X
Następny artykuł dla Ciebie

Zwracanie się z prośbą o awans może być źródłem stresu. Ale jeśli jest się przekonanym o gotowości do zrobienia kolejnego kroku, należy o tym powiedzieć.

Jak przygotować się do takiej rozmowy? Jakie informacje zgromadzić? Jak konkretnie uzasadnić swoją prośbę o awans?

Co mówią eksperci

„Kiedy prosimy o awans, czujemy się bezbronni”, mówi Sabina Nawaz, coach kadr zarządzających, prelegentka specjalizująca się w zagadnieniach przywództwa. „Nie mamy kontroli nad sytuacją; poddajemy się ocenie menedżera i może się okazać, że zostaniemy ocenieni jako niewystarczająco dobrzy”.

Możemy się obawiać „zawracania głowy szefowi” lub sprawienia wrażenia osoby pazernej lub skupionej na własnym interesie. Niemniej, jeśli chcemy zapewnić sobie awans zawodowy, musimy nauczyć się zabiegać o siebie, zauważa Joseph Weintraub, twórca i dyrektor naukowy programu coachingu przywództwa i pracy zespołowej w Babson College. „Nie zakładaj, że organizacja zadba o ciebie tylko dlatego, że wykonujesz dobrą pracę”, radzi. „Niezbędna jest pewna doza autopromocji”. Mówiąc w skrócie: „Jeśli o coś nie poprosisz, to tego nie dostaniesz”. Oto kilka wskazówek, jak prosić o radę.

Wykorzystaj social media do rozwoju swojej kariery »

HBRP Jobs-To-Be-Done „Rozwój kariery w dobie social media” - ebook 

Czy wiesz, że media społecznościowe mogą być trampoliną do lepszej kariery?
Skorzystaj z naszych eksperckich wskazówek i już dziś zaprojektuj swoją doskonałą karierę, napędzaną świadomą obecnością i działaniami w social media!

Poświęć czas na refleksję

Pierwszym krokiem w tym procesie powinno być zastanowienie się, na czym ci zależy, sugeruje Weintraub. „Czy zależy ci na większej władzy? Wyższych zarobkach? Szerszej odpowiedzialności menedżerskiej?”. Czy stanowisko, o które zabiegasz, już istnieje, czy też chcesz „stworzyć nową rolę”? Czy zależy ci na awansie pionowym czy też mógłby cię zadowolić awans poziomy? Ważne jest również „zastanowienie się nad zestawem posiadanych umiejętności oraz ich dopasowaniem do celów organizacji”, zauważa. Pomoże ci to spozycjonować prośbę o awans w sposób, który będzie się wiązać z szerszymi celami strategicznymi.

Przeprowadź rozeznanie

Nawaz zaleca też zdobycie szerszej wiedzy. „Im wyższe zajmuje się stanowisko, tym częściej awans będzie uzależniony nie tylko od decyzji bezpośredniego menedżera”, tłumaczy. „Głos będą również mieli inni menedżerowie”. Zaleca więc, aby „zdobyć informację zwrotną na temat swoich mocnych i słabych stron od ‘osobistej rady dyrektorów’” i rozmawiać ze współpracownikami, aby „ocenić swoją reputację w firmie”.

Przeszłość tworzy precedens. Dowiedz się, jak skutecznie zabiegały o awans inne osoby w firmie. Może ci to pomóc w ujawnieniu efektywnej strategii. Zapytaj współpracowników, jak oceniają twoją gotowość do awansu. Pamiętaj, że przy rozpatrywaniu twojej prośby „będą brane pod uwagę nie tylko wyniki biznesowe. Musisz też być osobą, której będą słuchać inni”.

Przygotuj uzasadnienie awansu

Kiedy jasno określisz, na czym ci zależy, przygotuj przekonujące uzasadnienie powodów, dla których zasługujesz na awans. Ma to szczególne znaczenie, jeśli prosisz o awans wyprzedzający plan awansów w twojej firmie. Przygotuj się „na reakcję typu ‘a co ostatnio zrobiłeś dla mnie?’”, radzi Nawaz. Sugeruje też przygotowanie jedno- lub dwustronnego uzasadnienia, które „jasno pokaże twoje osiągnięcia”. Główne punkty podsumowania powinny „zawierać konkretne mierniki twojego wpływu”, opisy „dostarczonych przez ciebie rozwiązań” oraz rezultaty finansowe, za które odpowiadasz. Możesz również uwzględnić „dane z innych działów lub od konsumentów lub ankiet pracowniczych”, które obrazują twój sukces. „Zależy ci na pokazaniu, że już pracujesz na poziomie, na których chcesz awansować”, tłumaczy.

Weintraub zaleca również zastanowienie się nad „możliwym następcą” na zajmowanym obecnie stanowisku oraz uzasadnieniu tej rekomendacji. Pokaż swojemu menedżerowi, że „ciężko pracujesz nad rozwojem kogoś innego”, sugeruje. „Świadczy to o czymś więcej niż tylko o twoich zdolnościach przywódczych; twój szef odczuje dzięki temu ulgę, wiedząc, że ktoś może zastąpić cię na stanowisku”.

Zastanów się nad odpowiednim momentem

Nie ma idealnego czasu, aby poprosić o awans, ale trzeba mądrze wybrać moment, w którym występujesz z taką prośbą, zauważa Weintraub. Naturalnie tydzień po zakończeniu zwolnień w firmie czy dzień, w którym zespół traci kluczowego klienta, nie jest odpowiednią chwilą. Zamiast tego „wystąp z prośbą, kiedy wydarzy się coś dobrego”. Być może właśnie podpisałeś duży nowy kontrakt albo twoja firma ogłosiła świetne wyniki kwartalne. Zgadza się z tym Nawaz. „Kiedy w firmie występują duże zawirowania, najlepiej zakasać rękawy i robić, co do ciebie należy, dążąc do ustabilizowania sytuacji”. Z drugiej strony nie spoczywaj na laurach. Jeśli twój awans pomoże firmie w osiągnięciu jej celów, należy o niego zabiegać.

Zaszczep pomysł

Prośba o awans nie oznacza jednorazowej rozmowy; składa się na nią wiele konwersacji, tłumaczy Nawaz. Radzi też, aby korzystając z przygotowanego wcześniej uzasadnienia, „powiedzieć najpierw na przykład: ‘Cieszę się z mojej pracy oraz jej efektów. Oto one. Chciałbym zacząć rozmawiać z tobą o wymaganiach, jakie musiałbym spełnić, aby przejść na wyższy poziom’”. Weintraub zaleca „skoncentrowanie rozmowy wokół jakości pracy” i jednocześnie jasne określenie powodów, dla których zabiegasz o awans. „Mówi się, że menedżerowie wykonują odpowiednio zadania, a liderzy wykonują odpowiednie zadania”, zauważa. „Powiedz szefowi: ‘Zależy mi nie tyle na dobrym, co doskonałym wykonywaniu moich zadań’”. A potem zapytaj: ‘Co mogę zrobić, abyś miał przekonanie, że jestem gotowy do awansu na kolejny szczebel?’. „Okaż gotowość do rozwoju i nauki”, radzi.

Pielęgnuj pomysł

Po zaszczepieniu pomysłu należy go pielęgnować, sugeruje Nawaz. Zaleca zwracanie się do menedżera z prośbą o informację zwrotną „nie na tyle często, żeby go irytować, ale powiedzmy raz na miesiąc lub kwartał”. Koncentruj się na konkretach. Jeśli na przykład promocja wiąże się ze zwiększeniem obowiązków związanych z kontaktem z klientem, Nawaz radzi, aby powiedzieć: „Poświęciłem zeszły miesiąc na rozmowy z naszymi głównymi klientami i oto, czego się dowiedziałem. Jaką informację zwrotną możesz mi przekazać?”. Zdaniem Weintrauba kolejną dobrą strategią jest podzielenie się z szefem „pomysłami dotyczącymi spraw, na których chcesz się skoncentrować w ciągu pierwszych 90 dni na stanowisku”. „Pokaż, że się przygotowałeś i poważnie podchodzisz” do awansu.

Nie działaj lekkomyślnie

Często sposobem na awans może być użycie oferty pracy z innej firmy. Możesz dzięki temu zwiększyć poczucie pewności siebie oraz zorientować się w swojej wartości rynkowej. (To szczególnie istotne, jeśli podstawowym powodem, dla którego zabiegasz o awans, są finanse). Ale jako metoda przeciągnięcia szefa na swoją stronę działanie to jest obarczone znacznym ryzykiem. „Wymuszony awans nie jest dobrym sposobem na zdobycie sojuszników i wywieranie wpływu”, ostrzega Weintraub. „Ludzie źle reagują na ultimatum”. W podobnym duchu wypowiada się Nawaz. Tego typu taktyka ma często „negatywny wpływ na relacje” i „w sztuczny sposób promuje ludzi, którzy nie są w ogóle gotowi do awansu”, zauważa. „Należy bardzo ostrożnie posługiwać się tą kartą”.

Zaplanuj swoją karierę po mistrzowsku! »

KOMPENDIUM: Jak dobrze zarządzać swoją karierą 

Co sprawia, że jedni profesjonaliści bez problemu pną się po szczeblach kariery, zajmując kolejne wymarzone przez siebie stanowiska, a inni muszą dwoić się i troić, by osiągnąć założony wcześniej cel? Odpowiedź jest prosta: ci pierwsi świadomie kształtują swoją karierę (lub mają niewiarygodne szczęście). Chcesz wiedzieć, jak to robić? Podpowiemy Ci!

Zachowaj cierpliwość (do pewnych granic)

Świetnie by było, gdyby twój szef zgodził się od razu cię awansować, „ale na to nie licz”, studzi zapał Nawaz. Do awansów rzadko kiedy dochodzi z dnia na dzień i nie należy się zniechęcać, jeśli nie odniesie się natychmiast sukcesu. „Zachowuj się realistycznie”, radzi. Czekając, „nadal się staraj, szukaj sposobów zwiększenia własnego wpływu oraz doskonalenia poziomu działania”. Jednocześnie jednak nie ignoruj sygnałów świadczących o tym, że sytuacja rozwija się na twoją niekorzyść. „Jeśli zorientujesz się, że inne osoby awansują, a ty nie, porozmawiaj z szefem”, sugeruje Weintraub. „Powiedz: ‘Czy wystąpisz o mój awans, kiedy nadarzy się taka okazja?’”. Jeśli dowiesz się, że „nie jesteś na krótkiej liście menedżera, zastanów się, czy chcesz zostać w organizacji, czy będziesz szukać pracy gdzie indziej”. Zaleta: „Przynajmniej się dowiesz, na czym stoisz”.

Zasady, o których należy zapamiętać

Tak:

  • Zastanów się nad stanowiskiem, na którym ci zależy, oraz tym, jak wiąże się ono z celami twojej organizacji i menedżera.

  • Przygotuj zestawienie, które wyraźnie określa twoje dotychczasowe osiągnięcia oraz zapewnia konkretne mierniki wywieranego przez ciebie wpływu.

  • Proś przełożonego o regularne informacje zwrotne i rady, jak możesz awansować na kolejny szczebel.

Nie:

  • Zakładaj, że prośba o awans oznacza jednorazową rozmowę. Zwykle awans wymaga serii rozmów rozciągniętych w czasie.

  • Wyciągaj pochopnie karty z „inną propozycją”. Częstokroć tego typu taktyka ma negatywny wpływ na osobiste relacje.

  • Nie zniechęcaj się, jeśli od razu nie dostaniesz tego, na czym ci zależy. Uzbrój się w cierpliwość.

Analiza przypadku nr 1: Przygotuj „zestawienie osiągnięć”, aby uzasadnić swoje argumenty

Na wcześniejszym etapie kariery Gretchen Van Vlymen, wówczas menedżerka HR w firmie z Chicago, postanowiła poprosić szefa o awans.

Pierwszym krokiem było ustalenie roli, jaką chciała pełnić: „Zastanawiałam się nad obszarami w firmie, w których występowały luki wymagające wypełnienia”, wspomina Gretchen. „Wiedziałam, że jeśli uda się mi powiązać własną ścieżkę kariery z nadrzędnymi celami firmy, będę mogła przedstawić kierownictwu wyższego szczebla przekonujące uzasadnienie mojego awansu”.

Po okresie refleksji skoncentrowała się na nowej roli: Dyrektor ds. HR. Stanowisko to obejmowałoby zarządzanie zespołem HR oraz rekrutację pracowników z zewnątrz i wewnątrz firmy.

Przed rozmową z szefem Gretchen przygotowała „zestawienie osiągnięć” obejmujące liczne przykłady pokazujące, jak opanowała obowiązki związane z jej rolą i była gotowa do przejścia na kolejny szczebel. Na przykład opisała aktualizację wewnętrznych zasad firmy, którą przygotowała, korzystając z umiejętności zdobytych w pracy jako konsultantka oraz zbierając pomysły zespołu, którym już kierowała. (Przepisy zostały następnie wprowadzone w całej firmie).

„Chciałam zaprezentować swój wkład w działalność firmy wykraczający poza wymagania stawiane na moim obecnym stanowisku”, mówi. „Chciałam też pokazać, jak te starania wpływały na wydajność mojego zespołu i działu – oraz, w konsekwencji, na zyski firmy”.

Gretchen opracowała też plan działania dla swojego zespołu w przypadku, gdyby otrzymała awans. „Przygotowałam listę obowiązków, które mogę z łatwością przekazać wyszkolonym przez siebie członkom zespołu”, opowiada.

Następnie umówiła się na spotkanie z szefem. „Jasno i zwięźle przedstawiłam uzasadnienie, posługując się zestawieniem”, wspomina.

Gretchen podkreśliła, że realistycznie podchodzi do czasu ewentualnego awansu. I faktycznie tak było: jej szef nie od razu się zgodził. Miał konkretne zastrzeżenia. „Twardo pytał, jak znajdę czas na nowe obowiązki, kiedy mam i tak dużo na głowie”, mówi.

Wychodziła ze spotkania, uzyskawszy obietnicę, że wrócą do sprawy w nadchodzących miesiącach. „W międzyczasie powierzył mi kilka krótkich, wymagających zadań”.

Gretchen odniosła sukces. Otrzymała awans, a dziś jest dyrektor ds. HR w Stratex, firmie świadczącej usługi w zakresie zasobów ludzkich.

Ten tekst jest częścią projektu HBRP na start kariery. Chcesz przeczytać więcej artykułów pomagających stawiać pierwsze kroki na zawodowej ścieżce? Nic prostszego.

Przejdź »

Analiza przypadku nr 2: Poproś o awans w odpowiednim czasie i zabiegaj o konkretną informację zwrotną

Tom Gimbel, założyciel i prezes LaSalle Network, firmy zajmującej się rekrutacją personelu z siedzibą w Chicago, wielokrotnie występował o awans w trakcie swojej kariery i wiele awansów akceptował. „Najważniejszą rzeczą, jakiej się z tego nauczyłem, jest to, że nikt nie będzie prowadził cię za rękę”, mówi. „Musisz wziąć odpowiedzialność za swoją karierę”.

Lata temu, kiedy był handlowcem w David Green Associates, postanowił poprosić swojego menedżera o awans. Zrobił to we właściwym momencie: właśnie zakończył rok doskonałymi wynikami sprzedaży. „Nie tylko zrealizowałem, lecz przekroczyłem stawiane mi cele i oczekiwania”, wspomina.

Przed rozmową z szefem Tom przeanalizował rolę, o którą zabiegał: krajowego menedżera sprzedaży. „Poświęciłem czas, aby zrozumieć, co wiązało się z tą rolą i jak osoby pracujące na tym stanowisku osiągały swoje cele”.

Prezentując swoją prośbę, Tom postawił sprawę jasno. „Zbudowałem wcześniej relację z moim szefem, ponieważ wiedziałem, że od dobrych relacji zależy zakres dostępnych możliwości”, mówi. „Powiedziałem mu, że jestem gotowy na więcej. Zapytałem, jak wygląda moja sytuacja i co mogę poprawić”.

Szef zgodził się zastanowić nad możliwością awansu. Z kolei Tom regularnie wracał do tematu. „Pytałem, co mogę zrobić, aby był jeszcze bardziej zadowolony z moich wyników. Prosiłem o informację zwrotną”, podkreśla. „Zgłaszałem też gotowość pomocy. Kiedy tylko pojawiała się okazja, występowałem z inicjatywą”.

Po upływie trzech miesięcy od wystąpienia z prośbą o awans Tom otrzymał stanowisko, na którym mu zależało.

Co radzi osobom pragnącym awansować? „Proś o to, na czym ci zależy, i zabiegaj, aby to osiągnąć. Pamiętaj też, że kiedy poprosisz o awans, musisz być przygotowany do jeszcze cięższej pracy”.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Licz się ze zdaniem innych »

Zależy ci na awansie? Skorzystaj z rad osobistej rady nadzorczej 

Sabina Nawaz

Aby doskonalić się w roli lidera i profesjonalisty, nie możesz polegać wyłącznie na swoim punkcie widzenia.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy