Magazyn

Generacja Y
Najnowsze wydanie

Nr 92, październik 2010

Generacja Y

Lista artykułów

Nr 92, październik 2010

Artykuł

Młodzi w krzywym zwierciadle

PREMIUM

Menedżerowie zazwyczaj oceniają swoich najmłodszych podwładnych przez pryzmat własnych postaw i doświadczeń sprzed lat. Jednak to podejście zupełnie nie sprawdza się wobec dzisiejszej młodzieży, która odbiega od utrwalonych schematów myślowych, a jej postawy i aspiracje często nie są rozumiane przez starszych. Autor artykułu Robert Zydel, jeden z twórców programu badawczego „¦wiat Mmłodych”, prowadzonego od 5 lat przez firmę NUQ, zebrał podczas realizacji programu dane i obserwacje pozwalające
stwierdzić, że stereotypy i popularne opinie na temat młodzieży i dwudziestolatków, będące wynikiem projekcji własnych doświadczeń starszych roczników, nie znajdują potwierdzenia w przypadku współczesnych młodych Polaków. Autor obala pięć stereotypowych przekonań dotyczących współczesnej młodzieży: młodzi stanowią jednolite pokolenie Y, młodzi są buntownikami, młodzi są idealistami, młodzi żyją w wirtualnym świecie, młodzi są gotowi do zrobienia kariery.

Jak być mentorem dla pokolenia Milenium

PREMIUM

To nowe realia dla pracodawców, którzy chcąc zatrzymać u siebie utalentowanych i silnie zaangażowanych, muszą podjąć wysiłek, by sprostać oczekiwaniom tej grupy pracowników.

Czy twoja strategia wzrostu ma właściwe podstawy?

PREMIUM

Mimo że firmy mają pod dostatkiem nieprzetworzonych danych, niewiele z nich potrafi wyłapywać wszystkie te informacje, które odsłaniają największe szanse wzrostu, i analizować je. A jeszcze mniej podmiotów próbuje dostosować swój kształt organizacyjny i metody zarządzania do struktury rynków, na których są aktywne. Tymczasem szczegółowe spojrzenie na wyniki firmy i rynki ma kolosalne znaczenie - zwłaszcza w dobie gospodarczego kryzysu, który wymaga bardzo selektywnego podejścia do redukowania kosztów i dokonywania długofalowych inwestycji.
M. Baghai, S. Smit i P. Viguerie namawiają organizacje, by wzięły pod lupę mniejsze części rynku i dokonały
precyzyjniejszych pomiarów źródeł wzrostu - dynamiki rynku, fuzji i przejęć oraz zwiększenia udziałów w rynku. Autorzy artykułu dokonują analizy działalności kilku przedsiębiorstw - między innymi firm Amazon i Ping An - którym bardziej uszczegółowione podejście do zarządzania przyniosło wymierne korzyści.

Jak zatrzymać najbardziej utalentowanych pracowników

PREMIUM

Tekst stanowi próbę znalezienia odpowiedzi na pytanie, dlaczego tak wiele przedsiębiorstw traci utalentowanych pracowników na korzyść konkurencji. 

Wspieraj uczciwość kolegów

PREMIUM

Artykuł poświęcony jest rezultatom badań, jakie na przestrzeni czterech lat przeprowadziła autorka, chcąc poznać powody, dla których menedżerowie decydują się mówić głośno o zaobserwowanych problemach z etyką bądź milczeć. Ma wspomóc tych, którym nie odpowiada bierność w obliczu braku uczciwości w środowisku pracy, i tych, którzy dotychczas nie komunikowali wyznawanych wartości trwając w przeświadczeniu, że i tak niczego nie zmienią.

Zuchwały odwrót. Szansa dla starych technologii

PREMIUM

Gdy na horyzoncie pojawia się nowa technologia, liderzy rynkowi wychodzą z założenia, że albo uda im się ją z powodzeniem opanować, albo nawet pokonać, ulepszając dotychczas oferowane rozwiązania.
Tymczasem podejmowane przez nich wysiłki często kończą się niepowodzeniem - na przykład z braku niezbędnych zdolności lub środków finansowych albo dlatego, że przewrót technologiczny dokonał
zbyt dużych zmian w funkcjonowaniu branży i zachowaniach konsumentów.
W obliczu nowych technologii nie warto więc tracić głowy ani dać się zaślepić ich blaskiem. Zdaniem autorów artykułu lepszym wyjściem jest „wycofanie się” do wciąż opłacalnych i lepiej chronionych nisz, co może wiązać się z oddaniem wschodzącej technologii głównej części swojego tradycyjnego rynku. Strategia ta może przyjąć postać wycofania się do niszy należącej do tradycyjnego rynku przedsiębiorstwa, w której stara technologia lepiej zaspokaja potrzeby klientów lub przeprowadzki na nowy rynek, na którym stara technologia ze swej natury góruje nad nową.
Realizacja którejkolwiek z tych strategii wiąże się z pewnym ryzykiem i wymaga przeprowadzenia pewnych zmian organizacyjnych, niemniej jest to opcja warta rozważenia. Podmioty, które nie analizują w metodyczny sposób możliwości odwrotu, nierozsądnie pozbawiają się cennej alternatywy strategicznej.

Jak walczyć mądrze, z pożytkiem dla firmy

PREMIUM

Jak wykazują badania, najgorszym prognostykiem dla losów przedsiębiorstwa jest bez wątpienia samozadowolenie, dlatego każdej organizacji jest potrzebna umiarkowana dawka konfliktu. Rzecz jasna, nie wszystkie spory są jednakowo produktywne, należy zatem znaleźć punkt równowagi między harmonią a rywalizacją i zadbać o to, aby energia pracowników zwracała się we właściwym kierunku.
Autorzy artykułu, doradcy z ogromnym doświadczeniem, prezentują podstawowe reguły prowadzenia słusznych sporów. Przedmiotem konfliktu musi być sprawa szczególnej wagi, naprawdę warta sporu. Konflikt musi służyć szlachetnemu celowi, innymi słowy - tworzyć konkretną, trwałą wartość, istotną dla wszystkich zainteresowanych. Dobry spór powinien koncentrować się na przyszłości, a nie na poszukiwaniu winnych niepowodzeń i błędów popełnionych w przeszłości. Liderzy powinni nadać sporom charakter sportowej rywalizacji, zezwolić na nieformalne kontakty oraz łagodzić gorycz i rozczarowanie przegranych.

Jak to zrobiłem

Prezes Google’a o pamiętnym debiucie giełdowym

PREMIUM

Kiedy w 2004 roku firma Google ogłosiła zamiar wejścia na giełdę, uwagę wszystkich przykuła jej niekonwencjonalna strategia. Wielu przedstawicieli mass mediów było przekonanych, że jeśli Google wejdzie na giełdę, etos firmy nie przetrwa. Jednak, jak uważa prezes Google'a Eric Schmidt, nic takiego nie się nie stało. A jednym z powodów, dla których spółka pozostała wierna swoim wartościom, jest fakt, że wybrała niekonwencjonalne podejście do debiutu publicznego.

Punkt widzenia

Bezsilność grozi zepsuciem

PREMIUM

Władza prowadzi do zepsucia, jak powiedział niegdyś Lord Acton, lecz to samo można powiedzieć o bezsilności. I choć ta druga być może nie objawia się skandalicznymi nadużyciami aroganckich oficjeli, którzy uważają, że stoją ponad prawem, to także jest szkodliwa.

Jesteś tym, co mierzysz

PREMIUM

Prezesi tak bardzo przejmują się ceną akcji przedsiębiorstwa, bo na jej podstawie mierzy się ich skuteczność. Jeżeli chcemy zmienić ich priorytety, to musimy zacząć mierzyć coś innego.

Debata redakcyjna

Skuteczny marketing na platformach społecznościowych

PREMIUM

Niewiele firm rzeczywiście wie, jak dotrzeć do potencjalnych klientów w środowisku serwisów społecznościowych – jak promować produkty i usługi czy wreszcie jak zwiększyć sprzedaż.

Zarządzanie sobą

Rozszyfrowywanie oporu wobec zmian

PREMIUM

Kiedy inicjatywa zmian osiada na mieliźnie, odruchową reakcją może być obwinianie tych, którzy nie zaangażowali się w jej realizację. Dlaczego tego rodzaju reakcja jest nie tylko bezcelowa, ale i potencjalnie destrukcyjna? Opierając się na latach prowadzonych badań i pracy konsultingowej, autorzy zalecają, by uznać opór za to, czym faktycznie jest - za informację zwrotną. Przedstawiają też pięć sposobów, jak liderzy mogą wykorzystać te informacje, by produktywniej przeprowadzić proces wprowadzania zmian.

Trendy

Błędy w zarządzaniu wynikami firmy

PREMIUM

Systemy zarządzania wynikami (CPM) byłyby skuteczniejsze, gdyby nie błędy popełniane przez menedżerów  - wynika z ankiety przeprowadzonej przez PricewaterhouseCoopers wśród 384 firm.

Dlaczego dinozaury będą nadal rządzić w branży samochodowej

PREMIUM

Wiele firm liczy na to, że dołączy do grona liderów branży samochodowej dzięki dokonaniu właściwego wyboru: rynków, modeli samochodów i technologii. Dzisiaj jednak o sukcesie w tej branży zaczyna decydować zupełnie inny czynnik: szybko rosnąca złożoność konstrukcji pojazdów.

Obalanie mitów na temat milczenia pracowników

PREMIUM

Wielu menedżerów uważa, że do ich uszu dociera to, co myśli większość pracowników. Nic bardziej mylnego.

Mapa internetu społecznościowego

PREMIUM

Na podstawie danych z Trendstream Global Web Index - cyklicznej ankiety przeprowadzanej wśród ponad 50 tysięcy użytkowników platform społecznościowych na 18 rynkach - autorzy stworzyli mapę, która pokazuje, jak ludzie udostępniają w internecie informacje na swój temat. Powstała w ten sposób wizualizacja pokazuje, że świat dzieli się na Wschód i Zachód pod względem aktywności nadawczej internautów.

Utowarowienie - cichy zabójca zysków

PREMIUM

Utowarowienie powoduje, że niedawni liderzy rynku tracą swoją pozycję, a dotychczas zyskowne przedsiębiorstwa zaczynają przynosić straty. Richard A. D'Aveni wyjaśnia, jak wykryć i rozpoznać pułapkę utowarowienia oraz jak się z niej wyrwać.

Refleksje

Joe Elliot Girardi

PREMIUM

Będąc trzecioklasistą Joe Girardi napisał w szkolnym wypracowaniu, że chce zostać zawodnikiem bejsbolowego klubu Chicago Cubs. I tak też zrobił. Po zakończeniu kariery łapacza zaczął trenować New York Yankees, przez rok był menedżerem Florida Marlins, po czym został zwolniony, a jednocześnie zdobył tytuł menedżera roku - National League Manager of the Year. Potem zastąpił swojego dawnego szefa Joego Torre'a na stanowisku menedżera Yankees. W 2009 roku pod jego przywództwem drużyna ta po raz dwudziesty siódmy zatriumfowała w rozgrywkach World Series.

Studium przypadku

Kopiują nasze produkty! Co robić?

PREMIUM

Sprzedaż podróbek już dawno przekroczyła międzynarodowe granice. Są one dostępne nie tylko na lokalnych bazarach czy ulicach dużych miast, ale także w sieci - na internetowych aukcjach i w internetowych sklepach. Proceder ten dotyczy nie tylko wielkich międzynarodowych koncernów, produkujących towary rozpoznawalne na całym świecie, ale też średniej wielkości producentów lokalnych. Oszuści posiadają coraz lepsze technologie, w wyniku czego rośnie jakość podróbek. Walka ze świetnie zorganizowanymi przestępcami wymaga od producentów markowych towarów coraz większych nakładów i przemyślanych strategii. Zwłaszcza że nie zawsze fakt bycia kopiowanym jest taki zły...
W chwili gdy firma po raz pierwszy styka się z problemem podróbek, zwykle menedżerowie nie wiedzą, co robić. Mają bowiem doświadczenie w otwartej walce na przejrzystym rynku - nie wiedzą, jak radzić sobie z chytrym lisem przebranym w cudze piórka. Nieprzemyślane działania mogą doprowadzić do wysokich i nieskutecznych wydatków, dezorientacji klientów i partnerów biznesowych i utraty szans, jakie wynikają z bycia wzorcem dla imitatorów. Przed tymi dylematami stanęli także szefowie fikcyjnej firmy MalBax produkującej materiały budowlane.

Komentarz

Budowanie przywiązania do firmy pozwala zatrzymać talenty

PREMIUM

W Play zatrudniamy prawie 1200 osób poniżej 35. roku życia, w tym prawie 600 poniżej 25. Mając tak młodą kadrę, musieliśmy dopasować się do jej oczekiwań. Pracowników z pokolenia Y charakteryzuje szczególne nastawienie do pracy i kariery.

Generacja Y na rynku pracy

PREMIUM

Coraz większym wyzwaniem zarówno dla praktyków HR, jak i liderów organizacji staje się skuteczne zarządzanie oczekiwaniami różnych pokoleń pracowników, w tym ludzi młodych z generacji Y, którzy dużą grupą wchodzą na rynek pracy.

Kopiują nasze produkty! Co robić? - komentarz 1

PREMIUM

Prezes firmy MalBax nie może lekceważyć zagrożeń związanych z podróbkami ich produktów ani na rynku polskim, ani za granicą. Brak szybkiej i stanowczej reakcji uniemożliwiającej ten proceder oznacza zgodę na działania oszustów. Wyrządzone przez nich szkody mogą być dla firmy nieodwracalne.

Kopiują nasze produkty! Co robić? - komentarz 2

PREMIUM

MalBax stoi przed poważnym problemem. Podróbki jego flagowego produktu nie tylko zabierają część zysków, ale uderzają w renomę marki cenionej za jakość. Straty spowodowane utratą zaufania klientów mogą być kosztowne i trudne do odrobienia.

Kopiują nasze produkty! Co robić? - komentarz 3

PREMIUM

Szefowie MalBaksu powinni skoncentrować swoje działania na potencjalnych możliwościach. Zamiast niszczyć producenta podróbek, może warto rozpocząć z nim współpracę i wykorzystać jego obecność na rynku polskim i ukraińskim.

Kopiują nasze produkty! Co robić? - komentarz 4

PREMIUM

Firma MalBax musi w pierwszej kolejności zadbać o ochronę posiadanej własności intelektualnej, jaką jest m.in. znana na rynku marka. Pomoże jej to w dochodzeniu swoich praw w starciu z nieuczciwą konkurencją, która podrabia jej produkty.

Wysokie oczekiwania, małe umiejętności

PREMIUM

Realizacja ciekawych projektów w międzynarodowym i przyjaznym środowisku, w znanej i cenionej na rynku firmie, połączona z zapewnieniem równowagi między życiem prywatnym a zawodowym to główne czynniki decydujące o wyborze pierwszej pracy przez studentów oraz absolwentów polskich uczelni.

W branży venture capital słabsi muszą odpaść

PREMIUM

Od dziesięciu lat branża venture capital przeżywa zastój i nie ma wielu sygnałów wskazujących na możliwość rychłej poprawy. Jeśli fundusze VC nadal mają stymulować innowacyjność i przynosić solidne zyski inwestorom, sektor wymaga głębokiej restrukturyzacji.