X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak podejmować właściwe decyzje personalne w czasie kryzysu?

Rebecca Homkes  · 4 min

Jak podejmować właściwe decyzje personalne w czasie kryzysu?

Wszyscy dziś martwimy się konsekwencjami spowolnienia gospodarczego. Obawy te są całkowicie zrozumiałe, jednak musimy pamiętać, że załamanie koniunktury może być świetną okazją do rozwoju.

Wyzwanie, przed którym stoją dziś firmy, nie polega jedynie na tym, aby przetrwać ten trudny okres. Prawdziwym sprawdzianem dla nich będzie takie przeorganizowanie dotychczasowej działalności, które umożliwi im dalsze funkcjonowanie w nowej rzeczywistości. Aby to się udało, niezbędne jest już teraz podjęcie wielu, nie zawsze oczywistych, decyzji.

Bez wątpienia podstawą jest zapewnienie firmie płynności finansowej, co pozwoli jej pozostać w grze. Równie ważnymi, wręcz strategicznymi decyzjami, są te dotyczące pracowników. Można je podzielić na cztery kategorie.

Przekierowanie

Pierwszym krokiem (kiedy mamy pewność, że firma utrzyma się na rynku) powinno być przyjrzenie się, które elementy działalności (zakłady, linie produkcyjne, pracownicy) w chwili obecnej nie pracują i można je szybko przekierować na inne tory. Dlaczego ma to strategiczne znaczenie? Przeanalizowanie tego, jakimi innymi obszarami mogą się zająć w czasie kryzysu twoi pracownicy, pokaże ci strategiczną sieć powiązań oraz możliwości współpracy, kiedy kryzys się skończy.

Podejmuj lepsze decyzje dzięki szkoleniu online! »

Szkolenie online ICAN Business Advisor - Decision Making Under Uncertainty 

Jak podejmować trafne decyzje mimo trudnych i niepewnych okoliczności? Jak radzić sobie ze złożonością? Czym są pułapki kognitywne?
Szkolenie zawiera 5 lekcji, dzięki którym dokonasz właściwego wyboru w każdej sytuacji!
Uwaga! Produkt w angielskiej wersji językowej

Produkt cyfrowy - dostęp ważny przez 3 miesiące od daty zakupu

Zastanów się na co jest obecnie zapotrzebowanie? Dla przykładu - w Wielkiej Brytanii zespoły Formuły 1 przebranżowiły swoje zakłady na produkcję respiratorów. We Francji potentat z branży perfumeryjnej LVMH zajął się produkcją środków dezynfekujących do rąk. Podobnie postąpił producent wódki Tito w Stanach Zjednoczonych. Firmy, które korzystają z pracujących chałupniczo szwaczek, przestawiły się na produkcję maseczek.

Przekierowanie może mieć też formę wypożyczania pracowników z innych firm lub innym firmom. W Wielkiej Brytanii jedna z sieci modowych oddelegowała do pracy w sklepach spożywczych 5 tys. pracowników, którzy w przeciwnym razie musieliby skorzystać z urlopów.

Zaangażowanie

Utrzymanie się na rynku firmy wymaga ogromnego zaangażowania jej pracowników. Z tego powodu tak ważna jest dbałość o jasną, spójną i regularną komunikację. Jej celem jest wymiana informacji i poprawa samopoczucia zespołu, a nie mikrozarządzanie.

Sposób, w jaki będziesz tym zarządzać, zależy od stanu, w jakim znajduje się obecnie twoja firma: czy jest to szaleńcza praca bez chwili przestoju, czy jest to stan zawieszenia z pewnymi oznakami paniki, czy też znaczne spowolnienie dotychczasowej działalności. Jeśli masz do czynienia z mieszanką tych sytuacji, zadbaj o spójną komunikację, dostosowaną do każdej z tych grup.

Warto wyznaczyć w firmie osobę, która będzie odpowiadać za monitorowanie reakcji pracowników w ciągu kolejnych 3‑6 miesięcy, ocenę ich zaangażowania i samopoczucia. Nie powinien to być jednak żaden z dyrektorów (byłoby to dla niego kolejne zadanie, które zginęłoby na liście rzeczy do wykonania), ani też szef działu HR. Poszukaj kogoś, kto potrafi okazać pracownikom empatię i cieszy się zaufaniem personelu.

Regularnie kontaktuj się z osobą wyznaczoną do monitorowania „pulsu” pracowników, aby na bieżąco wiedzieć, jak sobie radzą w nowej sytuacji i znać wyzwania, z którymi się mierzą. Ważne jest, aby widzieli, że firma nie bagatelizuje ich i stara się szukać rozwiązań ich problemów. Pamiętaj też, że ogólnikowe komunikaty dotyczące zmian i niepewności jedynie podsycają niepokój pracowników oraz osłabiają wiarygodność ciebie jako lidera, który jest w stanie przeprowadzić firmę przez kryzys.

Nauka, nauka, nauka

Czas kryzysu nie jest odpowiednią porą na spłaszczanie krzywej nauki – największą szansę na wygraną mają ci, którzy zainwestują w dalszy rozwój. Niestety, wiele firm w fazie przetrwania rezygnuje z tego elementu.

Zainwestuj w skuteczne szkolenie online! »

Szkolenie online ICAN Business Advisor - Business Adaptability 

Jak przetrwać kryzys i być przygotowanym na jego nieprzewidywalne skutki? Jak umiejętnie dostosować się do zmian turbulentnej rzeczywistości biznesowej! Jak zachować spokój i mieć podejście typu can-do w obliczu kryzysu?
Szkolenie zawiera 3 lekcje, dzięki którym wzmocnisz swoją elastyczność biznesową.

Uwaga! Produkt w angielskiej wersji językowej

Produkt cyfrowy - dostęp ważny przez 3 miesiące od daty zakupu

Pracowników, którzy nie są zaangażowani w działania kluczowe dla firmy należy zachęcać do udziału w szkoleniach czy innych inicjatywach edukacyjnych. Zespół sprzedaży powinien cały czas komunikować się z klientami i zajmować sprzedażą. Nie mając jednak możliwości jeżdżenia do klientów, mogą ten czas poświęcić na dokształcanie. To dobry moment na przeanalizowanie sieci swoich kontaktów czy uaktualnienie profilu idealnego klienta. Przygotuj listę szkoleń, o których realizację zabiegali wcześniej szefowie działów i skorzystaj z okazji, aby je zrealizować.

Zachęcaj pracowników, aby starali się wychodzić poza podstawowy obszar swojej działalności i szeroko myśleli o obecnych i przyszłych wyzwaniach firmy oraz o łańcuchu jej wartości. W przeciwnym razie będziesz wysyłać sygnał, że po powrocie do normalnego trybu pracy wszystko wróci do stanu z początku 2020 r., w co nikt tak naprawdę nie uwierzy.

Zwolnienia

Prawdopodobnie nie ominie cię konieczność dokonania cięć finansowych w postaci redukcji etatów, tym bardziej jeśli izolacja społeczna będzie dalej trwała. Choć zwalnianie pracowników jest trudne i wyczerpuje emocjonalnie, twoim nadrzędnym celem powinna być ochrona finansów firmy i utrzymanie jej działalności. Jeśli więc sytuacja wymaga zwolnień, musisz ich dokonać – odsuwając od siebie tę decyzję, narażasz na szwank kondycję finansową firmy, co w konsekwencji może zmusić cię do dokonania jeszcze większych redukcji.

Zanim kogokolwiek zwolnisz, upewnij się, czy faktycznie rozumiesz ekonomikę jednostkową. Dokonaj oceny z uwzględnieniem rozwiązania, rynku czy też segmentu klienta, aby ustalić, jakie działania zatrzymać, zawiesić oraz spowolnić biorąc pod uwagę bieżące zapotrzebowanie – a następnie na podstawie tych decyzji ustal, czy i gdzie dokonać cięć.

Jeśli musisz przeprowadzić zwolnienia, wykonaj je jak najszybciej. Zapewnij pozostałych pracowników, że były to jedyne cięcia, jakie obecnie przewidujesz. Praca w firmie, która przeprowadza kilka rund zwolnień, jest demoralizująca, bolesna i doprowadzi do utraty pracowników, których chcesz zatrzymać. Pamiętaj, że jest to jedno z trudniejszych doświadczeń, dlatego postępuj w możliwie jak najbardziej ludzki i wielkoduszny sposób.

Choć nie zawsze uda ci się obronić wszystkie stanowiska, staraj się ochronić ludzi, którzy są przecież twoim strategicznym zasobem. Zapoznaj się z dostępnymi środkami antykryzysowymi. Jeśli nie są one wystarczające, dokonaj zwolnień na stanowiskach, które nie są kluczowe dla funkcjonowania firmy, wśród pracowników zewnętrznych lub tych, którzy zbliżają się do emerytury lub chcieliby już na nią przejść. Zapewnij pracownikom możliwie jak najlepsze świadczenia i referencje, które przydadzą im się przy poszukiwaniu nowej pracy.


Kryzys 2020 roku to okres, który na długo zapadnie w naszej pamięci. W tym czasie możesz zdobyć lub stracić reputację prawdziwego przywódcy. Pamiętaj, że ludzie będą pamiętali nie tylko jakie decyzje podjąłeś, ale i w jaki sposób to zrobiłeś, jak je zakomunikowałeś i jakie podjąłeś dalsze działania. Dzięki odwadze, szczerości, otwartości wobec pracowników uda ci się nie tylko przetrwać kryzys, ale i wypłynąć na szerokie wody po jego zakończeniu.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy