X
Następny artykuł dla Ciebie

Jak utrzymać płynność finansową w płynnej rzeczywistości? [WEBINARIUM]

Urszula Wysocka PL

Żyjemy w świecie VUCA, świecie, który charakteryzuje się ogromną zmiennością, w którym nie wszystko jest przewidywalne, a częstotliwość przemian w otoczeniu biznesowym jest coraz większa. To duże wyzwanie dla biznesu w kontekście zarządzania ryzykiem, w tym ryzykiem płynności finansowej. Bo jak zapewnić firmie płynność, kiedy wszystko inne jest płynne?

Utrzymanie płynności jest podstawowym zadaniem organizacji, warunkiem jej sprawnego funkcjonowania i wiarygodności. Brak płynności rozumianej jako brak zdolności płatniczej to najczęstszy powód upadków przedsiębiorstw na całym świecie. Dlatego też bardzo istotna jest znajomość czynników mogących spowodować jej utratę oraz opanowanie strategii zarządzania ryzykiem płynności.

Efektywnemu zarządzaniu ryzykiem płynności finansowej poświęcone było webinarium Klubu CFO, którego uczestnikami byli eksperci:

  • Anna Grzybowska – CFO H + H Polska Sp. z o.o.,

  • Marcin Stefaniuk – Dyrektor Departamentu Faktoringu i Finansowania Handlu w Banku Millennium,

  • Paweł Szołucha – Starszy Manager w KPMG FS,

  • Adam Marczak – Dyrektor Działu Skarbca Grupy Eurocash.

Płynność finansowa jest to stała zdolność do terminowego, czyli bezzwłocznego, regulowania bieżących zobowiązań – za pomocą zasobów pieniężnych lub innych składników majątkowych łatwo zamienialnych na pieniądz. Natomiast ryzyko płynności to prawdopodobieństwo utraty powyższej zdolności.

Zarządzanie ryzykiem płynności to przewidywanie z wyprzedzeniem czynników, które mogą wpłynąć negatywnie na płynność, ocena ich istotności oraz zapewnienie instrumentów pozwalających na ograniczenie ich wpływu.

– Punktem wyjścia do efektywnego zarządzania ryzykiem płynności jest świadomość, jakie czynniki na nie wpływają – zaznacza Paweł Szołucha z KPMG FS. Problemem jest jednak fakt, że nie wszystkie potencjalne zagrożenia dla płynności są ujęte w strategiach finansowych firm.CFO muszą niejednokrotnie opracowywać rozwiązanie problemu na bieżąco, często brakuje tutaj strategii procesowych i musimy reagować sytuacyjnie – dodaje Anna Grzybowska z H + H Polska.

Dla utrzymania stałej płynności finansowej kluczowe znaczenie ma odpowiednia kultura organizacyjna. Otwarta komunikacja, ścisła współpraca osób zarządzających finansami z zarządem firmy, udział CFO w strategicznych decyzjach spółki – takie praktyki sprzyjają dobrej kondycji finansowej organizacji. – Oba obszary: finanse i biznes muszą rozumieć swoje wyzwania oraz czynniki, które wpływają na bezpieczeństwo finansowe firmy – podkreśla Adam Marczak z Grupy Eurocash.

Partnerem w efektywnym zarządzaniu ryzykiem płynności może być bank.Kredyty obrotowe i inwestycyjne, faktoring, leasingz tych instrumentów mogą korzystać przedsiębiorstwa w celu uzupełniania brakujących środków lub dofinansowywania planowanych inwestycji – radzi Marcin Stefaniuk z Banku Millennium.

Uczestnicy debaty na tytułowe pytanie spotkania odpowiedzieli zgodnie, polecając najefektywniejsze praktyki takie jak: regulowanie terminów płatności, monitorowanie stabilności finansowej dostawców czy fazowanie projektów inwestycyjnych spółki.

Klub CFO powstały z inicjatywy „Harvard Business Review Polska” zrzesza społeczność ambitnych menedżerów finansistów, którzy chcą być aktywnymi liderami zmian w branży.

Zachęcamy do odwiedzenia strony klubu i wypełnienia formularza zgłoszeniowego hbrp.pl/klubcfo.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy