Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Iloraz ciekawości

· · 1 min
Iloraz ciekawości

O wybitnych przywódcach często mówi się, że osiągają sukcesy w złożonej i nieprzewidywalnej rzeczywistości, ponieważ mają wysoki iloraz inteligencji lub nieprzeciętny poziom inteligencji emocjonalnej.

Nic dziwnego, gdyż pierwszy z tych parametrów opisuje ludzkie możliwości umysłowe, a drugi ilustruje umiejętności miękkie, tak przydatne na stanowiskach kierowniczych. Dziwne natomiast jest to, że zupełnie pomija się tak zwany iloraz ciekawości, który oddaje głód wiedzy, dociekliwość i otwartość na nowe doświadczenia. Przecież znaczenie tego trzeciego czynnika dostrzegł sam Albert Einstein, mówiąc: „Nie mam żadnych talentów – prócz namiętnej ciekawości”.

Jak więc jest z tą ciekawością? Odpowiedzi na to pytanie szukamy w listopadowym wydaniu „Harvard Business Review Polska”. Z nowych badań wynika, że ciekawość okazywana nie tylko przez liderów, ale i przez pracowników ma ogromny wpływ na wyniki firm. W artykule Biznesowe uzasadnienie ciekawości Francesca Gino omawia korzyści wynikające z dociekliwości i czynniki, które ją ograniczają w miejscu pracy, oraz przedstawia pięć strategii sprzyjających rozwojowi tej cechy. Ponadprzeciętna ciekawość jest też doskonałym motorem napędzającym rozwój osobisty. Jak wskazują doświadczenia firmy Egon Zehnder, opisane w artykule Od ciekawości do kompetencji, menedżerowie cechujący się ponadprzeciętną dociekliwością awansują zazwyczaj na najwyższe stanowiska kierownicze.

Ciekawość czyni z ludzi lepszych liderów i pracowników, lecz autorzy artykułu Dlaczego nie doceniamy kompetentnego zarządzania przestrzegają, że nawet najlepszy przywódca nie pomoże, gdy firmie brakuje doskonałości operacyjnej. Jak wskazują badania, organizacje z solidnymi procesami zarządzania osiągają znacznie lepsze wyniki niż pozostałe. Naukowcy zachęcają więc do inwestowania w zdolności kadry menedżerskiej, widząc w tym skuteczny sposób na poprawę pozycji konkurencyjnej firmy. Trudno jednak osiągnąć sprawność operacyjną, gdy nie można precyzyjnie zmierzyć, które obszary w firmie wymagają poprawy, a które funkcjonują dobrze, o czym przekonali się szefowie firmy PKP Energetyka. Sposobem na wyjście z impasu okazała się digitalizacja, co opisujemy w artykule Pokonaliśmy trasę ze stacji A do stacji C.

Zachęcam też do lektury pozostałych artykułów z nadzieją, że przynajmniej częściowo zaspokajamy Państwa ciekawość dotyczącą tajników współczesnej strategii i zarządzania.

Witold B. Jankowski

Prezes ICAN Institute. Redaktor naczelny "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska". Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. 

Polecane artykuły