X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak korzystać z mediów społecznościowych, aby budować umiejętności zawodowe

Alexandra Samuel  · 3 min

Jak korzystać z mediów społecznościowych, aby budować umiejętności zawodowe

Jeśli uważasz, że media społecznościowe to miejsce zarezerwowane na publikację wakacyjnych selfie i przepisów na muffinki, pomysł zaprzęgnięcia ich do autentycznego rozwoju zawodowego może ci się wydawać absurdalny. Istnieje jednak wiele sposobów zastosowania mediów społecznościowych do budowania profesjonalnych umiejętności, wiedzy i relacji, tak aby nie dać się tym przytłoczyć.

Aby uzyskać prawdziwą wartość edukacyjną dzięki mediom społecznościowym, zadaj sobie następujące trzy pytania:

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

Czego chcę się nauczyć?

Chcesz poznać lepiej swoją branżę? Obserwuj wpływowych liderów branżowych na LinkedIn i Twitterze, aby dowiedzieć się, co czytają i myślą. Dzięki temu poznasz najważniejsze hashtagi branżowe na Twitterze, co umożliwi ci odkrywanie nowych, wspaniałych zasobów. Wyszukuj najlepsze blogi i podcasty w swojej dziedzinie, kontynuując lekturę lub słuchanie, gdy znajdziesz interesującą historię, którą udostępnił w sieci twój znajomy. Zastanów się nad konkretnym podobszarem lub tematem, w który chcesz się następnie zagłębić i skup się na lekturach z nim związanych, aby rozwinąć wiedzę specjalistyczną, a nie tylko pobieżnie zapoznawać się z wieloma tematami.

Spraw, by Twój biznes był SMART »

Inteligentny biznes. Jak Alibaba uczy działać, konkurować i wygrywać w cyfrowym świecie? 

Inteligentny biznes. Jak Alibaba uczy działać, konkurować i wygrywać w cyfrowym świecie?
Poznaj tajemnice sukcesu giganta internetowego z Chin i dowiedz się, jak wykorzystać je w swojej firmie – niezależnie od jej wielkości oraz branży!

Pomyśl także o lukach w swoich umiejętnościach. Jeśli robisz wiele prezentacji i masz już dość tych nudnych wykresów kołowych Excela, zacznij wyszukiwać infografiki na Pinterest i znajdź inspirację do ciekawszego prezentowania danych. Jeśli zarządzanie czasem jest dla ciebie ciągłym problemem, obserwuj na Twitterze listę ekspertów ds. wydajności, aby uzyskiwać ich najnowsze porady.

Wykorzystywanie mediów społecznościowych do pracy w takich obszarach nie tylko wzbogaci twój zestaw umiejętności zawodowych; lecz również pomoże ci poszerzyć sieć kontaktów. Dzieląc się przydatnymi zasobami na LinkedIn i Twitterze, możesz znaleźć inne osoby zainteresowane tymi samymi tematami co ty i zbudować społeczność (więcej na ten temat później).

Kiedy mam czas na naukę?

Media społecznościowe mogą być skutecznym sposobem na rozwój zawodowy, ponieważ łatwo wpisują się w życie codzienne. To prawda, możesz wiele zyskać dzięki uczestnictwu w kilku konferencjach rocznie, ale do myślenia w kreatywny sposób najlepiej pobudzi cię ciągły proces uczenia się. Zastanów się, kiedy masz czas i energię mentalną do nauki i jakie formaty najlepiej pasują do twojego harmonogramu. Następnie skorzystaj ze swoich sieci społecznościowych, aby znaleźć informacje, na których ci zależy w wymaganym formacie.

Na przykład, jeśli chcesz pracować nad samorozwojem podczas ćwiczenia na siłowni, wykonywania prac domowych lub dojazdów do pracy, to świetna okazja, aby posłuchać znalezionych wcześniej podcastów. Jeśli dojeżdżasz komunikacją miejską i możesz czytać podczas jazdy, skonfiguruj czytnik RSS, taki jak Feedly, który umożliwi ci subskrypcję blogów w twojej dziedzinie.

Znacznie więcej nauczysz się czytając lub słuchając treści z odkrytych przez siebie źródeł niż dzięki przeglądaniu najnowszych nagłówków wiadomości.

Od kogo lub z kim chcę się uczyć?

Wiele osób uczy się najlepiej będąc częścią uczącej się społeczności. To dziedzina, w której autentycznie wyróżniają się media społecznościowe: ponieważ same w sobie opierają się na dzieleniu się pomysłami z innymi ludźmi, stanowią świetną metodę aktywnego uczenia się wspólnie ze społecznością osób, które nie tylko chcą podzielić się swoimi pomysłami i przemyśleniami, lecz również poznać twoje.

Istnieje wiele sposobów na znalezienie lub stworzenie społeczności uczącej się w internecie. Jeśli szukasz społeczności praktyków – grupy innych profesjonalistów w twojej dziedzinie, dzielących się wypracowanymi przez siebie sposobami lub najlepszymi praktykami – możesz je znaleźć na Facebooku, LinkedIn, a nawet na Slacku.

Aby znaleźć grupę, która sprawdzi się w twoim przypadku, zapytaj znajomych lub współpracowników, czy należą do jakiejś społeczności uczącej się lub zawodowej, która może ci pomóc w konkretnej dziedzinie lub obszarze życia zawodowego. Im wyraźniej mówisz o tym, czego oraz od jakich ludzi chcesz się czegoś uczyć, tym większą masz szansę na znalezienie odpowiedniej społeczności.

Z mojego doświadczenia wynika, że najcenniejsze są mniejsze grupy, wymagające zaproszenia, w której każdy członek zna osobiście przynajmniej jedną inną osobę w grupie. Wytwarza to poziom zaufania niezbędny do dzielenia się trudnymi doświadczeniami i prywatnymi wskazówkami, a także pytaniami, których zadanie może krępować na bardziej otwartym forum.

Określenie własnych intencji edukacyjnych pod względem tego, czego, kiedy i od kogo chcesz się uczyć, może zamienić media społecznościowe w potężne i aktualne źródło informacji służące stałemu rozwojowi zawodowemu i rozwojowi osobistemu. Tak, nadal będzie tam przestrzeń na publikowanie zdjęć tego, co jesz na śniadanie, ale jeśli chcesz zabrać się do pracy, pamiętaj, że media społecznościowe mogą pomóc ci w osiągnięciu kolejnego celu zawodowego.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Inspiruj swoją organizację zaraźliwym optymizmem »

Poradnik dla krzewicieli mediów społecznościowych 

Alexandra Samuel

Przekleństwem bycia krzewicielem nowych idei jest obojętność, brak wiary lub niedorzeczne oczekiwania ze strony kolegów z pracy.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy