X
Następny artykuł dla Ciebie

Jak utrzymać koncentrację, kiedy pracujesz w domu

Elizabeth Grace Saunders

Nie musisz dojeżdżać do pracy. Nie musisz odbywać spotkań po drodze do biura. Nie musisz trzymać się dress code’u. Praca zdalna z domu może się wydawać spełnieniem marzeń – do czasu, kiedy w drogę nie zaczną ci wchodzić osobiste zobowiązania. Takie rozpraszające uwagę sprawy łatwo zignorować w biurze, ale w domu wyznaczenie linii oddzielającej życie prywatne od zawodowego może się okazać trudne.

Weź pod uwagę sytuację, w której pracujesz nad projektem i dzwoni do ciebie przyjaciel. Wiesz, że musisz skończyć pracę, ale masz poczucie, że z twojej strony niegrzecznie będzie nie porozmawiać, choć z technicznego punktu widzenia to możliwe. Albo pomyśl o sytuacji, w której planujesz listę zadań do zrobienia, ale musisz też zdecydować, jak wcisnąć między nie prywatne zobowiązania. Zrobienie prania w środku dnia może się wydawać szybkim zadaniem, do czasu kiedy okaże się, że musisz odrabiać ten czas późno w nocy. Ostatecznie nigdy do końca nie wiadomo, kiedy naprawdę pracujesz, a kiedy nie.

Jako osoba, która pracowała w domu przez 12 lat i uczyła zarządzania czasem osoby pracujące zdalnie, widziałam i doświadczyłam dobrych, złych i nieprzyjemnych aspektów takiego układu. Przekonałam się, że osoby, które najbardziej skutecznie i efektywnie pracują z domu, wyznaczają sobie granice, które umożliwiają im faktycznie wykonanie ich obowiązków zawodowych.

Oto wskazówki, dzięki którym uda ci się bardziej wydajnie i z większą satysfakcją pracować z domu, bez względu na to, czy będzie to codzienna praktyka, czy też okazjonalne oderwanie się od biura.

Określ godziny pracy

Choć może się to wydawać głupie, to jeśli chcesz w skupieniu pracować w ciągu dnia, musisz udawać, że nie pracujesz w domu. Zanim zaczęłam uczyć zarządzania czasem, nie miałam uporządkowanego planu dnia. Nie wyznaczałam czasu, kiedy będę pracować przy komputerze i często umawiałam się na prywatne spotkania lub załatwiałam sprawy osobiste w ciągu dnia. A ponieważ nie miałam granic w życiu osobistym, nie miałam ich też w pracy. Kiedy byłam w domu, czułam się winna, że nie sprawdzałam e‑maili biznesowych w dowolnej porze dnia i nocy. Nigdy nie czułam, że mogę w pełni wypocząć.

Jak rozwijać uważność? W których obszarach trening uważności sprawdza się najbardziej? »

HBRP Emocje w życiu i w biznesie: UWAŻNOŚĆ 

Trening uważności (mindfulness), zwiększa poziom skupienia, samoświadomości i odporności czyli cech, które są nieodzowne zwłaszcza w pracy menedżerskiej.
Jak go przeprowadzić? Jak rozwijać uważność i co warto o niej wiedzieć?
Koniecznie sięgnij po ebook „Uważność” z naszej najnowszej serii i zyskaj wskazówki, które Ci w tym pomogą.

Wielka zmiana nadeszła natomiast, kiedy wyznaczyłam sobie godziny pracy w domu (w moim przypadku od 9 do 18 przez większość dni) i jasno określiłam, co mogę i czego nie mogę robić w tym czasie. Zadałam sobie pytanie: „czy gdybym była w biurze, wykonałabym to zadanie w ciągu dnia?”. Jeśli odpowiedź brzmiała „nie”, wiedziałam, że muszę wykonać tę czynność albo przed początkiem pracy, albo po jej zakończeniu. Obowiązki domowe, sprawy do załatwienia, czas z przyjaciółmi – wszystko to miało swoje miejsce przed pracą albo po pracy. Oczywiście nadal zdarzało się, że odbierałam telefon od przyjaciółki podczas przerwy na lunch albo jeśli miałam do wykonania jakieś pilne zadanie, takie jak nieplanowana naprawa samochodu, robiłam to w ciągu dnia. Ale to były wyjątki, a nie zasada. Wyznaczając granice, nie tylko wyznaczyłam sobie czas pracy, lecz również przekonałam się, że po godzinach mogę skoncentrować się na sprawach osobistych bez poczucia winy.

Zorganizuj swój dzień, aby osiągnąć sukces

Maksymalnie wykorzystaj czas w domu, organizując go inaczej niż typowy dzień pracy. Na przykład, jeśli pracujesz w domu tylko jeden dzień w tygodniu lub raz na jakiś czas, umów się, że będzie to dzień bez spotkań. Jeśli nie możesz całkowicie z nich zrezygnować, zarezerwuj przynajmniej pół dnia na pracę w pełnym skupieniu. Wybierz czas, który najbardziej ci pasuje, uwzględniając konieczne spotkania oraz własny poziom energii.

Następnie określ jedną lub dwie sprawy, jakie chcesz osiągnąć w tym czasie. Mogą to być zadania, które wymagają godziny nieprzerwanej uwagi lub więcej, albo bardziej kreatywnego, strategicznego myślenia, trudnego do osiągnięcia w środowisku biurowym. Warto odciąć się w tym czasie od e‑maili lub przynajmniej sprawdzać je nie częściej niż co godzinę. Uprzedź współpracowników, że możesz być niedostępny, aby nie zdziwili się brakiem reakcji.

Wyznacz granice w kontaktach z innymi

Aby twoje wysiłki się powiodły, wytłumacz to osobom, które mogą traktować dni, w których pracujesz w domu, po prostu jako czas, w którym w nim przebywasz. Wyjaśnij przyjaciołom, rodzinie i innym znajomym, że dni pracy zdalnej nie są dla ciebie czasem, w którym zajmujesz się sprawami pozazawodowymi. Na przykład jeśli jesteś w domu z współmałżonkiem lub współmałżonką, powiedz: „Będę dziś pracować przy komputerze od ósmej do piątej. Z chęcią pogadam z tobą podczas obiadu, ale poza tym będę zajęta lub zajęty”. Zwykle kiedy wyznaczasz oczekiwania i się ich trzymasz (np. faktycznie przerywając pracę o 17), inni zrozumieją twoje granice, zamiast zakładać, że nie jesteś niedostępny. (Radzę też wyznaczyć miejsce, w którym pozostali domownicy nie będą ci przeszkadzać – biuro lub sypialnię, gdzie możesz się zamknąć i nie być dostępnym dla innych).

W sytuacjach, kiedy pojawią się nieoczekiwani goście, musisz postępować dyplomatycznie. Jeśli wpadnie do ciebie sąsiad, możesz z nim przez parę minut porozmawiać, podobnie jak z kolegą, który zatrzyma się przy twoim biurku w pracy. Ale nie zapraszaj go na kawę ani też nie przedłużaj rozmowy. Zamiast tego grzecznie się pożegnaj, mówiąc: „Było mi bardzo miło z tobą porozmawiać, ale mam teraz pracę do skończenia” i umów się z nim po godzinach lub w weekend. A jeśli administrator chce przyjść z ekipą, żeby coś naprawić, zaproponuj termin lub dzień, który najbardziej ci odpowiada, zamiast pozwalać, żeby to on o tym decydował.

Jeśli faktycznie musisz reagować na jakieś niezwiązane z pracą prośby w ciągu dnia, określ oczekiwania dotyczące ilości dostępnego czasu, podobnie jak wygląda harmonogram twojego dnia w pracy. Na przykład, jeśli jakiś twój domownik poprosi cię, żebyś coś załatwił, oceń, ile będziesz w stanie zrobić w czasie lunchu, a następnie wykonaj tylko to. Możesz powiedzieć: „Naturalnie mogę odebrać rzeczy z pralni i kupić mleko podczas lunchu, ale większe zakupy będę mógł zrobić dopiero po pracy”. Albo też podziel zadania na mniejsze kawałki, np. „Mogę dziś zostawić samochód u mechanika, ale ubezpieczenie będę mógł załatwić dopiero jutro”.

Wyjaśniając ograniczenia czasowe, nie musisz się usprawiedliwiać. Przedstaw je w rzeczowy sposób, szanując swój czas pracy w domu, podobnie jak szanujesz czas pracy w biurze. Spójnie komunikując swoje oczekiwania oraz żyjąc zgodnie z nimi, sprawisz, że inni ludzie będą brać je pod uwagę i zaczniesz mieć więcej czasu, aby móc skoncentrować się na własnej pracy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Życie rodzinne a kariera »

Jak efektywnie pracować z domu, kiedy ma się dzieci 

Doświadczeni pracujący rodzice wiedzą, że samo biuro domowe nie wystarczy, żeby zdalna praca była korzystna dla organizacji, kariery oraz rodziny.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy