X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak w drodze na szczyt zachować ducha firmy?

James Allen  · 2 min

Jak w drodze na szczyt zachować ducha firmy?

Jakiś rok temu miałem okazję uczestniczyć w obchodach 25‑lecia Olam International, jednej z firm szeroko omawianych w książce Powtarzalny model wzrostu. Podczas przemówień członków zarządu moją uwagę przykuła prezentacja dotycząca czegoś, o czym często się zapomina – ducha firmy.

Olam International jest jednym ze światowych liderów agrobiznesu, sprzedającym surowce rolne oraz składniki spożywcze. To firma, która swoją strategię opiera na działaniu w atrakcyjnej niszy w jednej z najbardziej rozwiniętych branż.

W czasie uroczystości przemówienia wygłaszał zarząd firmy. Szczególne wrażenie zrobiła na mnie prezentacja Nihala Kaviratne, który oprócz pełnienia swojej funkcji w Olam jest także prezesem Akzo Nobel i dyrektorem w GlaxoSmithKline. Nihal posiada bardzo bogate doświadczenie – przez 40 lat pracował w Unileverze, gdzie współpracował z zespołami zarządzającymi projektami z całego świata. W swojej prezentacji poruszył on niezwykle istotną kwestię: w jaki sposób przez 25 lat firmie udało się zachować tzw. mentalność założyciela?

Według Nihala odpowiedź na to pytanie tkwi w pięciu podstawowych zasadach:

1. Przejrzystość celu. Nihal podkreślał, że dla zarządu i kierownictwa każdej firmy kluczowe jest posiadanie jasno sprecyzowanego celu. Istotne, aby cel ten był widoczny także dla pracowników niższych szczebli) – od menedżerów aż po pracowników pierwszej linii.

2. Kontrolowana wolność. Zespół zarządzający musi precyzyjnie określić ramy działania swoich pracowników i zapewnić im swobodę dochodzenia do wyznaczonego celu w obrębie tychże ram. Innymi słowy, zadaniem kierownictwa jest jasne zdefiniowanie, co powinno być zrobione, i pozostawienie możliwości wyboru, w jaki sposób pracownicy to osiągną.

3. Bezpośrednia komunikacja. Jest wiele możliwości prowadzenia szybkiej i prostej komunikacji w ramach firmy. Technologia sprawia, że od prezesa firmy dzieli nas tylko jeden krok, wystarczy wysłać mail lub SMS.

4. Współzależność. Podstawą jest praca zespołowa i przekonanie, że zawsze lepiej współdziałać niż pracować samodzielnie. Nihal stwierdził, że firma nie może odnieść sukcesu, nie działając jako zespół.

5. Budowanie pozytywnych relacji. Mowa tu o „specjalnym” traktowaniu osób dopiero zaczynających swoje kariery – zarówno w przypadku krytyki przy błędach, jak i dzielenia się zasługami. Każda firma opiera się na systemie dziesiątek osobistych relacji i jeżeli odnosi ona sukces, to relacje te opierają się na wzajemnym szacunku.

Niemal wszystkie powyższe zasady doskonale odzwierciedlają to, na co wskazuje większość założycieli firm. Jedynie ta ostatnia jest bardzo często pomijana. Warto podkreślić, że duch małej firmy powstaje z setek relacji, które z czasem zyskują na sile. Ich spoiwem jest swojego rodzaju szczodrość – gotowość do coachingu, inspirowania, zachęcania, wspierania, doceniania i wzajemnego szacunku. Zagubienie tego gdzieś po drodze bardzo często wiąże się z utratą ducha firmy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czy jesteś zadowolony ze swojego życia? »

Dlaczego bogaci nie są tak szczęśliwi, jak mogliby być? 

Raj Raghunathan

Cały nurt badań pokazuje, że bogatsi ludzie nie są szczęśliwi. Dlaczego tak się dzieje?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy