X
Następny artykuł dla ciebie

Jak dotrzeć do osoby, którą podziwiasz zawodowo?

Dorie Clark

Każdy z nas ma na płaszczyźnie zawodowej osobę, którą podziwia i z którą chciałby osobiście porozmawiać. Czasami to marzenie się spełnia podczas spotkania na konferencji lub dzięki znajomościom. Jednak w większości przypadków idole pozostają poza naszym zasięgiem. Jak nawiązać kontakt ze znajomym nieznajomym?

Byłam po obu stronach barykady. Z jednej strony czytelnicy piszą do mnie e‑maile, pragnąc nawiązać kontakt, z drugiej – ja sama niejednokrotnie podchodzę do osób, które podziwiam, starając się nie sprawiać wrażenia, że jestem nawiedzoną fanką lub stalkerką. Odkryłam cztery strategie skutecznego nawiązywania kontaktu ze znanymi nieznajomymi, nawet jeśli nie mamy możliwości skorzystania z przywileju życzliwego wprowadzenia.

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

Ustal własną wiarygodność

Gdy wysyłasz zaproszenie do nawiązania kontaktu, musisz natychmiast wyróżnić się jako osoba, którą warto poznać. Na przykład kiedy ostatnio napisałam do wybitnego reżysera filmowego, na początku powołałam się na przynależność do grona absolwentów tej samej uczelni. Ponieważ chciałam zorientować się co do możliwości adaptacji jednego z jego filmów na musical, wspomniałam o wybitnych przedstawieniach wyreżyserowanych przez absolwentów seminarium z teatru muzycznego, na które uczęszczam. Otrzymałam odpowiedź, w której reżyser wyraził zainteresowanie dalszym kontaktem i dodał, że znajomy kompozytor opowiadał mu o „niezwykłych efektach tego kursu”.

Ustalając z góry własną wiarygodność, dajesz jasno do zrozumienia, że interakcja będzie owocna.

Zaproponuj wartość

Aby przełamać sceptycyzm idola (który zapewne spotyka się z wieloma przygodnymi prośbami), musisz pokazać, że możesz mu w jakiś sposób pomóc. Niewątpliwie było tak w przypadku wiadomości, którą dostałam na tydzień przed zaplanowanym wystąpieniem w Danii. „Kopenhaga jest miastem, które słynie z mody, wystroju wnętrz i dekoracji”, pisała moja korespondentka. „Jestem projektantką mody z dyplomem magistra marketingu i handlu międzynarodowego, a od ponad 14 lat pracuję jako stylistka”.

Następnie zaproponowała, że zaprosi mnie za darmo na wycieczkę po Kopenhadze, mówiąc: „widziałam filmy na pani stronie internetowej, spodobał mi się pani styl ubierania i mogłabym pomóc w szybkim znalezieniu sklepów, które z całą pewnością spodobałyby się pani”. Gdybym miało to być wystąpienie w Stanach Zjednoczonych, oferta ta nie byłaby tak kusząca („Mmgę oprowadzić panią po najlepszych galeriach handlowych w Dallas!”). Ale moja korespondentka słusznie przypuszczała, że okazja zwiedzenia miasta z kimś miejscowym i kupienia prezentów (zbliżały się święta) była kusząca. Ostatecznie spędziłyśmy razem ponad pół dnia i nadal pozostajemy w kontakcie.

Określając obszary, w których twoje umiejętności pokrywają się z potrzebami drugiej osoby, możesz wyjść znacznie poza sztampowy (i nudny) komunikat „spotkajmy się na kawę” i nawiązać bardziej istotne kontakty.

Podkreśl, co sprawia, że jesteś interesującą osobą (nawet jeśli nie wiąże się to bezpośrednio z pracą twojego idola)

Ludzie sukcesu lubią kontaktować się z innymi interesującymi osobami, ponieważ daje im to poczucie przyjemności, a nie pracy. Często jednak zwracają się do nich ludzie, którzy tylko o coś proszą, pragną zadać pytanie lub skorzystać z ich wiedzy. Początkowo może to im schlebiać, ale w większych dawkach jest wyczerpujące. Dlatego warto zaprezentować się jako równorzędny i godny uwagi partner.

Poznaj sposób myślenia najlepszych liderów »

Decyzje doskonałe 

Decyzje doskonałe. Poznaj sposób myślenia najlepszych liderów i tak jak oni dokonuj świetnych wyborów.
Sięgnij po przewodnik myślenia zintegrowanego dla przywódców – bestseller „Wall Street Journal” i najlepszą książkę biznesowa według The Glob and Mail. To bezcenne źródło praktycznych wskazówek dla każdej osoby, która chce podejmować lepsze decyzje w życiu i biznesie!

Pewna kobieta, która zwróciła się do mnie mailowo (i od tego czasu jesteśmy znajomymi), napisała pod koniec wiadomości: „A teraz parę słów o mnie. Prowadzę audycję o [temat] w krajowym radiu publicznym, a od jesieni będę współprowadzącą [programu telewizyjnego]… Niedawno rzuciłam głupią, stresującą pracę przy biurku, która mnie wypaliła, i wracam do swoich korzeni – pisania. Gram także w dixielandowej orkiestrze dętej, która co tydzień uczestniczy w paradach publicznych. Naszym motto jest dobra zabawa i niezawracanie sobie głowy ewentualnym fałszowaniem”. Jej doświadczenie zawodowe znacząco różniło się od mojego, ale zaintrygowała mnie, więc natychmiast jej odpisałam.

Podkreślaj ciekawe elementy ze swojego życia. Niezależnie od tego, czy masz za sobą kurs pilota, czy odwiedziłeś setki krajów, czy jesteś mistrzem tańców irlandzkich. Każdy z tych barwnych szczegółów sprawi, że zaciekawisz daną osobę i zapadniesz jej w pamięć, a to z pewnością przybliży cię do nawiązania z nią kontaktu.

Podkreśl, że nie masz żadnych oczekiwań

Znane osoby są bombardowane prośbami. Na przykład newsletter Tima Ferrissa zawiera zastrzeżenie, że nie jest on w stanie osobiście odpowiadać na wiadomości, ponieważ otrzymuje ich ponad tysiąc dziennie. Nawet jeśli twój komunikat jest dobrze napisany, twoi idole mogą być zbyt zajęci, aby się do ciebie odezwać. Dostaniesz więc „dodatkowe punkty” za zrozumienie ich sytuacji i odniesienie się do niej z góry.

„Wiem, że bez próby niczego się nie uzyska”, napisała do mnie znajoma z Nowego Orleanu, „na nic innego nie liczę, bo to nie w moim stylu. Niemniej mam nieprzepartą potrzebę, żeby do ciebie napisać”.

Zbyt wielu nieznajomych zgłasza się z prośbą o bezpłatny coaching, przedstawienie komuś ważnemu lub recenzję swojej pracy. Kiedy więc pokażesz, że jesteś świadomy sytuacji, w której znajduje się osoba, którą podziwiasz, pozytywnie wyróżnisz się, wyjaśniając, że nie chcesz jej zająć zbyt dużo czasu.

Jednym z dobrodziejstw dzisiejszych czasów jest to, że dzięki internetowi ludzie, których podziwiamy, niezależnie od miejsca pobytu zdają się być w zasięgu ręki – w odległości tweeta lub e‑maila. Wiele osób marnuje tę okazję, ponieważ nie stara się zbudować własnej wiarygodności lub zadaje pytania, nie przedstawiając powodu, dla którego odbiorca mógłby chcieć nawiązać z nimi kontakt. Dzięki zastosowaniu powyższych strategii możemy jednak wyróżnić się na tle innych i zbudować relacje z ludźmi, których podziwiamy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Dlaczego networking jest tak ważny? »

O czym rozmawiać podczas spotkania networkingowego? 

Dorie Clark

Spotkanie networkingowe bez formalnej agendy może przynieść niewielki zwrot z inwestycji.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy