X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak dobrze wypaść podczas rozmowy kwalifikacyjnej?

Cathy Salit  · 5 min

Jak dobrze wypaść podczas rozmowy kwalifikacyjnej?

Wyobraź sobie, że dostajesz zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną na stanowisko twoich marzeń.

Idealnie pasujesz do tej pracy, a w twoim życiorysie nie ma się do niczego przyczepić. Przeprowadzasz rozeznanie na temat firmy, jej kultury, stanowiska oraz osoby, która będzie cię rekrutować. (Dziękujemy ci, LinkedIn.) Masz przygotowane wszystkie odpowiedzi i najważniejsze punkty własnej oferty. Ale po rozpoczęciu rozmowy wszystko idzie jak po grudzie. Chcesz zrobić wrażenie osoby zdecydowanej, lecz przeszkadzają ci nerwy. Wydaje ci się, że mówisz drewnianym głosem. Słyszysz, że za bardzo się starasz, ale nie potrafisz tego zmienić. Mijają minuty, a twoje odpowiedzi coraz bardziej przypominają drętwy monolog. Osoba, która z tobą rozmawia, też się na ciebie nie otwiera – szansa na pracę wymyka ci się z rąk i coraz bardziej się oddala.

Przejmij kontrolę nad swoim mózgiem i wyzwól swój potencjał »

Umysł Lidera 

Umysł lidera (The Leading Brain)
Wykorzystaj przełomowe odkrycia neuronauk, które zmieniają podejście do zarządzania sobą i innymi
Książka dla Trenera 2018 w prestiżowym konkursie Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu.
Najlepsza książka biznesowa 2017 roku w kategorii Zarządzanie wg startegy+business.
Lektura obowiązkowa dla osób, które chcą pokonać swoje ograniczenia i poznać szczyt swoich możliwości!

Co poszło nie tak?

Wydaje mi się, że prawdopodobnie dobrze przygotowałeś treść, ale – jak wiele osób – zapomniałeś o czymś równie ważnym lub nawet ważniejszym: przedstawieniu. Tak, przedstawieniu, jak w teatrze. Podobnie jak aktor, który przygotowuje się do odegrania roli na scenie lub ekranie, możesz skorzystać z wielu sztuczek z jego repertuaru, aby przygotować się do odegrania roli podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Na tej scenie musisz emanować pewnością siebie, kompetencją, sympatycznością, elastycznością itd. Jak to zrobić w sytuacji, od której zależy tak wiele? Odwołaj się do swojej naturalnej wyobraźni i zdolności udawania – i stwórz swoją postać.

Ale, chwileczkę, powiesz. Postać? Udawanie? A co z byciem wiernym sobie? Często spotykam się z tym pytaniem i uważam, że jest uzasadnione – wielu coachów i ekspertów zawodowych wychwala autentyczność, zachowania oparte na wartościach i bycie „sobą” w pracy.

Od ponad dwóch dekad praktyka i badania mojej własnej firmy koncentrują się na czymś, co określamy mianem „stawania się zasadą”. Polega to na wykorzystaniu narzędzi teatralnego wyrazu, aby osiągnąć moc przemiany niezbędną, by stać się kimś, kim jeszcze nie jesteśmy. Świadomie korzystając z posiadanej umiejętności udawania i grania, możemy wytworzyć nowe – autentyczne – cechy nas samych. (Łaciński czasownik tendere, czyli „udawać”, oznacza dosłownie „rozciągać”, a nie „udawać” czy „nosić maskę”). Koncepcja ta współbrzmi z ustaleniami Herminii Ibarry w jej przełomowym artykule „Paradoks autentyczności”. Ibarra pisze w nim, że bycie wiernym „prawdziwej tożsamości” może nam utrudniać podejmowanie nowych wyzwań i branie na siebie ambitniejszych ról. Innymi słowy, trzymając się „swojej historii”, sami się ograniczamy.

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej w istocie uczestniczymy w castingu do nowej roli. Doskonalenie zdolności aktorskich nie tylko pomoże ci w uzyskaniu stanowiska, lecz również w zdobyciu i rozwinięciu nowej umiejętności, która ma kluczowe znaczenie w środowisku pracy w XXI w. – kierowania ciągłą zmianą, która wymaga nieustannej elastyczności oraz nowych form wyrazu.

Kim chcesz być na tej scenie? To miejsce, w którym możesz wejść w „rolę kandydata na stanowisko”. Przygotuj listę cech, którymi powinien charakteryzować się odpowiedni kandydat na stanowisko. W pewnym sensie cechy te będą zależeć od pracy, o którą się ubiegasz – inne najważniejsze cechy potrzebuje podkreślić programista, inne dyrektor sprzedaży. Podczas prezentacji konieczne jest również wykazanie, że czujesz kulturę firmy, np. okazywanie swobodnego podejścia w ściśle formalnym środowisku będzie działać na twoją niekorzyść i na odwrót.

Rekruterzy często szukają cech, które, jak się uważa, korelują z sukcesem na danym stanowisku, np. pewnością siebie, energią czy pozytywnym językiem ciała. W jaki sposób możesz odegrać te cechy osobowości? Wiele pisano na temat języka ciała, pewności siebie oraz tego, jak określone gesty, takie jak postawa ciała, ton głosu, uścisk dłoni oraz kontakt wzrokowy, natychmiast komunikują zarówno swobodę, jak i władzę. Jeśli nie jesteś pewien, jak okazywać te cechy, poszukaj osób, które uosabiają je najwyraźniej, a następnie blisko obserwuj, jak to robią. Nie chodzi o ślepe powtarzanie, lecz o kreatywne naśladownictwo. Próbuj różnych sposobów i zobacz, co się dla ciebie sprawdza.

Najważniejsze są próby! Jak każdy dobry artysta sceniczny, musisz wcześniej przećwiczyć rolę. Jeśli jesteś osobą nieśmiałą, poszerz swój zakres ekspresji (i swobody działania), ćwicząc przesadzone zachowanie, gestykulując z pasją. Jeśli masz w zwyczaju niekończenie wypowiedzi (wiele osób tak robi, gdy zjadają je nerwy), ćwicz zatrzymywanie się i wyrażanie myśli za pomocą krótkich zdań.

Nawet pomimo praktyki i ćwiczeń możemy być przytłoczeni i zestresowani w nowych sytuacjach, szczególnie kiedy jesteśmy w centrum uwagi lub się nas obserwuje. To dlatego sugeruję, aby – poza wymienionymi powyżej atrybutami – postać, która odgrywasz podczas rozmowy kwalifikacyjnej, posiadała szczególną cechę – zamiast osoby, która bardzo stara się zdobyć pracę, odegraj kogoś, kto chce przeprowadzić niezwykle ciekawą rozmowę z osobą, z którą się spotyka.

Twoje nastawienie powinno w większym stopniu wyglądać tak: Robiłem w życiu i pracy niezwykłe i interesujące rzeczy, którymi chciałbym się podzielić. Zależy mi też bardzo na zapoznaniu się z wami i waszą firmą. Innymi słowy odegraj rolę osoby, z którą się świetnie rozmawia. Oto, jak to zrobić.

Okazuj zaciekawienie

Większość ludzi zbyt dużo mówi podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Zamiast tego okaż ciekawość – zadawaj pytania otwarte (takie, na które nie da się odpowiedzieć „tak” lub „nie”), które będą się wiązać z tym, co właśnie usłyszałeś. Pomoże ci to w znalezieniu wspólnego języka z osobą prowadzącą rozmowę, co stanowi klucz do zrobienia świetnego pierwszego wrażenia.

Kup prenumeratę basic na specjalnych warunkach i odbierz bonus »

Prenumerata roczna BASIC + pakiet wiedzy SUKCES LIDERA 

Chcesz skuteczniej zarządzać sobą i swoją karierą?
Szukasz sposobów na odzyskanie kontroli nad swoim czasem w natłoku zadań i obowiązków?

Sięgnij po wyjątkowy zestaw w świetnej cenie:
Planer Lidera z Prenumeratą Harvard Business Review Polska
i bez trudu zaplanuj sukces w roli lidera.

Zobacz, jakie to proste!

Korzystaj z wszystkich zachęt do rozmowy

Naturalnie musisz przygotować najważniejsze punkty rozmowy. Ale udział w niej (nie licząc przedstawienia przećwiczonej prezentacji) wymaga doprowadzenia do wymiany opinii. Oznacza to, że możesz działać jak improwizatorzy i traktować wszystko, co mówi i robi rekruter, jako „zachętę”, którą należy wykorzystać i rozwinąć (zamiast tylko czekać, aż rozmówca skończy, żeby móc wypowiedzieć kolejną rzecz z listy tematów do poruszenia). Możesz praktykować tego typu słuchanie, już dziś kończąc każde zdanie słowami: „tak i...”. Umiejętność improwizacji jest dziś wysoko ceniona w środowiskach zawodowych. Podczas rozmowy podstawowa umiejętność improwizacji pomoże ci w mniejszym stopniu koncentrować się na tym, żeby się sprawdzić, a w większym stopniu na rozmówcy.

Przygotuj historię, którą opowiesz

Być może jest to jeden z najbardziej skutecznych elementów przedstawienia osoby potrafiącej dobrze rozmawiać. Pradawna sztuka opowiadania historii jest niezwykle skuteczna, budząc reakcje empatyczne oraz wzmacniając przyjazne nastawienie do nas samych. Przygotuj i przećwicz zawczasu historie, które chcesz opowiedzieć, tak aby, kiedy rekruter zapyta, czy masz doświadczenie w kierowaniu projektami, móc obrazowo przedstawić najnowszy projekt, którym kierowałeś. Opisz, jak projekt ten się rozpoczął, co robiłeś, na jakie przeszkody napotykałeś oraz jak je przezwyciężyłeś. Dobre historie mają początek, środek i koniec. Zadbaj, aby były krótkie, ale kończyły się puentą.

Część z tych technik będzie wydawać ci się obca, ale o to chodzi. Sięgając po wrodzoną zdolność grania w nowych sytuacjach, poszerzasz swoją strefę komfortu i zwiększasz repertuar zachowań, które wydają ci się naturalne. W ten sposób się rozwijasz. Tak też stajesz się osobą, którą jeszcze nie jesteś. To również sposób, dzięki któremu zdobędziesz pracę, na której ci zależy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak rekrutować dobrze? »

Ile nieudane rekrutacje kosztują twoją firmę? 

Marianna Król PL

Za każdym razem, kiedy w twojej firmie podejmowana jest błędna decyzja o zatrudnieniu z konta twojej firmy znikają pieniądze.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy