X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak będzie wyglądać ochrona zdrowia, kiedy wszechobecne staną się inteligentne głośniki?

Kevin Churchwell, Carla E. Small, Daniel Nigrin, John Brownstein  · 5 min

Jak będzie wyglądać ochrona zdrowia, kiedy wszechobecne staną się inteligentne głośniki?

Technologie głosowe, takie jak Siri, Alexa, Google Assistant oraz Cortana, zmieniają sposób, w jaki robimy zakupy, kierujemy samochodem oraz zarządzamy domem. Wyszukiwanie głosowe z roku na rok nabiera na znaczeniu.

Badania sugerują, że do 2020 r. 50% wszystkich wyszukiwań w internecie będzie wykonywanych głosowo. Oczekuje się także, że do 2022 r. inteligentne głośniki dotrą do 55% amerykańskich gospodarstw domowych. Nie inaczej jest w przypadku lekarzy. W ogólnokrajowym badaniu pediatrów w Stanach Zjednoczonych przeprowadzonym przez Bostoński Szpital Dziecięcy (jeszcze nieopublikowanym) 62% respondentów stwierdziło, że używa technologii asystenta głosowego, a jedna trzecia posiada w użyciu co najmniej jeden „inteligentny głośnik”.

Dość powszechnie stosuje się dziś w warunkach klinicznych proste oprogramowanie do dyktowania, takie jak Dragon, służące do zapisywania notatek w elektronicznej dokumentacji medycznej. Ale asystenci głosowi potrafią znacznie więcej – na przykład szybko udostępniają przydatne informacje z dokumentacji medycznej i oferują je zespołom klinicznym. Dostrzegając możliwości poprawy opieki zdrowotnej, Akcelerator Innowacji i Technologii Cyfrowych w Ochronie Zdrowia (Innovation and Digital Health Accelerator – IDHA) w Bostońskim Szpitalu Dziecięcym prowadzi projekty pilotażowe technologii asystentów głosowych, które spotykają się z większą otwartością lekarzy, niż oczekiwano.

Głos w szpitalu i w domu

W 2016 r. IDHA zorganizował pierwszy hakaton „Głos w służbie zdrowia” („Voice in Healthcare”), który obejmował demonstracje na żywo z wykorzystaniem głosu opracowane we współpracy z programem symulacji Bostońskiego Szpitala Dziecięcego. W symulowanym pokoju pacjenta rodzice uczyli się czyszczenia centralnego cewnika żylnego; na OIOM‑ie pielęgniarki przechodziły krok po kroku przez procedurę pobierania próbek; w sali operacyjnej lekarze ćwiczyli głosowe dokumentowanie obrazów z zabiegu endoskopowego w czasie rzeczywistym; w pozorowanych warunkach ambulatoryjnych technik otrzymał głosowe wyniki badań laboratoryjnych. Następnie przeprowadzono z interesariuszami sesje koncepcyjne lub generowania pomysłów.

Wykorzystując te doświadczenia, IDHA zaczął wprowadzać technologię głosową w trzech odrębnych projektach pilotażowych:

Oddział intensywnej terapii

W placówkach opieki zdrowotnej, w których priorytetem są sterylne sale operacyjne i przeciwdziałanie infekcjom, natychmiastowy, nieangażujący rąk dostęp do informacji ma duże zalety z punktu widzenia bezpieczeństwa i wydajności. Dzięki zastosowaniu technologii głosowej przez IDHA w OIOM‑ie Bostońskiego Szpitala Dziecięcego pielęgniarki mogą uzyskać dostęp do kluczowych informacji administracyjnych: „Która pielęgniarka ma dziś dyżur na oddziale 7 w Skrzydle Południowym?”. „Ile łóżek jest dostępnych na oddziale 8 w Skrzydle Wschodnim?”. Klinicystom technologia głosowa jest najbardziej przydatna w uzyskiwaniu informacji, które w przeciwnym razie wymagałyby podniesienia telefonu, wertowania dokumentów lub przejścia do innego pomieszczenia. Technologia głosowa zapewnia szybki dostęp do wytycznych i protokołów oraz oszczędność czasu w decydujących sytuacjach, w których kwestia sekund może mieć decydujący wpływ na wyniki. W przyszłości IDHA ma nadzieję doprowadzić do tego, by był to system „uczący się”, który przewiduje potrzeby informacyjne i zapewnia wskazówki w odpowiednim czasie.

Przeszczepianie narządów

Szpital dziecięcy w Bostonie jest jednym z najbardziej obleganych szpitali specjalizujących się w przeszczepach dla dzieci. Zespół transplantologiczny zwrócił się do IDHA o pomoc w usprawnieniu procesu przedoperacyjnej oceny i kontroli narządów. Przeprowadziliśmy pilotażowy proces sterowanego głosem sprawdzania list kontrolnych w czasie rzeczywistym, bez użycia rąk. Choć projekt jest jeszcze na wczesnym etapie prototypu, zespół entuzjastycznie podchodzi do łatwości korzystania z asystenta głosowego, doceniając jego potencjał w zakresie zmniejszania liczby błędów ludzkich oraz bezobsługowej weryfikacji poszczególnych działań.

Ten tekst jest częścią projektu How to do IT. To twój sprawdzony przewodnik po cyfrowej transformacji i technologiach dla biznesu. Zapisz się na newsletter projektu!

Decyzje zdrowotne w domu

Technologia głosowa pomaga pacjentom w podejmowaniu decyzji. Aplikacja KidsMD, powszechnie dostępna za pośrednictwem głośnika Alexa firmy Amazon, umożliwia rodzicom rozmowę z Alexą na temat objawów powszechnych chorób, takich jak infekcje ucha, gorączka i przeziębienie. Umożliwia także otrzymywanie odpowiednich porad i informacji z Bostońskiego Szpitala Dziecięcego, w tym sugestii, kiedy należy odwiedzić lekarza i jak opiekować się chorym dzieckiem w domu. KidsMD do tej pory zarejestrowała sto tysięcy interakcji, a IDHA planuje wyposażenie domowych asystentów głosowych w inne informacje na temat zdrowia i chorób, umożliwiające konsumentom jeszcze łatwiejszy i bardziej intuicyjny dostęp.

Czy lekarze chcą technologii głosowych?

Badania wśród klinicystów potwierdzają nasz optymizm dotyczący technologii głosowych w opiece zdrowotnej. Wśród badanych pediatrów 48% byłoby skłonnych wdrożyć technologię w swoim środowisku klinicznym. Tylko 16% stwierdziło, że nie spróbowałoby technologii głosowych. Kolejne 36% było niezdecydowanych, niemniej wielu spośród nich sygnalizowało brak wiedzy na temat możliwości wspomagania opieki nad pacjentem przez technologię.

Wielu lekarzy deklarowało gotowość korzystania z technologii asystentów głosowych przy podejmowaniu decyzji klinicznych w gabinecie lub domu. O wiele rzadziej byliby skłonni robić to w obecności swoich pacjentów. „Korzystałbym z niej wszędzie tam, gdzie nie słyszałby tego pacjent” – powiedział jeden z nich. „Słysząc podpowiedzi podczas badania, pacjent może nie ufać mojemu wyborowi, jeśli zalecę inne postępowanie” – powiedział nam inny.

Lekarze są jednak otwarci na korzystanie z cyfrowych asystentów głosowych w poczekalni, wydzielonych pomieszczeniach klinicznych oraz w domu pacjenta w celu udzielania pacjentom informacji oraz odpowiedzi na pytania, na które nie mają czasu odpowiedzieć podczas krótkiej wizyty. Poza tym wyobrażają sobie, że pacjenci mogliby korzystać z interaktywnego systemu głosowego do wypełniania ankiet medycznych przed wizytą, oszczędzając im czasu i frustracji. Asystenci głosowi wydają się być użytecznym sposobem na rozpoczęcie edukowania pacjentów i komunikowania się z nimi w przychodni, a następnie kontynuowania tego procesu w domu.

Treść decyduje

Na podstawie tych realizacji IDHA dowiedział się, że niezawodność technologii głosowej zależy bardziej od treści niż samej technologii. W naszej ankiecie 55% respondentów było „dość” pewnych wiarygodności odpowiedzi od asystenta głosowego, podczas gdy bardzo pewnych było tylko 7%. Zaufanie do źródła ma decydujące znaczenie: 68% respondentów stwierdziło, że świadomość, iż źródłem treści był Bostoński Szpital Dziecięcy, zwiększyłaby zaufanie do dostarczonych informacji.

Zbudowanie aplikacji, która w przystępnej formie prezentuje wiarygodne informacje na podstawie dużej liczby rozmaitych danych, wymaga zaangażowania wielu ekspertów do sprawdzania i weryfikowania treści. Platformy specjalizujące się w opiece zdrowotnej, takie jak Orbita, mogą pomóc w skutecznym wdrażaniu tych treści. Ze względu na interaktywny charakter technologii głosowej i zmienność sposobu, w jaki ludzie wchodzą w interakcję za pomocą głosu, treści dostarczane użytkownikom powinny również podlegać procesowi projektowania, który angażuje specjalistów ds. doświadczenia użytkowników. Powinny też obejmować szerokie testy z udziałem zainteresowanych klinicystów.

Ograniczenia technologii głosowej

Istnieje wiele wielu powodów, dla których technologia głosowa nie jest jeszcze wszechobecnym rozwiązaniem, którym, jak uważamy w Bostońskim Szpitalu Dziecięcym, stanie się wkrótce. Najpoważniejsze zastrzeżenia budzi kwestia prywatności pacjentów. Obecnie żaden asystent głosowy konsumenta nie jest zgodny z przepisami amerykańskiej ustawy HIPAA, ponieważ potencjalnie pozostawiają informacje poufne bez ochrony.

Kolejnym ograniczeniem jest wyzwanie, jakie stanowi wyraźna komunikacja głosowa w gwarnym i hałaśliwym środowisku klinicznym, szczególnie gdy wymagane jest złożone słownictwo medyczne. W niektórych sytuacjach konieczne może się okazać dodanie obsługi wizualnej (np. oferowane przez urządzenie Amazon Show lub integracja asystenta głosowego z obrazami na ekranie komputera). Wskazówki kliniczne lub dane wyświetlane graficznie są skuteczniejsze, jeśli jednocześnie pokazuje się je i omawia głosowo.

Wreszcie istnieją też oczywiste czynniki logistyczne: dostęp do Wi‑Fi i potrzeba bezpiecznego miejsca do przechowywania urządzenia może być wyzwaniem w niektórych oddziałach szpitalnych.

Istnieje wiele korzyści związanych z zastosowaniem technologii głosowej w opiece zdrowotnej, ale zdaniem IDHA jednym z największych jej potencjałów jest wspieranie lekarza i pacjenta w podejmowaniu decyzji. Ponad połowa ankietowanych przez nas lekarzy korzysta już z zasobów i wytycznych internetowych, kiedy nie ma pewności co do odpowiednich opcji leczenia, dlatego też pokładamy ogromną nadzieję w dobrze opracowanych, aktywowanych głosem narzędziach wspomagania decyzji. W istocie będzie to celem kolejnej fazy wdrożenia technologii głosowej w Bostońskim Szpitalu Dziecięcym. Z niecierpliwością czekamy, aby usłyszeć więcej na ten temat.

Autorzy chcieliby podziękować architektowi oprogramowania Nitinowi Gujralowi za jego wkład w prace projektowe i rozwojowe związane z projektami technologii głosowej w opiece zdrowotnej w Bostońskim Szpitalu Dziecięcym.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Postaw diagnozę »

Pracujesz do późna, jesteś przemęczony? Oto, co powinieneś zrobić 

Elizabeth Grace Saunders

Czujesz, że masz opóźnienia, więc sądzisz, że ograniczenie czasu pracy mogłoby jedynie pogorszyć sytuację? To błąd.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Kevin Churchwell

Wiceprezes ds. zdrowotnych oraz dyrektor operacyjny Bostońskiego Szpitala Dziecięcego.

Carla E. Small

Dyrektor Akceleratora Innowacji i Technologii Cyfrowych w Ochronie Zdrowia w Bostońskim Szpitalu Dziecięcym.

Daniel Nigrin

Wiceprezes i dyrektor ds. technologii informatycznych w Bostońskim Szpitalu Dziecięcym, profesor pediatrii w Harvard Medical School.

John Brownstein

Główny specjalista ds. innowacji w Bostońskim Szpitalu Dziecięcym, profesor pediatrii i informatyki biomedycznej w Harvard Medical School oraz współzałożyciel dwóch firm zajmujących się cyfrową ochroną zdrowia. Obserwuj go na Twitterze @johnbrownstein.

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy