Magazyn

Prenumerata

Pokaż numery archiwalne

Harvard-Nr-92-październik-2010-Generacja Y

Nr 92, październik 2010

Generacja Y

Kup prenumeratę Kup numer

W tym numerze

Artykuł

Młodzi w krzywym zwierciadle

Młodzi w krzywym zwierciadle

Robert Zydel

Menedżerowie zazwyczaj oceniają swoich najmłodszych podwładnych przez pryzmat własnych postaw i doświadczeń sprzed lat. Jednak to podejście zupełnie nie sprawdza się wobec dzisiejszej młodzieży, która odbiega od utrwalonych schematów myślowych, a jej postawy i aspiracje często nie są rozumiane przez starszych. Autor artykułu Robert Zydel, jeden z twórców programu badawczego „¦wiat Mmłodych”, prowadzonego od 5 lat przez firmę NUQ, zebrał podczas realizacji programu dane i obserwacje pozwalające
stwierdzić, że stereotypy i popularne opinie na temat młodzieży i dwudziestolatków, będące wynikiem projekcji własnych doświadczeń starszych roczników, nie znajdują potwierdzenia w przypadku współczesnych młodych Polaków. Autor obala pięć stereotypowych przekonań dotyczących współczesnej młodzieży: młodzi stanowią jednolite pokolenie Y, młodzi są buntownikami, młodzi są idealistami, młodzi żyją w wirtualnym świecie, młodzi są gotowi do zrobienia kariery.

»
Jak być mentorem dla pokolenia Milenium
Czy twoja strategia wzrostu ma właściwe podstawy?

Czy twoja strategia wzrostu ma właściwe podstawy?

| Patrick Viguerie, Sven Smit, Mehrdad Baghai

Mimo że firmy mają pod dostatkiem nieprzetworzonych danych, niewiele z nich potrafi wyłapywać wszystkie te informacje, które odsłaniają największe szanse wzrostu, i analizować je. A jeszcze mniej podmiotów próbuje dostosować swój kształt organizacyjny i metody zarządzania do struktury rynków, na których są aktywne. Tymczasem szczegółowe spojrzenie na wyniki firmy i rynki ma kolosalne znaczenie - zwłaszcza w dobie gospodarczego kryzysu, który wymaga bardzo selektywnego podejścia do redukowania kosztów i dokonywania długofalowych inwestycji.
M. Baghai, S. Smit i P. Viguerie namawiają organizacje, by wzięły pod lupę mniejsze części rynku i dokonały
precyzyjniejszych pomiarów źródeł wzrostu - dynamiki rynku, fuzji i przejęć oraz zwiększenia udziałów w rynku. Autorzy artykułu dokonują analizy działalności kilku przedsiębiorstw - między innymi firm Amazon i Ping An - którym bardziej uszczegółowione podejście do zarządzania przyniosło wymierne korzyści.

»
Jak zatrzymać najbardziej utalentowanych pracowników
Wspieraj uczciwość kolegów
Zuchwały odwrót. Szansa dla starych technologii

Zuchwały odwrót. Szansa dla starych technologii

Gdy na horyzoncie pojawia się nowa technologia, liderzy rynkowi wychodzą z założenia, że albo uda im się ją z powodzeniem opanować, albo nawet pokonać, ulepszając dotychczas oferowane rozwiązania.
Tymczasem podejmowane przez nich wysiłki często kończą się niepowodzeniem - na przykład z braku niezbędnych zdolności lub środków finansowych albo dlatego, że przewrót technologiczny dokonał
zbyt dużych zmian w funkcjonowaniu branży i zachowaniach konsumentów.
W obliczu nowych technologii nie warto więc tracić głowy ani dać się zaślepić ich blaskiem. Zdaniem autorów artykułu lepszym wyjściem jest „wycofanie się” do wciąż opłacalnych i lepiej chronionych nisz, co może wiązać się z oddaniem wschodzącej technologii głównej części swojego tradycyjnego rynku. Strategia ta może przyjąć postać wycofania się do niszy należącej do tradycyjnego rynku przedsiębiorstwa, w której stara technologia lepiej zaspokaja potrzeby klientów lub przeprowadzki na nowy rynek, na którym stara technologia ze swej natury góruje nad nową.
Realizacja którejkolwiek z tych strategii wiąże się z pewnym ryzykiem i wymaga przeprowadzenia pewnych zmian organizacyjnych, niemniej jest to opcja warta rozważenia. Podmioty, które nie analizują w metodyczny sposób możliwości odwrotu, nierozsądnie pozbawiają się cennej alternatywy strategicznej.

»
Jak walczyć mądrze, z pożytkiem dla firmy

Jak walczyć mądrze, z pożytkiem dla firmy

| Damon Beyer, Saj-nicole A. Joni

Jak wykazują badania, najgorszym prognostykiem dla losów przedsiębiorstwa jest bez wątpienia samozadowolenie, dlatego każdej organizacji jest potrzebna umiarkowana dawka konfliktu. Rzecz jasna, nie wszystkie spory są jednakowo produktywne, należy zatem znaleźć punkt równowagi między harmonią a rywalizacją i zadbać o to, aby energia pracowników zwracała się we właściwym kierunku.
Autorzy artykułu, doradcy z ogromnym doświadczeniem, prezentują podstawowe reguły prowadzenia słusznych sporów. Przedmiotem konfliktu musi być sprawa szczególnej wagi, naprawdę warta sporu. Konflikt musi służyć szlachetnemu celowi, innymi słowy - tworzyć konkretną, trwałą wartość, istotną dla wszystkich zainteresowanych. Dobry spór powinien koncentrować się na przyszłości, a nie na poszukiwaniu winnych niepowodzeń i błędów popełnionych w przeszłości. Liderzy powinni nadać sporom charakter sportowej rywalizacji, zezwolić na nieformalne kontakty oraz łagodzić gorycz i rozczarowanie przegranych.

»

Jak to zrobiłem

Prezes Google’a o pamiętnym debiucie giełdowym

Punkt widzenia

Bezsilność grozi zepsuciem
Jesteś tym, co mierzysz

Debata redakcyjna

Skuteczny marketing na platformach społecznościowych

Zarządzanie sobą

Rozszyfrowywanie oporu wobec zmian

Trendy

Dlaczego dinozaury będą nadal rządzić w branży samochodowej
Obalanie mitów na temat milczenia pracowników
Utowarowienie - cichy zabójca zysków

Refleksje

Joe Elliot Girardi

Studium przypadku

Kopiują nasze produkty! Co robić?

Kopiują nasze produkty! Co robić?

Dariusz ¦liwowski, Emilia Stępień, Krzysztof Pawiński, Zofia Leśniewska , Piotr Dynowski, Katarzyna Borucka

Sprzedaż podróbek już dawno przekroczyła międzynarodowe granice. Są one dostępne nie tylko na lokalnych bazarach czy ulicach dużych miast, ale także w sieci - na internetowych aukcjach i w internetowych sklepach. Proceder ten dotyczy nie tylko wielkich międzynarodowych koncernów, produkujących towary rozpoznawalne na całym świecie, ale też średniej wielkości producentów lokalnych. Oszuści posiadają coraz lepsze technologie, w wyniku czego rośnie jakość podróbek. Walka ze świetnie zorganizowanymi przestępcami wymaga od producentów markowych towarów coraz większych nakładów i przemyślanych strategii. Zwłaszcza że nie zawsze fakt bycia kopiowanym jest taki zły...
W chwili gdy firma po raz pierwszy styka się z problemem podróbek, zwykle menedżerowie nie wiedzą, co robić. Mają bowiem doświadczenie w otwartej walce na przejrzystym rynku - nie wiedzą, jak radzić sobie z chytrym lisem przebranym w cudze piórka. Nieprzemyślane działania mogą doprowadzić do wysokich i nieskutecznych wydatków, dezorientacji klientów i partnerów biznesowych i utraty szans, jakie wynikają z bycia wzorcem dla imitatorów. Przed tymi dylematami stanęli także szefowie fikcyjnej firmy MalBax produkującej materiały budowlane.

»

Komentarz

Kopiują nasze produkty! Co robić? - komentarz 1
Kopiują nasze produkty! Co robić? - komentarz 2
Kopiują nasze produkty! Co robić? - komentarz 3
Kopiują nasze produkty! Co robić? - komentarz 4