X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak być kreatywnym, kiedy odczuwa się stres?

Elizabeth Grace Saunders  · 3 min

Jak być kreatywnym, kiedy odczuwa się stres?

Odczuwasz wypalenie, a nagromadzony stres sprawia, że trudno ci zdecydować, co zjeść na kolację, nie mówiąc o wymyślaniu innowacyjnych pomysłów. Niezależnie jednak od twojego stanu psychicznego inni w dalszym ciągu oczekują, że będziesz tworzyć kreatywne rozwiązania. Co powinieneś zrobić?

Jeśli znajdziesz się w takiej sytuacji, nie licz na cudowne objawienie. Mogę ci jedynie podsunąć kilka propozycji wynikających z mojego trenerskiego doświadczenia i wiedzy o tym, jak działa ludzki mózg. Może pomogą ci one w tworzeniu nowych, sensownych pomysłów.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

Po pierwsze nie staraj się na siłę szukać kreatywnych rozwiązań. Jeśli już zmagasz się ze stresem, zmuszanie się do tego może dodatkowo wyzwolić działanie w trybie ataku lub ucieczki. To powoduje, że działasz, odwołując się do pierwotnej, najmniej twórczej części mózgu. Zamiast więc powiedzieć sobie: „Muszę być kreatywny” lub „To musi się teraz stać”, powiedz lepiej: „Zobaczę, co się wydarzy”, „Zbadam tę możliwość” lub „Przyjrzę się tym dwóm pomysłom”.

Chodzi o stworzenie poczucia bezpieczeństwa psychicznego, przez co nie będziesz doświadczać wyniszczającej presji wyników.

Gdy zapewnisz już sobie bezpieczeństwo psychiczne, eksperymentuj z działaniami, które mogą wyzwalać stan „rozproszonego myślenia”. Tego typu myślenie polega na tym, że twój mózg działa swobodniej, szukając połączeń pomiędzy różnymi częściami mózgu w przeciwieństwie do podążania określonymi neurościeżkami, co jest charakterystyczne dla stanu „skupionego myślenia”. Działania takie jak chodzenie, drzemka, jedzenie lub robienie innego rodzaju przerw w naturalny sposób wprowadzają cię w stan rozproszenia i otwierają umysł na nowe możliwości.

Aby zmaksymalizować korzyści z tych chwil między aktywnościami, unikaj wielozadaniowości i pozwól umysłowi zgłębić konkretny pomysł. Na przykład możesz podrzucać mózgowi tego rodzaju sugestie: Czego może wymagać sukces tej promocji? Albo co mogłoby się zdarzyć, gdybyśmy podeszli do klientów w odmienny sposób? Otwartość umysłu i nieocenianie myśli pod względem jakościowym i ilościowym tworzy przestrzeń dla kreatywności.

Przejmij kontrolę nad swoim mózgiem i wyzwól swój potencjał »

Umysł Lidera 

Umysł lidera (The Leading Brain)
Wykorzystaj przełomowe odkrycia neuronauk, które zmieniają podejście do zarządzania sobą i innymi
Książka dla Trenera 2018 w prestiżowym konkursie Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu.
Najlepsza książka biznesowa 2017 roku w kategorii Zarządzanie wg startegy+business.
Lektura obowiązkowa dla osób, które chcą pokonać swoje ograniczenia i poznać szczyt swoich możliwości!

Ja sama na przykład uważam, że jestem najbardziej kreatywna, gdy uwolnię się od siedzenia przed komputerem i znajdę inne, „szczęśliwsze” miejsce do pracy. Latem może to być park, działka czy domek letniskowy nad jeziorem. Zimą z kolei kawiarnia z kominkiem. Piękna, spokojna okolica poprawia mój nastrój i zdolności umysłowe. Niektórzy z moich klientów coachingowych odnaleźli swoje szczęśliwe, kreatywne miejsca w historycznych bibliotekach, muzeach lub nawet myszkując po butikach. Dowiedz się, które środowiska naturalnie sprawiają ci przyjemność i zanurz się w nich, aby wyzwolić w sobie pozytywne myśli.

Jeśli nadal odczuwasz zablokowanie i po prostu nie możesz wymyślić niczego nowego, możesz podsunąć mózgowi więcej materiału do przemyślenia. Może to być lektura na jakiś temat, wycieczka do miejsca, w którym możesz przejrzeć kreatywne rozwiązania podobnego problemu lub też rozmowa z ekspertami. Czasem oglądając, co zrobili inni, możesz wymyślić nowe sposoby podejścia do własnej sytuacji.

Następnie, aby dodatkowo zwiększyć szansę na dokonanie się przełomu, współpracuj z innymi. Najskuteczniejszym sposobem tworzenia kreatywnych pomysłów jest przeplatanie myślenia indywidualnego z czasem spędzonym w grupie. Przeprowadź burzę mózgów ze współpracownikami, spotkaj się z przyjacielem na kawę lub zrób sesję rozwiązywania problemów z konsultantem. Pamiętaj – co dwie głowy, to nie jedna. Proces omawiania różnych rozwiązań nie tylko stymuluje nowe myśli, ale również rzuca wyzwanie twojemu dotychczasowemu sposobowi myślenia.

I wreszcie: daj sobie czas. Kiedy twój mózg działa na pełnych obrotach, potrafisz wymyślać kreatywne pomysły niemalże w locie. Jeśli jednak nie jesteś w stuprocentowej formie, znacznie zwiększysz swoją szansę na sukces, pozwalając, aby pomysł „przegryzł się” przez kilka dni.

Kiedy masz poczucie pustki w głowie i zależy ci jedynie na oderwaniu się od wszystkiego, doświadczenie przełomów jest trudne, co nie oznacza, że niemożliwe. Możesz odnaleźć w sobie kreatywność, wprowadzając się w odpowiedni stan psychiczny albo wchodząc w określone środowisko.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Każdy z nas jest kreatywny, ale nie każdy o tym wie »

Skrusz barierę przekonania: nie jestem kreatywny 

Hal Gregersen , Clayton M. Christensen , Jeffrey H. Dyer

Jak podnieść poziom kreatywności? To prostsze niż się wydaje.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy