Magazyn

Prenumerata

Pokaż numery archiwalne

Harvard-Nr-47-styczeń-2007-Jak rosnąć?

Nr 47, styczeń 2007

Jak rosnąć?

Kup prenumeratę Kup numer

W tym numerze

Trendy

Dwie pułapki zarządzania talentami
Zwrot w motywowaniu pracowników
Reverse product placement – wykorzystaj wirtualny świat
Wysokie koszty niskich płac

Artykuł

Jak zmniejszać opodatkowanie zysków, wykorzystując najnowsze zmiany przepisów
Optymalizacja wydatków na VAT: skuteczne narzędzie poprawy płynności
Innowatorzy zarządzania: kim są i co mogą zrobić dla twojej firmy

Innowatorzy zarządzania: kim są i co mogą zrobić dla twojej firmy

| Thomas H. Davenport, Laurence Prusak, H. James Wilson

W twojej firmie jest cichy bohater. To ta osoba, która nieustannie podsuwa ci ciekawe pomysły na lepsze zarządzanie. Nie chodzi o innowacje dotyczące nowych produktów i usług, których autorzy otrzymują częste i zasłużone pochwały. Chodzi o tego menedżera, który jako pierwszy posłużył się pojęciem „zrównoważonej karty wyników” (balanced scorecard) albo „opcji rzeczywistych” (real opitions), albo „kapitału intelektualnego” (intellectual capital). Innowacje w zarządzaniu to źródło zwiększonej przewagi konkurencyjnej, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę szybkość i łatwość powielania innowacji produktowych. Jednak przemiana w zarządzaniu nie dzieje się automatycznie. Potrzebny jest odpowiedni człowiek, który potrafi otworzyć się na nowe idee oraz przenieść je na grunt firmy.

»
Zwiększ efektywność firmy poprzez jasne reguły podejmowania decyzji
Naucz się wykorzystywać swoje atuty
Geografia zaufania
Strategia podkręconej piłki, czyli jak zmylić przeciwnika

Strategia podkręconej piłki, czyli jak zmylić przeciwnika

| George Stalk Jr.

Kontynuując swoje rozważania zawarte w artykule Nie dla mięczaków, czyli jak ostro grać, by wygrywać (HBRP, czerwiec 2004), George Stalk z Boston Consulting Group przedstawia inne podejście do zdobywania przewagi nad rywalami. O ile strategiczna ostra gra (hardball) polega na bezceremonialnym i bezpardonowym traktowaniu konkurentów, o tyle strategia podkręconej piłki (curveball) umożliwia ich przechytrzenie. W tym celu trzeba sprowokować konkurentów, by zrobili coś nierozsądnego, co w innym przypadku nie przyszłoby im do głowy (by próbowali uderzyć piłkę, która pozornie leci w ich kierunku, ale w rzeczywistości ominie ich łukiem), albo nie zrobili czegoś rozsądnego, co w innym przypadku na pewno by zrobili (by „odpuścili” pozornie autową piłkę, która ostatecznie trafi do celu).

»

Komentarz

Outsourcing podatkowy

Rozmowa

Wzrost jako proces
Do piekła czy do nieba, czyli długa historia nieporozumień między etyką a biznesem

Klasyka HBR

Marketingowa krótkowzroczność

Studium przypadku

Otwarta przestrzeń biurowa czy osobne pokoje?

Otwarta przestrzeń biurowa czy osobne pokoje?

Maciej Gołębiewski

Towarzystwo ubezpieczeniowe „GoodLife” to firma, która przenosząc się do nowej siedziby, chce obniżyć koszty eksploatacji biura, poprawić wydajność pracy i zachęcić ludzi do współdziałania. Jest to jeden ze sposobów na redukcję kosztów operacyjnych i poprawienie konkurencyjności firmy. Problem jednak w tym, że większość pracowników firmy jest przeciwna wprowadzanym zmianom. Swoje stanowisko wyrażają podczas prezentacji projektu zmian organizacji przestrzeni biurowej w nowej siedzibie towarzystwa. Niestety, w spotkaniu prowadzonym przez Macieja Rydzewskiego, dyrektora ds. infrastruktury w firmie „GoodLife”, i Piotra Żbika, architekta, nie wziął udziału prezes Jan Nowicki, który był inicjatorem pomysłu pracy na otwartej przestrzeni biurowej. Zgodnie z jego intencjami zmiana siedziby centrali miała być dla pracowników czytelnym komunikatem, że nadchodzi dla firmy era szybszego działania i efektywniejszej współpracy ludzi i zespołów.

»

Raport

Podatki 2007: nowe możliwości i trendy optymalizacji podatkowej w firmie

Podatki 2007: nowe możliwości i trendy optymalizacji podatkowej w firmie

Obowiązujące od początku 2007 roku zmiany w przepisach otworzyły przed firmami nowe możliwości optymalizacji podatków. Do najważniejszych z nich należą zmiany zasad opodatkowania dywidend, dzięki którym przedsiębiorstwa mogą szerzej niż dotychczas wykorzystywać polskie i międzynarodowe struktury holdingowe. Szefowie firm wciąż jednak za mało korzystają z tych możliwości, podobnie jak nie wykorzystywali istniejących już wcześniej. Tymczasem dziś, gdy prawo pozwala firmie na ewentualną korektę deklaracji po wykazaniu nieprawidłowości przez kontrolę skarbową, planowanie podatkowe jest nie tylko skutecznym, ale i bezpiecznym narzędziem zmniejszania kosztów w firmie i zwiększania jej wartości. A bieżący rok to najlepszy czas na rozpoczęcie kompleksowego planowania podatkowego dla tych firm, które jeszcze o tym nie pomyślały.

»