X
Następny artykuł dla ciebie

W każdym zespole lub organizacji istnieje grupa osób, które częściej niż inne są autorami nowatorskich i jednocześnie użytecznych pomysłów. Te są fundamentem innowacji – wszelkich nowych produktów i usług, dzięki którym firmy mogą zdobyć przewagę konkurencyjną nad innymi.

Problem w tym, że organizacjom niejednokrotnie brakuje odpowiedniej kultury i przywództwa, a także procesów, które pomogłyby przekształcać pomysły w autentyczne innowacje. Gdy tak się dzieje, nawet najbardziej pomysłowi pracownicy osiągają gorsze wyniki. Złe zarządzanie innowacjami dodatkowo pogarsza fakt, że utrzymanie utalentowanych pod tym względem ludzi wymaga szczególnej dbałości i uwagi. Faktycznie, kilkadziesiąt lat badań psychologicznych sugeruje, że osoby kreatywne różnią się od innych pod względem osobowości, wartości i zdolności.

Mając to na uwadze, prezentujemy osiem – popartych dowodami – zaleceń, dzięki którym kreatywni pracownicy będą osiągać wyniki odpowiadające ich potencjałowi ku zadowoleniu własnemu, szefów i całej organizacji.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

1. Przypisz im odpowiednie role

Bez względu na branżę lub zajmowane stanowisko w uzyskaniu lepszych wyników pomoże maksymalne dopasowanie predyspozycji behawioralnych do pełnionej roli. To dlatego ta sama osoba może w niektórych obszarach szczególnie się wyróżniać, a w innych zupełnie się nie sprawdzać. Jeśli zależy ci na tym, aby twoi kreatywni pracownicy dobrze sobie radzili, przydziel im zadania, które będą dla nich ważne i adekwatne do ich predyspozycji. Badania pokazują, że choć osoby kreatywne mają na ogół wyższy poziom motywacji wewnętrznej, to również gorzej działają, gdy im jej brakuje. Im więc są bardziej zmotywowane, tym przynosi to lepsze efekty. Jeśli natomiast nie ma w nich zaangażowania, ich wydajność znacznie spada, co pociąga za sobą dużo większe koszty.

2. Zbuduj wokół nich zespół

Mówi się, że „nikt nie stawia pomników zespołom”, ale innowacja jest zawsze wynikiem wspólnej pracy – ludzie łączą różne swoje umiejętności i zainteresowania, aby przełożyć kreatywne pomysły na realnie istniejące innowacje. Jeśli więc będziesz tylko zarządzać zespołem kreatywnych osób, prawdopodobnie niewiele zdziałasz. Natomiast gdy otoczysz je dobrymi realizatorami, networkerami oraz menedżerami projektów dbającymi o szczegóły, możesz być pewny pozytywnych efektów – na tym właśnie polegają korzyści z różnorodności kognitywnej. Czy to w sporcie, muzyce, czy też w pracy biurowej osoby kreatywne dobrze się rozwijają, jeśli są częścią zespołu, który potrafi przekształcić pomysły w rzeczywiste produkty i usługi, uwalniając je od obowiązku wdrożenia.

3. Nagradzaj innowacyjne pomysły

Jeśli oczekujesz od pracowników tylko tego, co leży w zakresie ich obowiązków, i dodatkowo nagradzasz ich za to, gloryfikowanie kreatywności nie ma sensu. Gołosłowne zachęcanie do innowacyjności spowoduje, że osoby kreatywne będą miały poczucie, że ich pomysły i wizje są tobie obojętne. I na odwrót, jeśli zapewnisz pracownikom faktyczne zachęty do zgłaszania nowych pomysłów, niestandardowego myślenia i poświęcenia części energii na doskonalenie istniejących procesów, produktów i usług, przekonasz się, że nawet te osoby, które z natury nie są kreatywne, będą starać się działać inaczej i przyczyniać do innowacji.

4. Toleruj ich ciemną stronę (ale tylko w pewnym stopniu)

Wszyscy mamy ciemną stronę, którą można określić jako skłonności do niepożądanych lub toksycznych zachowań. Badania pokazują, że osoby kreatywne są z natury bardziej drażliwe, kapryśne i trudniej je zadowolić. Co więcej, ponieważ są obdarzone wyobraźnią, niejednokrotnie sprawiają wrażenie osób ekscentrycznych. Ponadto często zamiast upraszczać, komplikują powierzone im zadania. Z drugiej strony takie nonkonformistyczne i indywidualistyczne skłonności są paliwem dla kreatywności: zazwyczaj do innowacji najbardziej dążą osoby, które kwestionują status quo i przeciwstawiają się istniejącym normom i schematom. Jak napisał na Instagramie Banksy, kiedy zniszczył na aukcji jedno ze swoich dzieł (zaraz po tym, gdy ktoś kupił je za 1,3 mld dol.): „Chęć zniszczenia jest również pragnieniem twórczym”. Zatrudniając tylko osoby, które grzecznie się zachowują i robią, co im się każe, można zapomnieć o innowacjach! Nie trzeba dodawać, że bez względu na to, jak kreatywni są pracownicy, nie ma usprawiedliwienia dla niewłaściwego zachowania lub szkodzenia innym pracownikom oraz organizacji.

Zarządzanie zespołami bez tajemnic »

HBRP Excellence „Zarządzanie zespołami” - ebook 

Jeśli wiesz, że perfekcyjne opanowanie sztuki zarządzania zespołem to cecha wyróżniająca doskonałych przywódców, na pewno szukasz niezawodnych narzędzi, które pomogą Ci w osiągnięciu tego celu.
HBRP Excellence o zarządzaniu zespołem dostarczy Ci właśnie tego, czego potrzebujesz - praktycznej wiedzy, która sprawi, że Twój zespół będzie osiągał szczyty swoich możliwości!

5. Stawiaj im wyzwania

Niewiele rzeczy bardziej demotywuje niż zlecenie wykonania niezwykle łatwej i niewymagającej pracy. Szczególnie istotne jest to w przypadku kreatywnych pracowników. W USA 46% zatrudnionych uważa, że posiada wyższe kwalifikacje niż praca, którą wykonują. Dlatego tak ważne jest, aby wyprowadzać pracowników z ich strefy komfortu. W przeciwnym razie pozostawienie ich w tym stanie sprawi, że pogorszy się ich samopoczucie, spadnie zaangażowanie i chęć do pracy. Zdaniem naukowców wspomniane skutki mogą złagodzić czynniki sytuacyjne. Organizacje, które zapewniają najbardziej utalentowanym osobom zindywidualizowane plany rozwoju i możliwości mentoringu, jak również budują wspierającą i integrującą kulturę, czerpią większe korzyści z ich kreatywności. Choć wiąże się to z koniecznością poniesienia kosztów, niepodjęcie takich kroków może mieć poważniejsze konsekwencje – utratę tych najbardziej uzdolnionych.

6.Zastosuj odpowiedni nacisk

Często mówi się, że potrzeba jest matką wynalazków – jeśli problem trzeba rozwiązać w określonym czasie, to z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że tak będzie. Badania pokazują jednak, że praca w środowiskach, w których występuje silna presja, może szkodzić dobremu samopoczuciu pracowników, co z kolei zmniejsza ich wydajność. W celu zmaksymalizowania kreatywności pracowników najlepiej zastosować „pewien poziom” presji: dowody naukowe wskazują, że istnieje pewien optymalny poziom presji, który pobudza ludzi do kreatywności. Niewystarczająca presja ogranicza motywację, zbyt duża z kolei powoduje stres, który hamuje zdolność do kreatywnego myślenia. Będąc menedżerem, musisz więc znaleźć równowagę i wywierać umiarkowaną (optymalną) presję – najpierw określić granice zasobów i oczekiwany wynik, a następnie jasno poinformować o wsparciu, jakiego możesz udzielić w procesie twórczym.

7. Promuj różnorodność kognitywną

Kiedy organizacje szukają nowych pracowników, „dopasowanie” do kultury jest często ważnym kryterium wyboru (patrz ponownie punkt 1). Dowody pokazują, że pracownicy, których profil psychologiczny i umiejętności odpowiadają kulturze i misji organizacji, są bardziej zmotywowani i wydajni. Jednak, jeśli organizacjom zależy na tworzeniu innowacyjnych rozwiązań, muszą promować różnorodność kognitywną między zespołami. Dlatego jako lider powinieneś tak dobierać ludzi, aby mieli oni kompatybilne, a jednak znacząco odmienne profile psychologiczne. Zespoły, które są zróżnicowane kognitywnie, postrzegają bowiem problemy w odmienny sposób, a w konsekwencji dochodzą do lepszych decyzji. Ta zasada odnosi się również do samych liderów: jeśli mają oni kierować jakimś procesem transformacji czy projektem, lepiej zatrudnić osoby, które w umiarkowany sposób (a nie idealnie!) do siebie pasują!

8. Okazuj pokorę

W dzisiejszym świecie pokora coraz rzadziej uznawana jest za cnotę. Osoby egocentryczne często zostają liderami, wykorzystując swoją charyzmę, urok i pewność siebie. Dzięki temu zdobywają zwolenników i z łatwością przekonują innych, że są bardziej kompetentne niż w rzeczywistości. A jednak takie osoby rzadko kiedy są bardziej kreatywne, nawet jeśli sprawiają wrażenie osób mających nowatorskie podejście. Nawet jeśli uważasz, że powyższe słowa nie dotyczą ciebie, pamiętaj, że chcąc stworzyć kreatywny zespół, musisz mieć w sobie odpowiednią dozę pokory. Niedawne badania potwierdziły, że taka postawa lidera sprzyja osiąganiu lepszych wyników przez kreatywne zespoły, gdyż daje ona pracownikom poczucie bezpieczeństwa, zaufania i współpracy. W celu ćwiczenia pokory możesz na przykład starać się częściej publicznie przyznawać się do błędów i ograniczeń, a także w bardziej otwarty sposób okazywać uznanie i chwalić ludzi, gdy masz ku temu powody.

Ludzie coraz częściej i chętniej stawiają na niezależność zawodową, a także decydują się na założenie własnych biznesów. Z tego powodu znalezienie sposobów na zatrzymanie utalentowanych pracowników w organizacji – tych, którzy są niezbędni do napędzania wzrostu i wprowadzania przełomowych zmian – jest poważnym wyzwaniem. Przekształcanie twórczych pomysłów w rzeczywistość jest zadaniem trudnym i wymagającym przywództwa dużego kalibru. Na szczęście istnieje wystarczająco dużo opartej na dowodach wiedzy, którą liderzy mogą wykorzystać do opracowania skutecznej strategii zarządzania kreatywnymi pracownikami oraz wykorzystywania ich innowacyjnych pomysłów.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Motywacja pracownika kluczem do sukcesu firmy »

3 sposoby na skuteczne motywowanie pracowników 

Emma Seppälä

Podczas wypełnionego zadaniami tygodnia roboczego łatwo stracić z pola widzenia to, co faktycznie decyduje o dobrym samopoczuciu pracowników.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy