Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Praktyczne podejście do odpowiedzialności

· · 2 min
Praktyczne podejście do odpowiedzialności

Firmy globalne powinny być świadome swojego wpływu na otoczenie i podejmować działania zmierzające do poprawy warunków życia lokalnej społeczności. Inicjatywy przedsiębiorstw są najbardziej skuteczne wtedy, gdy są przemyślane i zgodne ze strategią zrównoważonego rozwoju.

Ustalając działania z obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu, zrównoważonego rozwoju i tworzenia wartości wspólnej, warto przeanalizować globalne wyzwania dotyczące branży, w której się działa i zadania, które firma może realizować, aby korzystnie wpłynąć na środowisko. Takie podejście sprawdziło się w CEMEX. Od początku obecności w Polsce firma prowadzi działania związane z odpowiedzialnością społeczną i dopasowuje podejmowane aktywności do lokalnych warunków. W 2015 roku cała organizacja przyjęła nową strategię zrównoważonego rozwoju, nad którą pracowało ponad stu ekspertów z naszej firmy. Przy tworzeniu strategii naszej organizacji opieraliśmy się nie tylko na wnioskach ze spotkań z interesariuszami, ale też na analizie globalnych wyzwań dotyczących naszej branży. Zorganizowaliśmy warsztaty i spotkania z udziałem kadry zarządzającej.

W wyniku tych działań powstała strategia CEMEX Polska, w której jednym z filarów jest zrównoważony rozwój; pozostałe to koncentracja na klientach, pracownikach i rynkach. Tak istotny element strategii znajduje odzwierciedlenie w zaangażowaniu najwyższego kierownictwa firmy w działania związane ze zrównoważonym rozwojem. Za realizację tej strategii odpowiada dyrektor komunikacji i Public Affairs na Europę i Polskę. W naszej firmie istnieje także stanowisko koordynatora zrównoważonego rozwoju. Członkowie zarządu również realizują cele dotyczące zrównoważonego rozwoju. Kwestie związane z odpowiedzialnością społeczną firmy są poruszane na spotkaniach zarządu, regularnie organizujemy też spotkania komitetu zrównoważonego rozwoju.

Uważamy, że warto przejrzyście komunikować podejmowane działanie i dlatego właśnie w naszych raportach społecznych informujemy, w jakim stopniu realizujemy strategię zrównoważonego rozwoju. W raportach przedstawiamy także osiągnięte rezultaty i stopień realizacji celów zarówno w wymiarze globalnym, jak i lokalnym. Mierzymy między innymi takie wskaźniki, jak stopień emisji COIndeks dolny 2, wykorzystanie paliw alternatywnych, wsparcie dla lokalnej społeczności, poziom zaangażowania pracowników, liczba wypadków oraz naruszenia etyki.

Przeczytaj tekst główny »

Jak rozumieć tworzenie wartości wspólnej 

Joanna Socha PL

Zależność pomiędzy sukcesami firm a rozwojem społecznym staje się coraz wyraźniejsza. Przedsiębiorstwa w Polsce i na świecie dostrzegają korzyści płynące ze zobowiązania się do fundamentalnych zmian na rzecz otoczenia i biznesu. Dziś odpowiedzialność nie może być stawiana w opozycji do interesów firmy, gdyż dbanie o dobro wspólne leży w interesie przedsiębiorców.

Wyzwania, z którymi planujemy się zmierzyć w ramach strategii zrównoważonego rozwoju, podzieliliśmy na cztery obszary: gospodarczy, środowiskowy, społeczny oraz ład korporacyjny. W obszarze gospodarczym do wyzwań należą ciągły przyrost populacji i urbanizacja, a także zmiany klimatu. W przypadku środowiska są to: niedobór zasobów i utrata różnorodności biologicznej. Kluczowe wyzwania społeczne to starzenie się społeczeństwa, bezrobocie i nierówność dochodów. W obszarze ładu korporacyjnego dostrzegamy zwiększające się oczekiwania wobec sektora prywatnego, aby działał odpowiedzialnie i proaktywnie. W przypadku każdego z tych wyzwań określiliśmy nasze cele, priorytety i wartość, jaką chcemy tworzyć dla interesariuszy. Przykładowo – naszym celem w obszarze społecznym jest wdrażanie strategii silnie skoncentrowanej na wzmocnieniu lokalnej społeczności. Naszymi priorytetami są: aktywne uczestnictwo w rozwoju społeczności, ich wspieranie i wyzwalanie potencjału społecznego. Priorytety te realizujemy przede wszystkim poprzez Fundację CEMEX Budujemy Przyszłość, która działa w myśl idei „Wspierać, by nie uzależniać; pomagać, aby wzmacniać”. Granty przyznawane każdego roku na rzecz organizacji pozarządowych, instytucji edukacyjnych i szkół oraz dla wolontariuszy CEMEX mają na celu realizację potrzeb lokalnych społeczności związanych z kulturą, sportem czy środowiskiem naturalnym. Chcielibyśmy, aby interesariusze dostrzegali, że staramy się być najlepszym sąsiadem wspierającym rozwój społeczności.

Aktualna strategia zrównoważonego rozwoju jest zaplanowana na lata 2015‑2020 i zakłada realizację celów postawionych zarówno globalnie, jak i lokalnie. Jeśli chodzi o cele społeczne planujemy kontynuowanie dofinansowania projektów wspierających inicjatywy obywatelskie w lokalnych społecznościach oraz organizowanie co najmniej raz w roku spotkań z przedstawicielami tych społeczności w kluczowych lokalizacjach, w tym raz na dwa lata w standardzie AA1000 SES. Planujemy także wdrożenie globalnej strategii CSR, które będzie poprzedzone spotkaniami z pracownikami w naszych cementowniach. Pozwoli to jak najlepiej dopasować nasze działania do lokalnych warunków i potrzeb. Projekt rozpoczynamy jesienią tego roku, a podsumowanie tych aktywności znajdzie się w kolejnym raporcie zrównoważonego rozwoju.

Izabella Rokicka

Izabella Rokicka jest menedżerem Departamentu Komunikacji w Skanska SA.

Polecane artykuły