X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Dwa pytania, które musisz sobie zadać, chcąc lepiej coś robić

Peter Bregman  · 3 min

Dwa pytania, które musisz sobie zadać, chcąc lepiej coś robić

To był ostatni zjazd w sezonie narciarskim. Mój dziesięcioletni syn Daniel stał przy bramce startowej, czekając na sygnał. „3 ... 2 ... 1 ...” odliczył starter i Daniel zniknął w mgnieniu oka, odpychając się kijkami, aby nabrać rozpędu.

Jedna po drugiej, kolejne bramki padały na ziemię, kiedy je trącał. Zbliżając się do końca, przykucnął przyjmując aerodynamiczną postawę, żeby zyskać kilka milisekund. Minął linię mety 48.37 sekundy po starcie, ciężko oddychając. Wyściskaliśmy go, wiwatując. Ale on się nie uśmiechał. 48,37 sekundy zapewniło mu miejsce w środku stawki.

Miałem pomysły, co mógłby poprawić. Chciałem mu pomóc uzyskać lepszy wynik. Jestem coachem kadr zarządzających i przywództwa, a w weekendy uczę jazdy na nartach. Kiedy byłem w jego wieku, sam trenowałem narciarstwo. Niemniej powstrzymałem się przed przekazaniem mu rady, jeszcze raz go przytuliłem i powiedziałem, że go kocham. Tego właśnie potrzebował w tym momencie.

Później spytałem, jak czuje się po starcie. - Nigdy nie dostanę się do pierwszej dziesiątki - powiedział. Trenowanie własnych dzieci to delikatna dziedzina, dlatego też ostrożnie dobierałem słowa. - Mam do ciebie dwa pytania – zacząłem. - Po pierwsze: Czy chcesz poprawić swój wynik?

STRES - TWÓJ PRZYJACIEL CZY WRÓG? »

HBRP Excellence „Zarządzanie stresem” – ebook 

Skąd się bierze stres? Jak z nim sobie radzić?
Czy z największego wroga może stać się Twoim przyjacielem?
Poznaj odpowiedzi na te i wiele innych pytań i osiągnij przewagę nad stresem – jednym z największych współczesnych zagrożeń.

Jeśli odpowiedź brzmi „nie”, wówczas podjęcie próby treningu byłoby głupim krokiem (pomyłką, którą popełniłem już w przeszłości).

Tak – odpowiedział. Moje drugie pytanie: Czy jesteś gotów poczuć dyskomfort, jaki wiąże się z większym wysiłkiem i próbowaniem nowych rzeczy, które będą dziwne, inne i nie od razu przyniosą efekt? - kontynuowałem.

Milczał przez chwilę, a ja pozwoliłem, aby ta cisza zawisła między nami. Cisza jest czymś dobrym. To dźwięk myślenia, a ja zadałem Danielowi ważne pytanie.

Wierzę – i dowodzą tego moje doświadczenia z prowadzenia coachingu z setkami liderów w setkach różnych sytuacji – że każdy może poprawić swoje wyniki we wszystkim, co robi. Ale aby tego dokonać – i aby efektywnie uczestniczyć w coachingu – trzeba odpowiedzieć „tak” na obydwa te pytania.

Być może chcesz być bardziej inspirującym liderem. Albo nawiązywać lepsze kontakty z innymi. Może zależy ci na zwiększeniu swojej wydajności lub wpływów lub chcesz się lepiej komunikować, robić lepsze prezentacje, uważniej słuchać. A może czujesz potrzebę podejmowania większego ryzyka lub lepszego radzenia sobie w roli menedżera. Bez względu na to, na osiągnięciu jakiego efektu ci zależy, możesz robić to lepiej. Pamiętaj jednak, że nie uda ci się robić niczego lepiej, jeśli 1) tego nie chcesz i 2) nie jesteś gotów odczuć dyskomfortu związanego z robieniem czegoś inaczej.

Jeden dyrektor, z którym pracowałem, reagował obronnie, kiedy dostawał informację zwrotną od innych lub spotykał się z krytyką swoich decyzji. Zależało mu na tym, żeby to zmienić i był gotów odczuć związany z tym dyskomfort. Dlatego też przekazałem mu bardzo szczegółowe instrukcje (których nauczył mnie mój przyjaciel Marshall Goldsmith): spotkaj się z każdym członkiem zespołu i przyznaj, że masz kłopoty z przyjmowaniem informacji zwrotnej, jednocześnie mówiąc, że zależy ci na tym, aby to zmienić. Następnie poproś o informację zwrotną – szczególnie na temat tego, jak możesz być lepszym liderem – i rób notatki. Niczego nie komentuj, powiedz tylko: „dziękuję”.

Musiałem powstrzymać każdy mięsień mojego ciała, żeby nie wdawać się w dyskusję na temat usłyszanych uwag – powiedział mi później. - Zwłaszcza, że czasem miałem poczucie, że zostałem niewłaściwie zrozumiany. To było nie do zniesienia. Kilka razy się pogubiłem i musiałem przepraszać. Ale udało mi się i wszyscy ciągle mi powtarzali, jak bardzo cieszą się z tej zmiany.

Uczenie się czegokolwiek nowego z natury jest niewygodne. Wymaga działania w nieznany sobie sposób. Podejmowania nowego ryzyka. Próbowania sposobów, które początkowo będą często frustrujące, ponieważ nie od razu zadziałają. Na pewno będziesz się czuć niezręcznie. Będziesz popełniać błędy. Możesz odczuwać skrępowanie, a nawet wstyd, zwłaszcza jeśli przyzwyczajony jesteś do odnoszenia sukcesów. Jeśli mimo wszystko utrzymasz zaangażowanie, osiągniesz lepsze wyniki.

Teraz zadaję te dwa pytania każdemu szefowi firmy lub menedżerowi wyższego szczebla zanim rozpocznę z nim coaching. To warunek wstępny rozwoju.

Siedziałem w milczeniu z Danielem na tyle długo, że pomyślałem, że zapomniał o moim pytaniu. Odczuwając dyskomfort w tym momencie, zdałem sobie sprawę, że również dla mnie było to nowe zachowanie. Przywykłem do tego, żeby od razu starać się mu pomóc. A teraz szczerze pytałem go, czy chce mojej pomocy. Byłem autentycznie gotów przyjąć każdą jego odpowiedź – i czułem się z tym trochę dziwnie. Ale im bardziej oswajałem się z tą ciszą, tym wygodniej mi było w niej siedzieć – co, jak się przekonałem, bardzo mi się spodobało.

W końcu odezwał się.

Myślę, że tak - powiedział - ale sezon właśnie się kończy. Czy możemy o tym porozmawiać na początku kolejnego?

Pewnie – odpowiedziałem - zapytam cię wtedy ponownie.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Chęć poszerzania horyzontów oraz dążenie do samorealizacji cechują najbogatszych Polaków »

Najbogatsi stawiają na rozwój 

Chęć poszerzania horyzontów oraz dążenie do samorealizacji cechują najbogatszych Polaków.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy