Magazyn

Dostosuj strategię do warunków lokalnych
Najnowsze wydanie

Nr 147, maj 2015

Dostosuj strategię do warunków lokalnych

Jeszcze nie tak dawno temu polskie firmy skupiały się prawie wyłącznie na rynku wewnętrznym, a tylko nieliczni poważnie myśleli o inwestycjach na rynkach zagranicznych i uruchamianiu tam fabryk lub własnych sklepów. Tymczasem dziś na łamach HBRP coraz częściej przedstawiamy polskich przedsiębiorców, którzy doskonale radzą sobie na rynkach zagranicznych. I choć wielu z nich odniosło trwały sukces na arenie międzynarodowej, to ich doświadczenia pokazały, że bogactwo, które firma zyskuje za sprawą globalizacji, może też stać się poważną barierą w rozwoju. Przyczyną są różnice kulturowe.

Czy można uniknąć nieporozumień kulturowych i niezamierzonych afrontów? Odpowiedzi na to pytanie szukamy w bloku artykułów zatytułowanym Zarządzanie ponad granicami.

Polecam też Państwu pozostałe artykuły i życzę, aby różnice kulturowe stały się dla Waszych organizacji atutami zamiast barierami.

Witold Jankowski
redaktor naczelny "Harvard Business Review Polska"

Lista artykułów

Nr 147, maj 2015

Trendy

Wyzwania sprzedażowe w wielokanałowym świecie

PREMIUM

Gdy zaciera się granica pomiędzy sprzedażą zdalną a tradycyjną, na wyniki zaczynają wpływać już nie tylko znane, ale i zupełnie nowe czynniki.

Rzeczywiste koszty trollingu patentowego

PREMIUM

James Bessen z Boston University wskazuje na kilka nowych ustaleń, które dowodzą, jak duże straty ponosi gospodarka przez trolling patentowy.

We władzach firm brakuje różnorodności

PREMIUM

Panie stanowią jedynie 11,6% członków zarządów i 16,6% członków rad nadzorczych, natomiast funkcję prezesa zarządu pełni zaledwie 7%.

Naukowe podstawy marketingu sensorycznego

PREMIUM

Z nowych badań wynika, że wiele branż nie wykorzystuje możliwości oddziaływania na zmysły klientów.

Krótkowzroczność w zarządzaniu

PREMIUM

Presja na osiąganie wyników krótkoterminowych w skali mikro ogranicza możliwości długoterminowego rozwoju spółek, negatywnie wpływa na ich aktywność inwestycyjną i rentowność kapitałów oraz obniża jakość kadr, przekładając się na pozycję konkurencyjną firm. 

Ostrożnie z systemami do planowania pracy

PREMIUM

Duża część pracującego o różnych porach personelu placówek detalicznych cierpi wskutek nieprzewidywalnych godzin pracy, wyznaczanych przez zautomatyzowany system harmonogramowania. 

Temat numeru: zarządzanie ponad granicami

Inteligencja kontekstowa

PREMIUM

Mimo 30 lat eksperymentów i badań dopiero zaczynamy zdawać sobie sprawę, że tylko część wiedzy na temat zarządzania ma charakter uniwersalny, część natomiast zależy od specyfiki danego rynku lub danej kultury.

Określ strategię językową firmy

PREMIUM

Strategia językowa powinna spajać politykę zarządzania globalnymi zasobami ludzkimi z firmową wizją.

Głosy z linii frontu

PREMIUM

Przywódcy opowiadają o wyzwaniach, jakie napotkali w działalności międzynarodowej.

Artykuły

Zrozumieć nową władzę

PREMIUM

Głos tłumu podważa tradycyjne formy przywództwa. Podpowiadamy, jak wykorzystać jego energię.

Zarządzanie wiedzą o podstawowym znaczeniu dla firmy

PREMIUM

Jak wykrywać, mapować i wykorzystywać niektóre spośród najbardziej strategicznych aktywów firmy?

Arkadiusz Zalewski: Zarządzanie wiedzą nie należy do priorytetów polskich firm

PREMIUM

Zarządzanie wiedzą w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej wciąż jeszcze nie jest powszechną i szeroko stosowaną praktyką. Trudna sytuacja rynkowa skłania zarządy raczej do realizowania oszczędności i cięcia kosztów niż inwestycji w wiedzę, obarczonych ryzykiem nieosiągnięcia zwrotu.

Spraw, by grupy były mądrzejsze

PREMIUM

Przybliżamy nowe odkrycia naukowe dotyczące grupowych procesów decyzyjnych.

Jak ocalała druga elektrownia w Fukushimie

PREMIUM

Słysząc słowa „katastrofa w Fukushimie”, większość z nas myśli o elektrowni jądrowej Fukushima Daiichi, zniszczonej przez trzęsienie ziemi i tsunami, które nawiedziły Japonię w marcu 2011 roku. Mniej wiadomo o kryzysowej sytuacji w położonej około 10 kilometrów na południe siostrzanej elektrowni Fukushima Daini.

Opanuj sztukę koncentracji

PREMIUM

Lepsze opanowanie metod koncentracji może poprawić umiejętności w zakresie obmyślania strategii, tworzenia innowacji i zarządzania organizacjami.

Jak to zrobiłem

Jak rozwijać przejmowane marki

PREMIUM

Firma Kering, kupując nową markę artykułów luksusowych, wspiera jej rozwój organiczny.

Zarządzanie sobą

Spacer po kulturowym polu minowym

PREMIUM

Naucz się lepiej współpracować z przedstawicielami innych nacji.

Studium przypadku

Sprawny łańcuch dostaw czy produkcja na miejscu

PREMIUM

Producent urządzeń mobilnych staje przed wyborem – usprawnić łańcuch dostaw sięgający Dalekiego Wschodu oraz zwiększyć jego transparentność czy przenieść produkcję do Polski. Każda opcja ma swoje atuty, ale też wiąże się z pewnym ryzykiem.

Krzysztof Biedrzycki: usprawnienie łańcucha dostaw należy rozpocząć od przeanalizowania logistyki

PREMIUM

Należy sprawdzić warunki obecnych dostaw i prześledzić ich ścieżkę, a następnie rozważyć kwestię kontroli jakości.

Jakub Rosiecki: narzędzia do monitorowania łańcucha dostaw to konieczność

PREMIUM

Pozwolą one na zapewnienie większej przejrzystości procesu oraz zmniejszenie ryzyka związanego z brakiem dostępności towarów.

Leszek Wolany: konieczność uporządkowania łańcucha dostaw jest bardzo powszechna

PREMIUM

Przeniesienie produkcji z Dalekiego Wschodu do Polski wydaje się doskonałym pomysłem, który pomoże firmie NextGen usprawnić jej łańcuch dostaw i pozytywnie odróżnić się od konkurencji.

Refleksje

Garri Kasparow: trzeba się nieustannie uczyć

Czego przywódcy mogą się nauczyć od najlepszych szachistów?