X
Następny artykuł dla ciebie

Jak poradzić sobie z emocjonalną huśtawką podczas szukania pracy

Rebecca Zucker

Większość z nas w jakimś momencie kariery będzie szukać pracy, a niewykluczone, że zdarzy się to nam kilkakrotnie. Choć może to być czas pełen ekscytacji i nadziei związanych z nowymi szansami, będą mu również towarzyszyć poczucie niepewności i niepokój.

Jak się czuje człowiek szukający pracy? To cała gama możliwych emocji i zmiennych nastrojów w ciągu tygodnia, a nawet dnia. Słysząc, że jesteśmy najlepszym z możliwych kandydatów na stanowisko, o które się ubiegamy, możemy odczuwać uniesienie, a chwilę potem rozczarowanie, kiedy okaże się, że zaoferowano je komuś innemu. Możemy być niezadowoleni z przebiegu rozmowy kwalifikacyjnej, ale później dowiedzieć się, że mimo wszystko udało nam się przejść do kolejnego etapu rekrutacji. To czas ciągłych uniesień i rozczarowań.

Procesowi szukania pracy z reguły towarzyszy też niepokój (o różnym nasileniu) spowodowany niepewnością dotyczącą dalszego rozwoju kariery i przyszłości w ogóle. Aby przejść ten czas w miarę spokojnie, warto poznać kilka strategii, dzięki którym łatwiej będzie poradzić sobie z emocjonalną huśtawką poszukiwania pracy.

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

Miej świadomość tego, co cię czeka

Szukanie pracy jest procesem, który może trwać kilka tygodni lub, co bardziej prawdopodobne, kilka miesięcy. W tym czasie zawsze są momenty lepsze i gorsze. W jednym tygodniu mamy zaplanowane spotkania networkingowe i rozmowy kwalifikacyjne, dostajemy odpowiedzi na emaile, co dodaje nam nadziei i pewności siebie. W kolejnym natomiast zapada cisza, która sprawia, że czujemy się zdezorientowani, sfrustrowani i bezradni. Mając od początku świadomość, że będziemy doświadczać takich wahań aktywności i emocji, możemy przygotować się, aby lepiej je przewidywać i radzić sobie z nimi, kiedy tylko się pojawią. Szczególnie kiedy będziemy mieć do czynienia ze spadkową częścią cyklu, możemy powiedzieć sobie: „To normalne, że przychodzi taki dzień, kiedy nic się nie dzieje, a ja odczuwam z tego powodu frustrację. Dziś to jeden z tych momentów”. Dzięki takiemu podejściu będziemy mniej zaskoczeni i dotknięci tym osobiście. Ponadto łatwiej nam będzie odbić się od dna i dalej z entuzjazmem poszukiwać pracy.

Przetwórz swoje emocje

Pracujmy nad negatywnymi emocjami, których doświadczamy – medytujmy, róbmy zapiski. W odróżnieniu od strategii unikania, tłumienia czy nadmiernego roztrząsania – które, jak pokazują badania, korelują ze stanami lękowymi i depresją – przetwarzanie emocji prowadzi do pełniejszego ich przeżywania. Nie oceniając ich ani nie próbując zmieniać, szybciej i skuteczniej przejdziemy przez nie. Ponadto dzięki medytacji, wyciszeniu się i skupieniu na swoich uczuciach ograniczymy naszą reaktywność emocjonalną.

Zwiększ swoją świadomość razem z HBRP »

HBRP Emocje w życiu i w biznesie: SZCZĘŚCIE, SIŁA, EMPATIA, UWAŻNOŚĆ 

Jak lepiej rozumieć innych i dzięki temu współpracować efektywniej? I jak osiągać więcej w pracy, umiejętnie zarządzając w każdej z kluczowych sfer emocji?
Sięgnij po najnowszą serię HBRP, z którą zwiększysz swoją inteligencję emocjonalną dzięki umiejętnemu działaniu w 4 obszarach: siły, szczęścia, uważności oraz empatii!.

Uzyskaj wsparcie

Możliwość porozmawiania z kimś, kto rozumie nasz problem, np. inną osobą poszukującą pracy, coachem czy terapeutą, gwarantuje niejednokrotnie większe wsparcie emocjonalne niż to, co mogą zaoferować nam przyjaciele i rodzina. Doświadczony coach, będący ekspertem w dziedzinie poszukiwania pracy, może pomóc w uporządkowaniu doświadczeń i odczuć w poszczególnych fazach tego procesu, dodać pewności siebie czy naprowadzić na właściwą drogę, gdy nie wiemy, jak dalej postępować. Inna osoba (lub grupa) poszukująca pracy może z kolei zmniejszyć wrażenie osamotnienia często występujące w tej sytuacji i zapewnić konkretne wsparcie.

Podejmij działania energetyzujące

Zadbajmy o to, aby w ciągu dnia podejmować aktywności, które dodają nam energii, np. ćwiczenie, słuchanie ulubionej muzyki, taniec lub inne czynności, które działają na nas ożywiająco. Nasz nastrój i poziom ogólnej energii będzie widoczny w interakcjach z innymi, bez względu na to, czy to spotkanie przy kawie z byłym kolegą, sesja networkingowa czy rozmowa kwalifikacyjna. Wysiłek fizyczny nie tylko pozytywnie wpływa na nastrój, lecz również poprawia poczucie własnej wartości, motywację oraz zdolności poznawcze.

Spójrz na sytuację z perspektywy

Wbrew obietnicom znajomy nie przekazał naszego CV osobie decyzyjnej? A może rekruter, pomimo wcześniejszych deklaracji, nie oddzwonił z informacją, na którą czekaliśmy? Brak pozytywnych sygnałów dotyczących zmiany naszej sytuacji – szczególnie jeśli trwa dość długo – może wywołać poczucie bezsilności i zwątpienia. Zanim zdecydujemy się na interwencję, np. pytając mailowo rekrutera, jak wygląda stan rzeczy, zastanówmy się spokojnie, jak możemy wytłumaczyć sobie zaistniałą sytuację. Patrząc z większego dystansu, będziemy mniej osobiście do tego podchodzić i złagodzimy negatywne emocje, które temu towarzyszą.

Jedna z moich klientek wpadła w depresję, gdy po upływie roku od rozpoczęcia poszukiwań w dalszym ciągu nie mogła znaleźć pracy. Jej przygnębienie, choć zrozumiałe, uruchomiło bezproduktywny cykl negatywnych myśli i odczuć, które paraliżowały ją w dalszych działaniach. Zapytałam ją w końcu, jak za 20 lat określiłaby ten czas bez pracy. Bez wahania odparła: „O, to była krótka chwila”. Dzięki takiemu podejściu udało się jej w końcu uwolnić od przygnębiających odczuć i nie tylko wyobrazić sobie lepszą przyszłość, ale też skuteczniej ku niej dążyć i ostatecznie znaleźć następną pracę na stanowisku partnerki w czołowej firmie inwestycyjnej.

Odczucia, podobnie jak sytuacje, które je tworzą, mają charakter tymczasowy. Postrzeganie ich jako czegoś chwilowego odgrywa kluczową rolę w zachowaniu optymistycznego podejścia, które z kolei bardziej nas motywuje, dodaje pewności siebie, poprawia samopoczucie, minimalizując ryzyko depresji. Stosując się do wspomnianych porad, znacznie łatwiej będzie nam przejść przez ten pełen wzlotów i upadków czas, jakim jest poszukiwanie pracy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Opanuj negatywne emocje »

Negatywne emocje – jak je opanować z korzyścią dla zespołu? 

Emocje w pracy – frustracja, gniew, strach, podniecenie – są czymś całkowicie normalnym. Jednak to, w jaki sposób liderzy radzą sobie z nimi, może w istotny sposób wpłynąć na klimat w miejscu pracy oraz motywację pracowników. Jak rozwinąć zdolności do regulowania odczuć?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy