X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

Intuicja menedżerska to szkodliwy mit

Andrew McAfee  · 2 min

Intuicja menedżerska to szkodliwy mit

Szczególnie dużo można skorzystać na powstrzymaniu się od przywiązywania tak wielkiej wagi do intuicyjnych ocen „specjalistów” – tych, którzy wspięli się na szczyty swoich profesji czy hierarchii, zazwyczaj dzięki połączeniu wykształcenia, doświadczenia, pracy na uczelni, dotychczasowych sukcesów i odważnym działaniom.

Oczywiście świat biznesu jest pełen specjalistów. Mamy analityków finansowych, specjalistów ds. planowania produktów, kierowników jednostek biznesowych, którzy zatrudniają ludzi i tworzą zespoły, dyrektorów ds. marketingu i niezliczoną rzeszę konsultantów, speców czy guru.

Ale do ich „eksperckich” (czytaj: intuicyjnych) ocen – dotyczących kształtowania się cen akcji, przebiegu nowych kampanii reklamowych, wyników walki konkurencyjnej na rynku, które produkty odniosą sukces, kogo zatrudnić a kogo awansować, itd. – należy podchodzić ze sporym sceptycyzmem. W istocie nie warto ich w ogóle słuchać.

Wynika to z faktu, że specjaliści ci nazbyt mocno wierzą w swoje przeczucia, są niekonsekwentni i kierują się całą masą znakomicie udokumentowanych, stronniczych przekonań, czego w większości nie są nawet świadomi. Co więcej w wielu przypadkach kreślą śmiałe prognozy w dziedzinach, które ze swej natury są nieprzewidywalne. Jeżeli ktokolwiek próbuje ci powiedzieć, jaka będzie cena złota za pół roku, albo kto będzie wiódł prym w branży wysokich technologii w roku 2020, jak najszybciej przeproś rozmówcę i oddal się.

Zmierz ile tylko można

Wiele szczegółowych badań wykazało, jak łatwo podważyć zdanie „ekspertów”, przynajmniej w sytuacji, kiedy można dokonać dokładnej prognozy (innymi słowy pytając o rynek giełdowy lub przyszłość branży technologicznej za osiem lat). Wystarczy znaleźć kilka mierzalnych zmiennych, które są skorelowane z obiektem naszego zainteresowania – np. osobowość ekstrawertyczna jest skorelowana z sukcesem na stanowisku handlowca – następnie dokonać ich obiektywnego pomiaru i wykorzystać do stworzenia zagregowanego wyniku; wyliczenie prostej stopy zwrotu naprawdę dobrze się sprawdza (zaskoczyło mnie to, biorąc pod uwagę moją frekwencję na zajęciach ze statystyki).

Oczywiście bardziej wyrafinowane metody mogą zwiększyć jakość prognozy, a w obecnej erze wielkich baz danych coraz łatwiej zmierzyć coraz więcej rzeczy; kiedyś np. trudno było usłyszeć głos klienta; teraz odbija się on echem po całym internecie. Istnieje więc coraz mniej powodów, by polegać na ocenach specjalistów. W świecie biznesu podejmowanie decyzji w oparciu o intuicję czy wewnętrzne przeczucie powinno być tępione równie zaciekle jak hiszpańska inkwizycja tępiła heretyków (i to z o wiele lepszych powodów).

Do głównych metod dokonania tego dzieła nie zaliczymy wprawdzie tortur czy auto‑da‑fé, ale już na pewno trzeźwość myślenia i konkurencję. Mądre spółki i ich liderzy przyswoją sobie płynącą z niej wiedzę i odpowiednio zmienią swoje postępowanie. Przewaga konkurencyjna, którą uzyskają wskutek tego działania, sprawi, że ich rywale ostatecznie będą musieli albo zaadaptować się, albo zginąć. Nie od razu oczywiście, może nie tak szybko jak powinni, ale w końcu do tego dojdzie.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Chcesz poprawić wyniki swojej firmy? Zacznij od procesów decyzyjnych »

Dostosuj organizację do procesów decyzyjnych 

Paul Rogers , Michael C. Mankins , Marcia W. Blenko

Przeprowadzona przez firmę Bain & Company analiza 57 reorganizacji dowiodła, że większość z nich nie odniosła efektu - a niektóre wręcz zniszczyły wartość firmy. Prawda jest taka, że zmiana struktury firmy skutkuje poprawą wyników tylko wtedy, gdy podnosi organizacyjne zdolności dotyczące podejmowania kluczowych decyzji i wprowadzania ich w życie lepiej i szybciej od konkurencji.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy