Magazyn

I co dalej?
Najnowsze wydanie

Nr 25, marzec 2005

I co dalej?

Lista artykułów

Nr 25, marzec 2005

Trendy

Zmiana poglądów to nic złego

PREMIUM

Podczas amerykańskiej kampanii prezydenckiej w 2004 roku zjawisko zmiany poglądów zyskało negatywny wydźwięk. Jednak wielcy przywódcy dobrze wiedzą, że zmiana kursu to niekiedy najmądrzejsza rzecz, jaką można zrobić. Tylko jak tego umiejętnie dokonać? Odpowiednio wcześnie przygotować sobie grunt i przedstawiać zmianę stanowiska jako akt odwagi.

Wspólna pula genowa

PREMIUM

Wielu menedżerów pałających chęcią wdrożenia nowych, ambitnych strategii wzrostu podejrzewa, że ich organizacje nie posiadają odpowiednich zdolności, by temu podołać. Dlatego chcieliby za wszelką cenę złamać kod organizacyjnego DNA, aby poznać reguły rządzące skutecznością organizacji. Ale anatomia sukcesu jest niezwykle chwiejna i w dużym stopniu niepowtarzalna. Nowe inicjatywy badawcze w tym zakresie pozwalają mieć nadzieję, że tajemne siły rządzące kondycją firm staną się bardziej uchwytne, zrozumiałe i podatne na kontrolę.

Nie wierz wszystkiemu, co czytasz (z wyjątkiem tego)

PREMIUM

Wydawcy wypuszczają co roku około 3500 tytułów poświęconych tematyce biznesu, ale – o dziwo – nie wszystkie z nich oferują dobre rady. Menedżerowie, którzy nie mogą sobie pozwolić na to, aby tracić czas na bzdury, potrzebują wsparcia w nawigacji po rynku pomysłów na zarządzanie. Praktyczna wskazówka: bądź sceptyczny wobec wszystkiego, co
jest reklamowane pod hasłem „nowość”, uważaj na półprawdy, a jeśli ktoś określa siebie mianem „guru”, jak najszybciej uciekaj.

Ku chwale żywiciela

PREMIUM

Teoria Darwina w środowisku korporacyjnym jest bardzo prosta: zjedz, zanim zjedzą ciebie. Jednakże bliższe spojrzenie na biologię uświadamia nam, że to pasożyty, a nie drapieżcy, mają o wiele bardziej subtelny i przemyślany strategiczny model przetrwania. Firmy powinny skorzystać z przykładu osy figowej.

Rozczepienie prywatności

PREMIUM

Europejczyków niepokoi dostęp firm do naszych danych osobowych, natomiast Amerykanie są bardziej podejrzliwi, kiedy w ich prywatność ingeruje rząd federalny. Jednak młode pokolenie odczuwa mniejsze skrupuły przed ujawnianiem informacji o sobie niż starsze. Firmy zmagające się z problemem zachowania prywatności danych osobowych muszą przyjąć do wiadomości fakt, że wspólna polityka prywatności nikogo nie zadowoli.

Poszukiwany mistrz kontynuacji

PREMIUM

Zmiana jest seksowna i pobudza wyobraźnię. Zmiana to prawdziwe wyzwanie. Ale i coś, co na długi czas zaprząta uwagę menedżerów i pochłania zasoby firmy. A kontynuacja także potrzebuje mistrza i zasługuje na niego. Jak by nie było, to właśnie na podstawowym biznesie firmy opiera się jej dotychczasowa działalność.

Firma na rzepy

PREMIUM

Gdy klienci firmy są rozrzuceni po całym świecie, nie wystarczy efektywnie zarządzać poszczególnymi działami (funkcjami) firmy. Trzeba też poznawać ludzi i relacje kształtujące sytuację biznesu w określonym miejscu na mapie świata. Sztywne struktury organizacyjne większości międzynarodowych koncernów tylko w tym przeszkadzają. Dużo lepiej radzą sobie z tym firmy zapinane „na rzepy”, czyli takie, w których pracownicy nie są przypisani tylko do jednej roli, lecz pełnią różne role organizacyjne w zależności od potrzeby.

Innowacje po stronie popytu

PREMIUM

Czas życia na półkach sklepowych każdej kolejnej generacji produktów jest o połowę krótszy od poprzedniej. Dlatego budowanie trwałej przewagi konkurencyjnej wymaga dziś przestawienia się z innowacji podażowych na innowacje popytowe. Los przedsiębiorstw w coraz mniejszym stopniu zależy od tego, co wprowadzają na rynek, a w coraz większym – od tego, jak dobrze potrafią ułożyć swoje relacje z klientami.

To tu usłyszeliście o tym po raz pierwszy

PREMIUM

Choć technologia audio jest jakieś dwadzieścia lat w tyle za wideo, to uszy zaczynają upominać się o swoje prawa. Liczne odkrycia w zakresie projektowania i zastosowania dźwięku, z którymi mamy ostatnio do czynienia, mogą przynieść firmom wiele korzyści. Muzyka, która wpływa na zakup określonego rodzaju wina? Gadające tablice reklamowe, które „rozmawiają” tylko z najbliżej stojącymi? To trzeba usłyszeć.

Stawiajcie na znaczenie i poczucie sensu działania,nie na przewidywalność i niezawodność

PREMIUM

Six Sigma, CRM i inne systemy obecne w wielu przedsiębiorstwach przynoszą wymierne rezultaty w oparciu o obiektywne dane. Problem polega na tym, że wyniki te są często mało wiarygodne. Dlatego drzwi do innowacji i wzrostu otwierają się przed tymi firmami, które stawiają nie na pewność, ale na wiarygodność procesów, mierząc się z niekonsekwencją, zmiennością i niespójnością pozyskiwanych danych.

Ryzyko na wymianę

PREMIUM

W jaki sposób inwestorzy w krajach rozwijających się mogą chronić swoje aktywa przed deprecjacją, a rządy tych krajów – dywersyfikować gospodarkę bez topienia miliardów dolarów w restrukturyzację? Tworząc tzw. swapy kapitałowe, pozwalające krajowym i zagranicznym podmiotom wymieniać się zyskami (zwrotami) z inwestycji w akcje. Jako że transferowi podlegają w tym wypadku raczej przepływy gotówkowe niż kapitał, swapy są wolne od ryzyka, jakie zwykle towarzyszy innym transakcjom.

Blogi rządzą w świecie bitów

PREMIUM

Blogi dysponują „oddolną” wiarygodnością, która pozwala im wpływać na zachowania ludzi. Jako że blogosfera, w przeciwieństwie do innych mediów, nie jest uzależniona od marketingowego wsparcia, przedsiębiorstwa, które chciałyby skorzystać z jej siły oddziaływania, muszą dostosować się do jej reguł gry.

Niech czas będzie po twojej stronie

PREMIUM

Ponieważ ludzie żyją dłużej, to w naszym wyobrażeniu spędzają więcej czasu na emeryturze. Tymczasem nie tak powinniśmy postrzegać długowieczność. Należy maksymalnie z niej skorzystać, dając pracownikom w średnim wieku rok lub nawet dwa lata urlopu, aby mogli odnowić swoje pokłady energii oraz realizować nowe zainteresowania i pasje. Po takiej przerwie wiele osób powracałoby do firmy z motywacją do rozpoczęcia nowego etapu pracy na najwyższych obrotach.

Żadne ryzyko nie jest samotną wyspą

PREMIUM

Poważne ryzyko stworzone przez człowieka, ale nie należące do żadnego właściciela (jak choćby potencjalna klęska w branży rolnej spowodowana genetycznie modyfikowaną żywnością) sprawia, że tradycyjne zarządzanie ryzykiem może nabrać jeszcze większego znaczenia. Przy ocenie ryzyka tego rodzaju, firmy powinny angażować szerokie grono ludzi, z uwzględnieniem ekspertów z branży i wszystkich osób, których może ono dotknąć.

Pozwólmy im wykorzystać swoją moc

PREMIUM

Firmy wyposażają swoich pracowników w laptopy, osobistych asystentów cyfrowych (PDA), telefony komórkowe i inne gadżety do zarządzania osobistymi informacjami, ale rzadko udzielają im wskazówek, jak z tego sprzętu korzystać. Rezultat? Efektywność pracowników umysłowych, będących motorem sprawczym rozwoju globalnej gospodarki, jest znacznie mniejsza od ich potencjału.

Tabu na temat tabu

PREMIUM

Firmy chodzą na paluszkach wokół tematów drażliwych ze względów politycznych lub społecznych. Do odwiecznych tabu, przed którymi pokornie pochylamy głowy, należą: seks, śmierć i Bóg. Jednak jeśli nie czujesz się swobodnie w konfrontacji z jakimś tematem, to istnieją duże szanse, że powinieneś go dokładnie przedyskutować.

Nauka o usługach puka do bram uczelni

PREMIUM

Działalność usługowa ma większe znaczenie dla rozwoju gospodarki światowej niż produkcja. Dlaczego zatem wiedza o działalności usługowej nie jest odrębną, pełnoprawną dziedziną nauki? O tym, czy tak się stanie,mogą zadecydować te same kryteria, które wyodrębniły informatykę od inżynierii, matematyki i fizyki. Ale do tego potrzebne jest wsparcie ze strony samych przedsiębiorstw.

Nadchodzi kryzys praw do własności intelektualnej

PREMIUM

Aby chronić prawa własności intelektualnej, firmy na całym świecie muszą otworzyć oczy i podjąć odpowiednie działania.

Spotkanie biometryki z usługami

PREMIUM

Urządzenia biometryczne skanujące odciski palców, linie papilarne dłoni, siatkówkę oka i rysy twarzy już rewolucjonizują systemy zabezpieczeń. Ta przełomowa technologia na pewno przyniesie zyski w biznesie, ale nie wyeliminuje przestępców. Tymczasem singapurskie linie lotnicze rozpoczęły stosowanie urządzeń biometrycznych w innym celu – do poprawy obsługi pasażerów. Inne firmy mogą pójść tym samym tropem, dążąc do optymalizacji i dostosowania do potrzeb klientów metod kupowania odzieży, usług opieki medycznej czy usług finansowych, a nawet – zamawiania filiżanki kawy.

Komentarz

I ty możesz spaść ze szczytu - komentarz 2

PREMIUM

Porażka w biznesie ma dwa wymiary: osobisty oraz organizacyjny. Wymiar osobisty dotyczy umiejętności podejmowania decyzji oraz działań adaptacyjnych (w tym zarządzania kryzysem) w przypadku, gdy decyzja lub ciąg decyzji okazał się błędny. Wymiar organizacyjny dotyczy zarządzania ryzykiem i stopnia w jaki porażkę menedżera akceptuje firma.

I ty możesz spaść ze szczytu - komentarz 1

PREMIUM

Podjęcie złej decyzji – powodującej duże straty finansowe lub nawet upadek firmy, niezadowolenie kontrahentów lub współpracowników czy utratę prestiżu zawodowego – wywołuje stres u każdego menedżera. Jednak w zależności od indywidualnej odporności psychicznej reakcja na taki stres bywa różna. Są ludzie, którzy nie przejmują się niepowodzeniami, uznają je za element mniej lub bardziej brutalnej rzeczywistości. Ale są i tacy, dla których jakakolwiek porażka urasta do życiowej tragedii. Rozpamiętują niepowodzenia, opanowuje ich przygnębienie, które prowadzi nierzadko do zaburzeń emocjonalnych i stanów chorobowych, a w końcu do psychicznego załamania i silnej depresji.

Trudny wybór następcy

PREMIUM

Zmiany na najwyższych stanowiskach częściej zależą od przypadku niż od przygotowanego wcześniej planu.

Lista HBR

Przełomowe idee na 2005 rok

PREMIUM

Innowacje mogą przybierać nieskończoną liczbę form, na co dobitnym dowodem jest zawartość tegorocznej listy przełomowych idei HBR. 

Artykuł

Mobilne biuro

PREMIUM

Biuro może być już z nami wszędzie. Czy na pewno tego chcemy?

Aranżacja przestrzeni

PREMIUM

Tam, gdzie inni widzą tylko koszty, kryje się możliwość zwiększenia efektywności.

Lokalizacja biura

PREMIUM

Gdzie, ile i za ile? Im więcej możliwych odpowiedzi, tym więcej szans do wykorzystania.

Mistrzowie opłacalnego wzrostu

PREMIUM

Wiele przedsiębiorstw zanotowało w ostatnich dwudziestu latach imponujący wzrost przychodów operacyjnych w swoich podstawowych obszarach geograficznych – na przykład Wal‑Mart w Ameryce Północnej, BP w Europie, Toyota w Azji czy News Corporation na półkuli południowej. Lecz które z nich okazały się najlepsze w przekuwaniu wzrostu sprzedaży na wartość dla akcjonariuszy?

Co zrobić, by innowacja podbiła rynek: nowa filozofia działania

PREMIUM

Niestety, coraz trudniej jest przekonać konsumentów do innowacji, a to dlatego, że rynki coraz bardziej upodabniają się do sieci. We współczesnym świecie biznesu wzajemne powiązania między firmami są tak gęste, że przestawienie się jednego gracza na nowy produkt wymusza na innych uczestnikach rynku stopniowe wdrażanie tej samej innowacji. Zastanówmy się tylko, jak wiele różnych podmiotów zaangażowało się w proces urynkowienia fotografii cyfrowej. Były wśród nich firmy software’owe, producenci aparatów fotograficznych, operatorzy szerokopasmowych łączy internetowych, producenci drukarek itd. A pamiętamy przecież, że popularyzacja fotografii tradycyjnej była w dużej mierze zasługą tylko jednej firmy – Kodaka.

Prawdziwe dziedzictwo prezesa

PREMIUM

Literatura na temat planowania sukcesji na stanowisku prezesa firmy zawiera niemal jednomyślne zalecenia: wcześnie zaczynać poszukiwania następcy; nadzwyczaj utalentowanych osób szukać najpierw w firmie; pilnować, by kandydaci zdobywali wszechstronne doświadczenie w biznesie; pomagać im w rozwijaniu umiejętności potrzebnych do pełnienia tej funkcji.

Wychodząc poza „tak”

PREMIUM

Jest wiele kontraktów, które wspaniale wyglądają na papierze, ale nie materializują się w postaci skutecznych przedsięwzięć tworzących wartość.

Metody

Zarządzanie marką musi być podporządkowane interesom klienta

PREMIUM

Większość menedżerów zgadza się z poglądem, że w dzisiejszej dobie szczególną uwagę należy poświęcać relacjom z klientami przez cały okres ich trwania. Mimo to niewiele firm zrozumiało, jaki to ma wpływ na politykę marketingową. Na przykład marka Oldsmobile cieszyła się w latach 80. znakomitą renomą wśród wielu amerykańskich klientów, ale od tego czasu ludzie zakochani w tych samochodach sami wyraźnie się postarzeli. Dlaczego więc właściciel tej marki, firma General Motors, poświęcił tyle lat i tyle pieniędzy na próby repozycjonowania i rewaloryzacji tak bardzo przebrzmiałego symbolu? Dlaczego nie wybrał łatwiejszej drogi i nie skierował uwagi młodszych nabywców na inne „konie ze swojej stajni” – albo nie wykreował zupełnie nowej marki, która w pełni odpowiadałaby ich gustom?

Klasyka HBR

Innowacje są specjalnością menedżerów średniego szczebla

PREMIUM

Przedsiębiorczy menedżerowie średniego szczebla stanowią dźwignię innowacyjnego wzrostu. Tak naprawdę, strategiczne dyrektywy szefów przedsiębiorstw nie osiągną żadnego skutku bez skutecznych „ludzi środka”, którzy potrafią projektować systemy i wykonywać plany.

Relacja z pierwszej ręki

I ty możesz spaść za szczytu

PREMIUM

Porażka, podobnie jak sukces, jest nieodłącznym elementem biznesu. Często granica między nimi bywa bardzo cienka. Równie łatwo można odnieść spektakularny sukces, jak i zbankrutować. Przekonali się o tym właściciele i prezesi dużych, międzynarodowych koncernów, ale też – małych, lokalnych firm. Wystarczy wspomnieć o krachu Arthura Andersena, Swissairu, PAN American czy Enronu, a z polskiego podwórka wymienić spółki JTT Computer, Alpinus czy Air Polonia. Ich szefowie nie tylko potracili majątki i stanowiska, ale wielu z nich odeszło z firm w niesławie.

Raport

Nowoczesne biuro: elastyczność i efektywność za mniejsze pieniądze

PREMIUM

Wwiększości firm, zwłaszcza tych dysponujących dużym zapleczem administracyjnym, koszty utrzymania biura znajdują się na drugim miejscu, zaraz po osobowych. Mimo to menedżerowie nie poświęcają im wiele uwagi, uznając je za stałe. Tymczasem rozwój technik mobilnych, nowe trendy w aranżacji i wyposażeniu oraz rozwijający się rynek nieruchomości w Polsce pozwalają na coraz bardziej precyzyjne dostosowywanie cech biura do aktualnej sytuacji firmy. Dzięki temu można elastyczniej kształtować jego koszty. Jest więc o co walczyć.

„Kiedy” zamiast „co”

PREMIUM

Otaczająca nas wrzawa marketingowa stała się dziś prawdziwą kakofonią usiłujących się nawzajem przekrzyczeć dziesiątków e‑maili, telefonów i przesyłek pocztowych.