Magazyn

Jak wspiąć się na szczyt
Najnowsze wydanie

Nr 99, maj 2011

Jak wspiąć się na szczyt

Lista artykułów

Nr 99, maj 2011

Trendy

Lokalizowanie kolejnych szans strategicznych

PREMIUM

Gdzie i jak stratedzy szukają szans wzrostu? Czasami używają w tym celu map tworzonych przy użyciu metody zwanej analizą klastrów semantycznych (semantic‑clustering analysis).

Dlaczego konsumenci nie kupują wenezuelskiej czekolady

PREMIUM

Kraj pochodzenia gwarantuje „wiarygodność” produktu, a więc stanowi - w oczach klientów - o jego jakości. Konsumenci utożsamiają najlepsze artykuły z określonymi regionami geograficznymi: wina z Francją, samochody sportowe z Włochami, zegarki ze Szwajcarią. Rywalizujące z nimi wyroby z innych państw - szczególnie z rynków rozwijających się - są uważane za gorsze, nieoryginalne.

Dyrektor HR w nowej roli

PREMIUM

Od kilku lat wyniki Europejskiego Badania Praktyk i Trendów HR (Barometr HR), opracowywane przez Aon Hewitt, pokazują istniejącą lukę pomiędzy oczekiwaniami, jakie zarządy stawiają działom HR, a rzeczywistymi efektami ich działań. 

Jak zapobiegać wyłudzaniu pieniędzy przez klientów

PREMIUM

Klient ma zawsze rację - to jedno z najbardziej znanych powiedzeń w biznesie. Jednak gdy przedsiębiorstwa, zwłaszcza duże, starają się naprawiać swoje błędy w obsłudze i zadowolić sfrustrowanych klientów, grozi im ryzyko, którego większość menedżerów nie bierze od uwagę: mogą stać się celem łowców okazji.

Konsumenci na portalach społecznościowych

PREMIUM

Wyniki badania przeprowadzonego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych wraz z firmą Interactive Intelligence pokazują, że działalność konsumencka firm nie jest obca użytkownikom portali społecznościowych. Przy tym członkowie społeczności wyraźnie podzielili się na dwie grupy - połowa respondentów nie akceptuje obecności firm na serwisach, natomiast druga połowa uznaje to za dobry sposób na uzyskanie informacji o życiu firmy, nowościach i produktach.

Kobiety na „szklanym urwisku”

PREMIUM

Kobiety mają większe szanse awansu, gdy firma przeżywa kryzys - co oznacza również „szanse” znalezienia się na czymś, co Michelle Ryan i Alex Haslam z University of Exeter nazwali szklanym urwiskiem (glass cliff). Dlaczego tak się dzieje?

Skuteczny onshoring

PREMIUM

W ostatnich latach specjaliści ds. IT przyjęli nową strategię obniżania kosztów: poza przenoszeniem działalności usługowej za granicę (offshoring), do krajów o wyjątkowo niskich płacach, przenoszą ją również na „małą odległość” (onshoring), do amerykańskich i europejskich miast, które oferują niskie koszty działalności.

Artykuł

Kiedy proces powinien być sztuką, a kiedy nauką

PREMIUM

Menedżerowie przesadzili ze standaryzacją procesów. Wiele z nich bowiem - jak szkolenie
przywódców czy audyt - jest bardziej sztuką niż nauką. Narzucenie sztywnych reguł na te procesy eliminuje innowacyjność, ogranicza odpowiedzialność i psuje wyniki. Profesorowie Hall i Johnson radzą, jak uchronić procesy o charakterze artystycznym przed zalewem standaryzacji
dzięki zastosowaniu trzyetapowego podejścia.

Jak zarządzać zespołem negocjacyjnym

PREMIUM

Stoisz na czele zespołu negocjacyjnego swojej firmy. Zasiadasz do rozmów z drugą stroną i nagle jeden z twoich współpracowników wyrywa się z propozycją: „Po prostu nam powiedzcie, co mamy zrobić, żebyście podpisali z nami tę umowę”. W tym momencie wiesz już, że sytuacja wymknęła ci się spod kontroli.

Jak starymi metodami podbijać nowe rynki

PREMIUM

Wiele przedsiębiorstw trzyma się z dala od konkurowania w skali globalnej, sądząc, że muszą najpierw opracować innowacyjne produkty lub zbudować dominujące marki. Międzynarodowy sukces hiszpańskich firm - takich jak Telefonica, Freixenet, Banco Santander i ALSA - dowodzi, że tego rodzaju założenie jest błędne. Te przedsiębiorstwa stały się globalnymi graczami w swoich branżach, dopracowując tradycyjne zdolności.

Shopper marketing: sposób na zwiększenie sprzedaży

PREMIUM

Chcesz zwiększyć sprzedaż? Przyjrzyj się dokładniej konsumentom w sklepie.

Temat numeru

Jak rozwijać globalne know-how

PREMIUM

Dla zdolnych i obiecujących menedżerów misja zagraniczna stanowi prawdziwą inicjację zawodową. Oferuje szanse niedostępne w kraju macierzystym i bezcenne doświadczenie, przydatne w pracy zarówno za granicą, jak i po powrocie z placówki. Czy recesja zmieniła stosunek firm wobec wysyłania pracowników za granicę? Redaktorzy HBR przeprowadzili na ten temat rozmowy z menedżerami stojącymi na czele działów kadr w pięciu firmach międzynarodowych.

Nowa droga na szczyt

PREMIUM

W ostatnich latach wzrosły oczekiwania firm w stosunku do członków ścisłego kierownictwa. Osoby obejmujące najwyższe funkcje kierownicze, by sprostać nowym realiom biznesowym, muszą dysponować nieco innymi umiejętnościami. Jakie to zdolności? I czy zmienią się jeszcze w przyszłości?

Transformacja marki osobistej

PREMIUM

Ludzie cały czas wymyślają siebie na nowo - szukają nowych wyzwań, nowych obszarów pracy lub też pragną stworzyć nowy wizerunek wśród swoich kolegów. Przejęcie kontroli nad własną marką może przełożyć się na różnicę między niesatysfakcjonującą pracą a udaną karierą. Jak jednak przekonać innych, by potraktowali nasze nowe oblicze poważnie? Autorka przedstawia podejście rozłożone na pięć etapów.

Jak to zrobiłem

Jak prezes Timberlandu stawił czoła rozgniewanym aktywistom

PREMIUM

Na podstawie liczby nowych e‑maili można przewidzieć, czy rozpoczynający się dzień będzie dobry. Prezes Timberlandu zazwyczaj wstaje bardzo wcześnie, co daje mu sporą przewagę nad pozostałymi uczestnikami gry w korespondencję. Ale 1 czerwca 2009 roku wiadomości napływały i napływały bez końca.

Punkt widzenia

Pracuj, módl się, kochaj

PREMIUM

Choć środowisko pracy zmienia się tak, by uwzględniać pozazawodowe potrzeby ludzi, pewne problemy wciąż jeszcze nie doczekały się rozwiązania.

Sekcja specjalna

CSR nowej generacji

PREMIUM

¬ródłem kreowania wartości przestają być pojedyncze firmy. Nadszedł czas na przedsięwzięcia partnerskie, angażujące różne grupy interesariuszy i umiejętnie wykorzystujące dostępne technologie nowej generacji.

Rozmowa

Możemy zmierzyć siłę charyzmy

PREMIUM

Nieważne, co mówisz. Ważne, jak to mówisz. Na podstawie samych tylko sygnałów społecznych, jakie menedżerowie wysyłają w procesie komunikacji, można przewidywać, który z nich wygra konkurencję biznesową.

Raport

Studium przypadku

Biznes czy rodzina?

PREMIUM

Firma Klin‑Bud, produkująca cegły klinkierowe, od wielu lat wspiera rodzinne domy dziecka. Jednak osobista tragedia współwłaściciela firmy sprawia, że pragnie on skierować wszystkie wolne środki firmy na finansowania zagranicznych badań wspierających leczenie jego chorego syna. Czy postępowanie szefa firmy nie zaszkodzi całemu przedsiębiorstwu?

Biznes czy rodzina? - komentarz 1

PREMIUM

Nie można mieć pretensji do prezesa Piotra Woźniaka, że w obliczu rodzinnej tragedii, poważnej choroby syna, zmieniły się jego zawodowe i życiowe priorytety.

Biznes czy rodzina? - komentarz 2

PREMIUM

Interesariusze firmy Klin‑Bud powinni zrozumieć postępowanie prezesa Piotra Woźniaka. Co więcej, pomoc od jego współpracowników powinna być mu zaoferowana, zanim o nią poprosił.

Biznes czy rodzina? - komentarz 3

PREMIUM

W firmie Klin‑Bud powinny istnieć takie mechanizmy zarządzania i zasady wynagradzania, które mogłyby powstrzymać prezesa przed traktowaniem finansów przedsiębiorstwa jak osobistej skarbonki.

Refleksje

Life's Work: Wynton Marsalis

PREMIUM

Wychował się w Nowym Orleanie w rodzinie muzyków jazzowych. Pierwszą trąbkę ofiarował mu na szóste urodziny trębacz i lider zespołu Al Hirt. W wieku 17 lat przeprowadził się do Nowego Jorku, gdzie podjął studia w prestiżowym konserwatorium Julliard, a następnie założył własną kapelę i rozpoczął bogatą karierę kompozytora i muzyka.

Artykuły

Tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa

PREMIUM

System kapitalistyczny znalazł się w potrzasku. W ostatnich kilku latach biznes poddano krytyce jako główne źródło problemów społecznych, ekologicznych i gospodarczych.

Komentarz - raport

Relacje pod ścisłym nadzorem

PREMIUM

Na początku 2010 roku media szeroko informowały o nadchodzącym załamaniu ilości udzielanych kredytów w związku z wejściem w życie Rekomendacji T. Dokument wydany przez KNF miał zapoczątkować lawinę zmian w bankach, które dostosowując strategię biznesową do nowych wymogów, musiały zaostrzyć politykę kredytową. Od tego czasu minął rok i pojawia się pytanie, jak zmiany w regulacjach, do których banki dostosowują wewnętrzne procedury, wpływają na relacje z klientami.

Obsługa klienta: wyzwanie dla firm

PREMIUM

Jednym z podstawowych priorytetów firm działających na globalnych rynkach jest dziś bliższy kontakt z klientem i lepsze rozpoznanie jego potrzeb.

Nowy wymiar strategii CRM

PREMIUM

Trendy zachodzące na globalnych rynkach zmuszają firmy do głębokiej modyfikacji strategii zarządzania relacjami z klientami. Jej skutkiem jest zmiana sposobu funkcjonowania niektórych działów w firmie.

Komentarz

Zarządzanie procesami bardziej sformalizowane, mniej artystyczne

PREMIUM

Większość polskich przedsiębiorstw wykorzystuje zarówno wystandaryzowane procesy naukowe, jak też - w miarę możliwości - rozwiązania nieschematyczne, tzw. artystyczne. Wszystko zależy od skali i rodzaju działalności oraz funduszy przeznaczanych na wprowadzanie procedur.

Kariera za granicą coraz mniej atrakcyjna

PREMIUM

Wielu polskich menedżerów pracuje na zagranicznych rynkach w międzynarodowych korporacjach. Jednak awans w globalnych strukturach wiąże się dla nich nie tylko z korzyściami, ale i z wieloma wyrzeczeniami. Dlatego menedżerowie z coraz mniejszym entuzjazmem podchodzą do kariery poza granicami kraju.