X
Następny artykuł dla ciebie

Co jest największym hamulcem innowacji w organizacji? Odpowiedź brzmi - strach.

Już w 2004 roku Elizabeth Wolf Morrison i Frances J. Milliken przeprowadzili dla Academy of Management Review and Stern Business badanie, które wykazało, że strach - i idąca w ślad za nim cisza, typowa dla pracy w atmosferze zastraszenia - jest największą przeszkodą stojącą na drodze do innowacji.

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

Robert Half Group przeprowadziła niedawno badanie, które potwierdziło, że w roku 2012 problem ten był wciąż aktualny. Co więc sprawia, że pracownicy czują się tak zastraszeni? W ankiecie pracownicy wymienili kilka problemów. Są to kolejno:

1. Strach przed popełnieniem błędu. Zajmuje pierwsze miejsce na liście, wymieniony był przez 30% respondentów.

2. Strach przed zwolnieniem. W zasadzie nie tyle chodzi o strach przez zwolnieniem jako takim, lecz obawa, że w okresie słabszej koniunktury, idąc na zasłużony urlop, możemy okazać się mniej zaangażowani lub nie tak potrzebni, jak się zdawało. W 2011 roku pracownikom pozostawało przeciętnie jeszcze 11 dni urlopu do wykorzystania.

3. Strach przed zajmowaniem się trudnymi klientami.

4. Strach przed wejściem w konflikt z przełożonym.

5. Strach przed przemawianiem do grupy osób.

6. Strach przed wejściem w spór z kolegami z pracy, prezentując odmienne opinie.

Jedynie 3% pracowników uważa się za „nieustraszonych”. Nie powinno nas dziwić, że innowacje pozostałych przepadły. Co możemy zrobić, by odwrócić te zabójcze proporcje? Aby skończyć ze strachem w organizacji, konieczna jest otwarta komunikacja. Jak zauważyli Morrison i Milliken, w środowisku opanowanym przez strach pracownicy pierwszej linii nie chcą o niczym mówić, gdyż obawiają się, że ktoś może „zabić posłańca”. Autentyczna komunikacja ma miejsce za zamkniętymi drzwiami, szeptem, natomiast otwarty dialog jest powierzchowny lub w ogóle zanika.

Przejmij kontrolę nad swoim mózgiem i wyzwól swój potencjał »

Umysł Lidera 

Umysł lidera (The Leading Brain)
Wykorzystaj przełomowe odkrycia neuronauk, które zmieniają podejście do zarządzania sobą i innymi
Książka dla Trenera 2018 w prestiżowym konkursie Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu.
Najlepsza książka biznesowa 2017 roku w kategorii Zarządzanie wg startegy+business.
Lektura obowiązkowa dla osób, które chcą pokonać swoje ograniczenia i poznać szczyt swoich możliwości!

Bez zdrowego systemu komunikacji organizacja traci istotny potencjał w rozwiązywaniu problemów, wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań czy podnoszeniu produktywności.

Jak możemy pomóc pracownikom pokonać ich obawy i stworzyć im platformę do wprowadzania innowacji? Oto kilka sugestii.

Nauczmy się faktycznie ufać naszym pracownikom

Musimy ufać ich wewnętrznemu potencjałowi i zaletom. Musimy wierzyć, że znajdą w sobie i wykorzystają swoje najsubtelniejsze walory, co jest możliwe jedynie wtedy, kiedy liderzy traktują swoich pracowników jak ludzi kreatywnych i zdolnych do działania. Musimy zaufać, że będą dbać zarówno o siebie nawzajem, jak i o swoich klientów. W książce Overcoming Worry and Fear (Jak pokonać obawy i strach) psycholog i autor Paul A. Huck zauważa, że autentyczne zaufanie to coś więcej niż proste upodmiotowienie. Kiedy kierownictwo myśli kategoriami „przyznawania kompetencji” pracownikom, dają im coś, o czym przełożeni - i ich pracownicy - wiedzą, że można również odebrać. Lider, który naprawdę ufa swoim podwładnym, wierzy - i komunikuje to - że jego pracownicy już sami z siebie posiadają wszelkie potrzebne im kompetencje oraz, że będą z nich korzystali w godny i należyty sposób.

Przestrzegajmy zasad, a nie polityk, by móc podejmować właściwe decyzje i działania

Zamiast zarządzać pracownikami w oparciu o politykę firmy i zasady wewnętrzne, zastanów się, czy nie lepiej byłoby ustalić zestaw zasad naczelnych. W naszym przypadku jest to „7 niepodważalnych zasad”, czyli szacunek, wiara, zaufanie, lojalność, odwaga, wdzięczność i zaangażowanie. Przestrzegając ich, pracownicy mogą podejmować samodzielne decyzje bez nadzoru przełożonego czy obaw o ocenę ich wydajności. Co ważniejsze, przestaną się też bać możliwości popełnienia błędu.

Pracownicy muszą poeksperymentować, zanim coś stworzą

Zastraszony pracownik nie będzie nigdy eksperymentował. Działając jednak w atmosferze zaufania, jednostki i zespoły rozkwitają, kiedy mają szanse tworzenia i testowania nowych podejść. Wiedzą, jakie korzyści można odnieść dzięki eksperymentowaniu i ewentualnym błędom. Co ciekawe, Jeff Bezos z Amazon - „Przedsiębiorca roku 2012” wg magazynu Fortune - zauważył, że organizacje same działają na swoją szkodę głównie wskutek grzechów zaniechania, przeważnie w obszarze eksperymentowania. Dlaczego nie eksperymentują? Z tego samego powodu - ze strachu przed popełnieniem błędu. Eksperymenty - i porażki - są niezbędne (a obok naszej obsesji na punkcie sprawnej obsługi klienta, są one - jak mówi - najważniejszym czynnikiem sukcesu firmy Amazon, która rozwijając się, wciąż zmienia świat).

Podsumowując, pracownicy, którzy czują, że mają wsparcie i są doceniani, będą czuli się na tyle bezpiecznie, by w pełni zaangażować swoją energię, kreatywność i pasję na rzecz spółki i jej celów. W sposób naturalny będą wprowadzali innowacje w każdej przestrzeni, na jaką mają wpływ.

Musimy odejść od konstrukcji środowiska pracy, która opiera się na wydawaniu poleceń i sprawowaniu kontroli. Aby innowacje mogły faktycznie zaistnieć, musimy wyeliminować strach. Jeżeli odważysz się i podejmiesz się tego wyzwania, gwarantujemy, że zmiany będą naprawdę zdumiewające. 

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak nauczyć się uczyć »

5 minut przed wyjściem z pracy poświęć na naukę na własnych błędach 

Peter Bregman

Poznaj najcenniejszy nawyk, dzięki któremu będziesz lepszym pracownikiem.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy