W celu świadczenia Państwu jak najlepszych usług, wykorzystujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika. Zawsze mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Waszych przeglądarkach lub konfiguracjach usługi.
Rozumiem Więcej
MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
0

Powiadomienia

Newsletter
Harvard Business Review Polska MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
0

Powiadomienia

Strategia

Zarządzanie i przywództwo

Marketing i sprzedaż

Technologie

Efektywność i finanse

Zarządzanie sobą

Wszystkie tematy

MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
Newsletter
Newsletter
Harvard Business Review Polska
Strategia
Zarządzanie i przywództwo
Marketing i sprzedaż
Technologie
Efektywność i finanse
Zarządzanie sobą
Wszystkie tematy
Harvard Business Review Polska
0

Powiadomienia

Menu Ukryj

Strategia

Zarządzanie i przywództwo

Marketing i sprzedaż

Technologie

Efektywność i finanse

Zarządzanie sobą

Wszystkie tematy

MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
Newsletter
Powiększ tekst Pomniejsz tekst
Usuń
Ulubione
Drukuj
Podziel się
Zarządzanie i przywództwo | Kierowanie zespołami, Innowacje

Innowacje to słaby punkt organizacji? Sprawdź, czy to nie wina twojego zespołu

Nathan Furr, Thomas Zoëga Ramsøy, Kyle Nel
Powiększ tekstPomniejsz tekst
Usuń
Ulubione
Drukuj
Podziel się
Innowacje to słaby punkt organizacji? Sprawdź, czy to nie wina twojego zespołu

Wyobraźmy sobie następującą sytuację: zespół innowatorów pracuje nad nowym projektem, który może odmienić przyszłość organizacji. Panuje optymistyczna atmosfera, a sami zainteresowani skutecznie przedzierają się przez nowe, niezwykle obiecujące terytorium. Mimo to na wyniki trzeba czekać dłużej, niż oczekiwano, a wyczerpani działaniami poza własną strefą komfortu pracownicy najwyraźniej nie radzą sobie w dużo bardziej wymagającym środowisku.

Rokowania ulegają zmianie i staje się jasne, że zespołowi nie uda się przetrwać burzy niepewności.

Jak tak zdolni pracownicy mogli ponieść porażkę?

W wielu przedsiębiorstwach problemem, który blokuje transformację, okazuje się być struktura organizacyjna zbudowana wokół produktu lub funkcji. Tego typu system dobrze się sprawdza w przewidywalnych środowiskach, w których celem jest maksymalizacja dostaw produktów lub usług. Tymczasem projekty transformacyjne wymagają od organizacji elastycznego tworzenia zespołów, dzięki ponownemu dopasowaniu zasobów do możliwości pracowników.

Zarządzanie zespołami bez tajemnic »

HBRP Excellence „Zarządzanie zespołami” - ebook 

Książki, Multimedia, Upominki

Jeśli wiesz, że perfekcyjne opanowanie sztuki zarządzania zespołem to cecha wyróżniająca doskonałych przywódców, na pewno szukasz niezawodnych narzędzi, które pomogą Ci w osiągnięciu tego celu.
HBRP Excellence o zarządzaniu zespołem dostarczy Ci właśnie tego, czego potrzebujesz - praktycznej wiedzy, która sprawi, że Twój zespół będzie osiągał szczyty swoich możliwości!

Grupy zdolne do wprowadzania innowacji muszą potrafić nie tylko osiągać doskonałe wyniki, ale również w unikalny sposób łączyć umiejętności i sposób myślenia, które pozwalają utrzymać skupienie i optymizm w obliczu utrzymującej się niepewności. Często jednak okazuje się, że nie wszyscy pracownicy osiągający świetne wyniki posiadają wyżej wymienione cechy.

W naszej książce Leading Transformation: How to Take Charge of Your Company’s Future zwracamy uwagę na pewne umiejętności, których należy szukać oraz które należy rozwijać, chcąc budować zespół potrafiący przeprowadzić transformację. Istnieją trzy unikatowe cechy, które mogą odgrywać kluczową rolę w momencie, gdy grupa podejmuje się realizacji przełomowej inicjatywy.

Zdolność negatywna: dobre radzenie sobie z niepewnością

Termin „zdolność negatywna” został stworzony przez poetę Johna Keatsa, który zastosował go do opisu pisarzy takich jak Szekspir. Podobne osobowości wyróżniała umiejętność tworzenia w stanie niepewności i zwątpienia. Keats opisywał zdolność do przyjęcia braku szybkiej odpowiedzi oraz zachowanie chęci do pracy jako coś, co ewoluuje, zanim przyniesie wyraźny efekt.

We współczesnym kontekście zdolność negatywną można postrzegać jako umiejętność radzenia sobie z niepewnością, a nawet przyjmowanie jej (w przeciwieństwie do odczuwania niepokoju wywołanego pojawieniem się wątpliwości, który prowokuje nas do szukania pewniejszych, lecz nadal nie w pełni zadowalających rozwiązań). Osoby, które wykazują zdolności negatywne, mogą ułatwić badanie nowych obszarów oraz odkrywanie związanych z nimi możliwości. Zachowują one bowiem ciekawość i koncentrację nawet w sytuacjach, w których wydaje się, że cel jest nieosiągalny. Co więcej, zdarza się, że etap projektu, w którym nie wiadomo, jak potoczą się dalsze prace nad nim, zamiast je przytłaczać pobudza do większej efektywności. Potrafią też powstrzymywać się z końcową oceną oraz zachowują otwartość na możliwe efekty zamiast koncentrować się na jednej wersji sukcesu.

Piloci chaosu: przewodzenie i realizacja zadań na nieznanym terytorium

W 1991 r. duński polityk i działacz społeczny Uffe Elbæk wziął kredyt w wysokości 100 tys. dolarów, aby założyć innowacyjną szkołę biznesu o nazwie Kaospilot. Inspiracją do jej powstania był wcześniejszy jego projekt, w którym zaobserwował on nowy zestaw umiejętności studentów próbujących znaleźć rozwiązanie nieokreślonych wyraźnie problemów. Elbæk dostrzegł okazję do nauczenia tych umiejętności liderów biznesu. „Pilot chaosu” jest idealnym określeniem konkretnej funkcji, której potrzebuje zespół pracujący nad transformacją.

Osoby określane w ten sposób to przede wszystkim ludzie, którzy kreatywnie kierują projektem w warunkach niepewności. Mają oni zdolność negatywną, lecz są również wyposażeni w inne istotne umiejętności, takie jak zdolność do tworzenia struktury w chaosie czy podejmowanie działań. Przywódcy będący pilotami chaosu potrafią poprowadzić zespół, nawet jeśli projekt jest realizowany w zmiennym, niejednoznacznym otoczeniu. Co istotne, z tego procesu często wychodzą mocno poturbowani.

Często okazuje się, że pod presją czasu nie wszyscy pracownicy potrafią osiągać świetne wyniki. #innowacje #kreatywność

Tweetnij

Co charakterystyczne, osobom tym bardziej zależy na tworzeniu zmian wpływających na rzeczywistość niż na wspinaniu się po drabinie korporacyjnej. Nie interesuje ich zdobywanie kolejnych stanowisk. Niestety znalezienie pilotów chaosu nie jest łatwym zadaniem. Wymaga ono obserwacji oraz eksperymentowania. Poszukiwanie potencjalnych kandydatów warto rozpocząć od przyjrzenia się osobom, które choć otrzymują niejednoznaczne oceny wyników, to są wysoko cenione w organizacji. Z jednej strony na przykład często kwestionują status quo, a ich współpracownicy czują się przy nich niekomfortowo, z drugiej natomiast stale odnoszą sukcesy dzięki swojej pracy.

Myślenie dywergencyjne, działanie konwergencyjne i skuteczna komunikacja

I wreszcie, istnieją trzy cechy neuropsychologiczne, których należy szukać, budując zespół przeprowadzający transformację. Myślenie dywergencyjne, działanie konwergencyjne i skuteczna komunikacja – odgrywają kluczową rolę w realizowaniu innowacji i transformacji. Podczas gdy wiele osób ma jedną lub dwie z tych cech, znalezienie kogoś, kto ma je wszystkie, jest zdecydowanie trudniejsze.

Myślenie dywergencyjne to umiejętność łączenia w niepowtarzalny sposób informacji, pomysłów i koncepcji, których zwykle nie wiąże się ze sobą. Ludzie posiadający tę cechę potrafią w nowatorski sposób dopasowywać odmienne koncepcje i odkrywać nowe możliwości, których z reguły inni nie zauważają.

Działanie konwergencyjne to umiejętność realizacji nowych pomysłów, dzięki którym tworzy się coś konkretnego. Choć wiele osób potrafi wpaść na ciekawe rozwiązania, to ci, którzy działają konwergencyjnie, potrafią przeprocesować swoją koncepcję od nowej samej idei do projektu. I wreszcie kluczowe znaczenie ma umiejętność komunikowania pomysłów w spójny i skuteczny sposób. Ta cecha jest niezbędna, aby zachęcić innych liderów i decydentów do uwierzenia w nie, wsparcia i działania na rzecz nowego pomysłu lub szansy stojącej przed organizacją.

Na wiele przełomowych okazji biznesowych można się natknąć w niespodziewanych miejscach. To samo sprawdza się w przypadku najbardziej pożądanych członków zespołu, którzy będą w stanie zrealizować nowe, obiecujące inicjatywy.

Każdy projekt organizacyjny stanowi moment potencjalnej transformacji, a każde udane przedsięwzięcie pomaga organizacji w skorygowaniu kursu, jaki ona obiera. Dzięki takiemu podejściu firma nie zmieni się w bezduszną maszynę realizującą rutynowe czynności. Stanie się natomiast elastyczną organizacją potrafiącą wykorzystywać nowe szanse.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czy da się osiągnąć sukces, nie będąc innowacyjnym? »

Jeżeli nie potrafisz być innowacyjny, kopiuj 

Zarządzanie i przywództwo | Rozwój produktu, Innowacje Ndubuisi Ekekwe

Nic tak nie wpływa na wzrost liczby naśladowców, jak udane przedsięwzięcie.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Polecamy również:
Co każdy z nas powinien wiedzieć o polityce biurowej?
Zarządzanie sobą | Kooperacja, Kultura organizacyjna
Dana Rousmaniere
Jak zminimalizować stres przed i po urlopie
Zarządzanie sobą | Work life balance, Stres
Tristan Elizabeth Gribbin
Kiedy jednostka nie ma znaczenia
Zarządzanie i przywództwo | Przywództwo i zarządzanie ludźmi, Kierowanie zespołami
Michael J. Mauboussin
Jak najlepiej zakończyć spotkanie?
Zarządzanie sobą | Spotkania, Zarządzanie czasem
Paul Axtell
Jak poprawić koncentrację i być bardziej efektywnym? Poznaj cztery strategie.
Zarządzanie sobą | Mierzenie wydajności, Zarządzanie czasem
Chris Bailey
Zarządzanie to nie przywództwo
Zarządzanie i przywództwo | Przywództwo i zarządzanie ludźmi, Kierowanie zespołami
John P. Kotter

Nathan Furr Adiunkt strategii w INSEAD.

Thomas Zoëga Ramsøy Założyciel i prezes firmy Neurons Inc.

Kyle Nel Prezes i współzałożyciel firmy Uncommon Partners.

To artykuł z kategorii: Zarządzanie i przywództwo
Polecamy również:
Co każdy z nas powinien wiedzieć o polityce biurowej?
Zarządzanie sobą | Kooperacja, Kultura organizacyjna
Dana Rousmaniere
Jak zminimalizować stres przed i po urlopie
Zarządzanie sobą | Work life balance, Stres
Tristan Elizabeth Gribbin
Kiedy jednostka nie ma znaczenia
Zarządzanie i przywództwo | Przywództwo i zarządzanie ludźmi, Kierowanie zespołami
Michael J. Mauboussin
Jak najlepiej zakończyć spotkanie?
Zarządzanie sobą | Spotkania, Zarządzanie czasem
Paul Axtell
Jak poprawić koncentrację i być bardziej efektywnym? Poznaj cztery strategie.
Zarządzanie sobą | Mierzenie wydajności, Zarządzanie czasem
Chris Bailey
Zarządzanie to nie przywództwo
Zarządzanie i przywództwo | Przywództwo i zarządzanie ludźmi, Kierowanie zespołami
John P. Kotter
Harvard Business Review Polska
Poznaj HBRP
PrenumerataAplikacjaRedakcjaInformacje dla autorówSklep biznesowyNewsletterCzęsto zadawane pytaniaPolityka prywatności
Współpraca
KontaktDla prasyPatronatyReklamaKariera
Dołącz do nas
FacebookLinkedInTwitterYoutube
wydawca „Harvard Business Review Polska”

ICAN Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k.
al. Niepodległości 18,
02-653 Warszawa

Dział obsługi klienta:
tel. 22 11 33 444
tel. 22 250 11 44
fax. 22 250 20 99
infolinia@hbrp.pl

© 2019 ICAN Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k. Wszelkie prawa zastrzeżone
Polityka prywatności
  • Logowanie
  • Rejestracja