X
Następny artykuł dla ciebie

Jak budować wrażliwość społeczną wśród kandydatów do pracy

Społeczna odpowiedzialność biznesu i tak zwany zrównoważony rozwój, jest dziś odmieniany przez wszystkie przypadki niemal w każdej branży. Podobny trend nie omija biznesu fashion, który w ostatnim czasie intensywnie działa na rzecz przyjaznego środowiska projektowania, produkcji i eksploatacji ubrań. Odpowiedzialna moda powinna zatem być tworzona przez wrażliwe społecznie i środowiskowo talenty, które zasilą szeregi pracowników. Jak więc powinno kształtować się wrażliwość potencjalnych kandydatów?

Partnerem materiału jest LPP.

Jeszcze kilka lat temu firmy z branży modowej koncentrowały swoje działania na oryginalności wzorów oraz zgodności z trendami lansowanymi w stolicach światowej mody. Dziś wyzwaniem dla projektantów jest wykreowanie kolekcji przy podobnych założeniach, ale z uwzględnieniem wrażliwości na obecne wyzwania środowiskowe.

Tworzenie zrównoważonej mody wymaga ogromnej wiedzy na temat możliwości jakie dziś daje rynek. A ten w ostatnich latach przechodzi znaczącą metamorfozę. Rośnie dostępność tkanin przyjaznych środowisku, inne są ich właściwości, modyfikacji uległy też metody ich produkcji, czy sposoby farbowania materiałów przy wykorzystaniu barwników uzyskiwanych w bardziej przyjazny środowisku sposób. Nie bez znaczenia pozostaje także sam proces przedłużania życia odzieży, czyli przeprojektowywania jej tak, aby nie zalegała niepotrzebnie w naszych szafach, lecz zyskiwała nowy kształt odpowiadający najświeższym trendom modowym. Skąd czerpać wiedzę na ten temat? Jak skutecznie pozyskiwać z rynku projektantów, którzy rozumieją znaczenie odpowiedzialnej mody i chcą w jej duchu tworzyć kolekcje?

Przykładem firmy, która stawia na edukację rynku w tym zakresie, jest polska firma LPP. Spółka od wielu lat współpracuje z uczelniami artystycznymi, angażując się w proces edukacji i twórczego rozwoju młodych talentów również w zakresie fashion sustainability. W 2019 roku firma zorganizowała wiele wydarzeń: cyklicznych wykładów, warsztatów, staży oraz targów pracy. Eksperci LPP dzielili się wiedzą z potencjalnymi kandydatami - opowiadali o tym, jak wygląda proces tworzenia kolekcji w firmie odzieżowej o międzynarodowym zasięgu, na czym polega odpowiedzialna moda i jakie możliwości stwarza dzisiejsza technologia.

Tego typu działania pozwalają firmie rozwijać w przyszłych projektantach świadomość wyzwań, z jakimi mierzy się branża. Przykładem może być organizowany przez LPP wraz z uczelnią School of Form cykl warsztatów „Zero waste” czy partnerstwo z Międzynarodową Szkołą Projektowania Ubioru i Kostiumografii w konkursie Responsible Fashion Awards. W obu przypadkach celem było uwrażliwienie młodych artystów na tematykę zrównoważonego rozwoju w branży modowej, a ich zadaniem zaprojektowanie przyjaznych środowisku kolekcji, ich odszycie oraz zaprezentowanie przed międzynarodowym jury.

Tego typu wydarzenia są okazją do ciekawych dyskusji na temat tego, jakie rozwiązania w świecie mody mogą być odpowiedzią na globalne problemy związane z ochroną środowiska i klimatu – wyjaśnia Anna Miazga, ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju w LPP i jurorka w konkursie Responsible Fashion Awards. - Nie ma dziś jeszcze rozwiązań zeroemisyjnych, nie tylko w modzie, ale w jakiejkolwiek innej branży. Dlatego moda odpowiedzialna to przede wszystkim taka, która w wielu obszarach zmniejsza swój negatywny wpływ na środowisko. Przez spotkania z młodymi ludźmi pokazujemy, jak suma decyzji firmy buduje ekologiczną wartość produktu, na którą składa się wykorzystany materiał, sposób produkcji, ale także design, transport, forma prowadzonej sprzedaży czy system recyklingu bądź utylizacji. Wszystko to ma duży wpływ na proces oddziaływania na środowisko. Liczy się nie tylko tkanina i jej prośrodowiskowa geneza, ale też wiele innych czynników, które budują naszą odpowiedzialność wobec otoczenia - dodaje ekspertka.

Konkurs Responsible Fashion Awards, w którym partnerstwo objęła w 2019 roku spółka LPP, był kolejnym przykładem popularyzowania wiedzy i podnoszenia świadomości w zakresie globalnych wyzwań, przed jakimi stoi branża mody. Dedykowany nie tylko entuzjastom, ale przede wszystkim projektantom zainteresowanym odpowiedzialnym tworzeniem ubrań, etyką oraz ekologią. Z ponad stu inspirujących zgłoszeń do półfinału dostało się pięcioro profesjonalistów i pięcioro pasjonatów, którzy dzięki dostarczonym przez LPP materiałom przyjaznym środowisku odszyli swoje „zielone” projekty.

Jak podkreślili jurorzy konkursu, zrównoważony rozwój jest procesem długofalowym. Każdy producent odzieży musi zrozumieć, jak jego działalność wpływa na planetę i zainwestować w rozwiązania, które zminimalizują szkodliwość tej aktywności. Obowiązkiem producentów jest zmieniać sposób pracy, edukować ludzi, promować odpowiedzialne inicjatywy i zachęcać partnerów, w tym przyszłych projektantów, do bardziej ekologicznego podejścia do projektowania.

Inicjatywy takie jak konkurs Responsible Fashion Awards czy projekt Zero Waste uczą, w jaki sposób wykorzystywać modę, aby zainicjować zmiany w zachowaniu przyszłych pokoleń i budować bardziej zrównoważone ścieżki. W ten sposób tworzy się program do projektowania ram dla mody przyjaznej środowisku i prowadzenia biznesu w sposób odpowiedzialny.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Przeczytaj raport CSR »

Odpowiedzialność buduje markę pracodawcy [RAPORT] 

Joanna Socha PL

W dobie mediów społecznościowych wszelkie potknięcia ze strony organizacji natychmiast wychodzą na światło dzienne.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy