X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak poradzić sobie ze stresem? Musisz zbudować swoją odporność

Ama Marston, Stephanie Marston  · 4 min

Jak poradzić sobie ze stresem? Musisz zbudować swoją odporność

Bez względu na to, gdzie żyjemy lub pracujemy, mamy do czynienia z rosnącym stresem. Jak podaje Międzynarodowa Organizacja Pracy, pracownicy w krajach rozwiniętych i rozwijających się stykają się z coraz większym napięciem w pracy. Wśród licznych czynników powodujących stres można wymienić wyzwania globalne, takie jak zmiana klimatu, terroryzm oraz zawirowania polityczne, a także wyzwania osobiste i zawodowe – choroby, zmiany oraz reorganizację pracy.

Dla wielu z nas pierwszą reakcją na stres jest szukanie recept na zewnątrz. Korzystamy z narzędzi lub aplikacji zwiększających wydajność, które obiecują nam pomoc w radzeniu sobie z narastającą presją. Albo też szukamy sposobów zmniejszenia braku komfortu: rozglądamy się za inną pracą, zatrudniamy nowego pracownika, który przejmie część obowiązków, lub zmieniamy karierę. Ale tego typu sposoby na stres mają często charakter chwilowy i nie są efektywne. Zarządzanie stresem na dłuższą metę wymaga wyrobienia w sobie odporności. Dzięki niej będziemy mogli przekształcić zmiany, stres i wyzwania w szanse. Czego więc warto się nauczyć? Zalecane umiejętności to: zdolność do adaptacji, zdrowe podejście do kontroli, ustawiczne uczenie się, poczucie celu, wiedza, jak wykorzystać wsparcie i odpowiednie zasoby.

Oto kilka rzeczy, które możesz robić już teraz, aby zmienić sposób radzenia sobie ze stresem i pielęgnować odporność.

Zmień sposób myślenia o stresie

Sposób, w jaki postrzegamy stres, bywa równie ważny, jak sposób w jaki sobie z nim radzimy. Badacze z Uniwersytetu w Buffalo odkryli, że czynniki stresogenne – duże i małe – pomagają nam w wyrabianiu w sobie umiejętności stawiania czoła innym męczącym lub stresującym sytuacjom w przyszłości. Badanie przeprowadzone na Harvardzie w 2013 r. ujawniło, że jego uczestnicy zaczęli odczuwać mniejszy stres i większą pewność siebie w stresujących sytuacjach, kiedy badacze powiedzieli im, że fizjologiczne oznaki stresu pomogły im w lepszym funkcjonowaniu, przez co postrzegali reakcję na stres jako coś pomocnego. W rezultacie ich serce i układ krwionośny reagowały na stres w ten sam sposób, co w chwilach intensywnej szczęśliwości.

Zmień perspektywę i zamiast koncentrować się na eliminowaniu codziennych presji, skup uwagę na tym, jak je postrzegasz. Możesz się zastanowić: „Jak mogę wykorzystywać energię stresu spowodowanego nową pracą, aby lepiej się do niej przygotować?” lub „Czego mogę się nauczyć dzięki stresowi wywołanemu większym obciążeniem pracą, co mogłoby mi pomóc w lepszym określeniu priorytetów?”.

Kiedy odczuwasz przeciążenie lub zdenerwowanie, zatrzymaj się, aby pomyśleć, jak twoje pierwotne nastawienie wpływa na sposób postrzegania stresu. Jaki komunikat płynie do ciebie od rodziny, przyjaciół i znajomych na temat sposobu, w jaki należy radzić sobie ze stresującymi sytuacjami? Zastanów się nad wcześniejszymi stresującymi okolicznościami i zapytaj: „Czy miałem poczucie odpowiednich zasobów wewnętrznych i zewnętrznych, aby poradzić sobie w tym momencie z wyzwaniami? Co mógłbym zrobić teraz inaczej, wyciągając wnioski z tamtej sytuacji?”.

Mimo to może dochodzić do sytuacji nadmiernego stresu. Zwróć uwagę na wczesne oznaki, wypalenia – czy to bóle pleców, głowy, bezsenne noce, rozdrażnienie, „uspokajanie się” za pomocą alkoholu czy kompulsywnego jedzenia. Poznaj własne oznaki stresu i zwracaj uwagę na to, kiedy okazjonalne sygnały stają się częstsze.

W zdrowy sposób podchodź do tego, co możesz kontrolować

Ważne jest odseparowanie tego, co możemy kontrolować, od tego, czego nie możemy. Kiedy jesteśmy przeciążeni, łatwo założyć, że nie da się zmienić sytuacji. Badania Uniwersytetu Kapsztadzkiego oraz brytyjskiego programu MBA Ashridge wykazały, że studenci, którzy uważają, że sukces zależy przede wszystkim od nich samych, mają skłonność do brania nadmiernej odpowiedzialności za zdarzenia w świecie zewnętrznym i w ten sposób nakładają na siebie duży stres.

Pewne sprawy mogą zawsze pozostać poza sferą naszej kontroli: zachowania, pogoda, kryzys finansowy lub po prostu nieodpowiednia chwila. Zapytaj się: „Ile mnie dzieli od źródeł problemów lub decydentów w tej sytuacji? Czy mam umiejętności, informacje, zasoby lub kontakty, które umożliwią mi zmianę tej sytuacji lub wywarcie na nią wpływu? Zanotuj sobie mentalnie lub pisemnie to, co pozostaje w sferze twojego wpływu, a co poza nią.

W odniesieniu do rzeczy, na które nie masz wpływu, zdaj sobie sprawę, że jednak możesz wybrać sposób ich interpretacji lub przedstawienia.

STRES - TWÓJ PRZYJACIEL CZY WRÓG? »

HBRP Excellence „Zarządzanie stresem” – ebook 

Skąd się bierze stres? Jak z nim sobie radzić?
Czy z największego wroga może stać się Twoim przyjacielem?
Poznaj odpowiedzi na te i wiele innych pytań i osiągnij przewagę nad stresem – jednym z największych współczesnych zagrożeń.

Zrozum przyczyny źródłowe

Zastanów się chwilę nad swoją sytuacją osobistą, jak również nad szerszym kontekstem biznesowym i globalnym, aby lepiej zrozumieć przyczyny źródłowe problemów oraz możliwe sposoby łagodzenia lub unikania stresu w przyszłości. Na przykład, czy wychowałeś się w rodzinie lub kulturze, w której unikano sporów lub konfliktów? Jeśli tak, zapewne zwiększa to twoje poczucie dyskomfortu i stresu, kiedy dochodzi do konfrontacji. Uświadom sobie swoje nawyki oraz instynktowne reakcje i ewentualnie szukaj dodatkowego wsparcia, aby zbudować umiejętności sprawniejszego zarządzania konfliktem.

Wiele z tego, co dzieje się globalnie – czy to w sferze gospodarczej, politycznej, społecznej, czy środowiskowej – wpływa też na nasz sposób widzenia. Zapytaj się: „Czy na mnie, mój zespół lub firmę oddziałuje presja ze strony jakiegoś ogólniejszego trendu, która też wpływa na inne osoby w mojej branży lub społeczności? Jeśli tak, czy muszę/musimy odpowiednio dostosować nasze plany i oczekiwanie? Czy inni dają dobry przykład tego, co sprawdza się w tym nowym kontekście, i jak można wykorzystać to jako szansę?”.

Połącz naukę z działaniem

Traktowanie trudnych okoliczności jako okazji do nauki, a nie zamknięcia się w sobie jest kwestią wyboru. Kiedy zapytamy się: „Czego mogę się z tego nauczyć?” zamiast „Dlaczego ja”, przekształcamy wyzwanie na własną korzyść.

Zapisz trzy sposoby, które umożliwią ci nauczenie się czegoś na podstawie odczuwanego stresu. Może się to wiązać z określeniem twoich emocji lub zarządzania nimi albo też nowymi umiejętnościami interpersonalnymi lub merytorycznymi. Dzięki temu możesz uniknąć zajmowania się rozwiązaniami lub „opcjami”, które tymczasowo złagodzą poczucie dyskomfortu, lecz nie określą przyczyny źródłowej problemu.

Sama analiza nie wystarczy. Badania pokazują, że analiza bez działania prowadzi do roztrząsania tematu i niepokoju. Określając działania, jakie możesz podjąć, możesz wypróbować rozwiązania oraz nowe zachowania, a także odkrywać produktywne sposoby radzenia sobie z wyzwaniami i stresem.

Dokonując świadomych wyborów, które pomagają nam rozwijać te umiejętności, będziemy w stanie lepiej przekształcać stres i wyzwania w szanse. Silniejsza odporność wewnętrzna pomoże nam następnie proaktywnie i celowo wykorzystywać technologie oraz inne narzędzia zewnętrzne dla doskonalenia jakości życia i znajdowania rozwiązań presji biznesowych, społecznych i globalnych, z którymi się mierzymy. Jeśli chodzi o radzenie sobie ze stresem, zacznij od siebie: sami jesteśmy najbardziej skutecznym i potężnym zasobem, jaki posiadamy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Rozładuj stres poza domem »

5 sposobów na to, aby nie przynosić stresu z pracy do domu 

Jackie Coleman , John Coleman

Stres w pracy jest wyzwaniem dla życia rodzinnego. Jak nauczyć się z nim żyć?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy