X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak chronić najlepszych pracowników przed wypaleniem?

Matt Plummer  · 5 min

Jak chronić najlepszych pracowników przed wypaleniem?

Nieco ponad rok temu świetny specjalista w jednej z największych firm technologicznych – nazwijmy go Santiago – otrzymał szansę, jakiej nie mógł odrzucić żaden ceniący się pracownik: możliwość pokierowania projektem, na którym naprawdę mu zależało. Jego dyrektor powiedział mu: „Ponieważ to temat z obszaru twoich zainteresowań, chciałbym, abyś nim pokierował”. Tak się stało. Pozornie wszystko szło świetnie, choć Santiago jednocześnie zajmował się planowaniem dużej imprezy firmowej, do czego sam się zgłosił.

Przygotowywałem się długo do poprowadzenia niezwykle ważnej rozmowy konferencyjnej. Wszystko przebiegło dobrze, ale po jej zakończeniu poczułem się źle – wspomina Santiago. – Czułem się coraz gorzej. Wieczorem poszedłem do lekarza, który powiedział mi, że mam zapalenie płuc. Następnego dnia wylądowałem na ostrym dyżurze, a choroba wyłączyła mnie z pracy na tydzień. Był to dla mnie przełomowy moment. Jestem młody i zdrowy, ale uświadomiłem sobie, że jeśli dalej będę pracował na tak wysokich obrotach, skończy się to wypaleniem.

Niestety wśród najlepszych pracowników nie jest to odosobniony przypadek. Z badania prowadzonego w Wielkiej Brytanii w okresie pięciu lat wynika, że wypalenie zawodowe ma wpływ na zdrowie psychiczne 20% najlepszych menedżerów w brytyjskich firmach.

Łatwo zrzucać winę za wypalenie na samych najlepszych pracowników. Przecież zgodnie ze stereotypem osoby osiągające ponadprzeciętne wyniki podejmują się dodatkowych wyzwań, mimo że pracują już u kresu swoich możliwości. Same często na pierwszym miejscu stawiają pracę, rezygnując z osobistych zobowiązań.

Choć można częściowo zrzucać winę na tego typu nawyki, nie tłumaczą one wszystkiego. Z własnego doświadczenia wiem, że wiele firm i liderów stosuje, często nieświadomie, trzy powszechne praktyki, które zwiększają prawdopodobieństwo wypalenia zawodowego najlepszych pracowników.

Angażują najlepszych pracowników do najtrudniejszych projektów.

Najbardziej oczywista różnica między najlepszymi pracownikami a pozostałymi polega na tym, że tym pierwszym nieustannie zleca się najtrudniejsze projekty. Nie ma „ulgowych” projektów – mówi Lisa, wyróżniająca się wynikami menedżer w czołowej firmie doradztwa strategicznego i zarządczego. Wydaje się to sensowne: pragnienie, aby przy najważniejszych projektach pracowali najlepsi pracownicy, jest czymś naturalnym. Ale nieustanne korzystanie z tej samej niewielkiej grupy ludzi powoduje ryzyko ich wypalenia.

Wykorzystują najlepszych pracowników, aby zrekompensować wyniki słabszych członków zespołu.

Lisa opisuje kolejną cechę doświadczenia wyróżniających się pracowników. Kiedy postrzega się ciebie jako przykładnego pracownika, oczekuje się też, że będziesz wspierać osoby osiągające słabsze wyniki i staniesz się mentorem dla innych. Starsza menedżer w wiodącej firmie technologicznej – Karen – wspomina swoje doświadczenia w realizacji projektu, w którym tak właśnie było: Poświęciłam mnóstwo czasu na coaching i mentoring tych osób i, prawdę mówiąc, przejęłam w znacznej mierze ich obowiązki, ponieważ miałam poczucie, że właśnie tego się ode mnie oczekuje, kiedy ktoś inny sobie nie radzi. Podczas gdy wielu najlepszych pracowników faktycznie lubi otaczać opieką mentorską innych, zaczynają oni, co zrozumiałe, odczuwać rozżalenie, kiedy widzą, że przełożeni tolerują osoby osiągające słabsze wyniki.

Osiągnij równowagę »

KOMPENDIUM: Jak osiągnąć równowagę w życiu. Work-life balance 

Idealna równowaga pomiędzy życiem osobistym a zawodowym: czy to w ogóle możliwe w świecie zdominowanym przez wieczny pośpiech, stres, piętrzące się obowiązki i kolejne nadgodziny? Jak osiągnąć mityczny work-life balance? Okazuje się, że proste rozwiązania na szczęśliwe życie osobiste i zawodowe są na wyciągnięcie ręki. Wystarczy, że skorzystasz z naszych praktycznych wskazówek.

Proszą najlepszych pracowników o pomoc w wielu drobnych sprawach niezwiązanych z ich pracą.

Kiedy jesteś wyróżniającym się pracownikiem, oczekuje się, że będziesz wzorem zachowań, mentorem oraz zasobem, z którego pomocy skorzystają inni – zauważa Lisa. Z kolei Karen opisuje wpływ tej praktyki na nią samą i na najlepszych członków jej zespołu: Ciągle prosi się ich o pomoc w drobnych sprawach. „Robisz ładne slajdy. Czy mogłabyś przygotować dla mnie jeden?”; „Dobrze sobie radzisz z WordPressem. Czy mogłabyś dodać jeszcze tę stronę?”. Zdałam sobie sprawę z tego, ile czasu zajęły mi wszystkie te jednorazowe prośby w ciągu kilku ostatnich tygodni. A przez to miałam poczucie, że nic nie udało mi się zrobić. Choć kwestię tę często przedstawia się jako indywidualny problem osób, które nie wiedzą, jak wyznaczać granice lub mówić „nie”, należałoby ją raczej postrzegać jako problem organizacyjny, w którym najbardziej sumiennych pracowników „nagradza się” dodatkową pracą.

Rozwiązaniem może być lepsze uświadomienie sobie przez menedżerów, jak tego typu praktyki wpływają na ich organizację, oraz dążenie, w miarę możliwości, do ich ograniczenia. Poza tym pracodawcy i liderzy powinni rozważyć trzy inne strategie, aby długofalowo wspierać swoich najlepszych pracowników.

Od czasu do czasu pozwól najlepszym pracownikom wybierać własne projekty

Najlepszych pracowników zwykle bardzo motywuje praca. Niemniej zazwyczaj nie mają oni możliwości realizacji projektów, na których im najbardziej zależy, jeśli nie są to jednocześnie te najtrudniejsze lub nie realizują ich równolegle z normalnymi obowiązkami. Możliwość wyboru części realizowanych projektów zapewnia im ponownie poczucie kontaktu z motywami, dla których zafascynowała ich wcześniej ta praca – z czymś, co mogli utracić w wyniku wypalenia.

Lisa wyjaśnia, jak podobna okazja pomogła jej utrzymać się w pracy w firmie doradczej: Kiedy poproszono mnie o udział w nowym projekcie, kierowałam dużym zespołem, a poza tym wykonywałam też inne obowiązki, do których należał niezwykle angażujący czasowo projekt. W moim zespole miałam słabszego pracownika, którego mi specjalnie przydzielono, żebym mogła być jego mentorką, oraz niedoświadczonego pracownika, który nie był w stanie w pełni samodzielnie wykonywać swoich obowiązków. Na domiar złego miałam utrudniony kontakt z przełożonym. Musiałam w zasadzie sama ciągnąć pracę zespołu. Po tym wszystkim pewnie odeszłabym z firmy, gdyby nie zaakceptowano mojej prośby o udział w projekcie, o który zabiegałam.

Łącz najlepszych pracowników w pary

Najlepszych pracowników zwykle oddziela się od osób, z którymi są najbliżej związani i z którymi lubią pracować. Powody są oczywiste, choć otaczanie ich osobami osiągającymi słabsze wyniki pogarsza ich morale i ogranicza rozwój. Łączenie w pary najlepszych pracowników prezentujących podobny poziom sprzyja rozłożeniu dodatkowych obciążeń i poprawia ich jakość pracy. Jednocześnie pozwala też uniknąć sytuacji, w której z części zespołów odejdą najlepsi pracownicy. – Praca z innymi wyróżniającymi się pracownikami jest dla mnie zupełnie nowym doświadczeniem. Nie tylko czuję się bardziej zmotywowana, ale też lepiej pracuję, kiedy jestem zmuszona dawać z siebie więcej. W ten sposób można zadbać o rozwój najlepszych pracowników bez konieczności przydzielania im tylko najtrudniejszych projektów – mówi Lisa.

Należy podkreślić, że pary te powinny składać się z pracowników na tym samym lub podobnym poziomie. Przydzielenie najlepszego pracownika osobie, która zaczyna pracę, nie zapewni takiego samego efektu.

Kontroluj dodatkowe obciążenia ich czasu

Obciążenia niezwiązane z podstawową pracą stanowią mało oczywiste czynniki przyczyny wypalenia zawodowego, ponieważ nie sprawiają wrażenia istotnych i trudno kontrolować ich łączny wpływ. Sposobem poradzenia sobie z tym problemem jest metoda, z której skorzystała Karen: Nasz zespół dostaje wiele próśb, a ponieważ wszyscy chcemy służyć pomocą, ostatecznie zaczęliśmy poświęcać cały nasz czas na realizację zadań, które nie były związane z naszymi priorytetami. Poświęciłam parę miesięcy na oduczenie zespołu takich zachowań, mówiąc: „Nie wolno się wam na wszystko zgadzać. Nie macie kompetencji, żeby przyjmować lub odrzucać takie prośby. Musicie się ze mną konsultować. Moim zadaniem jest równoważenie wszystkich priorytetów”. W ten sposób zapewniłam im bufor.

Pracodawcy lub szefowie nie zawsze muszą uciekać się do tak radykalnych metod. W wielu przypadkach wystarczy monitorować wszystkie prośby w jednym miejscu, aby zapewnić najlepszym pracownikom świadomość, że mogą odrzucać część z nich.

Podane tu trzy strategie pozornie zapewniają jedynie marginalne korzyści, ale metodą zmniejszenia ryzyka wypalenia w czasie jest właśnie nagromadzenie się niewielkich oszczędności i usprawnień. Najlepsi pracownicy mają ogromną wartość dla firmy, zapewniając jej o 400% większą wydajność w porównaniu z przeciętnymi pracownikami. Firmy tracą wiele z tej wartości, jeśli nie podejmują świadomych działań, aby chronić swoich najlepszych pracowników przed wypaleniem.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Uniknij wypalenia zawodowego»

Jak być bardziej produktywnym, unikając wypalenia zawodowego 

Możesz przyczynić się do zwiększenia jakości pracy – swojej i zatrudnionych – jednocześnie dbając o zdrowie i zadowolenie. Jak to zrobić?

Matt Plummer

Założyciel Zarvana, firmy oferującej internetowe programy szkoleniowe umożliwiające zmianę zachowań pomagającą w osiąganiu lepszych wyników przy mniejszym wysiłku.

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy