X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak oczarować swoich pracowników?

Tim Leberecht  · 5 min

Jak oczarować swoich pracowników?

Słowo oczarowanie początkowo oznaczało pieśń lub inkantację intonowaną w celu rzucenia czaru za pomocą dźwięków. Współczesna definicja jest nieco poszerzona oznacza zaangażowanie zmysłów, rozbudzenie ducha i pozostawienie osoby w stanie zawieszenia wskutek odczuwania przyjemnego a zarazem osobliwego zadziwienia, jak pisze o tym Jane Bennett w książce pt. Enchantment (Oczarowanie). Często doświadczamy tego typu stanów, kiedy mamy kontakt z przyrodą, sztuką i oczywiście kiedy jesteśmy zakochani.

W biznesie marketingowcy posługują się oczarowaniem cały czas. Najpopularniejsze marki, takie jak Apple czy Disney, wiedzą, że oczarowanie klientów prowadzi do przywiązania, czyli czegoś więcej niż zwykła lojalność. Jednak nawet organizacje, które najlepiej wyczuwają nastroje klientów, często nie rozumieją, że powinny zrobić też coś, żeby ich oczarować.

Satysfakcja to stan, kiedy czujemy, że zostały spełnione nasze podstawowe potrzeby. Szczęście odczuwamy wtedy, kiedy zostaną zaspokojone nasze potrzeby emocjonalne. Oczarowanie to stan związany z ważnymi doświadczeniami, co do których nawet nie przypuszczaliśmy, że są nam potrzebne. Cóż więc innego mogłoby lepiej wpłynąć na poziom zaangażowania pracowników?

Owszem, rozsądne spółki muszą wciąż inwestować, godziwie wynagradzając swoich pracowników, dbając o dywersyfikację zatrudnienia, przyjazną, niemal rodzinną atmosferę polityki HR, przyjemne środowisko pracy; muszą też dbać o zajęcia i korzyści dodatkowe dla pracowników oraz całościowe podejście do ogólnego dobrostanu przy jednoczesnym wspieraniu kultury opartej na konkretnych wartościach i celach, które motywują ludzi do współpracy na rzecz większej sprawy. Ale kolejny krok polega na oczarowaniu pracowników, tak samo jak robi się to z klientami. Wygląda to następująco:

IT z ludzką twarzą

Jako klienci przyzwyczailiśmy się do przyjemnych, dobrze zaprojektowanych urządzeń, jak np. iPhone'y, konsole do gier czy ubrania. Odgrywając role pracowników, większość z nas musi wciąż godzić się na tradycyjne, szare systemy planowania zasobów, zarządzania relacjami z klientem czy sprawozdania finansowe. Dopiero niedawno poprzeczkę w tym względzie podniosły takie platformy jak Workday, Slack czy Facebook At Work. Dostawcy oprogramowania matycznego i odpowiedzialne za nie działy muszą jeszcze się trochę wysilić, żeby rozbudzić zaangażowanie pracowników znających się już na technologiach, zwłaszcza tych pracowników z pokolenia milenijnego, którzy w roku 2020 będą stanowili już większość aktywnej zawodowo siły roboczej.

Zaprojektuj EX, czyli doświadczenie pracownika

Poproś swoje grupy IT i HR, by zastanowiły się nad doświadczeniami pracowników jako użytkowników doświadczenia (UX). Począwszy od badań etnograficznych poprzez mapowanie podróży po współtworzenie, zastosuj te same narzędzia, z których korzystają projektanci UX, żeby stworzyć wyjątkowe dla swojej firmy doświadczenie pracownika (EX). Jeżeli w firmie istnieje stanowisko dyrektora ds. badań, włącz to zadanie do jego obowiązków. A jeśli zajdzie taka potrzeba, zatrudnij po prostu firmę, która zajmuje się UX albo tego typu projektami.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak poradzić sobie z „ciężkim” pracownikiem »

Jak motywować "trudnych" pracowników 

Nigel Nicholson

Menedżerowie, którzy motywują podwładnych za pomocą zachęt, siły swojej wizji i pasji, pobudzają do działania tylko ludzi otwartych na motywację. Powstaje pytanie: jak wpływać na krnąbrnych pracowników, którzy nigdy nie wykonują poleceń, za to zajmują nam większość cennego czasu? Nigel Nicholson twierdzi, że nie można ich skutecznie mobilizować, muszą to zrobić oni sami. Proponuje też metodę, która wywraca do góry nogami tradycyjne koncepcje.

Szczypta dramatyzmu

Pamiętaj, że oczarowanie jest konsekwencją doświadczenia czegoś, co psychologowie ewolucyjni nazywają incydentami krytycznymi. Zapomnij więc o nieustannej wydajności i wygodzie; zamiast tego zastosuj kilka dramatycznych zwrotów akcji w planie dnia pracy. Korzystaj z drobnych przerywników, np. gier, karaoke z PowerPointa, zamiany biurek lub zadań, interakcji LARP (gier improwizowanych z podziałem na role) czy celowo tworzonych stref komfortu. Nowe możliwości dają też technologie kreowania rzeczywistości wirtualnej: pracownicy mogą komunikować się wirtualnie z różnymi oddziałami, zatapiać się w światy swoich klientów albo wcielać się w różne postaci, zmieniając tożsamość.

Wprowadzanie rytuałów

Haka, czyli maoryski taniec polegający na przybieraniu odpowiedniej postawy, wykonywany przed meczem przez zawodników drużyn rugby z Nowej Zelandii, sprawił, że rytuały zaczęły być na powrót obecne w kulturze popularnej. Rytuały łączą siłę konsekwencji i zwyczajów z ładunkiem emocjonalnym. Jak wykazały najnowsze badania neurobiologa Andrew Newberga, rytuały prowadzą do obniżenia poziomu lęku, a także ułatwiają odczuwanie zachwytu.

Codzienne spotkania kabaretowe, szybkie zapoznania z nowymi pracownikami praktykowane we Frog Design czy degustacja kawy w Starbucksie - to wszystko rytuały, które tworzą wspólnotę poprzez pokonanie barier przeszkadzających zazwyczaj ludziom w nawiązywaniu serdecznych relacji i tworzenie wspólnych doświadczeń, które są przesiąknięte głębokim, symbolicznym znaczeniem, jak mówi Jonathan Cook, badacz zajmujący się znaczeniem rytuałów w biznesie. Przepis jest prosty: zróbcie coś razem (najlepiej coś niezwykłego), a potem zróbcie to jeszcze raz i jeszcze raz. Powtarzanie, jak podpowiada nam psychologia muzyki, jest czymś, co zaklina nasz umysł.

Zaufaj sztuce

Artyści są pierwszymi mistrzami oczarowywania, strażnikami tego, co niewytłumaczalne i cudowne. Dobrze znane jest to, jak pozytywnie na liderów przedsiębiorstw wpływa lektura literatury pięknej czy poezji. Badania Johna Bohannona pokazały, że taniec wpływa pozytywnie na zdobywanie i pogłębianie wiedzy. Kreatywność jest ogólnie kluczem, który może otworzyć wrota wielkiej magii, jak mówi o tym pisarka Elizabeth Gilbert. Tak więc kolejnym razem, kiedy będziesz chciał sprzedać jakiś pomysł, zainicjować nowy program czy wprowadzić produkt na rynek, pamiętaj o magii sztuki. Nie musisz zaraz pisać każdej notatki służbowej wierszem czy tańczyć na każdym spotkaniu; chodzi bardziej o stworzenie kultury, w której pracownicy będą mogli cieszyć się swoją artystyczną wyobraźnią - słuchać muzyki, przyozdabiać swoje boksy czy pokoje spotkań - i traktować zajęcia zawodowe jako twórcze próby.

Bądź kosmopolityczny

Likwiduj potencjalne zatory i staraj się stwarzać pracownikom możliwości konfrontacji z nowymi ideami czy obcymi światami. Bycie turystą szybciej doprowadzi pracowników do oczarowania niż bycie rezydentem. Stwarzaj im możliwości bycia flâneurs. Platforma deweloperska GitHub zabiera swoje zespoły do docelowych zakładów pracy Airbnb. One Month, start‑up edukacyjny z Nowego Jorku, syci swój głód oczarowania, współpracując z najrozmaitszymi twórczymi ludźmi z całego świata. Agencja cyfrowa Huge spotykała się z szeregiem młodych agencji w europejskich miastach, pomagając im w nawiązaniu kontaktu z lokalnymi przedsiębiorcami i stworzeniu przy okazji przekonujących treści przywódczych - marketing stał się tu wspólną podróżą, dzięki której wszyscy się zaktywizowali i poczuli się zadowoleni.

Trudna misja

Słabą stroną korporacyjnych misji jest często to, że próbuje się sprowadzić je do wspólnego mianownika, któremu na imię kompromis. Jeżeli treść misji twojej firmy brzmi Żeby żyło się lepiej, może spotkać się co najwyżej z beznamiętną aprobatą ze strony pracowników. Jeżeli jednak jest on bardziej konkretny i kontrowersyjny, jak w przypadku Amazona Nasza wizja to stać się najbardziej skoncentrowaną na kliencie firmą na świeciestanie się motorem faktycznego zaangażowania. Jeżeli wasza wizja ma wszystkich zadowolić, stanie się jedynie zarzewiem niechęci do podejmowania działań zmierzających w kierunku jej realizacji. Jeżeli jest kontrowersyjny, zacznie polaryzować ludzi, ale także rozpalać zaangażowanie tych, którzy chcą to z tobą osiągnąć. Tak więc popracuj nad przekazem misji, żeby działał, tak jakbyś sobie tego życzył.

Zachowaj kilka rzeczy w tajemnicy

Mówi się, że przejrzystość jest integralną składową pozytywnej kultury korporacyjnej. Nadmierna ilość informacji może jednak być wrogiem oczarowania. Jeżeli wszystko wiemy, ograniczamy sobie możliwości oczarowywania. Na przykład plotka głosi, że prezes pewnej dużej firmy technologicznej trzyma w sejfie dokument, w którym zawarł swoją osobistą, długookresową wizję rozwoju firmy, i tylko on ma dostęp do klucza. Choć nikt tak naprawdę nie wie, czy to prawda, plotka ma swoją siłę i wciąż jest przedmiotem domysłów pracowników. A co ty napisałeś w swoim tajnym dokumencie?

Oczywiście oczarowanie nie zdarza się codziennie - z natury jest przypadkowe, kiedy intensywność naszych doświadczeń sięga szczytu. Nie da się go zmierzyć czy zaplanować z zegarmistrzowską dokładnością. Bez niego stalibyśmy się jednak emocjonalnymi wydmuszkami, nawet jeżeli ogólnie rzecz biorąc, deklarowalibyśmy zadowolenie z pracy. Firmy powinny zwrócić na ten fakt uwagę i jednak postarać się oczarować swoich pracowników. Jeżeli chodzi o zaangażowanie, rozbudzony kreatywny umysł sypie pomysłami jak z rękawa i nie lęka się kontrowersji.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak zwiekszyć motywację pracowników »

3 sposoby na skuteczne motywowanie pracowników 

Emma Seppälä

Podczas wypełnionego zadaniami tygodnia roboczego łatwo stracić z pola widzenia to, co faktycznie decyduje o dobrym samopoczuciu pracowników.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy