X
Następny artykuł dla ciebie

Jak pomóc pracownikom uniknąć przedświątecznego stresu?

Jennifer Moss

Choć święta Bożego Narodzenia budzą z reguły pozytywne skojarzenia, dla wielu osób grudzień to jeden z bardziej nerwowych miesięcy w roku.

Z ankiety przeprowadzonej kilka lat temu przez Healthline wynika, że 44% osób odczuwa przedświąteczny stres, a ponad 18% deklaruje, że jest on bardzo intensywny. Dla prawie połowy respondentów głównym powodem odczuwanego napięcia są kwestie finansowe. Do świątecznych zmartwień przyczyniają się również nadmiar obowiązków, kupno prezentów oraz kwestie związane ze zdrowiem.

Święta to czas pełen zarówno radości, jak i stresu – zauważa dr Ellen Braaten, autorka bloga On the Brain na portalu Harvard Medical School. Jej zdaniem większa wielozadaniowość w okresie świątecznym powoduje, że nasza kora przedczołowa zaczyna pracować na najwyższych obrotach. Długoterminowe wzmożone obciążenie mózgu może osłabić pamięć, zatrzymać produkcję nowych komórek mózgowych i spowodować obumieranie istniejących. Na pocieszenie można dodać, że choć przedświąteczny stres jest uciążliwy, to da mu się przeciwdziałać. Niemniej jednak faktycznym celem powinno być zapobieganie jego wystąpieniu.

Wyzwaniem jest już radzenie sobie ze stresem w życiu osobistym, ale kiedy dojdzie do tego stres w miejscu pracy, radosne świąteczne życzenia mogą zabrzmieć jak kpina. Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne ustaliło, że 38% osób deklaruje zwiększony poziom stresu w okresie przedświątecznym. Tylko 8% twierdzi, że odczuwa w tym czasie większe szczęście. Pracownicy muszą się często zmagać m.in. z krótszymi terminami, dopinaniem zadań na koniec roku oraz radzeniem sobie z zestresowanymi klientami.

Z przeprowadzonej przez Peakon analizy ponad 15 tysięcy zatrudnionych w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, krajach skandynawskich (Szwecji, Norwegii, Finlandii, Danii i Islandii) oraz w Niemczech wynika, że 7–10% pracowników mówi o ograniczonej wydajności przez cały grudzień, a 30–40% deklaruje spadek wydajności w połowie grudnia. Dr Chris Rowley, emerytowany profesor na University of London Cass Business School pisze w swoim artykule Festive Celebrations: Human Resource Impacts and Costs of Christmas (Obchody świąt: wpływ i koszt Świąt Bożego Narodzenia z punktu widzenia zasobów ludzkich), że w tym czasie niemal połowę pracowników dotyka „świąteczne wypalenie”, przez co w większym stopniu zajmują się świętami niż pracą. Rowley twierdzi też, że ponad dwie trzecie pracowników wykazuje mniejszą wydajność w grudniu, a prawie połowa z nich przyznaje, że wykonują o 10–20% mniej pracy. Świąteczne wyczerpanie najczęściej dotyka kobiety, które prawie dwukrotnie częściej niż mężczyźni mówią o zwiększonym stresie związanym ze świętami Bożego Narodzenia.

Jak zatem menedżerowie mogą przeciwdziałać stresowi i utrzymać zarówno wydajność, jak i dobry nastrój w okresie świąt? Oto kilka sposobów.

Wyjdź naprzeciw pracownikom

Zapytaj swoich pracowników, jak chcieliby obchodzić święta w pracy w tym roku. W tym celu możesz przeprowadzić ankietę.

Wykaż otwartość

Ben‑Sab Hasan, dyrektor ds. różnorodności kulturowej i inkluzywności w Walmart Inc., w wywiadzie, który z nim przeprowadziłam, stwierdził, że liderzy muszą zdawać sobie sprawę, że ludzie spędzają święta w różny sposób. – Jako liderzy musimy stworzyć środowisko, w którym członkowie naszego zespołu będą się czuli komfortowo i bezpiecznie. Możemy to osiągnąć, pomagając przedstawicielom dominującej kultury dostrzec osoby, które obchodzą święta w odmienny sposób.

Mini Khroad, dyrektor HR w Khan Academy, powiedziała mi w niedawnym wywiadzie; – Święta powinny być zawsze ważnym okresem w życiu firmy. Zapewnienie pracownikom możliwości obchodzenia świąt państwowych lub innych, w pracy i w domu, przyczynia się do stworzenia przyjaznego dla wszystkich miejsca pracy.

Chroń czas osobisty

Dlaczego nie zapewnić pracownikom przed świętami dodatkowego dnia wolnego, aby ułatwić im realizację spraw osobistych? Tym bardziej, że ten jeden dzień może mieć ogromny wpływ na poziom stresu odczuwanego przez pracowników. Tego typu niewielkie, lecz niezwykle doceniane gesty zwiększają lojalność i wdzięczność pracowników i zapewniają długofalowe korzyści. Badania niezmiennie pokazują, że wdzięczni pracownicy są bardziej zaangażowani, prospołeczni i zadowoleni w pracy.

Harvard Business Review Polska to prestiżowy magazyn dla tych, którzy są głodni sukcesu. Inwestując w wiedzę harvardzką, robisz krok w dobrym kierunku. Sprawdź teraz!

Zrównoważ obciążenie pracą

Na liście czynników, które stresują pracowników, wysokie miejsce zajmują sprzeczne wymagania. W tym okresie roku kumulują się presje zawodowe i osobiste, co powoduje wrażenie ściśnięcia czasu. Zrób przegląd zobowiązań zawodowych i zobacz, czy niektórych zadań nie można przenieść na kolejny rok. – Okresy podwyższonego stresu, jak np. święta, stanowią dla menedżerów okazję do indywidualnego traktowania pracowników dzięki wykazywaniu zrozumienia i odpowiedniemu reagowaniu na ich potrzeby – mówi David Almeda, dyrektor HR w firmie Kronos. W rozmowie, którą niedawno z nim przeprowadziłam, zasugerował, że sposobem na poprawę wyników, zwiększenie zaangażowania pracowników i zmniejszenie odczuwanego przez nich stresu jest taktyka równoważenia zadań między członkami zespołu i umożliwiania pracy w nietypowych godzinach przez określony czas.

Dawaj czas zamiast prezentów

Zdaniem neuronaukowców dr. Jordana Grafmana i dr. Jorge Molla dawanie jest dla nas czymś instynktownym. Kiedy uczestnicy badania oferowali organizacji coś, co uważali za wartościowe, w skanach mózgu rozświetlał się obszar śródmózgowia – ten sam obszar, który kontroluje chęć jedzenia i aktywuje się, gdy na konto indywidualne trafiają pieniądze z nagrody. Ben‑Saba Hasan zastosował tę metodę w swoim zespole, integrując go przez wolontariat na rzecz społeczności w okresie świątecznym. „Uważam, że jedną z najlepszych metod zarządzania stresem i dbania o siebie jest okazywanie najpierw dbałości innym”.

Ważne jest, aby sami pracownicy o tym pamiętali: większość związanych ze świętami czynników stresu sami tworzymy, możemy więc im też zapobiec. Kupując mniej, unikniemy stresu finansowego, mówiąc „nie” – nie będziemy podejmować zbyt wielu zobowiązań, zmieniając priorytety – unikniemy wielozadaniowości, a wychodząc naprzeciw innym – wykluczenia. Zacznij już dziś. Zapytaj pracowników, jak sobie radzą. Słuchaj z empatią i życzliwością. W razie potrzeby zaoferuj im pomoc.

W miarę jak zbliżają się święta, u większości ludzi rośnie poziom stresu. Jeśli jednak będziemy świadomi presji, jaka ciąży na nas i na naszych pracownikach zarówno w domu, jak i w pracy, dzięki powyższym metodom łatwiej nam będzie przejść przez ten specyficzny czas, utrzymując dobre samopoczucie i wysoką wydajność.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Praca zdalna zwiększa wydajność w okresie świątecznym »

Jak pomóc pracownikom utrzymać wydajność w czasie świąt? 

Michael Hughes

Okres okołoświąteczny to wyzwanie dla organizacji, które mimo szczególnej atmosfery panującej w tym czasie starają się utrzymać wydajność na dotychczasowym poziomie.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy