X
Następny artykuł dla ciebie

Atmosfera ery cyfrowej powoduje, że coraz częściej zapominamy o zwykłym ludzkim pragnieniu szczęścia, które jest dziś równie ważne, jak niegdyś realizacja celów biznesowych.

Wiele firm inwestuje w technologie, które pozwalają nawiązywać bliższe relacje między pracownikami, klientami i interesariuszami. Tymczasem część organizacji nie radzi sobie z pogłębianiem więzi między nimi. Przyczyną ich bezradności jest skomplikowana kultura organizacyjna przedsiębiorstw – mnogość warstw i silosów, a nawet za duża liczba pracowników, którzy wybierają pozostawanie w strefie komfortu, ciesząc się osiąganymi wynikami i przeciwstawiając się nowym sposobom budowania więzi.

To poważny problem współczesnych przedsiębiorstw. Receptą może stać się wywołanie poczucia szczęścia wśród pracowników. Dlaczego? Z dwóch – wydawałoby się prozaicznych – powodów. Po pierwsze człowiek z natury rzeczy szuka szczęścia. Po drugie szczęście łączy silniej niż jakiekolwiek inne ludzkie doświadczenie.

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

Wiążącą moc szczęścia wyraźnie widać w sporcie. Kiedy drużyna budzi podziw swoją grą, przy okazji przezwyciężając słabości, każdy zawodnik – a w istocie cały stadion – doświadcza pełnej radości ekstazy, która niesie zespół do zwycięstwa. Jest to istne perpetuum mobile: sukces wyzwala radość, radość napędza kolejny sukces, a w efekcie wszystkich ogarnia czar tej chwili.

Czy radość, tak doskonale widoczną podczas zawodów sportowych, można przenieść w świat biznesu? Bez wątpienia tak.

W każdym zespole stanowi ona połączenie harmonii, wpływu i doceniania, które liderzy biznesu powinni przenieść do organizacji przez siebie zarządzanych. Jaki wpływ na efektywność zespołów wywierają wymienione elementy radości?

Harmonia. W zwycięskich zespołach każdy zawodnik ma odrębną rolę w osiągnięciu celu. Jeden może świetnie podawać, drugi doskonale strzelać, a trzeci wnosić zapał i podtrzymywać ducha rywalizacji. Kiedy różnorodne umiejętności i mocne strony członków zespołu zazębiają się ze sobą, liderzy mogą być pewni, że doskonale podziała to na wydajność zespołu.

Wpływ. Harmonia wśród pracowników wywiera wpływ, który dodatkowo zwiększa radość. Nawet jeśli jej efektem jest tylko jedna świetna zagrywka lub udana akcja, rośnie radość odczuwana przez cały zespół. Jest to widoczne na przykład na twarzach zawodników, kiedy obejmują się nawzajem i skaczą z radości jak dzieci. Powtarzają z niedowierzaniem: „niewiarygodne, że się to nam udało!”.

Docenianie. Wybitni trenerzy uczą swoich zawodników, aby zdobywając bramki, natychmiast zwracali się do członków zespołu, którzy stworzyli im okazję do strzału. Docenienie wkładu pozostałych zawodników i zagrzewanie się nawzajem do walki nakręca spiralę radości i sukcesu.

To świetny przykład, z którego z powodzeniem mogą korzystać przywódcy. Zapewniając pracownikom doświadczenia wywołujące radość z pracy zespołowej, liderzy w większym stopniu wykorzystują praktyczną moc radości w swoich firmach.

My już podążamy drogą efektywności. Idziesz z nami? »

8 kroków do wyższej efektywności 

8 kroków do wyższej efektywności. Skup się na tym, co możesz zmienić (i zignoruj całą resztę)
Zewsząd atakują nas porady, jak pracować łatwiej, szybciej i skuteczniej, by osiągnąć pełnię swoich możliwości. Właśnie dlatego dzisiaj problemem nie jest już dotarcie do tych wskazówek, lecz… wybranie tych sprawdzonych, działających sposobów na zwiększenie swojej efektywności.
Ale jak to zrobić? Jakie techniki pozwolą Ci pracować skuteczniej i lepiej wypełniać wyznaczone cele? Jak zdobywać nowe, przydatne umiejętności, które w tym pomogą.

Aby sprawdzić tę tezę, A.T. Kearney przeprowadziło w grudniu 2018 r. ankietę, której celem było zbadanie doświadczeń pracowników w miejscu pracy w obu Amerykach, Europie, na Bliskim Wschodzie, w Afryce oraz regionie Azji i Pacyfiku. Próba objęła ponad 500 pracowników w różnym wieku w przedsiębiorstwach z różnych branż. Co ważne, przychody poszczególnych organizacji nie przekraczały 2 mld dolarów.

Najpierw poproszono respondentów o określenie poziomu szczęścia, jaki odczuwają w miejscu pracy. Ich kolejnym zadaniem była ocena serii wypowiedzi odzwierciedlających ich doświadczenie zawodowe pod względem stopnia intensywności. Pozwoliło to ustalić, czy zmienne korelują z poziomem szczęścia odczuwanego w pracy.

Jak pokazuje diagram poniżej, pracownicy deklarujący większy poziom radości w pracy zdecydowanie częściej zgadzali się z innymi niż pracownicy, którzy twierdzili, że odczuwają radość w mniejszym stopniu. Sugeruje to, że pełny zakres doświadczeń, które powodują uczucie szczęścia w sportach zespołowych – harmonia, wpływ i docenianie – może przynosić ten sam efekt w świecie biznesu.  

Źródło: przeprowadzona przez Siegel i Gale analiza badania A.T. Kearney z 2018 r.

Wyniki naszych badań sugerują również, że szczęście wynika z przekonania, że praca, którą wykonujemy, ma znaczenie dla społeczeństwa. Największą radość w miejscu pracy odczuwały osoby przekonane, że ich „firma wnosi pozytywny wkład społeczny”, oraz te mające poczucie „osobistego zaangażowania w realizację wizji i strategii firmy”. W mojej branży, w której prawie 100% nowo zatrudnionych konsultantów stanowią millennialsi, istotne znaczenie dla przyciągnięcia i utrzymania najlepszych talentów ma zapewnienie nadrzędnego celu. Te ustalenia mają dla mnie głęboki sens. Życie stanowi wektor składający się zarówno z siły, jak i kierunku. Dążenie do szczęścia wyznacza kierunek, natomiast poczucie radości stanowi codzienne potwierdzenie tego, że robimy dokładnie to, co powinniśmy robić dla firmy i dla członków zespołu, którzy dodatkowo są motywacją dla naszych starań. Jaki wniosek możemy z tego wyciągnąć? Kształtowanie kultury biznesowej, która systematycznie będzie tworzyć tego typu doświadczenia, znacznie wzmocni poczucie więzi, wspólnego celu i szczerej dumy. Pomimo powyższych pozytywnych aspektów nasze badanie wykazuje również wyraźną „lukę radości” w pracy. Niemalże 90% respondentów oczekuje, że praca zapewni im radość w znacznym stopniu, ale tylko 37% przyznaje, że faktycznie jej doświadcza. Luka radości nie ogranicza się do żadnej konkretnej grupy pokoleniowej. W przypadku przedstawicieli generacji X i millennialsów (stanowiących zdecydowaną większość naszej próby) luka radości wynosiła odpowiednio 57% i 44%.

Luka radości w pracy

Ankieta przeprowadzona wśród ponad 500 pracowników wykazała, że podczas gdy większość respondentów oczekuje radości w pracy, stosunkowo niewielu faktycznie ją odczuwa.

Źródło: przeprowadzona przez Siegel i Gale analiza badania A.T. Kearney z 2018 r.

Liderzy biznesu często poświęcają dużo czasu, zastanawiając się nad źródłem sukcesu, lecz rzadko myślą w równym stopniu o radości. Być może niewielu zdaje sobie sprawę z luki radości w ich organizacji oraz będącego jej efektem braku wzajemnego kontaktu i ambicji zespołowych. Musi się to zmienić.

Oto kilka konkretnych działań, które mogą podjąć liderzy, aby zwiększyć poczucie szczęścia w pracy.

Wyznacz plan

Niech osiąganie szczęścia stanie się celem twojej organizacji. Rozszerz plany integracyjne firmy o istotne działania mające na celu zadbanie, by wszyscy pracownicy czuli się zauważani i doceniani. Sfinansuj świadczenia dla pracowników przyczyniające się do poprawy ich kondycji psychicznej.

Wyznacz płaszczyznę

Obsadzaj nowe programy cyfrowe/kulturowe pracownikami wywodzącymi się z różnych jednostek i obszarów, mając na uwadze, że praca zespołowa powinna być ogniwem zapewniającym maksymalny wpływ, wspólny sukces i zabawę.

Wyznacz ton

Doceniaj indywidualne i korporacyjne działania mające wpływ na społeczność. W większym stopniu dziel się radością, której osobiście doświadczasz w swojej roli. Szczęście wywołuje szczęście. W mojej firmie podkreślam potrzebę radosnego „nakręcania” kultury ciągłymi działaniami na rzecz różnorodności, integracji, programów kształcenia oraz uczestnictwa w codziennym zarządzaniu.

Radość może nam zapewnić takiego samego praktycznego „kopa” co technologia – oczywiście jeśli jej na to pozwolimy. Do utrzymania spójności, która pomaga dużym organizacjom w sprawnym komunikowaniu się i dostosowywaniu do nieznanych wcześniej wyzwań, potrzeba ich obydwu. Technologia zapewnia infrastrukturę łączności, ale podstawą musi być kultura zorientowana na ludzkie doświadczenie harmonii, wpływu i doceniania. Czyli na radość.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak dbać o zadowolenie pracowników? »

Ankiety badające zadowolenie klientów nie zastąpią rozmów z nimi 

Graham Kenny

Nigdy nie zapomnę kwestionariusza, który wręczono mi w samolocie, gdy leciałem z Los Angeles do Sydney. Był przerażająco długi. Myślałem, że nie uda mi się go wypełnić do końca trwającego 13 godzin lotu.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy