X
Następny artykuł dla ciebie

Im bardziej jesteśmy zajęci, tym bardziej potrzebne jest nam wyciszenie

Justin Talbot-Zorn, Leigh Marz

W niedawnym wywiadzie z Ezrą Kleinem z portalu Vox dziennikarz i autor Ta‑Nehisi Coates stwierdził, że poważni myśliciele i pisarze powinni zrezygnować z Twittera. Nie była to krytyka medium ograniczonego jedynie do 140 znaków ani nawet jakości dyskursu w mediach społecznych w czasach fake news. Było to wezwanie do uwolnienia się od hałasu.

Coates uważa, że tworzenie dobrych pomysłów oraz jakościowych produktów wymaga czegoś, czego zbyt często brakuje nam we współczesnym świecie: wyciszenia.

Nie jest w tym odosobniony. Pisarka JK Rowling, biograf Walter Isaacson oraz psychiatra Carl Jung opanowali praktykę kontrolowania przepływu informacji i kultywowania długich okresów ciszy. Również Ray Dalio, założyciel firmy inwestycyjnej Bridgewater Associates, Bill George, były prezes Medtronic, gubernator Kalifornii Jerry Brown i kongresmen z Ohio Tim Ryan uznali zaplanowane okresy wyciszenia za istotne czynniki własnego sukcesu.

Najnowsze badania pokazują, że czas spędzony w milczeniu regeneruje nasz system nerwowy, pomaga w utrzymaniu energii oraz zwiększa zdolność adaptacji i reakcji umysłu na złożone środowisko, w którym tak wiele osób obecnie żyje, pracuje i zarządza innymi. Imke Kirste z wydziału medycyny uniwersytetu Duke niedawno odkrył, że cisza wiąże się z rozwojem nowych komórek w hipokampie, kluczowym regionie mózgu powiązanym z nauką i pamięcią. Lekarz Luciano Bernardi odkrył, że dwie minuty ciszy pomiędzy utworami muzycznymi wpływają w bardziej stabilizujący sposób na układy krążenia i oddechowy nawet niż muzyka zaliczana do kategorii „relaksującej”. Z kolei z badania z udziałem 43 tys. pracowników, opublikowanego w 2013 roku w „Journal of Environmental Psychology” wynika, że niekorzystne konsekwencje hałasu i rozproszenia uwagi w biurach typu open space przeważały ich przewidywane, lecz wciąż nieudowodnione korzyści, takie jak zwiększenie morale i wydajności dzięki niezaplanowanym interakcjom.

Kultywowanie wyciszenia nie polega jedynie na odcięciu się od rzeczy odciągających naszą uwagę w biurze lub w internecie. Prawdziwe, nieprzerwane wyciszenie ułatwia jasne, twórcze myślenie i tłumi gwar, który napływa do nas zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz.

Tego rodzaju wyciszenie polega na uspokojeniu umysłowych odruchów, które w nawykowy sposób chronią naszą reputację lub służą głoszeniu naszego punktu widzenia. Chodzi o chwilowe zawieszenie jednej z naszych podstawowych życiowych trosk: konieczności zastanawiania się, co mamy do powiedzenia.

Jak pisze Hal Gregersen w niedawnym artykule w HBR, kultywowanie wyciszenia: „zwiększa szanse na odkrywanie nowatorskich pomysłów i informacji oraz rozpoznawanie słabych sygnałów”. Nieustannie koncentrując się na sferze werbalnej – tym, co mamy zaraz powiedzieć, napisać, zatweetować – trudno znaleźć przestrzeń na prawdziwie odmienną perspektywę lub radykalnie nowe pomysły. Trudno wejść w stan słuchania oraz uwagi na głębszym poziomie. A dopiero na głębszych poziomach uważności można znaleźć naprawdę nowatorskie idee.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Mało kto regularnie doświadcza ciszy »

Jak znaleźć w pracy ciszę (a może nawet spokój)? 

John Coleman

Czy wiesz, jak zmniejszyć szum i opanować hałas w biurze?

Nawet niezwykle zajęte osoby mogą kultywować okresy nieprzerwanego wyciszenia. Oto cztery praktyczne pomysły, jak to robić.

Rozdzielaj spotkania pięciominutowymi okresami wyciszenia

Jeśli możesz zamknąć drzwi do swojego pokoju, pójść na chwilę do parku lub znaleźć inne ciche schronienie, uda ci się zresetować dzięki prowadzonej w milczeniu praktyce medytacji lub refleksji.

Spędź w milczeniu popołudnie na łonie przyrody

Nie musisz być typem survivalowca, żeby zostawić telefon i wyjść na dwu-, trzygodzinną wycieczkę do lasu. Z naszych doświadczeń z wieloma klientami wynika, że wypad na łono przyrody może być najlepszym sposobem doskonalenia umiejętności kreatywnego myślenia. Henry David Thoreau (amerykański filozof transcendentalista, piewca prostego życia blisko przyrody) nie bez powodu postanowił zamieszkać w lesie.

Zrób sobie post od wszystkich mediów

Odetnij się od e‑maila na kilka godzin lub nawet na cały dzień, postaraj się zrobić sobie „post” od wiadomości i rozrywki. Choć może cię nadal otaczać znaczny hałas – gwar życia rodzinnego, rozmów, miasta – możesz uzyskać autentyczne korzyści, dając odpocząć tym obszarom twojego umysłu, które wiążą się z obowiązkami zawodowymi oraz śledzeniem mediów społecznościowych lub bieżących wydarzeń.

Zdecyduj się na wyjazd medytacyjny

Nawet krótki wyjazd medytacyjny jest bez wątpienia najprostszym sposobem, aby zacząć głębiej słuchać i pobudzić własną intuicję. Dziennikarz Andrew Sullivan ostatnio opisał to doświadczenie jako całościowy detoks. Ujął to tak: „Zacząłem wolniej oddychać. Mój mózg się uspokoił... Czułem, jakby mój umysł zaczął oddalać się od tego, co abstrakcyjne i odległe, i zaczął przybliżać ku temu, co namacalne i bliskie”.

Świat staje się coraz głośniejszy. Ale nadal dostępne jest nam wyciszenie – potrzeba jedynie zaangażowania i kreatywności, aby je kultywować.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Gdzie szukać potrzebnej energii, żeby wykonać czekającą nas pracę? »

Jak pokonać popołudniowy kryzys? 

Carolyn O'Hara

Jak pokonać kryzys? Czy filiżanka kawy wystarczy? Jeśli nie, to co może skutecznie zadziałać?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy