X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak odnosić sukcesy w pracy, gdy twój szef cię nie szanuje?

Christine Porath  · 4 min

Jak odnosić sukcesy w pracy, gdy twój szef cię nie szanuje?

Z badania 20 tysięcy osób z różnych branż i organizacji, które przeprowadziłam, wynika, że najważniejszą rzeczą, jakiej ludzie oczekują od swoich liderów, jest szacunek. Szacunek wyprzedził uznanie i wdzięczność, przekazywanie inspirującej wizji, udzielanie przydatnych informacji zwrotnych, a nawet możliwości zdobywania wiedzy, rozwoju i doskonalenia umiejętności.

Desperacko zależy nam na docenieniu – przez przełożonych, współpracowników oraz naszą organizację. Niestety wielu pracowników odczuwa w pracy brak szacunku; ponad połowa (54%) twierdziła, że nie spotyka się regularnie z szacunkiem swoich przełożonych. Procent osób odczuwających brak szacunku znacznie się zwiększa, jeśli uwzględni się współpracowników oraz organizację.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

Co zatem robić, kiedy czujemy się przytłoczeni przez innych? Trzeba się podnieść. Moje badania pokazują, że najlepszą reakcją na poczucie braku szacunku jest rozwijanie w sobie poczucia spełnienia. W takim stanie psychicznym czujemy, że żyjemy i się czegoś uczymy; odczuwamy przypływ energii, poczucie, że stale się doskonalimy i coraz lepiej robimy to, czym się zajmujemy.

W różnych badaniach przeprowadzonych w kilkunastu organizacjach z licznych branż ustaliłam, że ludzie, którzy doświadczają stanu spełnienia, są zdrowsi, bardziej odporni i potrafią lepiej koncentrować się na swojej pracy. Mają osobiste źródło witalności, z którego mogą czerpać i które odgradza ich od czynników zakłócających uwagę, powodujących stres lub negatywne nastawienie. W badaniu sześciu organizacji z różnych branż pracownicy, którzy charakteryzowali się wysokim poziomem spełnienia, o 1,2 raza rzadziej doświadczali wypalenia w porównaniu z innymi. Osoby spełnione są o 52% pewniejsze siebie oraz swojej zdolności panowania nad sytuacją. Z moich badań wynika, że są też o 1,72 raza bardziej skoncentrowane na swoich działaniach.

Jak można ukierunkować poczucie samospełnienia?

Określ obszary rozwoju i staraj się w nich doskonalić

Badacze Teresa Amabile i Steven Kramer ustalili, że rozwój jest najsilniejszym czynnikiem motywującym w pracy, wyprzedza nawet uznanie i zarobki. Poszerzaj wykształcenie lub opanuj nową umiejętność. Zainwestuj w siebie; w ten sposób zwiększysz odporność na negatywne traktowanie w pracy.

HBRP Excellence „Zarządzanie stresem” – ebook 

Skąd się bierze stres? Jak z nim sobie radzić?
Czy z największego wroga może stać się Twoim przyjacielem?
Poznaj odpowiedzi na te i wiele innych pytań i osiągnij przewagę nad stresem – jednym z największych współczesnych zagrożeń.

Blisko współpracuj z mentorem

Prowadzone przeze mnie wywiady wykazują też korelację pomiędzy bliską relacją z mentorem a poczuciem zawodowego spełnienia. Mentorzy potrafią świetnie stawiać coraz wyżej poprzeczkę swoim protegowanym, dbając, aby nie osiadali oni na laurach ani nie kręcili się bezproduktywnie w miejscu. Potrafią dopingować w dążeniu do tego, by osiągać więcej i koncentrować się na sobie oraz własnej przyszłości.

Zarządzaj swoją energią

Sen, ćwiczenia fizyczne, dobre odżywianie oraz zarządzanie stresem pomagają odgrodzić się od szkodliwych efektów braku szacunku. Sen ma szczególnie istotne znaczenie – badania pokazują, że jego brak zwiększa podatność na utratę uwagi i pozbawia nas samokontroli – ograniczając naszą zdolność do skutecznego radzenia sobie z brakiem szacunku. Badania pokazują również, że brak snu sprawia, że czujemy się zagrożeni nawet słabymi bodźcami, wykazujemy mniejsze zaufanie, reagujemy z większą wrogością i agresją. Udowodniono również, że brak snu prowadzi do nieetycznych zachowań wśród pracowników; jednym słowem – niedostatek snu (zwykle określany jako mniej niż pięć godzin snu dziennie) to najlepszy przepis na niewłaściwe reagowanie, także w sposób, który może zaszkodzić naszej karierze.

Poczucie braku szacunku powoduje gniew, lęk i smutek

Osoby, które regularnie ćwiczą, znacznie rzadziej wpadają w zły nastrój i o wiele lepiej potrafią dochodzić do siebie po negatywnych interakcjach. Im więcej się ćwiczy, tym łatwiej rozwinąć potencjał poznawczy i odrzucić bezproduktywne myśli, które nas przygnębiają. Badania pokazują, że ćwiczenia potrafią zmniejszyć symptomy niepokoju o ponad 50%. Trening odwraca naszą uwagę od obaw, zmniejsza napięcie mięśniowe i zwiększa odporność. Jedno z badań wykazało, że ćwiczenia fizyczne skuteczniej leczą depresję niż sertralina, jeden z najskuteczniejszych farmakologicznych środków leczenia tej choroby.

Zostań mistrzem zarządzania sobą »

HBRP Masters „Zarządzanie sobą” – ebook 

Zdobywaj wiedzę od najlepszych.
Sprawdź, jakie wskazówki na temat skutecznego zarządzania sobą i stawania się lepszym przywódcą ma dla Ciebie Peter Drucker, jeden z najwybitniejszych umysłów XX wieku.

Zdrowe odżywianie pozwala nam utrzymywać się w świetnej formie i dobrze sobie radzić z brakiem szacunku

Na ile dobrze radzimy sobie z frustracją, kiedy umieramy z głodu? Większość z nas reaguje gniewem – tracimy samokontrolę i zdolność cierpliwej reakcji. W podobny sposób uważność – przekierowanie świadomości w celu wolniejszego i bardziej przemyślanego przetwarzania sytuacji i reagowanie z większą premedytacją – może pomóc nam skutecznie radzić sobie z brakiem szacunku.

Znajdź znaczenie lub poczucie celu w wykonywanej pracy

W nieopublikowanym jeszcze badaniu wspólnie z moim zespołem ustaliłam, że osoby, które się w wysokim stopniu spełniają, pracują wydajniej w nieprzyjaznych im zespołach – ale ich odporność jest nawet wyższa, kiedy wykonują pracę, którą uważają za sensowną. Job‑crafting, technika kształtowania pracy opracowana przez Justina Berga, Jane Dutton oraz Amy Wrzesniewski, to świetne narzędzie, które pomoże ci w odnalezieniu sensu w pracy dzięki organizowaniu działań wokół tego, co cię motywuje, co jest twoją siłą oraz pasją. Ta metoda obejmuje wizualizację pracy, stworzenie mapy jej elementów oraz przeorganizowanie ich tak, aby lepiej nam odpowiadały.

Szukaj pozytywnych relacji

Pozytywne relacje w pracy i poza nią pomagają nam dobrze egzystować. Badanie, które przeprowadziłam z Andrew Parkerem i Alexandrą Gerbasi, pokazuje, że relacje odbierające energię – negatywne relacje, które nas osłabiają – mają 4–7 razy wyższy wpływ na poczucie spełnienia pracownika niż relacje pozytywne i napełniające energią. Aby ograniczyć wpływ ludzi, którzy nas ciągną do dołu, musimy się otaczać osobami, które dodają nam energii. Nietrudno je zidentyfikować; to ludzie w naszym życiu, którzy sprawiają, że się uśmiechamy i śmiejemy, którzy dodają nam otuchy – należy koniecznie spędzać z nimi więcej czasu!

Szkolenie, które zbliży Cię do kolejnych sukcesów na Twojej profesjonalnej ścieżce »

Szkolenie online ICAN Business Advisor - Zarządzanie karierą 

Jak odnieść sukces w pracy?
O czym warto pamiętać, decydując się na zmianę pracy?
Jak będą wyglądać nasze kariery w przyszłości?

Szkolenie zawiera 5 lekcji, które pomogą Ci zaprojektować karierę, jakiej pragniesz.

Produkt cyfrowy - dostęp ważny przez 3 miesiące od daty zakupu.

Rozwijaj się poza pracą

W badaniach studentów MBA, executive MBA oraz pracowników ustaliłam istnienie silnej korelacji pomiędzy spełnianiem się poza pracą i w pracy. Spełnianie się w działaniach poza pracą podwaja nasze rezerwy emocjonalne, dając nam poczucie, że rozwijamy się i uczymy. W badaniu osób, które doświadczyły braku szacunku, osoby, które spełniały się w działaniach pozapracowych, prezentowały o 80% lepszy stan zdrowia, o 89% lepsze poczucie spełnienia w pracy i o 38% więcej satysfakcji z radzenia sobie z nieuprzejmością. Zastanów się, dzięki czemu możesz odczuwać więcej szczęścia poza pracą, i zacznij to robić.

Jeśli masz poczucie uciemiężenia lub braku szacunku, musisz sięgnąć głębiej i zmobilizować zasoby, które pozwolą ci stawić temu czoło z wykorzystaniem całej twojej siły i umiejętności. Oczywiście w ekstremalnych przypadkach możesz wziąć pod uwagę zmianę stanowiska lub miejsca pracy. Ale nic nie stracisz dzięki własnemu rozwojowi, nawet jeśli ostatecznie przeniesiesz się do środowiska, które bardziej podnosi na duchu. Mając do czynienia z brakiem szacunku, koncentruj się na sobie, rozwijając wewnętrzne poczucie energii, wigoru i rozwoju.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Unikaj tych błędów! »

Wychowaj szefa 

Daniel Jastrun PL

Trudno pogodzić karierę zawodową i życie rodzinne. Z drugiej strony, czy obie te sfery tak bardzo się od siebie różnią? A może wręcz przeciwnie – uzupełniają lub pokrywają? 

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy