X
Następny artykuł dla ciebie

Jak pomóc pracownikom utrzymać wydajność w czasie świąt?

Michael Hughes

Okres okołoświąteczny to wyzwanie dla organizacji, które mimo szczególnej atmosfery panującej w tym czasie starają się utrzymać wydajność na dotychczasowym poziomie. Niemniej jednak, jak wszyscy wiemy, dodatkowe obowiązki pod koniec roku – od okresowych ocen poprzez sprawozdania roczne po same przygotowania do świąt – pochłaniają czas, sprawiając, że pracownicy z trudem docierają do mety.

Chcąc dowiedzieć się, jak okres świąteczny wpływa na wydajność, przeprowadziliśmy ankietę wśród 2 tys. etatowych pracowników w Stanach Zjednoczonych. Uzyskane wyniki wskazują, że do utrzymania wysokiej motywacji w okresie okołoświątecznym przyczyniają się nie tylko pieniądze; kluczową rolę odgrywają też możliwość pracy zdalnej i elastyczny czas pracy. Co na to menedżerowie?

Oto nasze ustalenia.

Menedżerowie nie ułatwiają zwracania się z prośbą o wolne

Ponad połowa (51%) pracowników przyznaje, że czuje się niezręcznie, prosząc swoich szefów o czas wolny w okresie świątecznym. Jak przyznają, głównym powodem jest to, że menedżerowie oczekują od nich dyspozycyjności poza pracą. Oczekiwanie to może wynikać z faktu, że okres świąteczny jest dla 25% respondentów najbardziej pracowitym okresem w roku.

To poczucie dyskomfortu jest szczególnie wysokie w sektorze bankowym, gdzie prawie dwie trzecie (64%) pracowników zaznaczyło, że czuje się niezręcznie, prosząc o wolne. Dla odmiany takie wątpliwości miała zaledwie połowa pracowników w branży opieki zdrowotnej.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

Praca zdalna i dni wolne od pracy zwiększają wydajność w okresie świątecznym

Ponad połowa uczestniczących w badaniu pracowników przyznała, że firmy umożliwiają im pracę zdalną. W grupie tej efektywność tego rodzaju pracy nie budzi żadnych wątpliwości. Przeważająca większość – 91% – powiedziała nam, że pracuje wówczas równie lub nawet bardziej wydajnie. Nie dziwi zatem, że możliwość pracy zdalnej uzyskała niemal tyle samo głosów, co inny, łatwy do przewidzenia czynnik, czyli większa premia świąteczna.

Okazało się, że nie licząc pracy zdalnej, bezpośredni pozytywny wpływ na wydajność pracy ma zamknięcie firmy w okresie świąt. Pracownicy biur, które są nieczynne w okresie świątecznym, znacznie częściej zgłaszają wyższą wydajność w czasie, kiedy faktycznie są w pracy (42% w porównaniu z 17% w biurach, które nie są zamykane poza dniami ustawowo wolnymi od pracy).

Okres świąteczny to dobry moment, aby szefowie działów zastanowili się, jak mogą przygotować organizację do osiągania sukcesów w kolejnym roku, koncentrując się na wydajności i zaangażowaniu pracowników. Na podstawie wyników badania oraz naszego doświadczenia z pracy doradczej na wymagającym rynku pracy możemy zaproponować kilka rozwiązań.

Zamknij biuro na dłuższy czas niż tylko dni ustawowo wolne od pracy

Niemal połowa (45%) pracowników mówi, że ich firma nie zawiesza działalności poza dniami ustawowo wolnymi od pracy. Związane jest to przede wszystkim z wysokimi kosztami takiego działania. Warto jednak uwzględnić zwrot z inwestycji – większą satysfakcję i wydajność pracowników utrzymującą się w nowym roku. Wypróbowaliśmy to w naszej organizacji i rokrocznie widzimy korzyści związane z utrzymaniem poziomu zatrudnienia i wydajnością w pierwszym kwartale. Jeśli nie ma jednak możliwości zamknięcia firmy na kilka dodatkowych dni w tym okresie, tym ważniejsze jest zapewnienie pracownikom alternatywnych sposobów pracy i czasu na odpoczynek i regenerację sił.

Pracuj mniej i bardziej efektywnie dzięki szkoleniu online! »

Szkolenie online ICAN Business Advisor - Przywództwo 

Jak stać się skutecznym liderem?
Szkolenie zawiera 6 lekcji, dzięki którym dowiesz się, jak przewodzić zespołowi i organizacji w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym.

Produkt cyfrowy - dostęp ważny przez 3 miesiące od daty zakupu.

Zapewnij możliwość elastycznego czasu pracy

W okresie świątecznym 38% pracowników chce ograniczyć czynniki rozpraszające uwagę w biurze, aby nie musieć pracować po godzinach. Inne osoby chcą wcześniej przychodzić do pracy i wychodzić z pracy, aby mieć więcej czasu na sprawy rodzinne. W ich przypadku elastyczny czas pracy w okresie świątecznym może znacząco zwiększyć wydajność i morale. Podobne efekty może dać praca zdalna: na przykład pracownik, który w przeciwnym razie wystąpiłby o płatny urlop, aby odwiedzić rodzinę w innym mieście, może zdalnie wykonać swoje obowiązki, mając jednocześnie możliwość spędzenia czasu z rodziną wieczorami.

Zapewnij menedżerom lepsze szkolenia umożliwiające radzenie sobie w okresie świątecznym

Wyniki naszego badania zwracają uwagę na potrzebę zapewnienia odpowiednich szkoleń menedżerom, które przygotują ich do lepszego kierowania zespołami, zarządzania niepożądanymi czynnikami rozpraszającymi uwagę (np. zbyt dużo zdarzeń i zleceń w okresie świątecznym) oraz sprawiedliwego przydzielania urlopów. W poprzednim badaniu zauważyliśmy brak szkoleń w tym obszarze. Święta to świetna okazja, aby to zmienić. Choć menedżerowie nie mogą wyrazić zgody, aby cały zespół wziął wolne w okresie świąt, to mogą poprawić prowadzenie otwartego dialogu z pracownikami na temat urlopów oraz satysfakcji z pracy.

Okres świąteczny nie musi wpływać negatywnie na wydajność pracowników. Odpowiednie środowisko pracy uwzględniające ich potrzeby pomoże im – a tym samym całej firmie – efektywnie i skutecznie przejść przez ten pełen obowiązków i emocji czas w roku.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Coraz bliżej święta »

Jak nadążyć z własnymi zadaniami, zastępując innych w pracy? 

Choć sezon wakacyjny już za nami, za pasem święta. Wkrótce współpracownicy, chcąc wziąć wolne, mogą poprosić nas o zastępstwo. Co powinniśmy zrobić w tej sytuacji?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy