X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak podkreślić własne talenty podczas rozmowy o pracę bez popisywania się

Tomas Chamorro-Premuzic  · 4 min

Jak podkreślić własne talenty podczas rozmowy o pracę bez popisywania się

W idealnym świecie rekruterzy byliby w stanie na tyle precyzyjnie ocenić twoje umiejętności, abyś nie musiał uciekać się do przechwałek i nachalnej autopromocji. Ale rozpoznanie talentów jest niezwykle trudne, szczególnie w interakcjach tak krótkich jak rozmowy kwalifikacyjne: ocena kandydatów na podstawie rozmów pokrywa się z późniejszą oceną ich wyników pracy zaledwie w 4%.

Jednym z powodów, dla których talenty są trudne do określenia, jest to, że łatwo je udawać, szczególnie kiedy ludzie sami się co do nich oszukują. Oszukiwanie innych staje się w istocie znacznie łatwiejsze, kiedy udało się nam oszukać siebie samych. Nic dziwnego, osoby narcystyczne i socjopaci naprawdę dobrze wypadają podczas rozmów kwalifikacyjnych. Innym powodem jest to, że osoby odpowiadające za ocenę talentów same nie są na tyle utalentowane w tej dziedzinie, na ile im się zdaje, przez co przeceniają własną intuicję i błędnie interpretują kluczowe sygnały: np. mylą ekstrawertyzm z umiejętnościami społecznymi, pewność siebie z kompetencją, a charyzmę z potencjałem przywódczym.

Co zatem należy zrobić, jeśli chcesz zaprezentować swoje zdolności innym, nie sprawiając przy tym wrażenia, że się popisujesz? Oto cztery proste sugestie do rozważenia.

Szukasz pracy? Ten e‑book pomoże napisać CV, którym oczarujesz rekruterów »

HBRP Jobs-To-Be-Done „Nowa praca” - ebook 

Dowiedz się, jak napisać CV i list motywacyjny, które wyróżnią Cię w oczach przyszłego pracodawcy, przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej i zdobądź pracę, która rozpocznie nowy wspaniały etap w Twojej karierze!

Krótko, wymiernie określ swoje najważniejsze doświadczenie

Twoje doświadczenia z przeszłości niekoniecznie przełożą się na przyszłe osiągnięcia, zwłaszcza w obliczu zmiany środowiska pracy. Mimo to twoi potencjalni pracodawcy chcą mieć pewność, że „robiłeś to już wcześniej”. Na szczęście pytanie o dotychczasowe doświadczenie to jedno z pierwszych pytań, jakie usłyszysz podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Jeśli udzielisz na nie prostej i rzetelnej odpowiedzi, na pewno nie spotkasz się z zarzutem popisywania się.

Pamiętaj zatem, żeby się zbytnio nie rozwodzić. Żyjemy w czasach ograniczonej uwagi. Ryzyko polega na tym, że jeśli zaczniesz się zagłębiać w odpowiedź, rekruterzy przestaną cię słuchać i założą, że nie potrafisz się zwięźle wypowiadać. Może to działać na twoją niekorzyść: osoby, które dużo mówią na swój własny temat, są często postrzegane jako zadufane, aroganckie, a nawet narcystyczne. Poza tym, jeśli zaczniesz nadmiernie rozwodzić się na temat swoich osiągnięć, nie podając wystarczających szczegółów lub konkretów, słuchacze mogą po prostu założyć, że przesadzasz.

Dlatego też najlepiej jest wymiernie określić najważniejsze osiągnięcia i szybko przejść do rzeczy: np. „Mam za sobą łącznie 18 lat doświadczenia w obszarze/branży X”, „Zarządzałam zespołem 75 osób”, „Rozwinęliśmy sprzedaż w naszej jednostce biznesowej o 150%” albo „Kierowałem działem, który odpowiadał za 60% przychodów firmy”. Jeśli nie wiesz, o czym mówić, wybierz osiągnięcia najważniejsze z punktu widzenia stanowiska, o które się ubiegasz.

Mów o swojej pasji raczej niż o umiejętnościach

Z jakiegoś powodu dobrze doberane jest mówienie z entuzjazmem o własnych zainteresowaniach i pasjach, ale już mniej o posiadanych talentach. Na przykład to, że sami jesteśmy pod wrażeniem własnego poczucia humoru lub swoich wyjątkowych (przynajmniej w naszej ocenie) umiejętności przywódczych, nie spotka się raczej z aprobatą słuchaczy. Spróbuj im zakomunikować: „Jestem jedną z najbardziej zabawnych osób na świecie”, a natychmiast założą, że to nieprawda – i prawdopodobnie będą mieli rację. To samo dotyczy deklaracji, że jest się „wspaniałym liderem” czy „przełomowym myślicielem”. Zamiast tego powiedz, że zarządzanie zespołami lub wymyślanie niekonwencjonalnych sposobów działania sprawia ci autentyczną frajdę, albo że zawsze „starasz się znaleźć coś zabawnego w sytuacji”. Przez to przynajmniej sygnalizujesz, że możesz mieć w tych dziedzinach pewien talent.

Ten tekst jest częścią projektu HBRP na start kariery. Chcesz przeczytać więcej artykułów pomagających stawiać pierwsze kroki na zawodowej ścieżce? Nic prostszego.

Przejdź »

Koncentruj się na swoim potencjale

Przeprowadzone niedawno badania sugerują, że przy ocenianiu innych bardziej skupiamy się na ich przyszłości, a nie przeszłości. W „Portrecie Doriana Graya” Oskar Wilde zauważył, że woli kobiety z przeszłością i mężczyzn z przyszłością, ale, jak się zdaje, w rzeczywistości w tej kwestii płeć nie wpływa na nasze kryterium oceny. Niezależnie od tego, czy oceniamy kobiety, czy mężczyzn, zawsze bardziej interesuje nas ich przyszłość niż przeszłość, choćby dlatego, że przeszłość jest już zamknięta i nie możemy jej zmienić. Natomiast przyszłość dopiero się wydarzy - możemy na jej temat gdybać i spekulować, co zresztą chętnie czynimy. Wysiłek jaki wkładamy w rozmyślanie nad przyszłością jest zdecydowanie bardziej atrakcyjną aktywnością dla naszego mózgu niż bierne przyjęcie faktów z czyjejś przeszłości, na które nie mamy wpływu.

Również rekruterzy będą spekulowali na temat twojej przyszłości w firmie i twojego talentu. Możesz im w tym pomóc i ukierunkować na właściwy tor – po prostu opisz najważniejsze cechy swojego potencjału Z badań psychologicznych wynikają trzy główne obszary, na omówieniu których należy się skupić: umiejętność uczenia się, zapał i umiejętności interpersonalne. Na szczęście rozmowa o tych cechach nie będzie uważana za jawną próbę popisania się przed słuchaczami. Pracodawcy zdają sobie sprawę z ich znaczenia, dlatego też w dużej mierze to na ich podstawie podejmują decyzje o zatrudnieniu. Najważniejsze jest jednak to, żeby nie promować się za pomocą ogólnikowych stwierdzeń typu: „Szybko się uczę”, „Pracuję z ogromnym zaangażowaniem” lub „Mam świetne umiejętności interpersonalne” – lecz starać się wykazać te cechy posługując się konkretnymi przykładami (wróćmy do punktu 1) również podczas rozmowy.

Na przykład, jeśli masz świetne umiejętności interpersonalne, będziesz unikać przerywania osobom prowadzącym rozmowę rekrutacyjną, nie będziesz rozwodzić się zbyt długo ani się popisywać. A jeśli chcesz, aby rozmówcy uwierzyli, że potrafisz się uczyć, porozmawiaj o konkretnych, trudnych problemach, które udało ci się rozwiązać lub specjalistycznej wiedzy, którą zdobyłeś. Zauważ, że choć podając te przykłady podkreślasz swoje wcześniejsze osiągnięcia, to jednocześnie zachęcasz rozmówców do wyciągania wniosków na temat twojego potencjału, a zatem przyszłych wyników.

Zmień swoich sympatyków w rzeczników

Ostatecznie twoja reputacja będzie zależeć od tego, co inni (nie ty) myślą na twój temat. Dlatego lepiej jest, kiedy promują cię inni niż kiedy promujesz się sam. Mimo że referencje, np. listy rekomendacyjne, stanowią słabą prognozę twoich przyszłych wyników, mogą nadal w istotny sposób zadecydować o twoim sukcesie. Odpowiednie kwestie przekazane przez odpowiednią osobę odpowiedniej osobie będą miały większe znaczenie niż jakiekolwiek obiektywne wskaźniki talentu. Pamiętaj, żeby dbać o swoich sojuszników. To oni mogą stać się twoimi rzecznikami i pracować na twoją korzyść.

Na koniec należy pamiętać, że istnieją silne różnice kulturowe, jeśli chodzi o tolerancję na autopromocję, a szerzej jeśli chodzi o zachowania społecznie akceptowane. Nawet w z pozoru podobnych krajach, te same zachowania mogą być cenione w jednym miejscu, a piętnowane w innym. Na przykład to, co w Stanach Zjednoczonych mogło by być odebrane jako zwykła autoprezentacja, w Wielkiej Brytanii zostałoby uznane za prymitywne przechwałki. I analogicznie – typowy dla Brytyjczyków sposób popisywania się poprzez udawane umniejszanie własnej wartości będzie przez Amerykanów często traktowany jako wynikający ze stresu brak pewności siebie.

Niemniej, nawet jeśli w każdej kulturze bierze się pod uwagę inne cechy, w prawie każdej będzie się szukać tego samego – ludzi, którzy faktycznie mogą się wykazać jakimiś talentami.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Kreatywność w cenie »

Zalety oryginalnych nazw stanowisk pracy 

Niektóre organizacje widzą w nazwach stanowisk pracy szansę wykazania się kreatywnością.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy