X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak współpracować z ludźmi, których nie lubimy

Mark Nevins  · 4 min

Jak współpracować z ludźmi, których nie lubimy

Jedna z moich byłych klientek – nazwijmy ją Anna – zadzwoniła do mnie, aby powiedzieć, co u niej słychać. Kilka miesięcy wcześniej pomogłem jej przejść przez okres poważnej zmiany związany z rozpoczęciem pracy w prestiżowej globalnej firmie usług finansowych. Biorąc pod uwagę to, z jaką rozwagą i świadomością przeszła przez ten proces, spodziewałem się, że nasza rozmowa będzie dotyczyć sukcesów, jakie od tego czasu odniosła.

Zamiast tego Anna wyznała, że ma prosty, ale poważny problem: nie układały się jej relacje z inną dyrektorką – nazwijmy ją Moniką. Od początku nie przypadły sobie do gustu i wraz z upływem czasu nic się w tym względzie nie zmieniało. Anna z bólem uświadomiła sobie, że niezdolność do nawiązania dobrych relacji z Moniką utrudni jej odniesienie sukcesu i może zaszkodzić dalszej karierze w firmie.

Kiedy wspólnie analizowaliśmy jej sytuację, Anna powiedziała, że Monika cieszyła się opinią zdolnej, wybitnej i ogólnie lubianej menedżerki wyższego szczebla. W żadnym razie nie była osobą toksyczną ani trudną we współżyciu. Anna przyznała jednak, że tak naprawdę nie lubiła Moniki – miała inny styl bycia i działała jej na nerwy.

Zostań mistrzem zarządzania sobą »

HBRP Masters „Zarządzanie sobą” – ebook 

Zdobywaj wiedzę od najlepszych.
Sprawdź, jakie wskazówki na temat skutecznego zarządzania sobą i stawania się lepszym przywódcą ma dla Ciebie Peter Drucker, jeden z najwybitniejszych umysłów XX wieku.

Zaczęliśmy pracować nad wyjściem z tej sytuacji. Ponownie przeanalizowaliśmy mapę interesariuszy, którą stworzyła w pierwszych kilku tygodniach po objęciu stanowiska. Wynikało z niej, że partnerska współpraca z Moniką była niezbędna do uzyskania wyników biznesowych, na których zależało Annie. Oceniając ich wzajemną relację w bardziej szczery sposób, Anna uświadomiła sobie, że nie udało jej się wyjść naprzeciw Monice. Nie pokazała koleżance, że ceni jej wkład i punkt widzenia, pomijała ją i jej zespół w komunikacji oraz, ogólnie rzecz biorąc, starała się jej unikać.

Anna opracowała wiele przydatnych strategii, aby poprawić współpracę z Moniką. Choć te wnioski i pomysły nie są szczególnie łatwe do przyjęcia i wymagają wyjścia poza własną strefę komfortu, prawie każdy może z nich skorzystać, pracując z kimś, kogo po prostu nie lubi.

Zastanów się nad przyczyną napięcia i sposobem, w jaki na nie reagujesz

Pierwszym krokiem, który należy wykonać, jest z jednej strony akceptacja, a z drugiej refleksja. Choć nie uda ci się porozumieć ze wszystkimi, każda interakcja z innymi osobami niesie ze sobą potencjalną wartość. Warto uczyć się od wszystkich osób, z którymi się spotykasz, i to na ciebie spada odpowiedzialność, aby do tego doszło, nawet jeśli wzajemna relacja nie należy do łatwych. Uczciwie przyjrzyj się temu, co powoduje napięcia i jaką rolę odgrywasz w ich powstawaniu. Być może sednem problemu jest to, jak reagujesz na sytuację (a możesz kontrolować tylko własną reakcję). Anna musiała uświadomić sobie, że ona sama być może „nie dawała się lubić”, podobnie jak Monika.

Postaraj się lepiej zrozumieć punkt widzenia drugiej osoby

Mało kto wstaje rano z łóżka z myślą, by uprzykrzyć ci życie. Zastanów się nad punktem widzenia drugiej strony, szczególnie jeśli masz do czynienia z kimś, od kogo zależy twój sukces. Zastanów się: dlaczego ta osoba działa w ten sposób? Co może ją motywować? Jak mnie postrzega? Czego może ode mnie chcieć i potrzebować? Anna zaczęła inaczej myśleć o Monice, gdy uświadomiła sobie, że cele i motywacje jej koleżanki są równie ważne jak jej własne i nie było między nimi zasadniczej sprzeczności.

Zamiast krytykować czy rywalizować, zacznij rozwiązywać problemy

Aby lepiej współpracować, należy zmienić postawę z rywalizacyjnej na współpracującą. Jednym ze sposobów jest „przekazanie” drugiej stronie problemu. Zamiast starać się ominąć osobę, z którą masz kłopot, lub działać, jakby jej nie było, zaangażuj ją bezpośrednio. Anna zaprosiła Monikę na lunch i otwarcie jej powiedziała: „Mam wrażenie, że nie współpracujemy tak skutecznie, jak to możliwe. Jak to widzisz? Czy masz jakieś pomysły, jak mogłybyśmy lepiej ze sobą współpracować?”. Jeśli zaapelujesz do tej osoby o otwartość i sam się przy tym odsłonisz, możesz liczyć na podobną reakcję jej strony.

Zadawaj więcej pytań

Ludzie często starają się „przegadać” napięte sytuacje. Bywa, że stają się nadmiernie asertywni, co zwykle pogarsza sytuację. Zamiast tego należy zadawać pytania – najlepiej otwarte, których celem jest nawiązanie rozmowy. Odłóż na bok własne pomysły, zadawaj dobre pytania i uważnie słuchaj odpowiedzi.

Lepiej uświadom sobie własny styl interpersonalny

Łatwo sprowadzić konflikty do słabej „chemii” z drugą osobą. Ludzie jednak różnią się między sobą i trzeba mieć tego świadomość. Podczas lunchu Anna i Monika odkryły, że obie wypełniły w przeszłości test osobowości Myers‑Briggs i podzieliły się swoimi profilami. Anna okazała się wyraźną introwertyczką, mocno opierającą się na postrzeganiu zmysłowym: woli sama w ciszy pracować nad problemami i wyciągać wnioski na podstawie szerokiego wachlarza danych. Dla odmiany Monika jest ekstrawertyczką i silnym typem intuicyjnym, osobą spontanicznie reagującą, skupiającą się na szerszym obrazie sytuacji i rozwiązującą problemy poprzez rozmowę z innymi. Biorąc pod uwagę takie różnice stylów i preferencji, Anna i Monika musiały czuć się niekomfortowo we wzajemnych relacjach. Kiedy jednak zidentyfikowały różnice, zdały sobie sprawę, że ich style mogą się dobrze uzupełniać, jeśli dostosują odpowiednio własne podejście.

Poproś o pomoc

Prośba o pomoc może doprowadzić do resetu trudnej relacji, ponieważ świadczy o tym, że cenisz inteligencję i doświadczenie drugiej osoby. Podczas lunchu Anna nabrała pewności siebie i powiedziała Monice: „Pracujesz tu dłużej ode mnie. Mam poczucie, że zaczynam sobie coraz lepiej radzić, ale zależałoby mi na twojej pomocy”. Następnie zapytała m.in.: „Jakie rzeczy powinnam robić częściej, a jakich unikać? Czy coś pominęłam lub czy nie nawiązałam kontaktu z kimś, z kim naprawdę powinnam? Co chciałaś usłyszeć od innych, gdy zaczynałaś tu pracować?”.

Relacje Anny i Moniki znacznie się poprawiły. Podczas naszej ostatniej rozmowy Anna powiedziała mi, że często komunikuje się z Moniką, rozmawiając bezpośrednio lub za pomocą SMS‑ów oraz aplikacji Slack, i regularnie uczestniczą w spotkaniach swoich zespołów. Raz na kwartał robią wspólne spotkanie obydwu zespołów, aby ocenić postępy i szukać okazji do nauki i usprawnienia procesów. Choć nie zaprzyjaźniły się i nie spędzają ze sobą wiele czasu poza biurem, są o wiele lepszymi koleżankami i lubią się bardziej, niż początkowo sądziły.

To, że Annie udało się naprawić kontakty z Moniką, był zasługą tego, iż podjęła działania, kiedy ich relacje jeszcze się nie ugruntowały. Dzięki własnej szybkiej reakcji udało się jej uzyskać lepszy wgląd we własne postępowanie, zrozumieć je i wyjść naprzeciw koleżance. Pamiętaj więc: możesz efektywnie współpracować z ludźmi, których nie lubisz, ale to ty musisz przejąć inicjatywę.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak stworzyć zespół zaangażowanych pracowników? »

Współpracownicy powinni żyć ze sobą jak sąsiedzi, a nie jak rodzina 

Art Markman

Czy firma powinna być jak rodzina? A może lepiej utrzymywać sąsiedzkie relacje?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy