X
Następny artykuł dla ciebie

Firmy technologiczne potrzebują więcej humanistów

Tom Perrault

W dzisiejszym świecie, który pchany jest do przodu przez technologie i cyfryzację, firmy zacięcie konkurują o przygotowanych technicznie kandydatów. Wierzą, że sukces zależy od umiejętności napisania konkretnego kodu, który ożywi ich produkt. Ostatecznie bez kodowania twoje pomysły pozostaną jedynie notatką na serwetce albo marzeniem.

Tak samo jest z analitykami danych i inżynierami zajmującymi się analizą biznesową. Cóż może być ważniejsze niż przeanalizowanie ogromnej masy danych, tak żeby mogły one nam coś powiedzieć? Wydobywanie zawartych w nich informacji, z czym zapewne nikt się nie będzie spierał, może pomóc firmom w dokładnym określeniu oczekiwań klientów i wyznaczyć odpowiedni kierunek rozwoju produktu.

Nikogo nie dziwi więc fakt, że obecnie kładzie się bardzo duży nacisk na rozwój tych umiejętności, gdyż bez nich nic by się nie zadziało i żadna firma nie mogłaby nigdy nawet pomarzyć o sukcesie. W przedsiębiorstwach zapomina się jednak o tym, że taki stan rzeczy nie może trwać wiecznie. W istocie niebawem umiejętności te staną się powszechne i ogólnie dostępne. W przyszłości większość zadań wykonywanych dziś przez człowieka będą wykonywały komputery, w tym programowanie i analizowanie danych. To, co dziś stanowi fundament sukcesu firmy, jutro zostanie zastąpione przez maszynę i zautomatyzowane.

Istnieją jednak granice tego, w jakim stopniu komputery będą mogły zastąpić człowieka, przynajmniej w dającej się przewidzieć dłuższej perspektywie. W żadnej organizacji nie uda się w przyszłości zastąpić tego, co jest niedostrzegane dziś: umiejętności humanistycznych, takich jak kreatywność, empatia, słuchanie czy kreślenie wizji. To te umiejętności – a nie informatyczne czy technologiczne – będę odpowiedzialne za sukces firm w przyszłości. Mimo to firmy, zatrudniając pracowników, nie zwracają na te umiejętności większej uwagi. Jest to poważny problem dzisiejszych firm opartych na technologiach cyfrowych – problem, który się będzie tylko pogłębiać.

Na przykład wprowadzanie produktu z przeciętnym interfejsem dla użytkownika lub nieintuicyjną obsługą jest obecnie w porządku, a nawet zalecane jako najlepsza praktyka. Jest to część starej mantry Doliny Krzemowej: wprowadzaj produkt, który działa, jak działa, a nad resztą popracujesz później. Ponieważ coraz więcej firm wchodzi w obszar cyfrowy, zaczyna pojawiać się refleksja, że wprowadzanie produktu na rynek i błaganie ludzi o cierpliwość nie jest już tak dobrym rozwiązaniem jak kiedyś. Zapytajcie Twittera, jak trudno zdobyć nowych użytkowników, albo zapytajcie kogokolwiek, kto skończył 40 lat, jak korzystać ze Snapchata. Zobaczycie, że żadna usługa nie jest dziś tworzona dla masowego odbiorcy.

Kiedy klienci zaczynają wieść życie w świecie cyfrowym, firmy muszą wyjść im naprzeciw, niezależnie od technologicznego przygotowania tych pierwszych. Firmy, których interfejsy są intuicyjne i łatwe w obsłudze, zawsze będą wygrywały z firmami, które piętrzą przeszkody w używaniu ich produktów.

I tu właśnie zaczyna się pole do popisu dla humanisty – moment, w którym studenci kierunków humanistycznych wreszcie będą mogli wyjść z cienia. Niebawem firmy zaczną konkurować o kandydatów z takimi umiejętnościami, tak samo jak dziś zabiegają o informatyków czy inżynierów. Ponadto można się chyba spodziewać, że niektóre humanistyczne umiejętności staną się bardziej cenione u liderów przyszłości.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak działa technologia w firmie? »

Dokąd zmierza informatyzacja w korporacjach 

Mariusz Smoliński PL, Weronika Podhorecka PL

W którym kierunku polskie przedsiębiorstwa rozwijają zasoby informatyczne i jak tym procesem zarządzają?

Kreatywność

Kreatywne myślenie należy do czołowych umiejętności, które mają pomóc firmie w zainteresowaniu i pozyskaniu użytkowników. Każda firma będzie musiała odpowiedzieć sobie, jak zachęcić użytkowników do korzystania z ich produktu. Czego oczekują klienci? Jakie są ich odczucia? Co można zrobić, żeby produkt był intuicyjny w obsłudze? Kreatywnie myślący pracownicy pomogą firmom stworzyć łatwy w użyciu, przyjazny produkt, z którego każdy będzie mógł korzystać. Trudno jest stworzyć coś prostego. Gdyby tak było, każdy mógłby to zrobić i z pewnością by robił. Jednak tylko osoby posiadające wyspecjalizowane umiejętności twórcze – które wykrystalizowały się w toku wielu lat myślenia, czytania, pisania i tworzenia – mają talent zamieniania rzeczy skomplikowanych w proste, a trudnych w przystępne.

Liderzy będą musieli poszukiwać osób bardziej kreatywnych i kształtować kulturę, w której takie osoby będą się mogły rozwijać. Pracownicy będą cenili sobie kultury zapewniające im wsparcie, wyrozumiałość, które ponadto będą elastyczne, otwarte i dynamiczne. To zrozumiałe, że są to te same cechy, którymi będzie musiał charakteryzować się również lider, by stworzyć i wspierać taką kulturę. Umiejętność kształtowania kultury będzie zatem cenioną kompetencją przyszłych liderów biznesu.

Empatia

Jest istotą pasji osoby kreatywnej. Aby firmy były w stanie faktycznie poznać potrzeby klienta, będą musiały dostroić do niego swoje myślenie i odczuwanie. Żeby firma mogła odnieść sukces, absolutnie podstawową sprawą jest wiedza na temat sposobu myślenia i odczuć klienta. Nie zrobi tego za nas komputer. Do tego zadania trzeba zatrudnić odpowiedniego pracownika.

Dla liderów zarządzających firmami równie ważna, jeżeli nie ważniejsza, jest empatia. Kiedy firmy zaczną outsourcingować zadania, angażując do ich wykonania komputery, drony czy drukarki 3D, w każdej firmy technologicznej pracownicy wiedzy i kreatywni zaczną stanowić główny składnik siły roboczej. Ci sami pracownicy będą też mieli wyższe niż obecnie wymagania, jeżeli chodzi o wsparcie ze strony liderów.

W takim środowisku prym zaczną wieść liderzy biznesu o wyższym poziomie empatii. Będę w stanie lepiej rozumieć klientów, a ich zadaniem będzie prowadzenie zespołów po szybkich ścieżkach procesów innowacyjnych. A czy można to zrobić lepiej niż wtedy, kiedy naprawdę rozumie się swoich ludzi oraz to, co ich indywidualnie motywuje (z naciskiem na indywidualnie)? Uniwersalne rozwiązania przejdą do historii. Pracownicy będą oczekiwali od lidera, że zrozumie i spełni ich indywidualne potrzeby i oczekiwania.

Słuchanie

Jeżeli empatia stanowi podstawę kreatywności, to słuchanie stanowi podstawę empatii. Jest dokładnie tym, do czego przygotowuje się humanistów. Słuchając, jesteśmy w stanie zrozumieć świat. Pracownicy wiedzy, którzy potrafią naprawdę usłyszeć i zrozumieć, o czym się mówi – i, co równie ważne, o czym się nie mówi – będą mieli ogromny wpływ na swoje organizacje. Słuchając się wzajemnie z uwagą, pracownicy budują między sobą – i z klientami – solidne relacje. Postępując w ten sposób, mogą przyczyniać się do wzrostu produktywności funkcjonującej kultury firmy, a nawet do wzrostu sprzedaży.

Tak samo liderzy będą musieli powstrzymać się od nadmiernego mówienia i zacząć więcej słuchać – o wiele więcej. Ich roztropni pracownicy mają w końcu wiele do powiedzenia i oczekują, że stworzy się forum, gdzie będą mogli się wypowiedzieć, dbając też o to, by zostali właściwie rozumiani. Protekcjonalne traktowanie tych pracowników będzie czymś niedopuszczalnym. Będą oczekiwali równego traktowania, większego dostępu do informacji i mniejszej liczby spraw poufnych. Posługiwanie się hermetycznym firmowym żargonem lub mętnymi sformułowaniami z pewnością doprowadzi do utraty szacunku wobec liderów wśród najcenniejszych pracowników. Lider musi posiadać zdolność nie tylko do słuchania, ale również do okazywania w codziennej pracy, że potrafi wykorzystać to, co usłyszał, i przełożyć to na działanie.

Wizja

W przyszłości osoby zatrudniane przez firmy będą musiały być wizjonerami – dotyczy to wszystkich zatrudnianych pracowników, nie tylko garstki liderów. Pracownicy będą musieli mieć zdolność przetwarzania ogromnych ilości informacji, gdyż świat ulega coraz szybszym zmianom, a następnie wyciągania z nich wniosków w sposób wykraczający poza możliwości algorytmów komputerowych. Komputer potrafi przetwarzać dane obiektywne, ale pracownik musi potem te dane zestawić ze swoim subiektywnym spojrzeniem na rzeczywistość, którego często nie da się wyrazić w sposób ilościowy. Umiejętność poznawania świata poprzez prowadzenie obserwacji przy użyciu różnych szkieł i przekształcanie konkurujących czy rozbieżnych perspektyw na przekonującą narrację to sztuka – nie nauka. Takie działanie wymaga zdolności do intuicyjnego rozumienia świata, które jest konsekwencją głębokiego doświadczenia humanistyki.

Dziś firmy powinny zacząć od przygotowania się na to, by stać się twórczymi centrami jutra, zatrudniając więcej humanistów. Zamiast patrzeć z wyższością na magistrów filozofii czy historii, którzy poświęcili lata na mocowanie się ze skomplikowanymi problemami teoretycznymi, a następnie na szczegółową ich eksplikację, firmy powinny zrozumieć, że umiejętności, jakimi dysponują ci studenci, pomogą im stać się liderami jutra. Zacznij budować kulturę, która mówi waszym najważniejszym przyszłym pracownikom: Wasza kreatywność, empatia, umiejętność słuchania i wizja mogą się u nas rozwijać. Jesteśmy otwarci na biznes, a wy będziecie głównymi autorami jego sukcesu.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czy dobrze jest notować? »

Moi drodzy, dajmy już sobie spokój z tymi notatnikami 

Alexandra Samuel

Czy używanie klasycznych notatników, w których piszemy odręcznie, ma dziś jeszcze sens?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy