X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

Jak mózg radzi sobie z przeciążeniem? Możesz mu pomóc!

Srini Pillay  · 3 min

Jak mózg radzi sobie z przeciążeniem? Możesz mu pomóc!

Wszędzie zalewają nas informacje – od nieustannego strumienia najnowszych wiadomości po przepełnione e‑mailami skrzynki odbiorcze.

Znajdując się na końcu tego zalewu werbalnych treści, ludzki mózg – twój mózg – jest, metaforycznie rzecz biorąc, wyposażony w niezwykły odkurzacz, który zasysa informacje, w pojemnik na pamięć krótkotrwałą, blender integrujący informacje, dysk pamięci długoterminowej, kosz, w którym lądują niechciane treści oraz mechanizm ich recyklingu. Skuteczne wykorzystanie wszystkich tych funkcji ma decydujące znaczenie, jeśli chce się zarządzać nadmiarem informacji – samo używanie mózgu do wykreślania elementów z listy rzeczy do zrobienia oznacza, że robimy słaby użytek z tej zaawansowanej maszyny. Ale niewiele osób rozwija nawyki oraz styl życia, dzięki którym ich mózgi mogą optymalnie funkcjonować.

Podstawą zarządzania nadmiarem informacji jest wiedza, z których funkcji korzystać oraz jak i kiedy to robić. Sześć opisanych poniżej zasad może służyć jako poradnik odpowiedniej higieny zarządzania przeciążeniem informacyjnym podczas wypełnionego zajęciami dnia.

Harvard Business Review Polska to prestiżowy magazyn dla tych, którzy są głodni sukcesu. Inwestując w wiedzę harvardzką, robisz krok w dobrym kierunku. Sprawdź teraz!

Konfiguracja odkurzacza

Pozostawiając domyślne ustawienia odkurzacza twojego mózgu, będziesz zbierać wszystkie informacje, jakie znajdziesz na swojej drodze. Musisz przestawić ustawienia dotyczące przyjmowania informacji zwrotnych z „globalnych” na „lokalne”.

Lokalne informacje zwrotne pobudzają do refleksji nad tym, co właśnie się zdarzyło. Globalne informacje zwrotne oznaczają refleksję nad wszystkimi wcześniejszymi działaniami. Nauczenie mózgu, aby koncentrował się na lokalnych informacjach zwrotnych, powoduje, że skuteczniej radzi sobie z wieloma działaniami naraz, potrafiąc zarządzać większą ilością informacji oraz zadań. Dlatego też, kiedy twój dzień jest przepełniony rzeczami do zrobienia, zrób sobie przerwę na „dekoncentrację”. W tym czasie pomyśl nad tym, co właśnie zrobiłeś, aby po prostu ocenić, jak ci poszło i jaki ma to związek z kolejnym zadaniem. Unikaj myślenia o całym dniu.

Ustawienie filtra w pojemniku

Pamięć krótkoterminowa jest jak pojemnik wypełniony pomysłami. Ma swoją pojemność. Szczególnie denerwujące jest, kiedy informacje, których nie trzeba pamiętać, zajmują miejsce w pojemniku pamięci lub odciągają uwagę. Z tego powodu konieczne jest filtrowanie informacji w ciągu dnia. Można to robić na dwa sposoby: proaktywny i reaktywny.

ZDI („Za dużo informacji”) to rodzaj instrukcji wewnętrznej, która uruchamia filtr reaktywny. Wysyła do mózgu komunikat, aby nie przyjmować usłyszanej właśnie informacji. Filtr proaktywny działa, kiedy przygotowujemy wcześniej mózg. Zamiast czekać na moment ZDI, przygotowujemy się, żeby ją zignorować. Na przykład dźwięk powiadomienia na Facebooku może być czymś, co wcześniej postanowimy ignorować; możemy też wyłączyć tego typu powiadomienia w komputerze.

Uruchomienie blendera

Sposobem na zrobienie więcej miejsca w mózgu jest łączenie idei. Gdy to robimy, koncepcje łączą się w pary, a mózg jest w stanie przetworzyć więcej informacji. Kiedy się koncentrujemy, mózg pracuje w trybie zbierania, a nie łączenia informacji. Aby włączyć obwody łączenia w mózgu, konieczne jest wpisanie w swój harmonogram dnia okresów dekoncentracji.

Mając do czynienia z nadmiarem informacji, postąp w sposób sprzeczny z intuicją – dodaj sobie zadanie. Spraw jednak, aby było czymś przyjemnym, co włączy obwody odpowiadające za łączenie. Na przykład chodzenie dodaje energii naszym pomysłom – pobudza związki pomiędzy nimi oraz kreatywność. A chodzenie na świeżym powietrzu jest lepsze od chodzenia na automatycznej bieżni.

Utrwalenie wspomnień

Pamięć długotrwałą możemy zbudować w ciągu kilku minut, korzystając z techniki uczenia się interwałowego. Zamiast pracować non stop, celowo wbuduj w swój plan dnia przerwy, aby się oderwać od pracy. Może to przynieść ogromne korzyści. Szybko opróżnia pojemnik z pamięcią krótkoterminową. Szybciej też utrwala to, czego musimy się nauczyć, niż kiedy pracujemy bez przerw. Osłabia natężenie, z jakim zalewają nas informacje.

Włączenie funkcji usuwania śmieci

Często obawiamy się, że nie uda się nam czegoś zapamiętać. Ale są sytuacje, w których nie potrafimy też zapomnieć. Na przykład krótka reprymenda może pozostać nam w głowie przez cały dzień. Dręczymy się też, kiedy coś popsujemy, nawet jeśli nikt inny o tym nie wie.

W miarę jak się starzejemy, coraz słabiej idzie nam celowe zapominanie – paradoksalnie kłopotliwe wspomnienia utrzymują się dłużej w naszej pamięci (częściowo dlatego, że ogólnie obawiamy się pogorszenia pamięci, dlatego też staramy się jak najwięcej zapamiętać.) Jedną z możliwych strategii jest szybka zamiana wspomnień. Kiedy zaczyna się tworzyć negatywne wspomnienie, włącz swoją ulubioną muzykę lub obejrzyj ulubione zdjęcie. Korzystając z celowego lub ukierunkowanego zapominania, możesz zawczasu skutecznie zakłócić negatywne wspomnienia, uniemożliwiając ich utrwalenie.

Aktywowanie mechanizmu recyklingu

Mózg konsumuje 20% energii ciała, nawet jeśli zajmuje jedynie 2% jego objętości. Oznacza to, że kiedy twojemu ciału brakuje energii, ucierpi na tym również mózg. To zapewne dlatego dbanie o kondycję ciała za pomocą jogi może poprawić jakość twojego życia, a ćwiczenia pomagają ciału w skuteczniejszym zarządzaniu energią. W ten sposób dajemy też mózgowi odpocząć. Wyznaczenie czasu podczas dnia, kiedy nie będzie się myśleć o pracy, pomoże odświeżyć mózg.

Organizując dzień wokół tych zasad, stworzysz nowy, lepszy harmonogram dostosowany do zarządzania nadmiarem informacji. Istnieje wiele sposobów uwzględniania w planie dnia okresów dekoncentracji. Ale, aby zacząć to robić, po prostu podziel dzień na 45‑minutowe segmenty z 15‑minutowymi przerwami pomiędzy każdym z nich. Ćwicz na początku lub końcu pracy. Podczas pierwszej przerwy zastosuj proaktywne filtrowanie. Podczas wszystkich pozostałych przerw sprawdzaj, czy coś innego cię rozprasza. Korzystaj z techniki reaktywnego filtrowania (ZDI) oraz zastępowania myśli (negatywnych pozytywnymi), kiedy się tylko pojawią. Kiedy zaczyna przytłaczać cię praca, wyjdź na spacer, aby wytworzyć powiązania w mózgu, oraz kontroluj lokalne informacje zwrotne. Często korzystając z tych technik, możesz znacząco zwiększyć efektywność mózgu w pracy, a zapewne uda ci się też poprawić jakość życia poza nią.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Trudna decyzja »

Dlaczego nie odejdziesz z pracy 

Daniel Gulati

Wcale nie tak łatwo rzucić pracę pozbawioną perspektyw.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy