X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

W pewne ciepłe lipcowe popołudnie kilkadziesiąt osób zebrało się na trawniku w Cambridge, żeby omówić dość obszerny temat współczesnego przywództwa.

Dyrektor znanego muzeum pytał jednego z dyrektorów Google'a o sekret wielkich projektów. Choreograf z Broadwayu dzielił się swoim systemem zatrudniania ludzi z burmistrzem pewnego miasta ze Środkowego Zachodu (USA). Filantrop rozmawiał z redaktorem naczelnym pewnego magazynu o nowych modelach biznesowych w branży wydawniczej. Z 50 minut rozmowy, 30 zajęło im samo doprecyzowanie pytań, a nie poszukiwanie odpowiedzi. (Einstein byłby dumny).

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

Jak często dochodzi do tak wnikliwych rozmów, tam gdzie pracujesz? Jeżeli mieścisz się w tzw. średniej krajowej, to nie za często. Jednak to miejsce - Spark Camp - jest po prostu do tego stworzone. Zespół Spark Camp to kolejna generacja organizatorów spotkań tego typu. Planują produktywne zderzenia rozmówców, tak by poprzez zadawanie coraz precyzyjniejszych pytań, utrudnianie rozmowy czy uważne słuchanie poruszyć ważkie tematy.

Pole do dyskusji

Spotkania finansowane są z pieniędzy grantowych i hojnych datków, w ofercie odrobina luksusu w postaci wygodnego miejsca siedzącego na trawie przez cały weekend, można by więc przypuszczać, że łatwo im aranżować takie rozmowy i znaleźć wielu różnych, ciekawych ludzi. Otóż - nie. (Z jednego powodu, wszyscy organizatorzy pracują na pełen etat gdzieś indziej).

Inicjatywa Spark Camp została stworzona z myślą o zaproponowaniu czegoś innego. Organizatorzy - Matt Thompson, Amanda Michel, Amy Webb, Jenny 8. Lee i Andrew Pergam - powołali ją do życia, gdyż byli już zmęczeni chodzeniem na konferencje, na których mogli usłyszeć te same historie, opowiadane przez tych samych ludzi, często bez możliwości zadania pytania i przetestowania głównego założenia.

Ich konferencje są bardzo różnorodne pod względem składu osobowego (później dowiedziałam się, że 50% stanowią kobiety, 30% ludzie kolorowi, a 25% należy do grupy LGBT, w wieku 20‑70 lat). Jest to jeden z czynników, który sprawił, że rozmowy te są tak ciekawe: badanie przeprowadzone przez organizację Kelloga pokazuje, że praca myślowa prowadzona w jednorodnej grupie ludzi jest obarczona pewnym kosztem: obniża innowacyjność - mierzoną liczbą nowych pomysłów - i to o 15%. Wymiana myśli i praca z osobami o odmiennych poglądach podnoszą jakość podejmowanych decyzji o prawie 50%. (W wielu innych badaniach wykazano podobne wyniki).

Interesujesz się innowacjami? Sięgnij po naszą książkę! »

Inteligentny biznes. Jak Alibaba uczy działać, konkurować i wygrywać w cyfrowym świecie? 

Inteligentny biznes. Jak Alibaba uczy działać, konkurować i wygrywać w cyfrowym świecie?
Poznaj tajemnice sukcesu giganta internetowego z Chin i dowiedz się, jak wykorzystać je w swojej firmie – niezależnie od jej wielkości oraz branży!

Zapytałam organizatorów Spark Camp, co robią, że jakość tych rozmów jest aż tak wysoka. Ich podejście można zastosować do wielu organizacji.

Wszystko zależy od decyzji

Wszystko zaczyna się od zamiaru, mówi Amanda Michel. Wraz z Amy Webb bywałyśmy na wielu spotkaniach, gdzie kobiety stanowiły - najwyżej - 10% mówców i około 10% publiczności. Stwierdziłyśmy, że tak nie powinno być, a więc już na samym początku założyłyśmy, że wprowadzamy parytet. Oczywiście nie dotyczy to tylko płci. Jest kilka powodów, które sprawiają, że wierzymy w wartość różnorodności. Uważamy, że poruszane tematy powinny być reprezentatywne - a trzeba przyznać, że aby dziś móc być reprezentatywnym, trzeba się poddać transformacji. Uważamy, że różnorodność doświadczeń i idei pomaga ludziom dostrzegać różne problemy na nowo.

Zdefiniuj, na czym polega różnica

Przygotowanie Spark Camp zaczyna się od oceny możliwości wskazania różnic. Bierze się tu pod uwagę cyników - tych, którzy kwestionowanie mają w naturze - i kooperantów - czyli tych, którzy współtworzą cudze idee. Mamy jeszcze takie podziały jak introwertycy i ekstrawertycy. Zestawy umiejętności. Zatrudnieni w wielkich i małych instytucjach. Przedstawiciele najrozmaitszych branż (artyści, lekarze, biznesmeni, dziennikarze, urzędnicy, nauczyciele). Ludzie o różnym poziomie doświadczenia, od 2‑50 lat. Ze względu na zajmowany szczebel w hierarchii. I - oczywiście - różnice rasowe i społeczno‑ekonomiczne. Jak mówi Michel: jeżeli chcesz dotrzeć do charakteru i niuansów złożonych problemów, trzeba fizycznie sprowadzić te dwie jakości na miejsce rozmów.

Nie można odpuszczać

Matt Thompson określa każdą zaproszoną osobę jako efekt bardzo długiego i trudnego polowania. Żadna organizacja nie jest w stanie odnosić sukcesów, mówiąc tego nie da się zrobić, a to ta sama pulsująca energia, która musi zasilać twój proces pozyskiwania ludzi do pracy nad problemem.

Mierz wszystko, co się da

Amy Webb - autorka bestsellera o tym, jak korzystać z danych, by znaleźć cracka do systemu randkowania - mówi, że wszystkie informacje trafiają do rozbudowanego arkusza kalkulacyjnego. Grupa mierzy i analizuje dane, by uczyć się z dotychczasowych edycji i doskonalić procesy. Na przykład, jeżeli zauważy się trend, że w ostatniej chwili rezygnuje więcej kobiet niż mężczyzn, oni reagują na to, zapraszając więcej kobiet.

Ustanawiajcie podstawowe zasady

Organizatorzy Spark Camp mówią, że ich celem jest wzajemna nauka i współtworzenie. Nie poprzez monolog, ale wymianę. Powiedzieliśmy im to bardzo wyraźnie, że nie zapraszamy ich ze względu na ich stanowisko, czy żeby przedstawili nam swoją organizację; zapraszamy ich, by byli tam sobą, mówi Andy Pergam. Mówimy o tych zasadach otwarcie, jest to filtr, z którego korzystają zarówno organizatorzy, jak i zaproszeni, by mogli zdecydować, czy potrafią się zdeklarować, że będą w pełni sobą, całkowicie obecni, by podtrzymywać ten poziom otwartości, która jest podglebiem przełomu.

Wszystkie organizacje dążą do zwiększenia swojej innowacyjności. Ale to nie może być rzecz, której się dokonuje przy okazji, przypadkiem. Nie tylko zmierzasz ku lepszym zachowaniom. Musisz to robić świadomie i celowo.

Innowacyjność to proces, który zasadniczo znajduje swoje źródło w ludziach. Dlatego też sądzę, że warto się bliżej zainteresować Spark Camp. Organizatorom wcale nie jest łatwo zapraszać tak różnych ludzi; jak oceniają, kosztuje ich to około pięciokrotnie więcej wysiłku, niż gdyby organizowali bardziej tradycyjną imprezę. Samym uczestnikom też nie zawsze bywa łatwo. Wielu uczestników mówi, że na początku czuło się bardzo niekomfortowo: Co ja tu robię? Nic mnie nie łączy z tymi ludźmi - o czym oni będą mówić?. Ale to, co działo się później, było bardzo owocne: rozmowy były ciekawszetrudniejsze.

Aby nauczyć się czegoś nowego, musimy poczuć dyskomfort. Nasze organizacje płacą wysoką cenę za to, że pozwalają nam pracować w towarzystwie ludzi, z którymi się dobrze czujemy. Tam, gdzie nikt ani nie podważa przyjętych założeń, ani nie stawia pytań, gdzie nie rozważa się wnikliwie nowych idei... nie znajdzie się nowych rozwiązań starych problemów. Nie znajdziemy też nowego sposobu na zagospodarowanie nowego rynku. Po prostu te rzeczy nam umykają.

Celowe i oparte na analizie danych podejście Spark Camp ma w sobie coś, czego wszyscy moglibyśmy się nauczyć. Jeżeli mamy tworzyć nowe rozwiązania i być autentycznie innowacyjni, zacznijmy to planować.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Na czym polega przywództwo oparte na dialogu organizacyjnym? »

Przywództwo jest dialogiem 

Michael Slind , Boris Groysberg

Globalizacja i nowe technologie znacząco ograniczyły wydajność nakazowo‑rozdzielczego systemu zarządzania i towarzyszących mu form komunikacji korporacyjnej. Zastępuje go zarządzanie oparte na dialogu
organizacyjnym. Menedżerowie, którzy rozmawiają z pracownikami, sprzyjają elastyczności operacyjnej, zaangażowaniu podwładnych oraz ścisłej zgodności strategicznej podejmowanych działań.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy