Magazyn

Jak myślą menedżerowie
Najnowsze wydanie

Nr 20, październik 2004

Jak myślą menedżerowie

Lista artykułów

Nr 20, październik 2004

Wypowiedzi liderów

Przewodzenie przy użyciu emocji

PREMIUM

Czy nam się to podoba, czy nie, rola przywódcy polega na zarządzaniu nastrojami swoich ludzi. Najbardziej uzdolnieni liderzy wykonują to zadanie przy użyciu tajemniczej kombinacji umiejętności psychologicznych określanych mianem inteligencji emocjonalnej.

Trendy

Lepsze relacje z dystrybutorami poprawiają wyniki firmy

PREMIUM

Minęły czasy, kiedy na rynku konkurowało się samym tylko produktem – jego jakością lub atrakcyjną ceną. Dziś te cechy w poszczególnych grupach towarów są zbliżone. Czym w takim razie można wyróżnić się na rynku, jak zwrócić na siebie uwagę klientów, by zwiększyć sprzedaż? Niektóre polskie firmy znalazły odpowiedź w budowaniu relacji z klientami, których znają najlepiej – dystrybutorami.

Innowacja jako ostateczność

PREMIUM

Menedżerom często mówi się, że powinni iść na całość, wprowadzając następny przebojowy produkt lub model działalności. W rzeczywistości jednak w strategii rozwojowej przełomowe innowacje powinny być ostatecznością.

Przestań całować żaby

PREMIUM

Firmy, które pragną zapewnić sobie wzrost przez podejmowanie działalności w nowych dziedzinach, w dziewięciu wypadkach na dziesięć spotykają się z niepowodzeniem. Problem nie polega na tym, że duże firmy są zbyt niechętnie nastawione do ryzyka. Przeciwnie – nowe badania pokazują, że menedżerowie starają się wykorzystać nazbyt wiele urojonych okazji.

Komentarz

O sztuce wygrywania... - komentarz 2

PREMIUM

Tajemnicą sukcesu TZMO na rynku rosyjskim było niewątpliwie lepsze zrozumienie potrzeb lokalnych konsumentów i dostosowanie się do nich.

O sztuce wygrywania... - komentarz 1

PREMIUM

TZMO to jeden z niewielu byłych państwowych producentów dóbr konsumpcyjnych, którzy nie tylko przetrwali jako niezależne firmy, ale wręcz prosperują na rynku zdominowanym przez globalnych producentów. TZMO, sprywatyzowane w 1991 roku przez pracowników i kadrę kierowniczą, w ciągu ostatniej dekady ponad czterokrotnie zwiększyły zatrudnienie w grupie kapitałowej. Obok szczegółowo opisanej skutecznej ekspansji do Rosji i na Ukrainę dużym sukcesem firmy jest obrona pozycji lidera na rynku polskim, gdzie firma utrzymała 60% udziałów pod względem ilości sprzedawanych produktów.

BP Polska łączy marketing z ochroną środowiskai działalnością społeczną

PREMIUM

Prowadzenie działalności biznesowej w otoczeniu coraz silniejszej konkurencji nie polega jedynie na sprzedawaniu lepszych produktów czy usług. Firmy chcą się wyróżniać nie tylko rosnącymi przychodami i zyskami. Zwracają też uwagę na tzw. wartości dodane, z których najwyżej ceniona jest społeczna odpowiedzialność biznesu.

Prospołeczne działania polskich firm

PREMIUM

Nie jest ważne, by być najlepszym na rynku, ważne jest, by być pierwszym – uważają specjaliści od marketingu. Jednak w Polsce gra toczy się o to, kto pierwszy zrozumie, że trzeba być hojnym. Wyścig już się rozpoczął.

Nóż w plecy - komentarz 5

PREMIUM

O obsadzie stanowisk często decydują nie tyle obiektywne kryteria i jasne procedury sukcesji, co intrygi personalne, kłamstwa i układy towarzyskie. Tak zdarza się zarówno w polskich, jak i w międzynarodowych firmach.

Nóż w plecy - komentarz 4

PREMIUM

Jeżeli Ed chce pozostać w firmie, nie powinien ratować swojej posady przez jakieś wywrotowe działania. Powinien wygłosić przemówienie bez zmian, powrócić do domu i skupić się na możliwie najlepszym wykonywaniu swojej pracy.

Nóż w plecy - komentarz 3

PREMIUM

Menedżerowie powinni realnie oceniać sytuacje. Edowi bardzo potrzeba przebłysku świadomości, zanim dotrze na podium.

Nóż w plecy - komentarz 2

PREMIUM

Ed jako dyrektor naczelny uzyskałby u mnie złą ocenę. Z dwóch powodów. Po pierwsze, nie panuje ani nad sobą, ani nad sytuacją, a co ważniejsze – Ed nie zaliczyłby u mnie testu z etyki.

Nóż w plecy - komentarz 1

PREMIUM

Większość ludzi przenosi do środowiska pracy swoje doświadczenia z rodzeństwem, matką, ojcem i innymi członkami rodziny. Pytanie brzmi: W jakim stopniu ugrzęźli w tych wzorach zachowań?

O sztuce wygrywania... - komentarz 3

PREMIUM

Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych odniosły sukces na rynku rosyjskim, ponieważ potraktowały ten rynek wyjątkowo i były w stanie dostosować swoją strategię działania do specyfiki tego kraju. Bardzo przemyślana i w pełni trafiona była przede wszystkim strategia wejścia na rynek, oparta na dobrej jakości produktach skierowanych do licznego grona mniej zamożnych klientek.

Rozmowa

Teoria „sześciu stopni”: czyli jak wykorzystać w biznesie zjawisko sieci

PREMIUM

Ważne jest nie tylko to, kogo znamy, ale też to, kogo zna ten, którego znamy, i wreszcie to, kogo oni znają. W jaki sposób struktura sieci społecznych wpływa na rozprzestrzenianie się mód lub rozwiązywanie problemów przez firmy? Duncan Watts, naukowiec z Uniwersytetu Columbia, twierdzi, że badania prowadzone w tej jeszcze bardzo młodej dziedzinie, jaką jest teoria sieci, są na dobrej drodze do udzielenia odpowiedzi na to pytanie.

Najlepsze praktyki

Filantropia jako narzędzie marketingu

PREMIUM

Działalnością charytatywną zajmuje się większość firm, ale niewiele z nich robi to z myślą o promocji własnej marki. Te nieliczne firmy angażują swoje umiejętności i praktyczną wiedzę – a nie tylko pieniądze – na rzecz zaspokojenia uważnie wybranej społecznej potrzeby, a następnie nadają rozgłos tej kwestii i swojemu wkładowi w jej rozwiązywanie.

Artykuł

Umiejętne wykorzystywanie nowych technologii zwiększa efektywność prowadzenia działalności biznesowej

PREMIUM

Po okresie recesji i wielu perturbacjach w sektorze telekomunikacyjnym trzecia generacja telefonii komórkowej – UMTS – wreszcie ruszyła. Co to oznacza dla biznesu?

Gadżetowe ciekawostki czy niezbędne rozwiązania

PREMIUM

Nikt już dziś nie zadaje pytania, czy warto wdrażać systemy informatyczne. Pytanie brzmi: jak usprawnić i zoptymalizować jego działanie?

Służebna rola teleinformatyki

PREMIUM

Czy można sobie wyobrazić świat bez internetu? 

Dlaczego efektywny menedżer musi myśleć na pięć sposobów

PREMIUM

Od menedżerów wymaga się, by pamiętali zarówno o perspektywie globalnej, jak i lokalnej. By współpracowali – i konkurowali. By nieustannie zmieniali swoją firmę – i trzymali ją w ryzach. By kierowali się zyskiem – i dbali o swoich pracowników. Aby osiągnąć zamierzone efekty, menedżerowie muszą więc próbować różnych kombinacji umożliwiających ścisłą integrację tych pozornie sprzecznych wymagań. A to oznacza, że ich zadaniem jest skupić się nie tylko na celach, ale i na niezbędnych sposobach myślenia.

O sztuce wygrywania ze światowymi gigantami

PREMIUM

Napotkawszy barierę popytu lub konkurencyjności na rodzimym rynku, szefowie firm szukają źródeł wzrostu na rozwijających się rynkach za granicą. Niestety, szybko orientują się, że na każdym z tych rynków przyjdzie im się zmierzyć z dużymi międzynarodowymi koncernami. Na poważną rywalizację nie mają równie poważnych pieniędzy, więc często rezygnują z ekspansji. To błąd. Mała polska firma TZMO – producent m.in. podpasek Bella – dowiodła, że nie trzeba mieć dużych pieniędzy, by pokonać globalny koncern na obcym terenie. Choć weszła na strategiczny rosyjski rynek trzy lata po Procter & Gamble i dysponowała nieporównywalnie mniejszym budżetem, to ona, a nie P&G, jest dziś liderem tamtejszej branży produktów higieny osobistej (ma 34%, a drugi w kolejności Procter & Gamble – 29%).

Zyskaj jak najwięcej na wszystkich swoich klientach

PREMIUM

Firmy wydają miliardy dolarów na marketing bezpośredni, docierając do jednostkowego odbiorcy z coraz większą precyzją. Tymczasem, pomimo dostępności wielu potężnych narzędzi gromadzenia i analizy danych, nadal muszą borykać się z problemem optymalizacji swoich inwestycji na ten cel.

Dlaczego nawet zdeklarowani pragmatycy potrzebują teorii zarządzania

PREMIUM

Menedżerowie zazwyczaj traktują teorię jako rzecz bezużyteczną, gdyż kojarzą ją ze słowem „teoretyczny”, które z kolei przywołuje na myśl słowo „niepraktyczny”. A nie powinni. Z racji tego, że doświadczenie jest samo w sobie pojęciem czasu przeszłego, wiarygodne teorie to jedyny sposób, w jaki menedżerowie mogą planować przyszłość z pewną dozą zaufania. „Wiarygodny” jest tu słowem kluczowym.

Klasyka HBR

Negocjacje jako źródło przewagi konkurencyjnej

PREMIUM

Wszystkie przedsiębiorstwa funkcjonują dziś w skomplikowanej sieci powiązań, które tworzą się w toku negocjacji. Z dostawcami negocjuje się kontrakty zakupu‑sprzedaży. Z dystrybutorami – warunki współpracy. Ze wspólnikami – kierunki rozwoju nowych produktów.

Studium przypadku

Nóż w plecy

PREMIUM

Na początku akcji tego fikcyjnego przypadku Ed Davidson znalazł się na samej górze, dosłownie i w przenośni. Jest w Alpach Szwajcarskich, w drodze do Davos, po raz pierwszy w roli delegata na doroczną konferencję ¦wiatowego Forum Ekonomicznego. Ma powody, żeby wierzyć, że niedługo zostanie szefem swojej firmy, Carston Waite – i następcą jej obecnego dyrektora naczelnego.

Raport