaangażowania wielu pracowników zarówno po stronie firmy, jak i dostawcy rozwiązania. Rolą organizacji, która tworzy system, jest bycie zaufanym doradcą, który poprowadzi projekt, podzieli się sprawdzonymi praktykami i podpowie, gdzie warto udoskonalić procesy, aby zwiększyć ich efektywność. Z myślą o tych, którzy zastanawiają się nad wdrożeniem systemu logistycznego do swojego zakładu, przygotowaliśmy kompleksowy poradnik – Jak powinien wyglądać zakup i wdrożenie systemu logistycznego? - który można za darmo pobrać tutaj.

(1) Źródło: raport „Dostępność, Stawki & Technologia: Europejskie Badanie Transportu Drogowego 2019”, Ulm 2018, s. 6.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak sprostać wyzwaniom związanym z logistyką? »

Kluczowe wyzwania logistyki łańcucha dostaw [Raport Specjalny] 

Z jakimi wyzwaniami mierzą się menedżerowie i dyrektorzy działów logistyki? Pozna wyniki badań Transporeon Group oraz ICAN Research.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy