X
Następny artykuł dla Ciebie

„Czy masz pomysł na swoją karierę?” - jak często zadajesz to pytanie pracownikom lub ludziom, dla których jesteś mentorem? Jeśli w odpowiedzi spotykasz się jedynie z pustym wyrazem twarzy, zastanów się, w jaki sposób możesz im pomóc.

Niezadowolenie z rozwoju własnej kariery to poważne wyzwanie współczesnego świata. Z tego powodu w Weight Watchers postanowiliśmy zmienić podejście i  skorzystać z pomocy LifeLabs Learning. Wyniki badania przeprowadzonego przez CEB w 2015 r. dobrze ujmują ten problem: 70% zbadanych pracowników (w rozmaitych branżach) przyznaje, że nie jest zadowolonych z możliwości rozwoju kariery, jakie oferują im ich firmy – to niepokojąca liczba, biorąc pod uwagę, że wspomniane kryterium stanowi jeden z największych motorów zaangażowania i retencji pracowników. Jednocześnie 75% organizacji przyznaje, że liczy się z możliwością wystąpienia braku niezbędnych umiejętności i wiedzy wśród zatrudnionych. Dlatego też pracownicy mają poczucie, że nie mogą wystarczająco szybko rozszerzać swoich kompetencji, a z kolei firmy uważają, że rozwijają się zbyt wolno. Jak może dojść do takiej jawnej i niebezpiecznej sprzeczności? Jak można jej zaradzić?

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

Zanim zaproponujemy rozwiązania, chcielibyśmy przedstawić radykalną diagnozę: problem nie polega na braku możliwości rozwoju kariery, lecz raczej na samej jej koncepcji. Ulegamy mitowi kariery – złudnej wierze w przestarzałą koncepcję jej liniowego przebiegu.

Uwzględniając etymologię słowa „kariera”, wywodzi się ono z XVI‑wiecznego francuskiego słowa oznaczającego „drogę”. Wyobrażając sobie karierę, widzimy prostą ścieżkę, która prowadzi do ostatecznego celu. Jeszcze niedawno była to przydatna koncepcja. Rozwój kariery wiązał się ze stopniowym wzrostem prestiżu i wynagrodzenia. Wystarczyło spojrzeć w przeszłość i wykorzystać ją jako miarę przyszłości, podejmując kroki, które podjęli inni, aby dotrzeć do miejsca, w którym się znajdują. Taka wizja rozwoju kariery przestała jednak odpowiadać rzeczywistości. Przyszłość jest nieprzewidywalna. Musimy więc porzucić mit kariery i stworzyć nowe ramy rozwoju osobistego i zawodowego.

Wróćmy jednak do pracownika, który utknął w martwym punkcie i nie ma pojęcia, jak potoczy się jego kariera. Jeśli wskazanie pewnej ścieżki kariery nie wchodzi w rachubę, co można zrobić w tej sytuacji? Jak wesprzeć go w rozwoju i zwiększyć jego wpływ na firmę? Oto kilka działań, które podejmujemy w Weight Watchers, aby pomóc pracownikom w porzuceniu mitu kariery.

Ten tekst jest częścią projektu HBRP na start kariery. Chcesz przeczytać więcej artykułów pomagających stawiać pierwsze kroki na zawodowej ścieżce? Nic prostszego.

Przejdź »

Rozbijanie mitu kariery

Po pierwsze mówimy im, że brak jasno sprecyzowanej ścieżki kariery jest czymś dobrym, a nawet pożądanym. Nadmierne przywiązanie do konkretnej wizji może przerodzić się w pułapkę kariery – skazując nas na nieliniowe możliwości rozwoju. Ostatnio zainicjowaliśmy prowadzone dwa razy do roku rozmowy rozwojowe menedżerów i pracowników. Zamiast rozmawiać o stanowiskach, pracownicy omawiają doświadczenia.

Przykłady dobrych pytań: „Jakie problemy cię fascynują?”, „Na jakich mocnych stronach możesz się oprzeć?”, „Jakiego typu zadania chcesz wykonywać rzadziej, a jakie częściej?” „Co zrobiłbyś inaczej, gdybyś porzucił swoją karierę?”.

Koncentracja na transferze umiejętności

Szkolimy naszych menedżerów, aby pomóc im w opanowaniu umiejętności podlegających transferowi, a nie we wspinaniu się po szczeblach hierarchii. Kompetencje te można zastosować w rozmaitych rolach i sytuacjach – obecnie i w przyszłości (np. komunikacja, zarządzanie własną pracą, pisanie tekstów, wystąpienia publiczne). Zamiast inwestować w jedną ścieżkę, zachęcamy pracowników do dywersyfikowania kapitału kariery. Pragnąc wyznaczyć jakiś kierunek, chcemy również, aby menedżerowie reklamowali umiejętności, które są najbardziej pożądane w zespole.

Przykłady dobrych pytań: „Które umiejętności rozwijane w zespole lub firmie najbardziej cię interesują?”, „Dzięki jakim umiejętnościom miałbyś większy wpływ w roli, którą obecnie pełnisz?”, „Co przeszkadza ci w rozwoju lub powstrzymuje przed nim?”

Przejmij kontrolę nad swoim mózgiem i wyzwól swój potencjał »

Umysł Lidera 

Umysł lidera (The Leading Brain)
Wykorzystaj przełomowe odkrycia neuronauk, które zmieniają podejście do zarządzania sobą i innymi
Książka dla Trenera 2018 w prestiżowym konkursie Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu.
Najlepsza książka biznesowa 2017 roku w kategorii Zarządzanie wg startegy+business.
Lektura obowiązkowa dla osób, które chcą pokonać swoje ograniczenia i poznać szczyt swoich możliwości!

Tworzenie etapów milowych

Jedną z korzyści, które wiążą się z tradycyjną ścieżką kariery, jest to, że progresja tytułów jest miarą awansu. W miarę jak organizacje spłaszczają swoje struktury, a rozwój przestaje być liniowy, musimy włożyć dodatkowy wysiłek w tworzenie etapów milowych, które będą oznaką postępu. Można to robić, tworząc odznaczenia, które będą świadczyć o rozwoju, np. po zakończeniu szkolenia menedżerowie dostają certyfikat. Aby otrzymać kolejną odznakę, muszą ukończyć zaawansowany program. System odznaczeń wyznacza poziomy umiejętności, wiedzy oraz osiągnięć, tworząc portfel dokonań zamiast tradycyjnego CV. Kolejnym milowym rozwiązaniem są kwartalne rozmowy, które mają śledzić cele, jakie wyznaczają sobie pracownicy w nawiązaniu do priorytetów całej firmy. Możemy też opracować bardziej widzialne platformy uznania, umożliwiające pracownikom świętowanie osiągnięć i dzielenie się wiedzą.

Przykłady dobrych pytań: „Co chcesz dalej osiągnąć”?, „Skąd będziesz wiedzieć, że to osiągnąłeś?”, „Postarajmy się zgrywalizować ten cel. Jak będzie wyglądał poziom 1? A poziom 2?”, „Jak chcesz nazwać kolejny etap milowy?”, „Jak możesz podzielić się pozyskaną przez siebie wiedzą?”.

Zachęcanie do przeprowadzania małych eksperymentów

Rosnąca złożoność i nieprzewidywalność pracy oznacza, że trzeba przeprowadzić wiele małych eksperymentów, aby ustalić, co komu najbardziej odpowiada. Pragnąc pobudzić ducha eksperymentowania, stworzyliśmy pracownikom na całym świecie możliwości udziału w tematycznych szkoleniach. Zachęcamy też menedżerów do eksperymentowania z podwładnymi i wyposażamy ich w umiejętności przekazywania jasnych, umożliwiających podejmowanie działań informacji zwrotnych na temat ich postępów.

Przykłady dobrych pytań: „Jakie inne obszary działalności biznesowej cię interesują?”, „Jak możesz opracować krótki eksperyment, aby sprawdzić swój poziom zainteresowania?”, „Z kim ewentualnie chciałbyś współpracować?”, „Czego dowiedziałeś się na swój temat na podstawie wcześniejszych eksperymentów?”.

Tym, co niepokoi, kiedy odrzuci się mit kariery, jest przyznanie się, że nie wiadomo, co będzie dalej. Warto jednak uświadomić sobie wartości wszystkich zebranych dotychczas doświadczeń. Każda praca, jaką się wykonywało, i wszystkie relacje, jakie się nawiązało, są kluczem, który może otworzyć drzwi do przyszłej szansy. Nie musi istnieć jasna, liniowa opowieść, która wyjaśni, jak można przejść z punktu A do punktu B. Jeśli jednak wasi pracownicy martwią się brakiem wyraźnej ścieżki, odwołajcie się do mądrości Lewisa Carrolla: „Jeśli nie wiesz, dokąd idziesz, zaprowadzi cię tam każda droga”.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Wartość wiedzy specjalistycznej jest przeszacowana »

Niech żyje wszechstronność 

Vikram Mansharamani

Specjaliści zaczęli rządzić, wspinając się na coraz wyższe stanowiska. Przyszłość może jednak należeć do osób wszechstronnych.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy