X
Następny artykuł dla ciebie

Jak sobie radzić, kiedy twój szef nie ma na nic wpływu?

Anne Sugar

Wszyscy cenimy szefów, którzy mają szeroką sieć kontaktów i wiedzę dotyczącą organizacji. Taki menedżer dysponuje zawsze aktualnymi i dokładnymi informacjami, bez trudu może przedstawić pracownika ważnym osobom w organizacji, odpowiednio pokierować pracą nad projektem, a także – w optymalnym scenariuszu – pomóc w karierze zawodowej.

Niestety nie wszyscy menedżerowie mają takie umiejętności. Niektórym brakuje zdolności politycznych i sieci kontaktów, innym z kolei kompetencji, które powinni prezentować, zajmując wyższe stanowiska w organizacji. Bez względu jednak na pozycję swojego menedżera musisz potrafić chronić siebie i dbać o własną reputację. Oto trzy techniki, z których powinieneś skorzystać – szczególnie wtedy, gdy twój szef znajduje się poza kręgiem, w którym podejmowane są decyzje, i nie potrafi ci pomóc w sytuacjach zawodowych.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

Buduj relacje z kierownictwem wyższego szczebla

Jeśli twój szef nie utrzymuje kontaktów z innymi w firmie, twoje możliwości wywierania wpływu są ograniczone. Dlatego skoncentruj się na zdobyciu większego dostępu do źródeł informacji. Wytypuj osoby, które mogą dzielić się z tobą istotną wiedzą, a następnie postaraj się nawiązać z nimi nieoficjalne kontakty. Na przykład możesz się przedstawić członkom dyrekcji po spotkaniu lub, korzystając z pośrednictwa innego pracownika, podzielić się wiedzą, która mogłaby być dla nich wartościowa. Klient, z którym pracowałam, rezerwował sobie w kalendarzu 30 minut po każdym spotkaniu z kierownictwem firmy, dzięki czemu mógł prowadzić krótkie rozmowy z innymi uczestnikami.

Innym sposobem budowania relacji z członkami kierownictwa jest angażowanie się w promowane przez nich projekty. Jeden z moich klientów pracował w organizacji, w której dyrektor generalny stawiał na mentoring. Mój klient lubił zarządzać swoim zespołem i dbać o jego rozwój, dlatego też z chęcią zgłosił się do uczestnictwa w tym programie. Dzięki temu udało mu się też w naturalny sposób uzyskać dostęp do szefa firmy.

Ustal, które osoby mają dostęp do wiedzy, i powiel stosowane przez nie metody

W miarę rozwijania relacji z kierownictwem zorientuj się, kto skutecznie promuje pomysły lub cele spotkań. Korzystaj z tej wiedzy, aby dostosować swoje interakcje i sposób działania. Pracując z klientami, najpierw pomagam im w zdiagnozowaniu ich umiejętności i braków na podstawie danych z ocen okresowych i ankiet 360 stopni. Następnie wspólnie określamy optymalny scenariusz interakcji z osobami na wyższych szczeblach w firmie. Na koniec sprawdzamy, kto ma odpowiednie atuty i jak wykorzystuje je w firmie. Dzięki tej analizie tworzymy plan umożliwiający testowanie nowych strategii i ocenę postępów.

Pracowałam z klientem, który wykorzystywał ten proces, aby przygotowywać się do spotkań z kierownictwem wyższego szczebla. Najpierw spotykał się z szefem, aby uzyskać informację zwrotną na temat swoich pomysłów. Ten poprawiał jego notatki, zmieniając ton i format prezentacji. Był jednak pewien problem: pomysły mojego klienta były nieustannie odrzucane, podczas gdy jego współpracownicy bez trudu promowali własne. Tracił on w ten sposób wiarygodność i ogarniała go coraz większa frustracja. Mój klient ostatecznie znalazł wyjście z sytuacji dzięki obserwacji współpracowników, którzy odnosili sukcesy, i analizie źródeł powodzenia stosowanych przez nich metod. Porównując swoje umiejętności i działania, określił dwa zachowania, które mogły mu pomóc. Po pierwsze: przed prezentacją powinien wstępnie przedstawić swój pomysł przynajmniej jednemu członkowi kierownictwa. Po drugie: powinien skrócić prezentacje pomysłów do 30 sekund; wcześniej używał zbyt wielu słów. Po kilku próbach z zastosowaniem nowego podejścia zaczął zdobywać większe poparcie dla swoich planów.

Zwiększ swoją świadomość razem z HBRP »

HBRP Emocje w życiu i w biznesie: SZCZĘŚCIE, SIŁA, EMPATIA, UWAŻNOŚĆ 

Jak lepiej rozumieć innych i dzięki temu współpracować efektywniej? I jak osiągać więcej w pracy, umiejętnie zarządzając w każdej z kluczowych sfer emocji?
Sięgnij po najnowszą serię HBRP, z którą zwiększysz swoją inteligencję emocjonalną dzięki umiejętnemu działaniu w 4 obszarach: siły, szczęścia, uważności oraz empatii!.

Znajdź sposoby, jak się wyróżnić

Trzecią strategią radzenia sobie w sytuacji, gdy twój szef nie ma wpływów, jest znalezienie i wykorzystanie tych swoich zdolności, które najlepiej przysłużą się organizacji. Dzięki temu twoja praca będzie mieć kluczowe znaczenie. Możesz np. zgłosić się do kierowania zespołem roboczym, częściej wypowiadać się na zebraniach, zapewnić wyższe od oczekiwanych wyniki projektu lub zasugerować nową metodę operacyjną, która zwiększy wydajność. Nie licz, że ktokolwiek inny poza tobą – nawet menedżer mający lepszą pozycję – otworzy przed tobą drzwi. Skoncentruj się na własnej marce i sposobach jej wzmacniania, jednocześnie poznając nowe umiejętności.

Tu ponownie zalecam wyciągnięcie wniosków z ocen okresowych. Co jest twoją mocną stroną? Stwórz arkusz określający twoje atuty i zainteresowania oraz obszary, które chcesz rozwijać. Rozejrzyj się po firmie i poszukaj, gdzie mógłbyś zaoferować swój wkład, które umiejętności potrafiłbyś opanować oraz jakie luki kompetencyjne wypełnić.

Jedna z moich klientek postanowiła opanować nowe umiejętności przywódcze i uzyskać wiedzę, z której mogłaby skorzystać również w innych obszarach. Osobiście interesowało ją wspieranie młodych pracowników w rozwoju i nauce. Po przeprowadzeniu analizy zgłosiła się do nowego programu pilotażowego, którego celem było wspieranie społeczności poprzez projekty podnoszenia kompetencji młodych osób. Uczestnicząc w projekcie, w bezstresowy sposób podniosła swoje umiejętności przywódcze.

Świetnie jest mieć szefa, który ma odpowiednią pozycję w firmie i zapewnia wsparcie. Jednak jeśli nie jest on skuteczny i wpływowy, nie oznacza to, że twoja kariera musi utknąć w martwym punkcie. Szukaj okazji służenia pomocą osobom, które mogą ci pomóc w rozwoju. Idź za przykładem tych, którzy osiągnęli sukces i mogą być dla ciebie wzorem do naśladowania. I na koniec – staraj się wyróżnić, uczestnicząc w strategicznych dla firmy projektach.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak reagować na brak szacunku szefa? »

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy