X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak skutecznie rekrutować najzdolniejszych pracowników?

Erica Dhawan  · 5 min

Jak skutecznie rekrutować najzdolniejszych pracowników?

Czujesz się przyparty do muru?” - brzmiał nagłówek wiadomości zaadresowanej do pracowników serwisu Pinterest. „Czy to miejsce doprowadza cię do szału?” - pytało pracowników Ubera inne zgrabne hasełko. Wykorzystująca funkcję geofiltrów kampania rekrutacyjna serwisu Snapchat jest chyba najlepszym przykładem tego, jak daleko mogą posunąć się pracodawcy, by dotrzeć do odpowiednich kandydatów na współczesnym konkurencyjnym rynku.

Jesienią 2015 roku magazyn „Forbes” poinformował swoich czytelników, że Snapchat zaczął korzystać z geofiltrów (etykiet, które użytkownicy serwisu Snapchat mogą dodawać do swoich zdjęć), aby podkradać pracowników najlepszym start‑upom. Geofiltry są dostępne, kiedy użytkownik określi swoją konkretną lokalizację, np. Ateny, Grecja czy Morristown, New Jersey. Albo okolicę 1455 Market Street, czyli biuro Ubera w San Francisco. Geofiltry łączą zabawne elementy graficzne i wiadomości z adresem strony Snapchata prezentującej oferty zatrudnienia, a wszystko to w nadziei, że inżynier pracujący w Twitterze, zaglądając w biegu do aplikacji, zauważy zaadresowany do niego komunikat „Sięgaj wyżej!” i pomyśli: „Hej, może czas na zmianę?”.

Zażarta walka o kandydatów trwa w najlepsze nie tylko w sektorze nowych technologii, ale we wszystkich branżach. Dane Towarzystwa Zarządzania Zasobami Ludzkimi (SHRM) potwierdzają, że końcówka 2015 roku była w obszarze rekrutacji najtrudniejszym okresem w ciągu czterech ostatnich lat. Ale jak pokazuje historia Snapchata, aby dotrzeć do współczesnych pracowników, nie wystarczy już odwiedzać te same strony i podejmować takie działania jak kiedyś. Doradzając menedżerom kierującym firmami z listy Fortune 500, mówię im, aby traktowali kandydatów tak samo jak klientów. Powinni poznać ich zachowania i opracować odpowiednie strategie rekrutacyjne dopasowane do platform używanych przez potencjalnych pracowników. Oto trzy nowatorskie podejścia, które pomogą Wam dotrzeć do najzdolniejszych kandydatów.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Dlaczego poprawna pisownia jest ważna? »

Nie zatrudniam ludzi, którzy mają kłopoty z gramatyką – z kilku powodów 

Kyle Wiens

Dobra gramatyka ma sens z perspektywy biznesowej – i to nie tylko wtedy, gdy chodzi o rekrutację osób piszących.

Nie wykorzystuj wciąż tych samych starych mediów społecznościowych

SHRM podaje, że 84% firm korzysta w rekrutacji z mediów społecznościowych, a 82% wykorzystuje je, aby wyszukiwać wstępnie tzw. biernych kandydatów. Jeśli aż tak wiele firm korzysta z mediów społecznościowych, to znaczy, że są one skuteczne, prawda? Niekoniecznie. Tak wysoki procent oznacza, że najpopularniejsze platformy społecznościowe, czyli LinkedIn, Facebook i Twitter, są oblegane przez naszą konkurencję, która szuka kandydatów w tych samych co my zasobach.

Nie warto tu tracić czasu. Lepiej użyć po innych platform wykorzystywane przez użytkowników, którzy czerpią przyjemność z dzielenia się wiedzą. Na przykład programiści odwiedzają stronę Stack Overflow, na której użytkownicy zadają branżowe pytania i dostają na nie odpowiedzi. W środowisku medycznym popularny jest serwis Doximity, którego członkami jest 60% amerykańskich lekarzy. Kobiety z pokolenia millenialsów odwiedzają serwisy Levo i The Muse. W przypadku innych zawodów dobrym miejscem do szukania kandydatów może być Quora, internetowy serwis typu Q&A, w którym można zadać i dostać odpowiedź na pytanie na dosłownie każdy temat, od języków programowania, przez modę, do epidemii wirusa Zika.

Dlaczego właśnie te strony? To dość proste. Odwiedź stronę związanej z interesującą cię branżą i szukaj użytkowników, którzy prowadzą tam inteligentne, branżowe rozmowy. Jeśli jakieś pytania, odpowiedzi albo posty zrobiły na tobie wrażenie, jest spora szansa, że właśnie znalazłeś potencjalnego cennego kandydata.

Przynajmniej jedna firma posłużyła się serwisem Quora w swojej strategii rekrutacji. Highfive, dostawca technologii konferencji internetowych i wideokonferencji z Doliny Krzemowej, korzysta z tego serwisu, aby dotrzeć do „podobnie myślących ludzi”. W tym czasie firma miała już opracowane treści adresowane do osób szukających pracy, które opisywały jej „kulturę oraz kim chcemy być za rok, 5 i 10 lat”. Adresując wiadomość do wszystkich użytkowników serwisu Quora, Highfive mógł „dotrzeć do pożądanych ludzi, i to w oryginalny sposób”. Wprowadzenie tak nowatorskich rozwiązań opłaciło się z nawiązką. Niedawno magazyn „Fortune” umieścił firmę Highfive w swoim rankingu 10 najlepszych miejsc pracy wśród małych firm technologicznych.

Stwórz własne kanały rekrutacji i rozwijaj je

Genesys, pionier w dziedzinie doświadczeń klienta i oprogramowania dla call center, ma swoje biura na całym świecie i rozwija się bardzo dynamiczne. Od 2012 roku firma przejęła aż 10 innych spółek. O jej sukcesie zadecydowało między innymi wspieranie środowiska bazującego na współpracy oraz przejrzystość działań na wszystkich szczeblach firmy. Kilka lat temu jednak opóźnienia w zatrudnianiu nowych pracowników stały się poważnym utrudnieniem w jej ekspansji - rekrutacja trwała przeciętnie 100 dni.

Merijn te Booij, dyrektor marketingu Genesys, postanowił nie czekać, aż wymarzony kandydat sam skontaktuje się z firmą za pośrednictwem jednego z dostępnych kanałów. Zamiast tego uzgodnił z działem HR wprowadzenie programu staży dla absolwentów uczelni i doświadczonych pracowników. Uczestnicy programu przechodzili trzytygodniowe szkolenie, a później pracowali pod okiem mentora. Od 2014 roku program firmowany przez Genesys ukończyło blisko 70 osób ze Stanów Zjednoczonych, Afryki, Korei Południowej, Malezji i Ameryki Południowej.

Genesys zaczął też aktywnie budować własną sieć kontaktów, aby mieć dostęp do dużej liczby talentów, i zorganizował dwugodzinną imprezę dla uczniów liceów poświęconą produktom firmy. Jej pracownicy chcą w dalszym ciągu utrzymywać kontakty z uczniami, którzy być może dołączą kiedyś po skończeniu studiów do grona stażystów lub zespołu.

Podjęte wysiłki przyniosły wymierne efekty - w 2014 roku rekrutacja trwała przeciętnie 50 dni, czyli była o 50% krótsza niż rok wcześniej. Zaledwie rok później serwis Glassdoor przyznał firmie Genesys tytuł Najlepszego Miejsca Pracy w 2015 roku.

Szukasz millenialsów? Nawiąż do ich konkretnych problemów - w zabawny sposób

Biedny Owen. Bohater niedawnej kampanii reklamowej GE zatytułowanej „What's the Matter with Owen?” nie zna nikogo, kto cieszyłby się z jego nowej pracy - posady programisty w koncernie. Wszyscy jego znajomi powtarzają w kółko to samo - GE jest producentem sprzętu, a nie miejscem, w którym można zmieniać świat.

Podczas imprezy niespodzianki na twarzach jego przyjaciół widać wymuszony uśmiech. W innym filmiku Owen wraz z grupą przyjaciół siedzi przy stole w ogrodzie. Gwiazdą imprezy jest jego znajomy programista pracujący nad „aplikacją, która umożliwia użytkownikom ubieranie zwierząt w kapelusze z owoców”. W jeszcze innym wideo w salonie rodzinnego domu dumni rodzice Owena wręczają synowi gigantyczny młot, który niegdyś należał do „dziadunia”.

Koncern GE wiedział, że jego wizerunek nie jest atrakcyjny, zwłaszcza dla pokolenia millenialsów, które bardziej ceni sens swojej pracy niż wysokość pensji. Jego kierownictwo uzmysłowiło sobie, że musi wysłać jasny komunikat, że GE pracuje nad arcyciekawymi projektami, które zmienią świat na lepsze. GE i wynajęta przez koncern agencja BBDO wiedzieli, że poczucie humoru jest dla tej grupy wiekowej najbardziej nośną formą przekazu.

Czego wymagać od kandydata?

88% respondentów badania internetowego przeprowadzonego w 2012 roku na próbie 2 tysiącach osób urodzonych po 1981 roku zadeklarowało, że poczucie humoru jest ważnym elementem ich tożsamości Tanya Giles, która pełniła obowiązki wiceprezes ds. badań w MTV Networks, powiedziała w wywiadzie dla dziennika „New York Times”, że „w przeciwieństwie do starszych pokoleń poczucie humoru, a nie muzyka jest najważniejszą formą wyrażania siebie dla młodych ludzi”.

Kampania „What's the Matter with Owen?” zadebiutowała na małym ekranie w pierwszym odcinku popularnego programu „The Late Show with Steven Colbert”. Był to strzał w dziesiątkę. Dzięki temu jej przekaz momentalnie dotarł do grupy wiekowej, która woli satyryków od gwiazd sportu. Od tego czasu odtworzono ją na YouTube ponad 800 tysięcy razy.

Jak pokazują wszystkie te przykłady, dotarcie do najzdolniejszych pracowników zależy w dużej mierze od optymalnego wykorzystania różnych sieci. Chodzi o to, aby być we właściwym miejscu i mieć właściwe nastawienie. A kiedy przebijasz się z trudem przez gąszcz internetowych połączeń, pamiętaj, że już teraz zatrudniasz wielu specjalistów. Twoi pracownicy chętnie opowiedzą Ci, na jakich stronach rozmawiają z podobnymi sobie osobami, i mogą pomóc Ci w stworzeniu sieci, która będzie dopasowana do konkretnych potrzeb Twojej firmy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Po czym poznać dobrych ludzi? »

Jak unikać zatrudniania toksycznych pracowników? 

Christine Porath

Nie ma drugiego tak kosztownego dla firmy problemu jak toksyczny pracownik. Jak uniknąć błędu zatrudnienia takiej osoby?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy