X
Następny artykuł dla ciebie

Jak stworzyć prezentację wzbudzającą zainteresowanie słuchaczy?

Nancy Duarte

W procesie przygotowywania prezentacji najłatwiej nam mnożyć pomysły. O wiele trudniej zdecydować się, co w niej zostawić.

Pomysły mogą być fascynujące i całkiem niegłupie, ale nie można wszystkiego wcisnąć do jednej prezentacji - zresztą nikt tego od nas nie oczekuje.

„Gwiazdami” w tym przedstawieniu są słuchacze. Jeżeli nie spodoba im się to, co mówisz, będzie to oznaczało koniec kariery twojego pomysłu. Aby przyciągnąć i utrzymać ich uwagę, musisz skoncentrować się na tym, co się dla nich liczy. Jeżeli tego nie zrobisz, będziesz musiał się zdrowo natrudzić, by znaleźć powód, dla którego powinni zainteresować się prezentacją, oraz nad tym, w czym może im ona pomóc; w przeciwnym razie będą mieli ci za złe, że zmusiłeś ich do dodatkowego wysiłku.

Wyartykułuj istotę pomysłu. Pierwszym filtrem w trakcie selekcji jest coś, co nazywam istotą pomysłu - your big idea, czyli najważniejsza rzecz, którą chcesz przekazać. Cała reszta prezentacji powinna ją wspierać. Istota pomysłu jest tym, co przekonuje innych do zmian w myśleniu lub zachowaniach - w końcu dlatego zajmujesz ich czas. Istota pomysłu została ukształtowana przez twój punkt widzenia i świadomość stawki, o jaką toczy się gra, tj. dlaczego słuchacze powinni podzielać twoje stanowisko. Uogólnienie w stylu „Wyniki finansowe za IV kwartał” z pewności nie chwyci. Jeżeli nie masz niczego konkretnego do powiedzenia w sprawie wyników finansowych, po co w ogóle robić prezentację? Lepiej już rozesłać do wszystkich arkusz kalkulacyjny i uznać sprawę za zamkniętą.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Gdy prezentujesz, dochowuj obietnic »

Kiedy nie mówić tego, o czym będziesz mówić 

Jerry Weissman

Jedna z najczęściej przytaczanych rad dla osób prowadzących prezentacje brzmi: „Powiedz słuchaczom, o czym będziesz mówić, a następnie opowiedz im o tym, co im obiecałeś".

Liczą się proste idee

Spróbuj wyrazić istotę pomysłu jednym zdaniem, zobaczysz wtedy, czy jest ona „dobrze wypieczona”. W tytule prezentacji często posługujemy się drugą osobą liczby pojedynczej, by podkreślić rolę słuchaczy a odpowiedni czasownik opisuje naturę działania. Trzymaj się konkretu. Kiedy ktoś zapyta, o czym jest twoja prezentacja, nie mów, że dotyczy „aktualizacji oprogramowania”. To tylko temat, a nie istota pomysłu. Możesz jednak powiedzieć, że prezentacja odpowiada na pytanie, dlaczego produkcja nie będzie nadążała z najważniejszymi terminami, jeżeli nie zaktualizujecie oprogramowania używanego do administrowania przebiegiem pracy.

Kiedy już wyrazisz istotę pomysłu, postaraj się o dużą ilość materiałów uzupełniających, żeby zapewnić sobie wybór, kiedy przyjdzie czas na wyłonienie najlepszych kawałków. Pójdź w ilość - projektanci określają tę część burzy mózgów mianem myślenia rozbieżnego - divergent thinking. Następnie jednak zawróć z tej drogi i udaj się w kierunku myślenia zbieżnego - convergent thinking, czyli filtrowania i selekcji, które pomogą znaleźć materiał, który sprawi, że słuchacze staną po twojej stronie.

Jak stworzyć prezentację wzbudzającą zainteresowanie słuchaczy?

Nie zaczynaj od zera

Przy okazji w trakcie tworzenia prezentacji nie musisz rozpoczynać od zera: przejrzyj wcześniejsze prezentacje, badania zamówione przez spółki z branży, najnowsze artykuły prasowe, sprawozdania i ankiety - wszystko, co ma jakiś związek z istotą twojego pomysłu. Trochę nad nimi popracuj. Spróbuj je podważać, przeanalizuj z innego punktu widzenia lub rozplanuj je na mapie nowej sieci powiązań. Następnie na bazie nowej zawartości przeprowadź burzę mózgów, używając przyklejanych karteczek - łatwo zmieniać ich ułożenie i tworzyć nowe układy, białych tablic, map myśli i innych narzędzi. Na tym etapie więcej oznacza więcej, gdyż możesz przetestować swoją ścieżkę myślenia, posługując się pięcioma, dziesięcioma lub nawet dwudziestoma pomysłami, aż wreszcie znajdziesz wśród nich te, które są wyróżniające i zapadną słuchaczom w pamięć.

Stałe zwiększanie efektywności osobistej to jedna z kluczowych umiejętności menedżerskich »

Weź ostry topór i tnij bez litości: kiedy już zgromadzisz wystarczająco dużo materiału, zacznij go bezlitośnie przycinać pod swoich słuchaczy. Powiedzmy, że chcesz przedstawić argumenty przemawiające za stworzeniem nowego produktu i na etapie burzy mózgów ułożyłeś mapę myśli, by sprawdzić, jakie problemy mogą mieć wpływ na sukces produktu:

Jak stworzyć prezentację wzbudzającą zainteresowanie słuchaczy?

Skup się na odbiorcach

Ponieważ przede wszystkim zależy ci na przekonaniu przełożonych do wyłożenia pieniędzy na realizację twojego pomysłu, powinieneś zwrócić uwagę na kwestie, które ich najbardziej interesują, np. możliwości generowania przychodu i zysku oraz to, jak planujesz zarządzać zagrożeniami rynkowymi i technologicznymi. Ale już prawdopodobnie nie musisz podejmować takich zagadnień jak sprawność działania czy nieprzewidywalność. Choć kwestie te są istotne dla samego rozwoju produktu, w tym konkretnym przypadku będą jedynie dygresją zaburzającą jasność przekazu. Zachowaj je w pamięci i wykorzystaj w kolejnej prezentacji.

PRZECZYTAJ TAKŻE: 5 rad od kuratora konferencji TED »

Jak zrobić świetną prezentację 

Chris Anderson

Od ponad 30 lat teD organizuje konferencje, na których są prezentowane pouczające i atrakcyjne dla odbiorców wystąpienia. W tym artykule Chris Anderson, kurator TED, przedstawia pięć warunków świetnych prezentacji

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy