X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak prowadzić trudne rozmowy, kiedy nie znosisz konfliktów?

Joel Garfinkle  · 3 min

Jak prowadzić trudne rozmowy, kiedy nie znosisz konfliktów?

Unikanie lub opóźnianie trudnych rozmów może zaszkodzić relacjom i spowodować inne negatywne konsekwencje.

Początkowo ich prowadzenie może się wydawać czymś nienaturalnym, szczególnie jeśli obawiamy się konfliktu, ale możemy nauczyć się, jak radzić sobie podczas trudnych rozmów, zmieniając swój sposób myślenia.

Okazuj ciekawość, szacunek i przestań obawiać się, że ktoś nie będzie cię lubić

Osoby unikające konfliktów często martwią się, że nie będą lubiane. Choć to naturalne pragnienie, nie zawsze jest czymś najważniejszym. Prezentuj w rozmowie otwarte nastawienie i autentyczne pragnienie, żeby się czegoś nauczyć. Zacznij od okazywania zaciekawienia i szacunku – zarówno w stosunku do siebie, jak i rozmówcy. Autentyczny szacunek i wrażliwość zwykle wywołują podobną reakcję zwrotną: wzajemny szacunek i wspólną wrażliwość. Nawet jeśli temat rozmowy jest trudny, obydwie strony mogą się nadal wspierać. Okazuj szacunek poglądom rozmówców i oczekuj, że będą szanować twoje stanowisko.

Koncentruj się na tym, co słyszysz, a nie na tym, co mówisz

Ludzie, którzy unikają konfliktów, często poświęcają wiele czasu na przepowiadanie w głowie swoich myśli. Choć może się to wydawać przydatnym sposobem przygotowania, usilne rozmyślanie nad tym, co mamy do powiedzenia, może odciągnąć naszą uwagę od innych spraw na cały dzień pracy, a nawet do późna w nocy. I tak przecież trudne rozmowy rzadko kiedy przebiegają w sposób zaplanowany.

Dlatego też zdejmij z siebie presję. Nie musisz w istocie dużo mówić podczas trudnej rozmowy. Zamiast tego skoncentruj się na słuchaniu, refleksji oraz obserwacji. Na przykład: jeśli członek twojego zespołu nie dotrzymał kolejnego terminu, podejdź do niego i zadaj mu neutralne, wspierające pytania: „Widzę, że doszło do opóźnień w projekcie. Czy możesz powiedzieć mi, z jakimi wyzwaniami masz do czynienia?”. Następnie słuchaj. Zrób pauzę. Okazuj ciekawość i zachowuj się proaktywnie. Postaraj się zebrać jak najwięcej szczegółów. Zadawaj pytania dodatkowe bez obwiniania.

Twoja autentyczna uwaga i neutralne nastawienie zachęcą rozmówcę do rozwinięcia wypowiedzi. Parafrazuj poszczególne zdania rozmówcy, aby upewnić się, że prawidłowo rozumiesz jego słowa.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Gdy czujesz się przytłoczony pracą... »

Jak powiedzieć szefowi, że masz za dużo do zrobienia 

Rebecca Knight

Gdy czujesz się przytłoczony pracą, powinieneś powiadomić o tym swojego menedżera.

Wypowiadaj się bezpośrednio

Skonfrontuj się z niekomfortową sytuacją, od razu przechodząc do rzeczy. Przeprowadź szczerą, pełną szacunku rozmowę, w której obydwie strony mogą otwarcie porozmawiać o szczegółach sprawy. Szczera, prowadzona z szacunkiem rozmowa tworzy wzajemnie korzystne relacje, nawet jeśli jej temat jest trudny.

W niektórych sytuacjach należy jednak wziąć pod uwagę różnice kulturowe lub osobowościowe. Jeśli w twojej kulturze unika się konfliktu lub nie ceni bezpośredniości, nadal możesz prowadzić trudne rozmowy. W takim przypadku zmień styl, w jaki je prowadzisz, rezygnując z nadmiernej bezpośredniości i zastępując ją pełną szacunku, podtrzymującą wzajemny kontakt wymianą zdań. Na przykład: jeśli do rozmówcy nie dociera to, co mówisz, poproś o powtórzenie własnymi słowami tego, jak rozumie twoją wypowiedź. Dzięki temu możesz dostosować swój przekaz tak, aby dążyć do rozwiązania konfliktu. Ten styl komunikacji będzie nadal otwarty, ale mniej zagrażający z punktu widzenia drugiej strony.

Nie odkładaj rozmowy

Jak często twoja reakcja na konflikt brzmi: „nie chcę o tym rozmawiać” lub „to nic wielkiego” lub „nie ma się, o co spierać”? Jeśli zawsze obiecujesz sobie: „omówię to następnym razem, kiedy pojawi się okazja”, teraz nadszedł ten czas. Zamiast odkładać rozmowę do jakiegoś idealnego momentu w przyszłości, kiedy łatwiej byłoby sobie z nią poradzić, od razu zajmij się sprawą. Wyłóż karty nas stół, aby rozwiązać problem i pójść dalej.

Choć wzięcie byka za rogi i poruszenie drażliwej kwestii może się wydawać ryzykowne, niejednokrotnie tego właśnie trzeba. Jeśli konieczne, daj sobie oraz rozmówcy trochę czasu, żeby ochłonąć, i zaplanuj, co chcesz ogólnie powiedzieć oraz na jakim wyniku ci zależy. A następnie przeprowadź rozmowę i przygotuj plan dalszych działań. Kiedy dasz sobie spokój z mentalną gimnastyką ciągłego ćwiczenia rozmowy w głowie, faktyczne jej przeprowadzenie może być inspirującym, pełnym szacunku i produktywnym doświadczeniem.

Informacja jest dziś droższa niż złoto »

Nastaw się na pozytywne rezultaty

Nie będzie ci łatwo skorzystać z tych rad, jeśli dalej będziesz próbować rozwiązać konflikt, wmawiając sobie: „to skończy się katastrofą”. Zamiast tego powiedz sobie: „w ten sposób poprawię relacje”.

Skoncentruj się na długofalowych korzyściach, jakie rozmowa przyniesie twojej relacji. Kiedy koncentrujesz uwagę na pozytywnych konsekwencjach i korzyściach, przestawiasz swój sposób myślenia i dialog wewnętrzny na bardziej konstruktywne tory. W rezultacie będziesz odczuwać większą swobodę, zwracając się do współpracownika, który nieustannie krytykuje i narzeka, lub podwładnego, który nieustannie osiąga słabe wyniki.

Nie ignoruj trudnych sytuacji, z których zdajesz sobie sprawę już dzisiaj. Kiedy pojawi się okazja, żeby spontanicznie przekazać negatywną informację zwrotną sprawiającemu trudności koledze lub dokonać mniej pozytywnej oceny czyjejś pracy, zbierz w sobie odwagę, żeby od razu zmierzyć się z problemem.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Ustal jasne zasady współpracy »

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy