X
Następny artykuł dla Ciebie

Zapewne doskonale znasz to odczucie: przychodzisz do biura z jasnym planem dnia, a potem po, zdawałoby się, zaledwie chwili, jedziesz już z powrotem do domu. Minęło 9‑10 godzin, a udało ci się zrealizować zaledwie kilka priorytetów. I zapewne nie pamiętasz nawet dokładnie, na czym upłynął ci cały dzień.

Jeśli brzmi to dla ciebie znajomo, nie martw się, nie jesteś sam. Badania pokazują, że poświęcamy niemalże 47% czasu w ciągu dnia, zastanawiając się nad czymś innym niż to, co robimy. Innymi słowy, większość z nas działa na autopilocie.

Dodajmy do tego fakt, że weszliśmy obecnie w coś, co określa się terminem „ekonomii uwagi”. W ekonomii uwagi zdolność skupienia i koncentracji jest równie ważna co umiejętności techniczne i zarządzania. A poniewa ż liderzy muszą przyjmować i przetwarzać coraz więcej informacji, aby podejmować dobre decyzje, to ich szczególnie boleśnie dotyka ten nowy trend.

Dobra wiadomość jest taka, że możesz wyszkolić swój mózg tak, aby lepiej się koncentrować, wprowadzając do swojego programu dnia ćwiczenia na uważność. Na podstawie doświadczeń z tysiącami liderów z ponad 250 organizacji na całym świecie przygotowaliśmy kilka wskazówek, które pomogą ci lepiej ukierunkować uwagę w roli lidera.

Przede wszystkim odpowiednio zacznij swój dzień. Badania pokazują, że w ciągu kilku minut po obudzeniu uwalniamy najwięcej hormonów stresu. Dlaczego? Bo myśl o nadchodzącym dniu uruchamia instynktowny mechanizm walki/ucieczki i uwalnia kortyzol do krwi. Zamiast tego wypróbuj tę metodę: kiedy się obudzisz, spędź dwie minuty, leżąc w łóżku i po prostu obserwując swój oddech. W miarę jak zaczną pojawiać się myśli o nadchodzącym dniu, nie zatrzymuj ich i skoncentruj się ponownie na oddechu.

Następnie, kiedy przyjdziesz do biura, poświęć 10 minut przy biurku lub w samochodzie, aby - zanim rzucisz się w wir pracy - pobudzić umysł dzięki krótkiemu ćwiczeniu na uważność. Zamknij oczy, zrelaksuj się i usiądź prosto. Skup się całkowicie na oddechu. Po prostu utrzymuj stałą koncentrację na doświadczeniu oddychania: wdech, wydech, wdech, wydech. Aby ułatwić sobie utrzymanie uwagi na oddychaniu, licz cicho z każdym wydechem. Za każdym razem, kiedy myśl pobiegnie ci gdzieś indziej, po prostu pozwól jej odejść, koncentrując się ponownie na oddychaniu. Co najważniejsze: pozwól sobie cieszyć się tą chwilą. Przez resztę dnia inne osoby i pilne działania będą zabiegać o twoją uwagę. Ale w ciągu tych 10 minut twoja uwaga należy tylko do ciebie.

Jak rozwijać uważność? Sięgnij po serię HBRP: Emocje w biznesie »

HBRP Emocje w życiu i w biznesie: UWAŻNOŚĆ 

Trening uważności (mindfulness), zwiększa poziom skupienia, samoświadomości i odporności czyli cech, które są nieodzowne zwłaszcza w pracy menedżerskiej.
Jak go przeprowadzić? Jak rozwijać uważność i co warto o niej wiedzieć?
Koniecznie sięgnij po ebook „Uważność” z naszej najnowszej serii i zyskaj wskazówki, które Ci w tym pomogą.

Bądź bardziej uważnym

Po przygotowaniu się do pracy zwiększysz efektywność dzięki uważności. Uważny umysł definiują dwie umiejętności: koncentracja i świadomość. Mówiąc bardziej szczegółowo, koncentracja to zdolność do skupienia się na tym, co robimy w danej chwili, podczas gdy świadomość to umiejętność rozpoznawania i uwalniania niepotrzebnych zakłóceń uwagi w momencie, gdy się pojawiają. Należy zrozumieć, że uważność nie jest jedynie powolną praktyką, ale polega na wykształceniu bystrego, jasnego umysłu. Uważność w działaniu stanowi świetną alternatywę dla iluzorycznej praktyki wielozadaniowości (multitaskingu). Uważna praca oznacza stosowanie koncentracji i świadomości we wszystkim, co robimy, od momentu kiedy wchodzimy do biura. Koncentruj się na zadaniu, które wykonujesz. Staraj się rozpoznać oraz uwolnić wewnętrzne oraz zewnętrzne zakłócenia uwagi w momencie, kiedy powstają. W ten sposób uważność przyczyni się do poprawy efektywności, zmniejszenia liczby błędów, a nawet wzrostu kreatywności.

Aby lepiej zrozumieć siłę koncentracji i świadomości, zastanówmy się nad przypadłością, która dotyka niemalże nas wszystkich: to uzależnienie od e‑maili. E‑maile przyciągają naszą uwagę i przekierowują ją na zadania o niższym priorytecie, ponieważ wykonanie drobnych, szybkich zadań uwalnia w mózgu dopaminę, hormon przyjemności. Jej uwolnienie powoduje, że uzależniamy się od e‑maili kosztem koncentracji. Zamiast tego posłuż się uważnością, otwierając folder wiadomości otrzymanych. Skoncentruj się na tym, co ważne, i utrzymuj świadomość tego, co jest jedynie szumem informacyjnym. Aby lepiej rozpocząć dzień, unikaj zaczynania go od sprawdzenia poczty. W ten sposób nie zderzysz się z natłokiem zakłóceń uwagi i krótkoterminowych problemów w porze wyjątkowego skupienia oraz kreatywności.

W miarę upływu dnia, kiedy rozpocznie się seria nieuchronnych spotkań, uważność może pomóc ci w skróceniu ich czasu i prowadzeniu ich w bardziej efektywny sposób. Aby nie wchodzić na spotkanie z rozproszoną uwagą, poświęć dwie minuty na ćwiczenie uważności. Możesz to zrobić w drodze na spotkanie. Ale najlepiej pozwolić, aby dwie pierwsze minuty spotkania przebiegły w milczeniu, tak aby wszyscy obecni znaleźli się na miejscu zarówno fizycznie, jak i mentalnie. Następnie, jeśli to możliwe, zakończ spotkanie pięć minut przed planowanym końcem, aby umożliwić uczestnikom uważne przejście do kolejnego spotkania.

Jak zachowac jasnośc umysłu?

Wraz z upływem dnia, kiedy twój mózg zacznie się męczyć, uważność pomoże ci w utrzymaniu jasności umysłu i uniknięciu złych decyzji. Po obiedzie ustaw alarm w telefonie, tak aby dzwonił co godzinę. Gdy zadzwoni dzwonek, przerwij bieżące działanie i poświęć minutę ćwiczeniu uważności. Takie przerwy wspomagające efektywność pomogą ci uniknąć uciekania się do autopilota i ulegania nałogowi działania.

I wreszcie poświęć czas uważności, kiedy dzień dobiega końca i wracasz do domu. Przez co najmniej 10 minut podczas jazdy wyłącz telefon oraz radio i po prostu bądź. Nie podążaj za jakimikolwiek myślami, jakie przyjdą ci do głowy. Skoncentruj się na oddechu. W ten sposób uwolnisz się od stresu dnia, dzięki czemu po powrocie do domu możesz być w pełni obecny w kontakcie ze swoją rodziną.

Uważność nie polega na życiu w zwolnionym tempie. Jej istotą jest koncentracja i świadomość zarówno w pracy, jak i życiu osobistym. Polega na uwolnieniu się od zakłóceń uwagi i niezbaczaniu z drogi w realizacji celów osobistych oraz organizacyjnych. Przejmij kontrolę nad własną uważnością: wypróbuj te porady przez 14 dni i zobacz, jak ci pomogły.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak być bardziej skoncentrowanym? »

Dlaczego tak trudno nauczyć się uważności? 

Megan Reitz , Michael Chaskalson

Czy szkolenie uważności poprawia w istocie umiejętności przywódcze?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Jacqueline Carter

Partner w The Potential Project, pracowała z liderami na całym świecie, w tym z kierownictwem takich firm jak Sony, American Express, RBC oraz KPMG. Współautorka książki One Second Ahead: Enhancing Performance at Work with Mindfulness

Rasmus Hougaard

Założyciel i dyrektor The Potential Project, globalnego lidera korporacyjnych rozwiązań w zakresie uważności, działającego w dwudziestu krajach. Autor książki One Second Ahead: Enhancing Performance at Work with Mindfulness. 

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy